geldbedrag een het rijden van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

geldbedrag een het rijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:43

Hallo,

Ik rij nu een paard en ik hoef daar niet voor te betalen en ik wordt er ook niet voor betaald. Ik was gisteren met hem bij een binnenbak op een pension stal. Daar kwam de eigenaar van die stal naar mij toe en vroeg of ik misschien een paard wilde bij rijden. Het gaat om 1a2x per week.
Het paard is groen, en eigenlijk voor de eigenaren te groen. Daarom werd ik gevraagd om het paard tijdelijk (een maand of 4/5) bij te rijden zodat de basis er wat beter in komt.
Nu wil ik dat best wel mits dat uit komt met het andere paard wat ik al 5 jaar rij.
Volgens de staleigenaar willen de eigenaren van dit paard mij hiervoor betalen. Nu mag ik er zelf een prijs aan zetten. Maarjah, hoeveel.

Ik ben dit dus niet gewend. Ik ben nog nooit betaald om een paard te rijden. Ik heb vroeger veel in de jonge paarden gezeten en het paard wat ik nu rij heb ik zelf van groen naar M/Z gebracht.

Het is voor mij 28 minuten rijden en kost enkele reis volgens de site van de anwb 3,80.
Ik ben dus geen prof en daarom vind ik het moeilijk om zelf een prijs te zeggen.
Nu heb ik al wat rond gevraagd maar ik hoor hele verschillende prijzen van 10 tot 35 euro.
Het paard is dus heel groen, dus ik zou niet tot nauwelijks er een vol uur op zitten.

Wat zouden jullie vragen? Ik ben namelijk helemaal niet thuis in de prijzen.

doezel2

Re: geldbedrag een het rijden van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:47

de vraag is wil je dit wel? zoja kun je kijken wat het paard wel en niet kan.
in het begin kun je evt klein geld bedrag doen ( 10 euro)
naarmate je meer met het paard kun kun je je bedraf iets ophogen (tusse de 15 en 25 euro) je moet niet te duur zijn anders gaan de meesten iemadn adners zoeken.
suc6

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:51

Tjaah, als ze willen betalen, vraag eens aan wat voor bedrag de eigenaar denkt, dan kun je nog altijd zeggen neeh dit wil ik niet!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:52

ga uit van 2x per week. Dat is 3,80 x 4 = 15,20. Dat keer 4 = 60,80 per maand. Met een bedrag van 10 euro per maand ga jij er dus verlies op draaien terwijl jij in mijn ogen deze mensen een dienst aanbied.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:00

doezel, ja het lijkt me juist wel weer leuk om weer een jong groen ding te rijden. ik heb mijn instructrice gevraag en izj vraagt dus 35 euro, maarjah zij rijd zzlicht. dit paard kent een stuur en gas en rem om maar zo te zeggen, maar verder kent ze nog niks.

gemmeke: het contact loopt via de stal eigenaar. wat de echte eigenaren willen weet ik zo niet (deze mensen verblijven op dit moment in het buitenland, paard word door de stal eigenaar in beweging gehouden door longeren en voor de koets)

manon: ja die benzine kosten die wil ik er hoe dan ook uithebben. en dan eigenlijk iets meer, de afschijving van mijn auto is er natuurlijk ook nog. ik zat zelf rond de 20euro per keer te denken. misschien wat te hoog maar ik weet het niet goed. 2x 3,80 benzine dus 7,60. dan ben ik er toch zn minimaal 2 uur mee bezig met heen en weer rijden en dan zou ik mezelf dus 13,40 betalen voor 2 uur ''werken''. daar kom ik dus met me gewone werk me bed niet voor uit. ik vind het zo moeilijk

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:04

ik zou ok rond de 20/25 euro zitten omdat je zelf met benzinegeld zit, je hoeft natuurlijk niet een volle tank te vragen. miss ben je niet zo lang met dat paard bezig (kwa aant werk zetten) mar je gaat vast automatisch meer doen bijv lang poeten of de stal enzovoort

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:08

doezel, ok dan zitten wij dus redelijk gelijk. ik zat zelf dus op de 25 te denken. ik wil eigenlijk graag ff bevestiging van jullie of ik dan niet te hoog zit. (ben en blijf natuurlijk geen prof)

