Schade aan je paard door anderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Schade aan je paard door anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:57

Ik heb een vraag,ik heb nu een eigen pony en ik weet dat als hij bv schade maakt aan andersmans spullen(bv een trap tegen een auto) dat wij een aansprakelijkheids verzekering hebben,daaronder vallen ook je huisdieren.
Maar wat als een ander schade aan je paard maakt,bv door mishandeling,of hij word gestolen wat dan? kan iemand mij dat uitleggen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Schade aan je paard door anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:19

Zelfde als dat iemand je tuinhek sloopt of steelt.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:37

Maar als het bv iemand is die het niet wilt toegeven dat hij of zij het heeft gedaan wat dan?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:37

Dan zal je met bewijs/getuigen moeten komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:38

Heb je bewijs?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:37

RUI --> TAO

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:16

Dus als ik bewijs heb,kan ik dan alles op die persoon verhalen zeg maar?(dit is gewoon een voorbeeld hoor)
Ik wil gewoon alles even wetne hoe ik moet handelen in sommige situaties.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:23

Mindypony schreef:
Dus als ik bewijs heb,kan ik dan alles op die persoon verhalen zeg maar?(dit is gewoon een voorbeeld hoor)
Ik wil gewoon alles even wetne hoe ik moet handelen in sommige situaties.

Als jij bewijs hebt kun je diegene aansprakelijk stellen (middels een brief) of dat door je verzekering laten doen. Haar verzekering zal dan contact openemen met haar of haar verzekering en dat verder afhandelen.

cactuskopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:12

Het blijft lastig en kan in de papieren lopen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:16

Wat betreft diefstal : daar kun je je paard sowieso voor verzekeren.
Mocht je paard gestolen worden, krijg je een 'x' bedrag uitgekeerd.
Heb je geen verzekering hiervoor, dan krijg je ook geen geld uitgekeerd of wat dan ook mocht je paard ooit gestolen worden.

En wat betreft het 'iets aandoen' van je paard, daar zul je alleen iets mee kunnen doen als degenen die dat heeft gedaan daadwerkelijk zichzelf aansprakelijk stelt. En als je goed bewijs hebt zul je daar ook wel iets mee kunnen doen, maar dat zijn meestal geen zwart/wit situaties en dat kan nogal lastig zijn inderdaad.

Heel veel situaties kun je niet vooruit plannen, want kan zo anders lopen dan jij je van te voren ingebeeld hebt. Daar zul je op het moment zelf een passende oplossing voor moeten vinden.
Maar wat betreft diefstal ofzo zijn er zeker wel dingen waar je van te voren wel iets voor kunt regelen. Misschien handig om tzt dan eens een verzekering uit te zoeken en daar mee rondom de tafel te gaan zitten en je goed laten informeren wat mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:19

Enkel schadevergoeding als iemand zichzelf aansprakelijk stelt??? Ga nog maar even terug in de boeken :D

Op het moment dat jij schade ondervindt door de daden van een persoon, dan zal jij in de meeste gevallen een schadevergoeding van die persoon kunnen vorderen. Bij mishandelen van een paard zal dat de schade zijn, bij het stelen van het paard de waarde van het paard of het paard zelf terug. Het probleem is echter dat je de dader niet kent en dat je dus met lege handen achterblijft.

Zodra je de dader hebt getraceerd, kan je overgaan tot het aansprakelijk stellen van die persoon en schadevergoeding vorderen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:20

schade aanbrengen aan een dier is hetzelfde als schade aan een ding. Vandalisme noemen ze dat! (blijf het raar vinden dat dat hetzelfde is...)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:23

Als je bewijs hebt, dan kun de gemaakte kosten van bv de dierenarts verhalen op de verzekering van diegene.

Moet diegene wel zijn verzekerd, want van een kale kip valt niet te plukken -O-
(En dat heb ik helaas meegemaakt; bewijs was overweldigend maar diegene was niet verzekerd.)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:25

hollywood86 schreef:
Enkel schadevergoeding als iemand zichzelf aansprakelijk stelt??? Ga nog maar even terug in de boeken :D

Op het moment dat jij schade ondervindt door de daden van een persoon, dan zal jij in de meeste gevallen een schadevergoeding van die persoon kunnen vorderen. Bij mishandelen van een paard zal dat de schade zijn, bij het stelen van het paard de waarde van het paard of het paard zelf terug. Het probleem is echter dat je de dader niet kent en dat je dus met lege handen achterblijft.

Zodra je de dader hebt getraceerd, kan je overgaan tot het aansprakelijk stellen van die persoon en schadevergoeding vorderen.

Dan moet je wel weten wie het is geweest en dat ook kunnen aantonen inderdaad. Als jij niet kunt aantonen dat 'persoon x' dat heeft gedaan, en 'persoon x' ontkent, dan sta je nergens en kan de politie ook niks. Zelf hier meegemaakt met schade aan mijn auto. Iemand is frontaal tegen mijn auto gereden die geparkeerd stond en doorgereden. Gelukkig heeft iemand uit de buurt het gezien en kenteken vd auto opgeschreven, anders had de politie niets kunnen doen en had ik ook niks gekregen van de verzekering. Zo zal het met paarden hetzelfde werken aangezien zij in een verzekering hetzelfde behandeld worden als 'objecten'. Dat bedoelde ik met mijn verhaal. Dat je wel moet weten wie het heeft gedaan en dat moet kunnen aantonen. En als je paard gestolen wordt, krijg jij alleen geld terug als je ervoor verzekerd bent Of als je natuurlijk de dader te pakken krijgt. Maar in werkelijkheid komt dat niet zo snel voor, paard is meestal al in het buitenland en zie je nooit meer terug. Als je dan verzekerd bent, krijg je wel nog het verzekerde bedrag uitgekeerd.

@ vuurneon, als het goed is, ben je verplicht om een WA-verzekering te hebben hier in NL?
Balen dat jij niets hebt terug gekregen :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:27

Ja, is ook verplicht :j maar... Er zit een verschil tussen iets verplichten en het daadwerkelijk hebben :+
Dus daar sta je dan met je dure dierenarts rekening en alle bewijzen :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:28

vuurneon schreef:
Ja, is ook verplicht :j maar... Er zit een verschil tussen iets verplichten en het daadwerkelijk hebben :+
Dus daar sta je dan met je dure dierenarts rekening en alle bewijzen :+

hmm , ja dat klopt..
Balen zeg! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:28

Een APV (de nieuwe naam voor wa-verzekering) is niet verplicht in Nederland.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:31

Klopt inderdaad; is alleen verplicht indien je een motorvoertuig hebt. Maar goed, t probleem zat in de kale kip die ook nog eens niet verzekerd was. Dus dan mag je alles zelf hoesten.

Ts, mocht het je overkomen; dan kun je ook altijd de politie inschakelen (even via algemeen nummer) als je iemand op heterdaad betrapt. De wijkagent kun je ook altijd even vragen als er vermoedens zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-02-13 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:31

hollywood86 schreef:
Een APV (de nieuwe naam voor wa-verzekering) is niet verplicht in Nederland.

Klopt, ben even op google gaan zoeken..
Nooit geweten, was er echt heilig van overtuigd dat het verplicht was.
Belachelijk eigenlijk.. zouden ze van mij toch zeker wel mogen verplichten!