Pony ongewenst drachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appaloosaeve

Pony ongewenst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:40

Hallo allemaal,

Graag zou ik advies willen vragen voor het volgende.

Mijn Welshpony (merrie) stond bij een pensionhouder, die ook een hengst had.
Omdat de sfeer me daar niet meer beviel en omdat mijn pony "vreemd " ging reageren en schrikkerig werd , heb
ik een andere stal voor haar gezocht.
Nu blijkt dat ze drachtig is !!!!! En voor 100% weet ik zeker, dat het van die hengst van die pensionhouder is.
Ik ben erg boos, maar ook heel verdrietig omdat ik geen veulen wil bij de pony, ook op de extra kosten (dierenarts etc etc)
zit ik niet te wachten !

Wie weet raad ? Wat kan ik doen ? Is er een manier om die pensionhouder aan te pakken ?

Bedankt alvast voor jullie reacties !
Groetjes, Eve :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-02-13 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topictitel duidelijker gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:50

Nou nou, dat is misschien wat overdreven hoor, pony was er zelf bij...
Wat waren de afspraken, ben jij akkoord geweest dat merrie met hengst samen stond?
Weet jij iets van uitbreken vd hengst?
Overleg met die stalhouder, maar denk dat het je eigen probleem is en hij je niet kan helpen, dan had je eerder moeten ingrijpen.

Oh en Google even op de term die je gooit, dan kan je even lezen waar je het over denkt te hebben.
Als de pony niet gedekt wilt worden lukt het die hengst echt niet hoor, dat jij het niet wilt alla, maar dat maakt het nog geen verkrachting.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

appaloosaeve

Re: misbruik pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:53

De merrie en hengst stonden niet samen , natuurlijk niet.
Ik heb daar gewoon een stal gehuurd !

Anoniem

Re: misbruik pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:55

Tsja, dan zit er maar 1 ding op; verhaal halen bij de staleigenaar.
Denk alleen dat je al te laat bent aangezien je er niet meer staat.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:55

Hmm, heeft de eigenaar je helemaal niets verteld over een samenweidegang of ontsnapping of iets?
Ook niets gemerkt van hengstige pony?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:58

Ik denk dat je het stukje over verkrachten even moet aanpassen.

Is er geen wetswinkel in de buurt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:03

Omdat je het topic op het verkeerde forum hebt geplaatst ga ik het voor je verplaatsen.
ED --> TAO

Eileen_

Re: Pony ongewenst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:07

Nouja, verkrachting... :+ Het zijn dieren, geen mensen hea ;)
Praten met de stalhouder? Niet zo netjes als hij niks over een (mogelijke) ontsnapping van die hengst heeft verteld...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:08

ik dacht al bijna dat de stalhouder de pony had gedekt :+ :D

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:09

Ga met de stalhouder praten. Kijk of je samen een oplossing kan vinden.
Overleg eventueel met de dierenarts of je eventueel zou kunnen weg laten halen als jou dat de beste oplossing lijkt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:00

Indien beide paarden niet vrijwillig bij elkaar gestaan hebben zou ik contact opnemen met de vorige stalhouder en/of de eigenaar van de hengst en hier een verklaring voor vragen.
Eventueel zou je hen aansprakelijk kunnen stellen voor de te maken kosten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:25

rare reacties hier. ik zou toch echt niet blij zijn, als mijn merrie stiekem werd gedekt ..
en een DA is altijd nodig. controle/afkomen v.d.placenta, veulen-enting.
extra kosten van het voer, ontwormen.
ik zou er ook niet vrolijk van worden.. :n

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:27

Ik vind dit een vreemde reactie. Wij hebben ook een merrie, maar zouden echt geen veulen van haar willen in deze tijd waarin zelfs voor gezonde paarden geen afzet meer te vinden is. Als ik haar bij iemand zou stallen, zou ik er echt van uitgaan dat die persoon zou zorgen dat hengst en merrie niet bij elkaar komen. Net zoals ik verwacht dat ze drinkwater krijgen, of een veilige omgeving.
Ik heb geen idee wat je hier juridisch aan kunt doen, maar er zijn vast mensen hier die daar ervaring mee hebben.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-03-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:45

Ik zou ook woest zijn hoor, als ik ergens in goed vertrouwen mijn paard stal, en ze blijkt later drachtig te zijn.... Zou zeker verhaal gaan draaien, heb je rechtsbijstand? Als het inderdaad van zijn hengst is zou ik proberen hem op te laten draaien voor DA kosten en dergelijke, maar ik vrees dat het erg, heel erg moeilijk word...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:49

Ik heb mijn vorige merrie drachtig gekocht, waar ik niks van wist. Merrie was 2,5 jaar oud :o Ws ook gedekt door een losgebroken hengst. Neem gewoon contact op met je vorige pensionhouder en probeer dit netjes op te lossen. Ik schoot destijds ook meteen in de stress maar de vorige eigenaar heeft het bij mij heel netjes opgelost dus wie weet gebeurd dit bij jou ook!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:50

Jeetje! Normaal gesproken omdat het waarschijnlijk zijn fout is moet hij ervoor opkomen. Maar het ligt niet altijd even makkelijk.. En ja ik zou ook naar hem toe gaan en kijken wat er te regelen valt en anders is alleen nog een rechtszaak een optie of slikken. :)

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:54

Ik ga met TS mee

in iedergeval contact opnemen met de vorige stal houder en evt eigenaar hengst (mits dat niet 1 en dezelfde persoon is)

Daarbij zou ik het ook niet kunnen uitstaan als mijn meisje ongewenst gedekt zou worden.
om het nou te benoemen tot verkrachting....tuurlijk niet en tuurlijk is het paard er zelf bij.
Maar die hebben enkel hun instinkt op dat gebied en wij hebben de beredenatie.
Want in onze wereld kost alles geld en tijd (en dat heeft iedereen te kort :') )
En in de dieren wereld moeten ze fokken,vluchten en eten.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:17

Ik zou echt ontigelijk boos zijn..
Je stalt je pony in vertrouwen op een stal,
zijn afspraken gemaakt, en ineens is je pony drachtig.

Ik zou gewoon met de eigenaar gaan overleggen over
eventuele tegemoedkomingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:33

Ik zou idd verhaal halen bij de eigenaar! Wat een belachelijk iets zeg, je pony zomaar drachtig zonder dat je van iets weet!!! Dat een paard uit kan breken en perongeluk kan dekken nog tot daarentoe, maar dat moet hij hebben gemerkt en dan is het al belachelijk dat dat niet gemeld is! Beetje snugger persoon moet toch bedenken dat een hengst bij een merrie problemen kan verzorgen. Ik zou ook absoluut NIET blij er mee zijn, en zeker verhaal halen en er werk van maken op welke manier dan ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:17

Inderdaad even langs gaan en een gesprek beginnen dat is toch het begin van alles. Je kan hem vragen hoe hij dit denkt op te lossen. Misschien dat je er zo onderling uit kan komen. Gewoon even polsen hoe het die erover denkt en dan kun je altijd nog kijken voor verdere stappen.