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:11

Ik ben het eens met Gemmeke. Als ik jou was, zou ik ook eerst vragen wat de eigenaren zelf in gedachten hebben en dan zelf ook alvast kijken wat je wilt hebben en dan samen tot een bedrag proberen te komen. Zou jammer voor je zijn, als je het toch niet mag gaan doen, omdat de eigenaren vinden dat je te veel zou vragen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:12

Dat vind ik een goed bedrag, maar dan wel per keer. Een trainingsstal is geloof ik duurder en nu staat het paard op zijn eigen plek.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:14

Hou er rekening mee, dat als je er af valt, alle kosten naar jou gaan. Zo was ik een paard het inrijden, kreeg ook per x ervoor betaald, tot ik er af viel. Enkel gebroken, nieuwe cap nodig, flink bedrag eigen risico + minimaal 6 weken geen inkomen en wel gewoon vaste kosten van verzekering etcetc.... ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:16

Als jij M rijdt zou ik niet 25 euro per keer vragen.

Ik ken genoeg handelsstallen die voor 300 euro per maand ruimschoots dat dier 5 dagen per week doorrijden..

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:27

Ik zou ook 25 of 30 euro vragen. Zelf vroeg ik 30 euro als ik ergens naar toe moest (auto)rijden en daar het paard rijden. Ook al was het paard net zadelmak en was het na 10 min zo moe, dan het gewoon beter was voor het paard om te stoppen. Waarom ik dan 30 euro? Omdat het een groot risico is met jonge paarden. Van 1 paard van iemand anders waar ik al 10 keer op gereden had, heb ik de 11e keer een mega litteken aan over gehouden op me bovenbeen. (jaar geleden).

2 maand geleden: Weer met een ander jong paard, dat super braaf was, struikelde met het springen over een laag stijltje en ik scheurde me nier (Ik viel helemaal niet hard!). Heb 2 maanden niet kunnen werken en me volle eigen risico van 2012(meer dan 500 euro) kunnen betalen aan me zorgverzekering. Kortom er afvallen kan veel geld kosten en als er echt iets kapot gaat heb je er lang pijn/last van.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:34

Vindt het best veel geld, 25 euro per keer.
Je vindt het leuk om te doen, voor 15 euro heb je de kosten er ruimschoots uit toch?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:36

Ik heb mijn jonge merrie onlangs een aantal keer door een handige amazone laten rijden (met het oog op eenkennigheid) en was daarvoor 20 Euro per keer kwijt, inclusief reiskosten. Het meisje heeft ZZ (Young Riders) gereden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:36

Pauline schreef:
Vindt het best veel geld, 25 euro per keer.
Je vindt het leuk om te doen, voor 15 euro heb je de kosten er ruimschoots uit toch?

Jonge paarden zijn en blijven een risico om te rijden, oudere paarden ook, maar vooral de jonkies.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:44

upendo schreef:
Ik ken genoeg handelsstallen die voor 300 euro per maand ruimschoots dat dier 5 dagen per week doorrijden..

Dat kan nooit uit als alle kosten fatsoenlijk doorgerekend worden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:46

Vudress schreef:
upendo schreef:

Dat kan nooit uit als alle kosten fatsoenlijk doorgerekend worden.

Geen idee hoe ze het doen, maar meer om aan te geven dat de TS het misschien wel hoog inschat.

Ik snap dat er risico's aan zitten, ik bedoel.. Armen of benen breken..
Maar als je in de auto rijdt kan je ook een ongeluk krijgen, Als je tegen een boom aan fietst is een hersenschudding ook mogelijk.

Als je het leuk vindt om ervaring op te doen zou ik vooral daarvoor gaan, de kosten eruit halen en misschien wat extra, maar niet allerlei mogelijke risico's door gaan berekenen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:47

Misschien 300 bovenop de normale stallingkosten? Dus dan zal je alsnog aan de 600 eu komen.
Upendo; Klopt, maar dan is het niet het paard van een ander waar jij je je nek op breekt. ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:48

Ja, maar als je op een manege rijdt en je stuitert op de grond, dan ga je toch ook geen geld vragen omdat jij eraf gevallen bent? Is ook niet je eigen paard.
Is nog altijd een keuze die je neemt. Je HOEFT het niet te doen..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:55

Nee, maar tis toch wel handig om er rekening mee te houden, je moet toch je geld verdienen, zo realistisch moet je wel denken.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:56

Je levert een dienst, waarmee je een probleem oplost waar de eigenaar zelf niet uitkomt.

