Oke, En wat nu......WA verzekering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

Oke, En wat nu......WA verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:43

Mocht het niet goed staan graag verplaatsen :o

Beste Bokkers,

Net een gesprek gehad met mijn *bijrijdster van anderhalf jaar geleden.

Ze is toen der tijd met mijn haflinger naar het duin geweest, en mijn paard is getruikeld in het duin.
Zij is er afgevallen en is toen opgehaald met de ambulance, onderzoeken op de eerste hulp gehad enz.
Gelukkig viel alles mee!

Nu heeft ze van haar zorgverzekering bericht gehad dat ze de "schade" op de WA verzekering van de eigenaar (ik dus) van het paard willen verhalen. -O-

Nu begrijp ik niet zo goed waarom die "schade" via mijn verzekering vergoed zou moet worden.

Ik zal uitlegen waar om ik het niet begrijp..... ;(

Mijn paard is er NIET vandoor gegaan of onhandelbaar geweest en heeft dus geen schade "aan derde gericht" waar de WA eigenlijk voor bedoeld is.

Ze is zelf op dat paard gaan zitten, en er mee op pad gegaan. Het is een sport die ze uitoefend... Naar mijn idee is ze zelf verantwoordelijk voor haar eigen lichaam, en het risico die de sport met zich mee brengt...

Het is niet zo dat ik haar onderdwang op het paard heb gezet en dat ik dat dier heb laten struikelen....

Alle schade die mijn paard aan derde aanricht (auto's enz of andere weggebruikers) is via mijn WA verzekerd omdat het mijn paard is en dan LOS loopt, EN alle schade die het paard maakt als ik er op zit, of iemand van mijn gezin, is ook via mijn WA gedekt.
Ik denk ook dat er een verschil zit in, een paard dat stuikeld, of dat een paard aan de kletter gaat en je er afbokt..... :j

Ik vind het ook bijzonder, dat mijn vroegere bijrijdster een geldig ruiterbewijs heeft, maar dat haar zorg- verzekering daar niets op wil verhalen.... juist daarom mocht zij op mijn paardje rijden omdat ik wist dat ze dus ook verzekerd was buiten haar WA om.

Maandag ga ik mijn verzekering bellen en vragen hoe ze dit kunnen oplossen voor ons.
Zo zie je maar, denk je alles goed te regelen, krijg je nog gedoe. |(

Gelukkig hebben wij nog steeds een goede band met elkaar :j , maar door dit soort geintjes zou het zomaar anders uit kunnen pakken.

*Bijrijdster: toen 28 jaar oud, geldig ruiterbewijs, ken haar al ruim 10 jaar, altijd eigen paarden gehad of bij gereden; zowel wedstrijden als buiten rijden, Cap op, betrouwbaar en verandwoordelijk persoon, was al lange tijd mijn bijrijdster.

Iemand van jullie zoiets mee gemaakt?

Anoniem

Re: Oke, En wat nu......WA verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:46

Jij bent gewoon ten alle tijden risico-aansprakelijk voor je dier. Maakt niet uit of er schuld is bij iemand of niet, jij bent en blijft de verantwoordelijke. Jouw verzekering zal deze schade dan derhalve ook moeten vergoeden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:47

Helaas, als er iemand van jouw paard afvalt, ongeacht of het paard hier schuld aan heeft, is dit voor jouw verzekering...
Tenzij er van tevoren andere afspraken tussen jouw en je bijrijder zijn gemaakt middels een rechtsgeldig contract.

Hou er wel rekening mee dat je bijrijdster er niks aan kan doen dat de verzekering dit op jou verzekering wil verhalen.. Ik heb zelf ooit ook zo'n ongeluk gehad en je krijgt hele vragenlijsten van de verzekering thuisgestuurd, die je verplicht bent in te vullen (o.a. van wie het dier was, etc.). Die verzekeringen zijn erg hardnekkig en zoeken jou zelf op, je bijrijdster kan hier echt niks aan doen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:49

Ik heb ook eerder een val gemaakt met een paard van de manege. Afgevoerd met ambulance en 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Achteraf moest ik een hele vragenlijst invullen wie er schuld had. Dat had niemand, paard was ook gestruikeld in galop en daardoor over de kop gegaan. Maar de manege werd toch aansprakelijk gesteld. Als het m'n eigen paard was geweest, dan was het geen probleem geweest.

