Probleem met trailer laden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Regenboog96

Probleem met trailer laden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:07

Mensen, ik heb een probleempje met het op de trailer gaan met mijn paard. Ik heb mijn paardje al 10 jaar, toen ik haar gekocht had en haar ging ophalen wou ze al met veel moeite de trailer op. Toen ze er eindelijk op stond zijn we naar huis gereden en daarna heeft ze jaren niet op de trailer gestaan. Nu heb ik een tijdje les gehad ergens waar ik met de trailer heen moest, maar ik was steeds minimaal een uur bezig om mijn paard op de trailer te krijgen. Daar had ik geen zin in dus ben ik met de les gestopt en ben ik thuis gan oefenen om mijn paard op de trailer te krijgen, helaas zonder succes. Ze vertikt het om haar achterbenen op de laadklep te zetten, tot zover en dan wil ze dus niet verder. Op de manege waar ik les heb gehad hebben ze al van alles met haar geprobeerd; met de zweep, met een doek over haar hoofd, de longeerlijn er achterlangs, met twee man tegen de achterbenen duwen, maar niks werkt. Zelf hou ik ook niet zo van die methoden, ik ben wat betreft dat geduldig, ik heb het zelf geprobeerd met voer voor in de trailer en belonen voor elke stap die ze in de goede richting zette. Het is een paar keer gelukt haar helemaal op de trailer te krijgen, maar als ze er dan eenmaal op staat rent ze met een rotgang weer achteruit de trailer af, tijd om de klep dicht te doen is er dus niet echt. Ook als we met z'n tweeën zijn en ik haar laat eten, zodat de ander de stang erachter kan doen en de klep dicht, rent ze zodra ze doorheeft dat de stang erachter gaat weer de trailer af. Hebben jullie nog goed tips of oplossingen?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:11

Ik zou er iemand bijhalen die verstand van dit soort zaken heeft. Vaak is het probleem daarna vlot verholpen zonder geweld, onbegrip en pijn.

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:21

Het kan aan drie dingen in de trailer liggen (als het angst is dan) de hoogte, de klep, zegmaar dat het voelt alsof Ze op en instabiele bodem staat of het ingesloten gevoel. Deze kan je alle drie beoefenen in de rijbak. Niet in de stal!!! Dat is een veilige plek waar ze niets engs hoeft te doen.
Dus over de hoogte kan je twee staanders neerzetten en een touwtje/vlaggetjes/ doek overheen spannen. Eerst aardig hoog, als ze daar onderdoor gaat lager. Blijf lager gaan tot het voorwerp de schoft raakt tijdens het lopen. De bodem kan je in de rijbak wat ongelijke maar wel dichte planken neerleggen. Geen soijkers uit laten steken natuurlijk. Met ongelijk bedoel ik dat er net als in de trailer van die balkjes tegen het glijden op zitten. Gewoon rustig aan doen en begeleid haar goed.
Nu het opgesloten gevoel; al heb je vier staanders zet je die in een grote vierkant neer net breed genoeg voor je paard om tussendoor te gaan. Twee zijden tegenover elkaar span je weer vlaggetjes/stof overheen zodat ze er tussen staat maar voor en achter nog wel een uitweg heeft.
Als dit het niet is zal ze gewoon koppig zijn en zal je door moeten zetten...

cissy

Re: Probleem met trailer laden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:42

Wat doe jij op het moment dat ze er weer uit loopt? Ze vertrouwt het blijkbaar nog niet om te blijven staan en dat hangt heel erg af van wat jij doet op dat moment. De klep willen dichtdoen is op dat moment het slechtste wat je kunt doen. Daarbij bevestig je alleen maar dat je paard gelijk heeft door er niet in te gaan.
Het kan zijn dat ze eens met een slechte chauffeur is mee geweest en nooit echt heeft geleerd dat de trailer niet eng is.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:52

Wat hier had geholpen is de trailer in de wei/paddock zetten waar je paard verblijft.
Al het voer in de trailer doen dat ze normaal krijgt.
Het kan even duren, maar zo hebben het zo door!

Regenboog96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 11:29

De trailer in de wei zetten met het voer er in heb ik al eens geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen.

Op het moment dat mijn paard in de trailer staat probeer ik haar gerust te stellen, te aaien, belonen met wat brokjes, en rustig tegen haar praten.

