Paard wil de trailer niet uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Paard wil de trailer niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:03

Als allereerst, ik weet niet of het topic op de juiste plek staat..

Maar nu het volgende, sinds een aantal weken ga ik zo'n 2 x per week naar
een binnenbak met mijn paard. In het begin was ze niet gewend in een trailer te staan
en de eerste paar keren ging ze met een beetje moeite op de trailer en eraf wilde ze ook wel,
soms een beetje vlug maar ach, daar zag ik op dat moment niet veel kwaad in.
Nu is het zo sinds de laatste 3 x dat we op pad geweest zijn ze er prima in loopt,
maar er niet meer uitwil en dat is wel erg vervelend en onhandig..
Uiteindelijk hebben we er natuurlijk wel uitgekregen, ze kan er niet eeuwig op blijven staan,
maar met heel erg veel moeite, ze verzet zich zo ontiegelijk..

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie het probleem verholpen?

Alvast bedankt!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:06

Hulp bij trailerladen zoeken, zijn veel mensen die je daarbij kunnen helpen. Waarschijnlijk is het dan in een sessie verholpen.
En ook als je niet naar les gaat oefenen met de trailer, desnoods thuis hem in de trailer laten staan net zolang totdat hij er zelf weer uitgaat en niet onder dwang. Dan leert hij dat het niet eng is in een rustig moment ipv onder de adrenaline, waar hij niets van leert.
Veel geruststellen en veel tijd nemen en ieder stapje in de goede richting belonen. Kan gewoon met 'goed zo' of een aai over de hals.

Je kunt ook in de bak oefenen met gesimuleerde situaties, smalle doorgang creeren met bijv. zeil en springmateriaal (hou het veilig) en hem daar voorwaarts en achterwaarts door laten lopen zodat hij leert op jou te vertrouwen.

Je kunt ook oefenen met over verschillende ondergronden lopen en heuveltjes oefenen bijv. tijdens een buitenrit.
Alles om je paardje te leren dat hij jou in alle situaties kan vertrouwen.
Voor paarden is het schrikwekkend om in smalle doorgangen, achteruit van de laadklep af, etc omdat zijn natuurlijke vluchtweg daarmee geblokkeerd wordt en hij van nature ruimte om zich heen zoekt om zsm te kunnen vluchten.

Jij moet dus de leider worden waarop hij durft te vertrouwen en zich veilig kan voelen waardoor hij de angstige situaties durft aan te gaan en zal ervaren dat het niet gevaarlijk is.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 08-02-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

irmsel

Re: Paard wil de trailer niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:10

ik ga met freya mee..
wellicht bij thuiskomst de trailer de bak inrijden of plaatsen bij de opening van de wei/bak/paddock.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:54

Bedankt voor de tips, maar het 'vreemde' is dat ze dit pas sinds de laatste paar keren doet en al die keren daarvoor dat zijn er wel een stuk of 10 geweest er wel prima uitliep..
Over een zeiltje lopen of een smalle ruimte door is voor haar geen probleem zowel voor al achteruit niet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:56

Ok, soms kun je niet helemaal achterhalen waarom een paard zijn gedrag verandert, maar wel inspelen op wat hij aangeeft. Misschien is hij onderweg geschrokken oid. Blijkbaar is door een of andere reden iets verandert waardoor hij de trailer niet goed meer uit durft.
Vind hij de les of waar je naartoe gaat wel leuk?
Gaat hij thuis wel uit de trailer?
Heb je een een of tweepaards trailer? tussenschot ja of nee?
Herken je dit gedrag uit andere situaties? Wat heb je toen gedaan?
Hoe oud is je paard?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 02:55

Je paard heeft waarschijnlijk allang eerder signalen gegeven dat de trailer een issue is maar dat heb jij dan niet gezien. Heb je het achterwaarts vanaf het begin vd klep al geoefend?dus niet in 1 keer helemaal naar binnen maar per stapje weer achteruit, dan 2 stapjes en weer eruit. Dat langzaam uitbouwen tot helemaal erin en dan relaxed blijven staan zonder de klep dicht te doen. laat je paard vooral veel zelf doen en snuffelen aan de trailer en neem de tijd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 03:59

Mijn paard wilde ook niet de trailer uit..Nadat ik Petra van 2moons erbij had gehaald wist ik wat het probleem was..
Zij heeft hem achterwaarts over balkjes laten lopen zodat hij dus zijn benen op moest tillen, die van mij vond het eng om achterwaarts de klep op te lopen..

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:02

Hoihoi!

Ik kom deze problemen vaker tegen in mijn werk. Ik kom het graag voor je oplossen, zie mijn website voor meer info over trailerlaadtrainingen. Voor meer info kan je ook pb-en/mailen of bellen!

Groetjes, Flo