WA verzekering paard in training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

WA verzekering paard in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:32

Wie kan mij helpen met het volgende:

Mijn paard gaat een tijdje in training voor de verkoop. Hier wordt ze gereden en komt ze ook op stal te staan. Ook zal hier proefgereden kunnen worden door geïnteresseerden. Ik wil het graag goed geregeld hebben wat betreft aansprakelijkheid. Tot nu toe reed er nooit een ander op en heb ik me ook nooit in de WA verzekering verdiept.

Ik heb net Interpolis gebeld, waar ik verzekerd ben. Die willen pertinent geen uitspraak doen of ze een ongeval met mijn paard willen dekken.

Wat is jullie ervaring hiermee en is het zinvol om een lossen WA af te sluiten bij een paardenverzekeraar?

Ibbel

Re: WA verzekering paard in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:54

Als het goed is heeft die handels-/trainingsstal een bedrijfs-WA. Bij mijn weten schuift de WA naar 'degene die het dier daadwerkelijk onder verzorging heeft'. In het geval van uit handen geven voor training is dat dus het geval. Dus als jouw paard terwijl het daar staat iets sloopt, zou het onder de bedrijfs-WA van de trainer vallen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:01

Ok dank je voor het antwoord! Ik ga dit even overleggen, want dit is ook iets nieuws voor hun :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:12

Uit ervaring: mijn paard stond in training om beleerd (zadelmak gemaakt) te worden. Tijdens het beleren werd mijn paard gebruikt voor rijles, zonder dat ik hiervan op de hoogte was en het paard zelfs nog niet doorgereden was. Je snapt het er valt iemand van mijn paard en breekt een been. De rekening heb ik ontvangen want er was geen bedrijfsverzekering afgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:00

Het is altijd slim om de rekening door te sturen, je kan net het geluk hebben dat iemand hem betaald :D

Wettelijk gezien gaat hier 6:181 BW op. Zodra een dier wordt gebruikt in de uitoefening van een bedrijf, dan verschuift de aansprakelijkheid van de eigenaar van het dier naar de degene die het bedrijf uitoefent.

Met andere woorden, een paard wat gebruikt wordt in manegelessen en daarin schade veroorzaakt, daarvoor zal de manegehouder opdraaien. Dit geldt ook voor paarden op een trainingsstal.

Ibbel; Jouw criterium kan ik niet goed plaatsen. Welk artikel/jurisprudentie zou dit uit moeten voortvloeien?
Hoofdregel is dat men gewoon verantwoordelijk is voor de daden van zijn dier. Wie het paard bewaart doet niet ter zake.