Beste Bokkers,
Net een gesprek gehad met mijn *bijrijdster van anderhalf jaar geleden.
Ze is toen der tijd met mijn haflinger naar het duin geweest, en mijn paard is getruikeld in het duin.
Zij is er afgevallen en is toen opgehaald met de ambulance, onderzoeken op de eerste hulp gehad enz.
Gelukkig viel alles mee!
Nu heeft ze van haar zorgverzekering bericht gehad dat ze de "schade" op de WA verzekering van de eigenaar (ik dus) van het paard willen verhalen.

Nu begrijp ik niet zo goed waarom die "schade" via mijn verzekering vergoed zou moet worden.
Ik zal uitlegen waar om ik het niet begrijp.....

Mijn paard is er NIET vandoor gegaan of onhandelbaar geweest en heeft dus geen schade "aan derde gericht" waar de WA eigenlijk voor bedoeld is.
Ze is zelf op dat paard gaan zitten, en er mee op pad gegaan. Het is een sport die ze uitoefend... Naar mijn idee is ze zelf verantwoordelijk voor haar eigen lichaam, en het risico die de sport met zich mee brengt...
Het is niet zo dat ik haar onderdwang op het paard heb gezet en dat ik dat dier heb laten struikelen....
Alle schade die mijn paard aan derde aanricht (auto's enz of andere weggebruikers) is via mijn WA verzekerd omdat het mijn paard is en dan LOS loopt, EN alle schade die het paard maakt als ik er op zit, of iemand van mijn gezin, is ook via mijn WA gedekt.
Ik denk ook dat er een verschil zit in, een paard dat stuikeld, of dat een paard aan de kletter gaat en je er afbokt.....

Ik vind het ook bijzonder, dat mijn vroegere bijrijdster een geldig ruiterbewijs heeft, maar dat haar zorg- verzekering daar niets op wil verhalen.... juist daarom mocht zij op mijn paardje rijden omdat ik wist dat ze dus ook verzekerd was buiten haar WA om.
Maandag ga ik mijn verzekering bellen en vragen hoe ze dit kunnen oplossen voor ons.
Zo zie je maar, denk je alles goed te regelen, krijg je nog gedoe.

Gelukkig hebben wij nog steeds een goede band met elkaar

*Bijrijdster: toen 28 jaar oud, geldig ruiterbewijs, ken haar al ruim 10 jaar, altijd eigen paarden gehad of bij gereden; zowel wedstrijden als buiten rijden, Cap op, betrouwbaar en verandwoordelijk persoon, was al lange tijd mijn bijrijdster.
Iemand van jullie zoiets mee gemaakt?