Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ewan

Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:09

Hallo!

Mijn Tinker van 5 jaar ging altijd in 1x de trailer in zonder er over na te denken of om te kijken.

Op een avond gingen wij op wedstrijd en op de heen weg zoals gewoonlijk liep hij netjes de trailer in. MAAR op de terug weg weigerde hij... met wat eten en hengstenketting toch erin gekregen.

Vervolgens doet hij iedere keer moeilijk... meestal ben ik 5 min tot een kwartiertje bezig. Dit doe ik gewoon aan halster met een wortel en wat bix, en veel geduld dan komt hij vanzelf. Nu ben ik begin januari naar het strand geweest en heen stond hij netjes met 5 min, maar de terugweg wilde hij echt niet. We zijn bijna een uur bezig geweest en vele manieren geprobeerd. Het zweet brak me uit en wist me geen raad meer. Uiteindelijk van meerdere mensen hulp gekregen. Dingen die we probeerde:
- voer (bix/wortel/brood)
- hoofdstel ipv halster
- 1 longeer erachter
- zweep zachtjes op pees tikken dat het kietelt
Dit mocht allemaal niet helpen.

Uiteindelijk hebben we het met 2 longeerlijnen achter hem, met zweep op pees tikkend en iemand met brood in de trailer hem erin gekregen.

Echter ben ik zelf meer van het geduld en niet de harde aanpak, maar was nu zo in paniek dat ik alleen nog wilde dat hij die trailer in ging.

Nou wil ik binnenkort weer gaan oefenen met het trailer laden (op een rustige manier), maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? En wat ik al zei meestal staat hij met 5 min, maar wat te doen als dit nog eens zou gebeuren?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

thea1978

Re: Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:57

Ik ben al een half jaar bezig met het trailerlaad gebeuren en bij mij is 2 tot 3 uur niets. Maar nu sinds een week met clickertraining bezig en ja hoor ze lijkt het te snappen. Oefen meerdere keren per dag heb de trailer op klossen gezet en ze gaat er elke keer minimaal 3 keer in. En zonder druk. Gewoon steeds iets uitgebouwd. Weet nog niet of ze het op ander terrein ook doet dat ga ik ws morgen testen maar ben tot nu toe zeer tevreden. En mijn paard heeft een echt trailerprobleem.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:03

Dat is ook iets waar bij mij het zweet van uit breekt, vreemd terrein en dan er niet in willen. Ikzelf ben ook bezig met oefenen. We zijn alleen nog niet zover dat hij er rustig opstaat maar dat komt wel een keer. Heb een sTinkert van 9 jaar.

En eerst ga ik naar onbekend terrein dicht in de buurt, zodat mocht hij er niet ingaan, ik met aan de hand naar huis kan lopen. Dit wil ik dan een paar keer oefenen, steeds op een andere lokatie. Als dat goed gaat, dan verder weg.

Thea, oefen jij ook met andere dingen met de clicker of alleen met de trailer? Zit er zelf ook aan te denken om over te gaan op clickertraining. Moet me alleen nog inlezen :o

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:19

Als ik dit zo lees heb ik een toppaard haha
Was 2 januari in drachten.. Allemaal paarden (ook naats ons) die niet op de trailer wouden
Mijne liep er zo in..
Helaas was ze even later over de voorstang gekomen (net goed gegaan)
Paard eraf ging super...
Maar ook toen ik dr weer wou laden had ik erg veel protest verwacht
Geen 1 teken van prtest en ze liep er zo in

Nu gebeurd het wel eens dat ze stil gaat staan maar dan gaat me vader er schuin achter of ernaast staan bij de kont
Zegt hadjee en dan op zware harde toon en dan loopt ze erin
Eigenaresse heeft de autosleutel bij de hand
1 prikje eb ze lopen erin..
Maar dat is bij de meeste niet nodig gelukkig

Veel oefenen
Mijn vader zei hadjee en tegelijk pets op de kont of zweepje erbij
En uiteindelijk helpt alleen hadjee al of dat die alleen al richting dr achterwerk loopt
Verder niet gaan trekken.. Juist als je gaat trekken gaan ze terug trekken..
Werkt dus averechts..
Wat bij de mijne ook wel eens helpt is achteruit sturen... Niet omdraaien en rondje lopen
Achteruit zetten en tegelijk met het halstertouw rammelen...
Vaak loopt ze er dan wel op

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:22

nou ik heb ook zo'n pony ik doe een longeerlijn aan haar halster en ga zelf op de linkerzijkant van de klep staat als ze er met haar voetjes op de klep staat en die door loopt druk ik haar terug en weer over nieuw en sws 3 a 4 x in de week oefenen int begin en goed belonen als hij erop loopt

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:30

en meestal bij wedstrijden staan er in 3 minuten mensen bij die het allemaal weten zo irritant

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:37

sharonsonja schreef:
en meestal bij wedstrijden staan er in 3 minuten mensen bij die het allemaal weten zo irritant

Ergelijk he..

