Paard flipt op trailer als ander paard weg gaat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Paard flipt op trailer als ander paard weg gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 11:03

Hallo Bokkers, :wave:
Misschien hebben jullie een idee. :?

Ik breng sinds kort een merrie,Kampari, uit op wedstrijd van een vriendin van mij.
Het probleem was eerst dat ze niet graag de trailer op wilde/durfde.
Hier hebben we regelmatig met haar geoefend. En dit is ondertussen geen probleem meer.
Ze loopt er zo op.
Ook met mijn andere paard, Warempel, erbij, loopt ze er prima op.

Dus afgelopen zondag ben ik met ze voor het eerst op wedstrijd geweest.
Voor Kampari, was het sowieso de eerste keer dat ze op wedstrijd ging met de trailer.

Ze gedroeg zich top! Ik mocht met haar als eerste starten, en haalde haar eraf.
Naar even groot doen, heb ik toch met haar gereden.
Warempel was natuurlijk wat aan het schrapen en hinniken, maar goed klep dicht en weglopen, die stopt wel.
En dat gebeurde dus ook.

Nadat ik haar gereden had, had ik haar weer op de trailer gezet. Geen probleem ze liep er zo op.
Na een half uurtje moest ik Warempel gaan klaar maken.

TOen Warempel er dus afging, was ze onrustig, maar nog te doen.
Helaas ging ze helemaal door het lint |o toen ik echt weg ging met WArempel, en zij alleen stond.
Uiteindelijk hebbem ze haar eraf gehaald, als resultaat een onhandelbaar paard met een uur vechten.

Als het alleen wat schreeuwen en trappen was dan hadden ze haar niet eraf gehaald. Warempel doet dat ook, maar dat is klepdicht en weglopen.
Maar ze werdt dus echt lijp, onder en over de stang willen. Ze had zelfs de elastiek kapot getrokken, waar ze mee vast stond.

Nu hebben wij 27 april een nieuwe wedstrijd en wil ik dan dus sedatie meenemen, zodat ze dat krijgt na het rijden, in de hoop dat ze dan leert rustig zijn.
Ik wil tot die tijd wel met haar oefenen. Maar hoe? Haar alleen erop zetten en laten staan, is tot nu toe geen probleem geweest, ik ga het vandaag weer proberen.
Maar is het beste om de volgende keer, Warempel erbij te zetten, 1 minuut eraf en dan weer erop en dit steeds verlengen?

Ik hoor graag jullie ideeen! :D

groetjes Iris

Angela

Re: Paard flipt op trailer als ander paard weg gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:46

Als je met genoeg mensen bent tijdens de wedstrijd: beide paarden afladen. Het ene paard opzadelen en daarmee weg lopen, en op dat moment het andere paard weer rustig opladen. Vaak is het alleen zijn veel minder eng als het alleen achter blijven. Als ze al alleen de trailer op gaat, is de behoefte aan het maatje ernaast vaak minder.

Thuis kun je inderdaad gaan oefenen door de tijd steeds langer te maken. Geef het paard dat alleen op de trailer blijft ook wat lekkers te eten, dat maakt de stress meestal minder.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:06

Vandaag geoefend.
Kampari vandaag 15 min alleen op de trailer laten staan.
Dit is echt totaal geen probleem.
Ze staat gewoon te slapen.

Dit weekend gaan we haar eens naar een andere manege brengen (bij de buren), daar rijden en haar dan weer eens alleen op te laden en te laten staan.
Want thuis is ze natuurlijk braaf.

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:01

ik zou der eerst een paar keer in de trailer zetten met een rustig ervaren paard, beetje hooi der bij, ongeveer 5-10 min, en telkens meer, ze moet zien dat het te vertrouwen is.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:04

Dat is het probleem niet, met mijn paard erbij staat ze rustig, kan die 2 samen een paar uur laten staan, blijven prima staan.
Ook als ik haar alleen erop zet, is allemaal geen probleem.

Maar als ze samen gestaan hebben, en ik haal het ene paard eraf, dan gaat zij door het lint.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:22

Ik ga met Angela mee. Het is vaak het moment van verlaten wat ervoor zorgt dat het paard door het lint gaat. Dus beide paarden uit de trailer halen, ene paard zadelen en rijden, met het andere paard even een blokje om, hap gras nemen. Dan deze weer laden en desnoods wat te happen geven in de trailer.

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:53

Om een analogie te trekken: Als mens zijnde voel je je ook niet fijn als je met vrienden op stap gaat en je wordt alleen achtergelaten op een moment. Al heb je dan meer zelfbeheersing dan een paard.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:58

Ik lees even mee!
Mijn paard heeft hetzelfde. Om wat DMZ sniper zegt, haal ik (of iemand anders) gewoon van de trailer af en loop wat met haar rond zodat ze een beetje afgeleid is.
Wij gaan niet vaak met twee paarden op wedstrijd, maar misschien in de toekomst wel wat vaker.
Ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem om een beetje rond te lopen met mijn paard, maar misschien heeft iemand hier de gouden tip :D
Utixo: dat wat jij beschrijft en dan weer opladen, daar trapt die van mij niet in... die begint dan alsnog de boel af te breken...