Andermans paard meenemen op trailer: afspraken en vergoeding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Andermans paard meenemen op trailer: afspraken en vergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 18:26

Hoi Bokkers

Nu ik eindelijk mijn BE-rijbewijs heb, zal ik dra op stap kunnen gaan met m'n paard. Ik rij in clubverband (LRV, België), dus zeker in de zomer is dat minstens 2x/week op verplaatsing gaan rijden. Een stalgenootje van me zou dit ook graag doen, maar beschikt niet over eigen vervoer. Ik kan haar zonder problemen meenemen, bovendien is het sowieso leuker en veiliger om met 2 op pad te gaan. We kunnen het goed met elkaar vinden, en zouden dit natuurlijk het liefst zo houden. Vandaar dat we enkele dingen willen vastleggen op voorhand. Er zijn 2 dingen: de afspraken en een vergoeding.
Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Of gewoon hun gezond verstand hier eens op willen loslaten?

Afspraken:
- Trailerschade aangebracht door haar paard: zij vergoedt dit (misschien zelfs haar verzekering, maar dit moeten we eens uitpluizen).
- Trailerschade, onduidelijk wie dit aanbracht: volledig voor mijn rekening?
- Trailerschade, door sleet: volledig voor mijn rekening.
(Natuurlijk is het niet altijd even zwart/wit om te bepalen wie of wat de oorzaak is, maar daar kan je niet onderuit, toch? Dat is een kwestie van goodwill langs beide kanten.)

- Ongeval waarbij haar paard gewond raakt, niet mijn fout: dat is het risico dat ze neemt.
- Ongeval waarbij haar paard gewond raakt, mijn fout: dit vind ik een hele moeilijke. Ik ga haar sowieso zeggen dat ze me altijd mag zeggen wanneer ze vindt dat ik de paarden in gevaar breng. Liever zo dan dat ze met schrik naast mij zit. Ik vind mezelf wel heel voorzichtig als ik een paard achter me heb hangen, maar daarom is zij het daar niet mee eens.

Vergoeding:
De afstanden kunnen erg verschillen, dus per km een bedrag overeen komen lijkt me het meest logische. Ze zou enkel meerijden als ik sowieso rijd, dus voor mij komen er enkel de extra verbruikskosten bij (en als we het verder doortrekken het sneller verslijten van vb. de vloer van mijn trailer). Op Bokt vond ik reeds dat je €0,45 per km mag rekenen wat verbruik betreft ([TAO] kilometer kosten met een trailer??), is €0,20 per kilometer vragen dan redelijk?

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die deze vraag stelt, maar ondanks mijn zoekacties heb ik niets kunnen terugvinden. Sorry als blijkt dat ik slecht gezocht heb.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:13

Ik weet niet zeker hoe het in België zit, maar als de verzekering in Nederland er achter komt dat jij geld of onkosten vergoeding kreeg voor het vervoer dan vergoeden ze niet bij schade. Je bent hier bedrijfsmatig bezig als je geld of goederen krijgt als dank.

Dus als er ooit iets gebeurt reed ze gratis en gezellig mee.
Trailer schade waarvan het onduidelijk is welk paard het heeft veroorzaakt zou ik delen.
Ongeval die jij veroorzaakt heb? Persoonlijk vindt ik dat zij het risico neemt haar paard bij jou in te laden dus schade lijkt mij voor haar. Het is natuurlijk aan jou of je mee wil betalen aan de schade. Ook je vriendin gaat er vanuit dat jij niet bewust jou paard (of die van haar) schade wil toebrengen.

Maar nogmaals let op met die vergoedingen, verzekeringen kunnen weigeren om uit te keren aangezien je "bedrijfsmatig" vervoer doet. Dus kijk even na hoe dat in België zit.

singa

Re: Andermans paard meenemen op trailer: afspraken en vergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 09:49

Daar was ik me helemaal niet van bewust. Bedankt voor de info, ik ga het eens uitpluizen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:53

Ik mocht altijd zo meerijden. Maar ik heb wel altijd een coolbox vol lekkere broodjes, snackjes, drinken en koffie bij me :Y)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:02

Lees hier even mee

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 10:28

Dat is ook een goed idee, JJane, en praktisch waarschijnlijk ook veel haalbaarder. Administratie is sowieso al niet mijn sterke kant...

Hadden jullie afspraken als er zich problemen zouden voordoen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:20

Ik was altijd heel blij dat ik mee kon. Iemand veroorzaakt natuurlijk echt niet expres een ongeluk met je paard. Dat is trouwens ook nooit gebeurd. Zelf heb ik een wa verzekering voor het geval er iets stuk gaat. Maar ik heb ook geen paarden die heel lastig of druk op transport zijn. Gewoon keurig opgevoedde dieren.
Als je geen vertrouwen in de chauffeur hebt moet je eigen vervoer regelen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 12:33

Inderdaad, zij is ook gewoon blij dat ze mee zou kunnen gaan. En ik ben blij dat ze mee zou gaan. Win win dus :)

Ik heb goed moeten sparen voor mijn paard, auto en trailer (zoals zovelen waarschijnlijk), ondertussen is mijn eigen leven ook veel duurder geworden, dus veel reserves heb ik niet meer. Moest het allemaal niet zoveel uitmaken zou ik me er misschien ook minder zorgen over maken. Als er nu zware onvoorziene kosten zouden opduiken breng ik mezelf in de problemen.

Haar paard is ook perfect opgevoed, dus ik verwacht niet veel problemen. Ze is het alleen niet gewoon om op verplaatsing te gaan, dat is gewoon een kwestie van tijd.

