Rit naar buitenland alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Rit naar buitenland alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 08:37

Hoi,

Ik speel met het idee om les te nemen bij een instructeur in het buitenland.
Probleem is, dat er niemand mee kan/wil en dat ik dus de (lange) rit (volgens de routeplanner ca. 17 uur) alleen zou moeten rijden.

Voor de mensen die wel eens met hun paard naar het buitenland gaan; hoe doen jullie dat? Gaan jullie alleen of áltijd met iemand samen. En hoe hard rijden jullie dan gemiddeld? Hoe vaak stoppen jullie (behalve om te tanken) en slapen jullie dan tussendoor even of niet?

Natuurlijk is het beter om niet alleen te gaan, en ik heb ook nog geen concrete plannen, maar ik zou graag wat info in willen winnen. Overnachten vind ik geen optie, ik rijd liever in 1x door. :)

troi

Re: Rit naar buitenland alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:40

Dat is echt heel erg link om zo'n lange reis n 1keer te doen en ook nog in je uppie...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:13

Ik begin altijd al moe te worden als ik alleen rijd van Frankrijk naar Nederland (800km) 17 uur zou ik zeker niet alleen doen en niet in een keer! Routeplanner houdt ook geen rekening met de trailer achter de auto dus tel er gerust nog wat uur bij op.
Daarnaast, denk eraan dat je paard gekeurd moet worden voor vertrek, maar ook bij de terug reis door een DA daar.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:55

Ik vind 17 uur achtereen voor het paard ook erg belastend. Maakt ook nog uit of je in de zomer of in koelere omstandigheden gaat rijden. Denk er om dat het paard blijft drinken, appelsap in het water en veel hooi of kuil. Dan blijft ie eten. 17 uur is lang hoor. Waar ga je naar toe en hoelang blijf je daar? Met welke tralier/vrachtwagen ga je? Hoelang duurt die training? Overnachten in/bij een manege lijkt me best te doen; kan het paard even zijn benen strekken. Of paard in een prikweitje zetten?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:59

Ik kan maar 1 ding adviseren niet doen
of ga je er een half jaar naar toe
hoe kun je nu een paard zo lang op een trailer zetten met of zonder stops
en dan nog naar behoren lessen volgen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:01

Bovendien ben je erg kwetsbaar in je eentje, als er een probleem is met je paard kun je geen kant op immers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:08

Er is niet voor niets een rijtijdenwet voor beroepschauffeurs.
Advies is dus heel simpel: niet in 1 keer rijden, en niet alleen (ook met twee chauffeurs niet in 1 keer rijden maar na 8-10 uur overnachten en paard van de trailer halen)
Alternatief: paard met een professioneel transport meesturen, en zelf in je eentje er met de auto achteraan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:16

Ik zou ook zeker niet alleen rijden in 1 stuk, met paard. Niet voor jezelf, maar vooral niet voor je paard. 17 uur aan 1 stuk op de trailer is echt te lang. Als je je paard al op de trailer zou willen houden (bijv ivm zeer moeilijk te laden), dan zou je meerdere malen echt een uur (of langer) stil moeten gaan staan, en dat maakt de reistijd al snel 24 uur. Niet een stuk dat je zonder slaap wilt afleggen. Met trailer is de kans dat je gaat slingeren als je toch moe wordt echt nog een stuk groter dan bij alleen een auto.