Er is geen enkele reden om daar niet voor betaald te mogen worden. Afhankelijk van hoe graag je het wil doen zou ik inzetten op zo'n 20 euro. Het is wel zo dat een eigenaar verbetering wil zien als jij daar voor wordt betaald. Daarom moet je de eigenaar sturen in wat hij wel en niet met zijn paard moet doen. Twee keer rijden is waarschijnlijk te weinig om veel te verbeteren, misschien moet je in het begin de frequentie wat verhogen.

Bedenk overigens wel dat 5 keer 20 euro 100 euro per week is. Voor dit bedrag kan hij op maandbasis zijn paard, als je de stallingskosten ook nog meerekent, op een behoorlijke plek in africhting zetten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:57

Sorry, maar ik vind het een rare beredenering, Joscaa..
Als je er professioneel mee aan de slag gaat dan snap ik dat je het doorberekent, misschien ook wel een verzekering voor dit soort gevallen afsluit, maar als je dit gewoon doet als particulier.. Wees dan blij dat de eigenaren je willen betalen, dat hoor je bijna nooit, een bijrijdster/crashtestdummie van een jaar of 15 is ook zo gevonden, ook al is dat onverantwoordelijk als ik weet niet hoe...

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:05

Ik ben het wel met Joscaa eens. Er zijn natuurlijk andere gevallen waarbij je b.v. de eigenaren wat beter kent en je ook wel dat je (misschien iets anders dan geld) ook wat terug kan verwachten. Bijvoorbeeld je rijd een paard voor je pensionstal houder en je mag zijn trailer altijd lenen en je betaald minder stallen. In sommige gevallen kan je zonder hele precieze afspraken elkaar gewoon goed helpen.
Maar als ik het eerste bericht lees van TS, kent ze de mensen niet en weet ze niet wat ze kan verwachten, dus: Goede afspraken maken. En als de mensen er heel veel profijt hebben gehad is 25 euro per keer echt niet veel!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:37

Ik zou gewoon kijken naar wat je kwijt bent aan benzine + werkuur en dan eventueel een extra aangezien je ook een verzekering hebt moeten betalen, je auto slijt ook als je rijdt, jou materiaal slijt ook als je op een paard zit.
Dus 3.80 x 2 want je moet nog terug ook dan heb je 7,60. Daar je werkuur bij stel een 7 euro (dit maal 2,je moet toch een uur heen en weer moet rijden, en stel een anderhalf uur met het paard bezig bent (poesten, opzadelen, rijden,...). Dus eigenlijk is het dan 2u). Dan is het 21,60 euro. Als je er nog een extra van wil voor verzekering, ed. dan zou ik voor 25 euro gaan.
Stel het is maar voor 1 keer in de week is het 100 euro per maand voor de eigenaars, 2 keer per week een 200 euro. Persoonlijk zou ik dit helemaal niet teveel vinden, zeker niet als die persoon respect heeft voor paard en materiaal. Dat sowieso anders zouden ze hier al na de eerste keer buitenvliegen.
Vergeet geen goede afspraken te maken!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:42

ondertussen zijn we een stapje verder. De stal eigenaar heeft de eigenaren van het paard met mij in contact gebracht. Van het weekeind gaan we met zn alle om de tafel. paard is gisteren en vandaag weer gelongeerd met zadel. Zaterdag ga ik het (zelf) doen en er evt op.
Ik wil alles op papier van verwachtingen tot uitbetaling. Daarnaast niet te vergeten, een schrift. Ik schrijf precies op wanneer ik ben geweest en wat ik heb gedaan. Zo kan ik ergens op terug vallen en kunnen de eigenaren lezen wat ik die. En daarnaast ze zijn accoord met 25euro per x. Tot nu toe ben ik blij

Jullie nog tips wat ik mee moet nemen in het contract. Voor het geval dat ik iets vergeet....