2paards vrachtwagen of trailer met auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

2paards vrachtwagen of trailer met auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:39

Onze Jeep is helaas niet meer door de APK gekomen en verkocht. Deze auto hadden we als trekauto voor mijn zware trailer. Hiernaast hebben we 2 kleine, zuinige autootjes voor dagelijks gebruik (we maken vrij veel kilometers).

Een Jeep komt er niet meer in, veel te duur in onderhoud en brandstof, ondanks dat het superfijne trekauto's zijn.

Nu hebben we besloten om de 2paardstrailer te verkopen of in te ruilen tegen een 1,5paardstrailer. En een kleine auto in te ruilen tegen een grotere auto om die trailer te trekken.

Maar nu krijg ik een aanbod om de huidige trailer in te ruilen tegen een oude paardenvrachtwagen.
Is dit gunstig qua kosten? We hoeven geen grotere, duurdere auto voor dagelijks gebruik te kopen, maar moeten dan wel een vrachtwagen onderhouden.

Duhelo

Re: 2paards vrachtwagen of trailer met auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:02

PB Ikke eventjes, hij zal je daar alvast kunnen in helpen.
hoe oud is die oude wagen? Feit is dat oude wagens al hun km's gelopen hebben, en dus ook de nodige sleet hebben, ik weet niet of dat zo goedkoop zal uitvallen.
langs de andere kant, ga je geen dagelijkse wagen hebben met groot verbruik ...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:11

Je beschrijft precies mijn gedachtengang, alleen dan iets duidelijker.
Bouwjaar is 91

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:24

:wave: :D

Bouwjaar is relatief. Het is belangrijker hoeveel km er op de teller staan en NOG belangrijker: hoe is de auto aan die km gekomen?
Bijvoorbeeld: een vrachtwagen die 800k op de klok heeft door steeds op en neer naar Madrid te rijden, kun je beter hebben dan eentje die 500k erop heeft en alleen rondom Amsterdam gereden heeft.
Vervolgens kun je je afvragen hoe goed die wagen onderhouden is.
Is het altijd een paardenwagen geweest? Is het een paardenwagen op kenteken? Motorvermogen? Eigen gewicht? Laadvermogen? Merk en type? Mag ik uitgaan van een wagen op C-rijbewijs? Zo niet, laat maar staan!

Indien goed onderhouden is een vrachtwagen niet duurder dan een dikke 4x4 + trailer, maar ook niet echt goedkoper.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:20

Kijk, daar heb ik wat aan.
Hartstikke bedankt voor je reactie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:23

nina88 schreef:
Kijk, daar heb ik wat aan.
Hartstikke bedankt voor je reactie!

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar merk en type.........

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:25

Ik stuur je even een pb

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:37

als het een B vrachtwagentje is dan moet je rekening houden met het laadvermogen, vaak mogen die dingen maar iets van 1000 kg laden en dat is te weinig voor twee paarden. Veel mensen verkijken zich daarop want ook jij en je zadel en toebehoren paard, schotten en rubber in de wagen en inhoud benzinetank etc moeten in die 1000 kg worden meegeteld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:41

ikke schreef:
Mag ik uitgaan van een wagen op C-rijbewijs? Zo niet, laat maar staan!

Mag ik hier een verduidelijking?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:47

Gini schreef:
ikke schreef:
Mag ik uitgaan van een wagen op C-rijbewijs? Zo niet, laat maar staan!

Mag ik hier een verduidelijking?

Cissy heeft al een mooie opsomming gegeven. Alleen al qua gewicht kan je in een B rijbewijs wagentje geen 2 paarden vervoeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:53

TS wil overstappen op een anderhalfpaards. Volgens mij wil ze in de toekomst dus maar 1 paard vervoeren.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:56

Omdat je met een B rijbewijs vrachtwagen vaak te weinig laadvermogen hebt voor twee paarden.
De wagentjes wegen leeg vaak 2300 - 2500 kg. Omdat je met B-rijbewijs maar maximaal een voertuig mag besturen dan 3500kg weegt komt je dus uit op een praktisch laadvermogen van maximaal 1200kg. Die 1200 kg wordt dan verdeeld over de personen die vervoerd worden, de paarden en je materiaal. Dan zie je dus als dat als je met z'n tweeen(150kg (2x een persoon van 75kg)) op weg gaat je je niet al te zware paarden maximaal 500kg moet hebben.

Daarmee is de conclusie heel gemakkelijk, 2 paarden vervoeren in een 2 paards vrachtwagen op B-rijbewijs is vrijwel onmogelijk, zeker als je laadvermogen van minder is dan 1200kg. 1 paard gaat prima.

C-rijbewijs biedt voldoende mogelijkheden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:28

Dus met 1 paard is er geen enkel probleem? Want dat zou ook de reden zijn waarom ik voor een dergelijk vrachtwagentje zou gaan. Ik heb namelijk maar 1 paard te vervoeren.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:05

Ik heb een vrachtwagentje gehad en nu een van de auto's ingeruild voor eentje die een trailer kan trekken. In plaats van 3 aut's heb ik er nu twee te onderhouden. Simpel zat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:18

Gini schreef:
Dus met 1 paard is er geen enkel probleem? Want dat zou ook de reden zijn waarom ik voor een dergelijk vrachtwagentje zou gaan. Ik heb namelijk maar 1 paard te vervoeren.

Geen enkel probleem wil ik niet zeggen, maar het minder vaak een probleem. Let er in zo'n geval wel op dat je het paard midden op de wagen zet, anders gaat de boel erg onprettig op een oor hangen. Komt de stabiliteit en het rijgedrag niet ten goede.

Algemene tip: laat een B-rijbewijs gebakje ALTIJD wegen VOORDAT je koopt!! Niet zelden is er zoveel aan vertimmerd/bijgeknutseld dat je feitelijk helemaal geen laadvermogen meer over hebt!
Als ultime voorbeeld een Bokker die een auto ging kijken die 3600kg LEEG bleek te wegen! Een gewaarschuwd mens telt voor twee........