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:39

corientjuhh schreef:
sharonsonja schreef:

Ergelijk he..

jaa echt wel word er gewoon misselijk van en mijn pony gaat dan eeeecht niet als er mensen om heen staan vind ze alleen maar leuk

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:41

Bij ons op de manege kwam dr een meisje met dr lease pony, die hadden ze op de heenweg erin gekregen met voer, en op de terugweg ; voer op. Dus hun heel lang zitten trekken etc.. komen mn ma en ikeraan gelopen, wat geprobeerd, niks gelukt. Toen kont geduwt, beest deed echt niks. Lukte niet. Met zn 2 geduwt en toen ging ze eindelijk in na 20 minuten.

Maar ik zou zeggen; veel oefenen. en niet alleen met voer erin lokken, want zoals je hier boven leest.. hebn je niks meer doen ze het niet meer.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:44

Zowieso nooit voer als lokkertje gebruiken..
Een paard hoort er zo op te gaan.. Niet dat je m moet lokken
Vaak geef ik wel als paard helemaal vast staat en klep dicht is een plukje hooi of 2 brokjes oid
Maar vaak ook gewoon een aai en braaf paard

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:45

jaa idd

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:47

Oke, dus juist niet met voer of snacks werken. Wellicht clickertraining, ga ik me zeker eens in verdiepen.

Maar niet met voer, hoe dan wel? Halstertouw of hengstenketting? Welke techniek?

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:49

beste is gewoon longeer lijn heb je genoeg speling rustig blijven en zelf niet voor je paard gaan staan hem de ruimte geven om door te lopen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:50

sharonsonja schreef:

Mijn grootste liefhebberij op wedstrijden is:

Op mijn gemak gaan zitten kijken naar het getob van de mensen die hun paard niet op de trailer kunnen krijgen. :7

Al dat gedoe, al dat gestress.
Eigenaar in de zenuwe, paard ??

Het paard zegt: Wie doet mij wat.

En dan bevreemd het mij dat mijn paarden, vanaf veulen zijn, zo de trailer oplopen.

Waarom ??

De begeleider neemt het paard mee, en het paard vertrouwt zijn begeleider.

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:53

Ariebren schreef:
sharonsonja schreef:

Mijn grootste liefhebberij op wedstrijden is:

Op mijn gemak gaan zitten kijken naar het getob van de mensen die hun paard niet op de trailer kunnen krijgen. :7

Al dat gedoe, al dat gestress.
Eigenaar in de zenuwe, paard ??

Het paard zegt: Wie doet mij wat.

En dan bevreemd het mij dat mijn paarden, vanaf veulen zijn, zo de trailer oplopen.

Waarom ??

De begeleider neemt het paard mee, en het paard vertrouwt zijn begeleider.

mijn paard heeft al naast de trailer gelegen en al dus genoeg mee gemaakt en jij hebt je paard vanaf veulen af aan en dan kun je het em zelf leren

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:53

Op de website van Eddy Modde staat een e-book/folder die je kan downloaden en waar je vaak al nuttige tips uit kan halen. En ik denk dat je met de zoekfunctie ook wel veel zal vinden, want trailerladen is niet altijd even makkelijk. Succes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:56

Daar zijn al heel wat topics over volgekletst. Ik heb zelf heel veel gehad aan een cursus bij 2Moons. Kostte wel een kleine bijdrage, maar daarna gingen we aan de slag met onze Anda en die kan je nu loslaten voor de trailer en hij loopt er zelf in!

Mijn WPN besloot ook van de 1 op de andere dag dat ie er niet meer in wou. Ik ben ook niet van de harde aanpak, maar ik vind wel, dat ik weinig vraag. Wat ik dan vraag, moet dan gewoon gebeuren, zonder gemaar. Toen kende ik 2Moons nog niet en hem hebben we toch een keer aangepakt. Maar ja, da's een WPN. En die van mij heeft een heel erg sterke wil.
Sommige tinkers hebben die heel sterke wil ook (weet ik inmiddels uit ervaring!) Het kan dus ook echt gewoon zo zijn, dat je paard gewoon heeft besloten om te kijken wat of het lijden kan. Dan is het toch echt een stukje gehoorzaamheidstraining. Gehoorzaamheid kan je met geduld ook op andere manieren trainen. Kijk eens hoe hij met je mee loopt bijvoorbeeld. Dat zegt al veel hoe hij over je denkt. Bijvoorbeeld Monty heeft daar een paar erg goede boeken over geschreven. Maar er zijn meer van die boeken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:07

Mijn paard besloot ook zo van de een op de andere dag dat ze niet meer de trailer in wilde. Zij is meer het type van rustige aanpak, vooral niet boos worden, mopperen, of dwang gebruiken. Ik heb thuis hulp gehad. Heel rustig ging dat. De eerste keer (na ruim een uur) kregen we haar zo ver dat ze op de klep stond zonder stress. Een aantal keer zelf geoefend en toen nog een keer hulp in geroepen. Bij mij wilde ze eerst niet, dus mijn hulp geprobeerd, Toen lukte het wel. Daarna lukte het mij ook. En sindsdien loopt ze er zo in. Vaak twijfelt ze even 1x en dan doen we het nog een keer en dan loopt ze er zo in. Maar onderweg breekt ze de trailer af, dus van mij hoeft ze niet meer mee.