Tina, bedankt voor je tip. Ik ga het zeker proberen!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:31

Mijn beide paarden wilden de trailer eerst niet op. Wij doen een jas over het hoofd, net voor de trailer goed tegen het paard zeggen dat ze op moet letten, en ze lopen er zo op. Scheelt voor het paard heel wat spanning, en na de tijd met wat brokjes belonen, is het voor het paard ook fijn. Mijn ene paard loopt er nu zonder moeite op, en ook zonder jas over haar hoofd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:39

Hoe ben je zelf bij het laden, degene die het paard vast heeft moet vertrouwen uitstralen en direct doorlopen de trailer in en niet stoppen op de klep en net in de trailer.
_ je blokkeerd het paard
_ je geeft aan dat het eng is

Daarbij wie rijd de trailer. Met andere woorden hoe wordt er gereden. Wij hebben nauwelijks problemen met het laden en toch ga ik regelmatig met mijn paarden (van veulen tot volwassen) op stap.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:09

Zoek hulp. Ik kan je Florence Faber aanbevelen, www.gowithflo.nl. zij kan je zeker helpen. na haar hulp kan ik mijn paard nu moeiteloos alleen laden en de stang erachter doen. Zonder lokmiddelen, zonder zwepen of longeerlijnen, zonder schreeuwen duwen of trekken. je mag me ook pb sturen als je meer wilt weten.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:56

Hoihoi!

Ik kom je graag helpen om het probleem op te lossen! Voor meer info kan je op mijn website terecht of pb me anders even!
Groetjes, Flo

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:21

Mijn paard was ook moeilijk te laden. Na twee keer oefenen kan ik hem nu ip zelfstandig laden.
Watik heb gedaan: kinketting gemaakt met hengstenketting om het halster en daarna gewoon halsertouw. Wanneer hij naar ahteren liep heb ik hem gestraft door eerst t halsertouw te gebruiken en daarna de hengstenkettig. Als hij naar voren sprong liet ik direct los. Ik ben eerlijk gebleven!!! Wanneer hij niet naar voren eil lopen houd je druk op de ketting en het halster dmv halster touw. Uiteindelijk moet hij blijven lopen (naar voren). Na twee keerdit gedaan te hebben kon ik hem zo laden. Inmiddels geen ketting meer nodig.

Lees wel dat ik natuurlijk niet mijn paard ga slaan want daar ben ik absoluut niet van. Streng duidelijk maar rechtvaardig!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:25

Het ebook van Eddy Modde heeft me erg geholpen, dit kun je gratis lezen op www.diagonaal-paardenvervoer.com. Met hulp van deze methode heb ik mijn pony's geleerd dat de trailer inlopen niet eng is. Helaas was ik zelf niet handig genoeg om alleen ook de stang dicht te doen, dus daar heeft Flo123 mee geholpen. Nu zijn ze al een stuk rustiger op de trailer, al zal ik vaker weg moeten voordat ze echt 100% ontspannen zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:29

Regenboog96 schreef:
De trailer in de wei zetten met het voer er in heb ik al eens geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen.

Op het moment dat mijn paard in de trailer staat probeer ik haar gerust te stellen, te aaien, belonen met wat brokjes, en rustig tegen haar praten.

Tina, bedankt voor je tip. Ik ga het zeker proberen!

Wat doe je dan met je lichaamshouding? Ben je zelf nog heel gespannen of geef je spanning af? Blijf je met je lichaam gericht naar de voorkant van de trailer staan of draai je, je om(gericht naar je paard dus) en geef je daarmee onbewust het signaal af tot achterwaarts gaan?

Kan ze rustig en ontspannen op de trailer staan zonder dat de stang ter sprake komt? Zo niet, dan zit daar nog een boel werk in, niet de stang sluiten zolang er spanning is.

En hoe vind ze het in de dagelijkse omgang als er mensen achter haar langs lopen, beweging langs de (achter)benen? Is dat ook spannend?

kaylee0818

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:36

Toen ik mijn paard ging halen wilde ze eerst ook de trailer niet in. We hebben toen de trailer naast een muur gezet (de muur zat aan de linkerkant, waar het paard dus kwam te staan). Daarna het hoofdstel in. Na 2 keer twijfelen liep ze er zo in. Hoe het nu gaat met de trailer weet ik niet, als het weer beter wordt gaan we nog eens oefenen. Dus ik zou dat eens proberen :) Op deze manier haal je ook gelijk een ontsnappingsmethode weg :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:31

ik volg even, die van mij wil ook nog wel eens heel hard terug als hij de stang op z'n kont voelt.
hij loopt er altijd in een keer zodat hij z'n biks heeft maar komt de stang eraan rent hij er heel hard uit..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:33

finnens schreef:
ik volg even, die van mij wil ook nog wel eens heel hard terug als hij de stang op z'n kont voelt.
hij loopt er altijd in een keer zodat hij z'n biks heeft maar komt de stang eraan rent hij er heel hard uit..