Advies is dan ook om een stal en slaapmogelijkheid voor jezelf te zoeken halverwege, en het in 2 stukken op te delen. Dan alsnog halverwege een uur rust inplannen, zowel voor jezelf als het paard.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:19

In één keer rijden vind ik sowieso geen goed idee. Ik vind het zelfs zielig voor je paard.
Staat die daar te kijken op de trailer ;o Hij wil ook even zijn beentjes strekken.
Voor jezelf is het ook beter om even ergens te stoppen en wat te slapen, want 17 uur rijden is bijna onmogelijk ;o Het risico op ongelukken word wel groot en ik neem aan dat je die wil voorkomen

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:11

Bedankt voor jullie input en (ongezouten) meningen. Maar wie van jullie heeft daadwerkelijk ervaring met zo'n lange rit met paard? ;)
Zoals ik in mijn openingspost al schreef, SPEEL ik met het idee en wilde ik wat INFO inwinnen. Er zijn dus nog geen concrete plannen oid, en ik word nu al (door sommigen) afgeschilderd als iemand die niet goed bij z'n hoofd is en een dierenbeul. Daar heb ik dus niet veel aan!

En als het zo zielig is voor mijn paard om hem 17 uur op de wagen te zetten, hoe zit het dan met b.v. (professionele) ruiters die in het buitenland wedstrijden rijden? Zouden die hun dure toppaarden onderweg op de een of andere manege even uitladen om de benen te strekken? En dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden die op een ander continent gegeven worden.
En ja, die maken de reis inderdaad niet alleen, ik bedoel alleen het paardenwelzijn. :Y)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:17

Ik heb met mijn paarden een rit gemaakt van 800km, hele reis, ook voor de paarden (ook mijn merrie die elke twee weken mee ging op wedstrijd en dus gewend was met de trailer te rijden).
Wij hebben dit zelf met de trailer gedaan, in een vrachtwagen staan paarden toch anders, en daar hebben de chauffeurs ook tijden waaraan ze zich moeten houden.

Ik denk dat het vooral gevaarlijk is deze reis alleen te willen maken en zeker in een stuk! Zoals ik al zei, ik heb die 800 km ook al gereden (alleen) zonder trailer, maar leuk is anders. Met een trailer achter je auto ben je gelijk minder snel, je wordt moe, nee mijn keus zou het absoluut niet zijn.
Niet voor mijn eigen veiligheid, die van mijn paard en andere weggebruikers.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:19

...je kunt beter die instructeur naar jou laten komen.....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:21

Ik zou zeggen trek er een paar dagen voor uit, dan kan het prima. Wij zijn afgelopen zomer met een paard naar Portugal gereden. We deden dan ongeveer 600 km op een dag, stopten om de twee uur waarvan de middagpauze een lange stop waarbij het paard ook van de trailer ging. In 1x is niet te doen, dan komt je paard gesloopt aan, en jijzelf ook.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

Dat hou je nooit vol 17 uur achter elkaar .
Ik rijd wel is 10 uur alleen is stoppen voor tanken en eten en je bent kapot als je aan komt.
Laatste stuk is altijd erg zwaar en jij wil er nog is 7 bijplakken geen optie zou ik zeggen.
Ik rijd zonder trailer en dan vind ik het alleen al een eind met paard moet je geen risico nemen .
Met 2 personen gaan en overnachten halverwege.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:29

Ik denk best dat het zou kunnen hoor, alleen net als Wendy zegt, niet in 1 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:43

Hangt geheel van het vervoer af :)
Mijn paarden zijn ongeveer door geheel Europa al gegaan, daarbij hadden ze nooit tussenstops of pauzes. Gewoon in 1x doorrijden, dat is voor de paarden het meest rustig. Echter, dat waren dan altijd luxe vrachtauto's en dat is voor een paard compleet anders dan een simpele trailer.

17 uur op een trailer zou ik niet fijn vinden voor een paard. Daarbij, dat moet je ook maar echt kunnen als chauffeur om dat non stop te doen. Ik zou toch proberen iemand te zoeken die met je mee wilt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 03:04

Crazycat heeft haar paard in haar eentje van nl naar oostenrijk gereden

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:53

Dank jullie wel. Ik ga ook het liefst samen met iemand, dus ik denk dat het plan van de baan is (voorlopig).
Mijn paard zou in een veewagentje staan (b-rijbewijs) en geen trailer ;)