Mij is het op een NH-manier geleerd. Paard kreeg touwhalster om, lange leadrope eraan. En dan naast de klep staan en met behulp van een stick je paard erop sturen. Die stick is het verlengde van je arm. Ik sta naast de klep en met de stick krijgt mijn paard wat klapjes op haar billen en dan loopt ze de klep op. Ze blijft netjes staan in de trailer, iemand vangt haar voor op, wij doen dan de stang erachter. Appeltje, eitje :D

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:08

ik heb echt uren bij een friez gestaan met een hoop tijd en appels geprobeerd tot ik het egt zat was .nl laat ik maar zeggen heb toen een manier van een bekende van de manege overgenomen en die klinkt hart maar is het niet.
wat heb je nodig 1 een touw dik en scherp
2 een tweede persoon egt niet in je 1 tje doen

sla het touw in een lus om de schoft uiteinde door het halster en om de voor balk in de trailer daar draai je hem twee keer om heen en dan laat je het paart komen komt ze trek je het touw aan en op het punt dat ze weer weg wil hou je het vast. ze trekt nu het touw zelf aan en dat doet zeer dus loop ze weer de trailer in. weet het klinkt hart maar bij sommige is het egt de enige manier als je meer uitleg wil of hulp stuur een pb

gr arie

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:23

Wauw wat een tips!

Ik ga zo snel mogelijk nog oefenen en als dat niet lukt dan inderdaad misschien kijken of iemand mij op een NH manier zou kunnen helpen of clickertraining proberen.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:40

Ik ben idd ook bezig met de clickertraining buiten de trailer en de bedoeling is dat je het steeds meer uitbouwt zodat je idd op een gegeven moment niet alleen maar voer nodig hebt maar een beloning als goed zo ook ok is. Ik heb haar ook bij Annemarie van der Toorn gehad ook top. Alleen helaas heb ik een bijzonder paard ;). Eddy Modde ook geprobeerd mijn mening is dat je paard daar geschikt voor moet zijn en eigenlijk al enige ervaring met deze methode moet hebben. Niet specifiek met het trailerladen.
Succes.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:42

Die tip van hertogaj is niet geheel zonder gevaar. Als je paard in paniek raakt en omhoog komt, klapt hij zo van de klep af. Of hij stoot gigantisch zijn hoofd aan het dak van de trailer. In beide gevallen krijg je hem daarna amper nog een trailer in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:02

Thea, dat wat je zegt over de methode van Eddy dat een paard daar geschikt voor moet zijn is lariekoek, JIJ moet die methode kunnen want je paard kent die spelletjes allang.... :) Heel soms werkt het niet maar dan heb je gewoon een te slim paard of ben je zelf nog niet handig genoeg.

Voor Ewan, kijk eens op mijn site in onderschrift, daar staan meerdere bokkers tussen die ik al heb geholpen.
Ik zie hier tips voorbij komen waar ik serieuze vraagtekens bij heb :? en die zeker niet gaan werken met ieder paard. Jouw paardje laadde eerst wel en nu niet meer, waarschijnlijk ging het langzaam steeds slechter met laden en heb je de eerste tekenen daarvan niet opgemerkt. Het zou zomaar kunnen dat je met een beetje consequent grondwerk heel veel van m gedaan krijgt.
Kijk maar eens in dat ebook dat Hili al aangaf dan wordt je misschien al een hoop duidelijk. Mocht je dan nog vragen hebben stel ze gerust.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:04

Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus misschien staat het er al maar een cursus bij Petra Vlasbom van 2moons is een echte aanrader. Zij is echt erg goed en trailer laden is haar specialiteit.

edit: link toegevoegd. http://www.2moons.nl/a/nl/trailer-tips
Laatst bijgewerkt door NESCAFE op 13-01-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:06

@Cissy, Dat is mijn ervaring nadat ik iemand had laten komen die opgeleid is door Eddy Modde en het alleen maar erger werd tot trappen aan toe. Mijn ervaring wil niet zeggen dat dit voor iedereen zo geld. Ik geef alleen aan wat ik als ervaring heb. Ik heb dus niet zelf het systeem van Eddy Modde uitgeprobeerd maar iver gegeven die aangeprijst word op zijn website. Ook zeg ik hiermee niet dat het geen goede manier is.