Een paard leasen, hoe werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Een paard leasen, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:26

Dat vraag ik me dus af, hoe werkt het om een paard te leasen?
Mag je zelf bepalen waar je het paard stalt?
Wie betaalt de dierenarts en hoefsmid?
Wie betaalt de stalling?

Ik snap er echt niks van, wie kan mij duidelijkheid bieden?

lucifertje

Re: Een paard leasen, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:31

Het is maar net wat je afspreekt met de eigenaar van het paard.
Toen wij een van onze paarden deden verleasen was het het de helft vd stalling. Mocht je 4 a 5x pw voor rijden. Paard mocht niet verplaatst worden en de DA en hoefsmid waren gewoon voor onze kosten.

Dus goede afspraken maken met elkaar en deze vast leggen op papier :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:34

Dat ligt er aan wat de eigenaar aanbiedt.

Vaak lease je een paard voor een aantal dagen per week, op de betreffende stal.
Soms moet je ook voeren/mesten, soms alleen borstelen en rijden.
De dierenarts/hoefsmid komen meestal volledig voor rekening van de eigenaar.

Af en toe kom je een andere lease constructie tegen en dan mag je voor een maandbedrag zelf weten waar je het paard stalt. Dit voor eigen kosten.
Hoefsmid en DA kosten verschild dan wel, bij een duur sportpaard komen deze vaak volledig voor kosten van de leaser (het paard heeft dan wel een ziektekostenverzekering).

Het hangt dus volledig af van wat de eigenaar aanbiedt.
Je kunt dus niet zomaar vanuit gaan dat je alles mag en kan met het paard.

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:59

Dat hangt af van wat de eigenaar biedt.
Ik leaste (heel goedkoop) een paardje. Daarbij deelden ik en de eigenaar de stallingskosten, de eigenaar betaalde de dierenarts, hoefsmid etc. Ik betaalde dan weer kapotte spullen en als ik nog wedstrijden of iets dergelijks wou doen, moest ik dat ook zelf betalen.
Ik moest dan wel de stal uitmesten, en op sommige dagen voeren en buiten zetten.
Het hangt er dus vanaf wat je met de eigenaar afspreekt.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:05

dat si bij elke eigenaar stalling verschild ik sta op ene manege/pension stal
met mijn paard en daar ken je 1 paard huren voor 175 permaand en dan moet i daar blijfen maar je mag hem wel op vakantie en mee nemen maar geen extra kosten dierenarts enz

soms staat paard ook al bruikleen dan si voor jou mag je hem stallen waar je wil aleen als de echte eigenaar hem terug wil dan krijgt i hem terug

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:38

PP >> TAO

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:25

Wat er mag en verwacht wordt verschilt heel erg per paard/eigenaar.
Vaak is het gebruikelijk dat de eigenaar de dierenartskosten betaald (eigenlijk alle 'onzekere' kosten) en jij als leaser een (deel van) de vaste kosten. Of het paard verplaatst mag worden verschilt ook per paard. Soms mag het, hoewel dan vaak wel binnen een bepaalde omgeving.

Komt erop neer dat je wanneer je een paard least je meedraagt in de kosten van het paard en in ruil daarvoor mag jij het paard (enkele dagen per week, of iedere dag) als 'eigen' beschouwen.
Welke regels en kosten hieraan verbonden zijn verschillen per paard en eigenaar. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn dan is het ook goed om te stellen wat jouw verwachtingen zijn en wat jij vind dat hier tegenover mag staan aan kosten en dit duidelijk overeen te leggen met de eigenaar van het paard!

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:52

Het enige met leasen, het paard is niet van jou. Het kan voordelen hebben, ook nadelen. Ik zit ook te twijfelen tussen koop en 'bruikleen'. Voor beide heb ik voor en tegens, en afspraken zijn belangrijk.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:31

Ik lease ook een paard en hem het paard op een pensionstal bij mij in de buurt staan ik betaal de stallingskosten en de eigenaresse de hoefsmid en veearts.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:33

Ik heb 3 jaar geleased met een contract uit Amerika omdat het een APHC was.
Gedurende al die tijd heb ik hem op mijn volledige kosten genomen, maar ik was dan ook de enige die er mee reed, dus het is niet of hij van jou is zonder dat je hem dan al aangekocht hebt.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:36

Heb ook een lease paard (Fries), betaal het afgesproken bedrag per maand + de hoefsmid, verder zijn alle kosten voor de eigenaar. Als ik eventueel wedstrijden wil gaan rijden zijn deze kosten ook gewoon voor mezelf. Verder hoef ik niet uit te mesten en ook niet te voeren etc.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:40

Er zijn 1001 mogelijkheden om te leasen dus niemand kan jou precies uitleggen hoe het werkt, omdat het afhankelijk is van de afspraken die tussen de eigenaar en de leaser gemaakt worden.

Ik lease een paard bij ons op de manege. Ik mag het paard niet verplaatsen, maar heb wel dezelfde mogelijkheden als de pensionners bij ons op stal. Het paard is voor de volle 100% van mij, loopt niet mee in de lessen en ik hoef d'r ook niet een x aantal dagen per jaar te beschikking te stellen aan de manege. Ik mag er ook mee op wedstrijd als ik zou willen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:15

Toen ik mijn huidige pony nog leasde, hoefde ik alleen de stalhuur en alle lessen te betalen. Hoefsmid en dierenarts kosten waren voor de eigenaar. Alle overige spullen verzorgde ik zelf. Ik was in totaal zo'n 300 euro p. maand kwijt, maar mocht hem wel als mijn eigen paard beschouwen (ik mocht enkel niet in mijn eentje gaan uitrijden, wel gewoon met andere ruiters erbij). Nadeel was dat de eigenaar hem (zonder dat ik het wist) te koop had staan, en er tussentijds wel kopers zijn gekomen (die uiteindelijk niet meer de kans kregen om te kopen, omdat mijn vader een bod had gedaan dat gelijk geaccepteerd werd toen hij hoorde dat de pony weg zou gaan). Dus misschien een idee om daar ook afspraken over te maken.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:15

Het ligt heel erg aan de eigenaar.

Ik vraag 75 euro per maand aan mijn bijrijdster,
zij mag dan 3/4 dagen in de week vanalles met hem doen.
Verder moet ze de stal uitmesten, als ik someteen op mijn nieuwe
stalling sta.

Momenteel hoeven we niets te doen, wordt het gedaan door de eigenaar,
dus hebben daar verder geen extra werk aan.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:34

Het verschilt per eigenaar.

Ik mocht elke dag naar de pony toe en had 4x in de week les. En ik mocht ook op wedstrijd.
Wel moest ik de stal uitmesten. En de pony mocht niet verplaatst worden.

Maar ook ik heb gehad dat de pony werd verkocht zonder dat ik dat wist. Dus maak goede afspraken voordat je teleurgesteld wordt.