(Grappig onderschrift trouwens :))

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:39

HIer zijn de schadegevallen gewoon verzekerd, is dat bij jullie niet zo? Als ik met mijn trailer rij, ben ik verantwoordelijk voor wat er in staat en daar ook voor verzekerd. Paarden hebben een eigen WA verzekering, dus als paard wat kapot maakt wordt dat door de verzekering vergoedt. Kosten voor slijtage zou ik niet doorberekenen, je eigen paard staat er ook in, wordt alleen maar ingewikkeld. Ik zou wel de diesel delen, je hoeft er zelf geen extra kosten aan te hebben natuurlijk! En diesel delen is niet moeilijk: vantevoren dagteller op 0 zetten en kijken wat hij gemiddeld verbruikt heeft aan het einde.
En als dank zou ik haar mooi een kan koffie mee laten nemen ;)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:43

Bah, koffie :)

Ik heb mijn verzekeringsagent gecontacteerd met de vraag. Ik geloof dat dat bij ons de "familiale verzekering" heet, en daarbij ben je verzekerd voor de schade die je huisdieren toebrengen aan anderen of aan materiaal van anderen. Van zodra ik antwoord krijg post ik het hier, je weet nooit wie er nog wat aan heeft.

Dank jullie wel voor jullie inbreng allemaal :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:48

Zij wilt mee rijden dus eigen risico.
Ja als haar paard schade heeft gemaakt dan moet zij het betalen verder zou ik geen geld vragen.

Je rijdt ter slot van zaken zelf toch ook die kant op met je paard?
Dus of er nu 1 of 2 paarden instaan maakt niet veel uit.
Je zou wel een keer een volle tank vragen aan haar als bedankje ofzo.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:53

singa schreef:
Bah, koffie :)

Ik heb mijn verzekeringsagent gecontacteerd met de vraag. Ik geloof dat dat bij ons de "familiale verzekering" heet, en daarbij ben je verzekerd voor de schade die je huisdieren toebrengen aan anderen of aan materiaal van anderen. Van zodra ik antwoord krijg post ik het hier, je weet nooit wie er nog wat aan heeft.

Dank jullie wel voor jullie inbreng allemaal :)

Dat geld enkel als je er geen geld voor vraagt denk ik.

Overigens, als je er geld voor vraagt, heb je niet eens genoeg aan je BE rijbewijs.
Je zal dan vakbekwaamheid moeten hebben.

Meer info:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:17

Vakbekwaamheid is toch enkel als je het professioneel uitoefent? Hier gaat het gewoon om een vergoeding, eventueel, gewoon tussen ons geregeld. Het is ook nog niet zeker of dat in geld is, af en toe eens bijtanken, mijn ontbijt, ...

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:18

singa schreef:
Vakbekwaamheid is toch enkel als je het professioneel uitoefent? Hier gaat het gewoon om een vergoeding, eventueel, gewoon tussen ons geregeld. Het is ook nog niet zeker of dat in geld is, af en toe eens bijtanken, mijn ontbijt, ...

Vergoeding is commercieel in principe, of je met verlies werkt of niet.

Gewoon niet doorgeven aan instanties dat je vergoed wordt voor het meenemen, dat scheelt gezeik ;)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:31

Ok, thanks :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:34

Ik denk dat een goed uitgangspunt kan zijn dat je bv 25 ct de kilometer rekend. Jij hebt ook onderhoudskosten en zo betaald zij toch iets mee.
het is voor beide win win. maar ander vervoer kost haar beduidend meer en nu heeft zij veel gemak van jou.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:42

singa schreef:
- Ongeval waarbij haar paard gewond raakt, mijn fout: dit vind ik een hele moeilijke. Ik ga haar sowieso zeggen dat ze me altijd mag zeggen wanneer ze vindt dat ik de paarden in gevaar breng. Liever zo dan dat ze met schrik naast mij zit. Ik vind mezelf wel heel voorzichtig als ik een paard achter me heb hangen, maar daarom is zij het daar niet mee eens.

Hou er rekening mee dat levende have in je trailer NIET verzekerd is, dus je zult daarbij zeker op papier moeten zetten dat dat haar eigen verantwoordelijkheid blijft. Jouw verzekering dekt dat nl. niet en dan krijg je een hoop gezeur en kosten bij een ongeluk.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:10

_Annemiek schreef:
Zij wilt mee rijden dus eigen risico.
Ja als haar paard schade heeft gemaakt dan moet zij het betalen verder zou ik geen geld vragen.

Je rijdt ter slot van zaken zelf toch ook die kant op met je paard?
Dus of er nu 1 of 2 paarden instaan maakt niet veel uit.
Je zou wel een keer een volle tank vragen aan haar als bedankje ofzo.

Dat vind ik altijd zo krom, de trein rijdt toch ook wel zonder Jou? Maar daar betaal je toch ook gewoon voor?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:27

Tja ik zou toch echt een vergoeding vragen als het zo structureel is. Inderdaad niet melden dat je een vergoeding krijgt mocht er iets gebeuren omdat het een hoop gezeur voorkomt, je hoeft dan niet te bewijzen dat het gewoon een vriendendienst was en niet iets bedrijfsmatigs. Hoeveel vergoeding het zou moeten zijn en in welke vorm ? Daar zal je samen uit moeten komen. Reken in ieder geval uit wat het jouw kost om te rijden en deel dat door 2en . Of spreek af dat zij de trailer regelmatig wast, wat lekkers meeneemt of iets dergelijks.Hoeveel je doorberekend kan je ook over nadenken. Ik doe zelf ook regelmatig dingen voor anderen en ik laat het er vaak vanafhangen hoe leuk ik het vind, hoe graag wil de ander dat ik dat doe en wat kunnen ze betalen. De een laat ik betalen omdat ie het prima missen kan en de ander leg ik zelf (een klein beetje) bij.