Hoe reageert hij op beweging en geluid rondom de achterhand op moment dat hij in de trailer staat? Dus zonder dat je de stang in de buurt hebt.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:35

Hallo,

Mijn paard had twee weken geleden nog trailerangst. Hij heeft als jong paard een ongeval gehad met de trailer en ik dacht sindsdien dat hij bang was. We duwden hem er steeds op met longeerlijnen, mensen erachter,.. Met als gevolg: Een paard dat minder en minder graag op de trailer wou. Toen heb ik professionele hiulp ingeschakeld omdat ik zelf geen raad meer wist.

Deze man, die volgens de 'parelli methode' (weet niet of het zo heet), heeft mij geleerd dat mijn paard erg dominant was en mij niet als leider zag, dus totaal geen angst had. Als ik hem zei op de trailer te gaan hield hij het voor bekeken. Na een sessie van twee uur moest ik enkel wijzen naar de van en mijn paard liep er vrijwillig op (zonder dat ik zelf moest meelopen). De sessie bestond uit basis grondwerk en respect voor mij. Als ik zei achteruit moest hij dat doen, als ik links zei moest hij dat doen. Zo werkte we rond de trailer. Telkens als hij in de juiste richting van de trailer stond kreeg hij rust (lange lijn, belonen). Telkens weer een stapje verder. Wanneer hij afweek van de trailer moest hij werken! Links en rechts sturen, achteruit enzoverder! Na een tijdje snapte hij dat hij enkel rust kreeg richting te trailer. Hij begon dit als een vertrouwde plaats te zien waar hij met rust gelaten werd! Ik geloofde mijn eigen ogen niet toen hij na het gewoonweg duidelijk vragen, zelf op de trailer liep. Ohja er hing ook een hooinet zodat hij rustig kon eten al hij er op stond!

Ik oefen het nu zelf en het gaat perfect. Ik was eerder geen voorstander van natural horsemanship, ik ben zelf een klassieke dressuur/springruiter die volgens de klassieke engelse manier met paarden omging, maar deze sessie heeft mijn ogen geopend. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik doe er nog een filmpje bij zodat de methode wat duidelijker wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=vfg58vPF0Rw

Natuurlijk zullen er nog andere manieren zijn, maar ik ben er van overtuigd dat deze methode bij elk paard werkt

Groetjes

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:37

ijssnuiver schreef:
finnens schreef:

Hoe reageert hij op beweging en geluid rondom de achterhand op moment dat hij in de trailer staat? Dus zonder dat je de stang in de buurt hebt.

helemaal niet, het is echt alleen de stang!

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:47

Mijn pony heeft ook meer dan een jaar de trailer niet opgewild, erg vervelend.
Ook vanalles geprobeerd, zweep, touw erachter, lokken met voer etc. Met wat geluk liep hij er heel soms op als ik hem lokte met bijv. brokjes. Maarja had meneer geen 'zin' dan ging hij er dus echt niet op! Hij was niet bang ofzo want hij stond met zijn voorbenen op de klep en bleef zo heel rustig om zich heen kijken..

Ik heb toen de tip van iemand gekregen om de trailer met de kant waar geen deurtje zit strak langs de muur te zetten, dan klik je het paard vast aan een lange longeerlijn (neem een sterk halster), de lijn neem je mee naar voren de trailer in, en dan ga je zelf via het deurtje eruit met de lijn. Je loopt naar achteren, achter je paard/pony langs, hij zal dan waarschijnlijk gaan hangen in het touw maar hij hangt dan vrijwel aan zijn eigen gewicht, je moet niet opgeven en hem zijn 'zin' geven.

Ik heb dit twee keer moeten doen, ik stond zelf in de trailer en zodra hij erop stond flink beloond met brokjes, aaien en m'n stem. Een ander liep achter hem langs met het touw. Het was even een 'gevecht' maar hij loopt nu als een hondje achter me aan de trailer in, en ik kan hem nu zelfs zelf de trailer op laten lopen.

Ik zou zeggen altijd het proberen waard..

@JUSTXME1993 dit vind ik ook een goede methode hoor!!

Succes ;)