Dit wordt straks een getouwtrek tussen de verzekeringen van de zorgverzekeraar van je bijrijdster en jouw WA verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:52

44Myrthe44 schreef:
Tenzij er van tevoren andere afspraken tussen jouw en je bijrijder zijn gemaakt middels een rechtsgeldig contract.

Ts, dit stuk overslaan, dit is onzin.

Setteli schreef:
Ik heb ook eerder een val gemaakt met een paard van de manege. Afgevoerd met ambulance en 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Achteraf moest ik een hele vragenlijst invullen wie er schuld had. Dat had niemand, paard was ook gestruikeld in galop en daardoor over de kop gegaan. Maar de manege werd toch aansprakelijk gesteld. Als het m'n eigen paard was geweest, dan was het geen probleem geweest.

Kan kloppen, maar een manege is een bedrijf en zal dus om andere redenen aansprakelijk zijn dan de TS als particulier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:56

hollywood86 schreef:
Setteli schreef:

Kan kloppen, maar een manege is een bedrijf en zal dus om andere redenen aansprakelijk zijn dan de TS als particulier.

Precies, dat is totaal niet vergelijkbaar met deze situatie.

Je bent idd wel aansprakelijk als het jouw dier is, maar dat zij een ruiterbewijs heeft zou het toch anders moeten maken denk ik. Ben benieuwd wat jouw verzekering daarvan zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:59

Nee hoor, ook al heeft bijrijdster een verzekering via het ruiterbewijs, dan alsnog blijft de TS aansprakelijk. De verzekering van het ruiterbewijs is enkel een WA-verzekering, die schade aan anderen zal vergoeden, veroorzaakt door de ruiter of diens eigendommen. Echter, de schade vloeit voort uit het dier van de TS, waarvoor TS gewoon aansprakelijk is.

De verzekering van het ruiterbewijs is in feite een wassen neus. Zeker, omdat het ruiterbewijs (als ik de polis correct heb gelezen, is al even geleden), pas ingaat op het moment dat de reguliere AVP (de nieuwe naam van de WA) geen dekking geeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:04

Jij krijgt geen gedoe hoor, jouw WA regelt dit met haar ziektekostenverzekering en jij hoeft ook niet meer premie te gaan betalen.
Als je bijrijdster door de val bv niet kan werken, kan haar baas dit ook claimen bij jouw WA.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:05

Waarom hangen er op maneges dan altijd bordjes met dit is op eigen risico? En hoe moet je dan wel vastleggen dat je bijrijdster hier zelf voor verantwoordelijk is?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:06

[/quote]
Je bent idd wel aansprakelijk als het jouw dier is, maar dat zij een ruiterbewijs heeft zou het toch anders moeten maken denk ik. Ben benieuwd wat jouw verzekering daarvan zegt.[/quote]

Ja dat vraag ik me dus ook af.... Misschien gaat mijn verzekering het wel weer verhalen op haar ruiterbewijs....geen idee eigenlijk.

Ik weet dat het wel uitgezocht wordt zonder dat wij daar iets van merken....maar het is meer de verbazing hoe er gedacht wordt....

Nu bedenk ik me ook, dat ik het eigenlijk toch heel normaal vind dat je een "vergoeding" vraagt aan een bijrijder....kun je mooi een potje maken voor dit soort dingen. Stel dat mijn verzekering maar een deel vergoed, kan ik zelf nog een deel bij leggen pffffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:07

Mjay: Dat bordje heeft op zich niet echt veel waarde, want sluit zeker geen aansprakelijkheid uit. Het wordt vooral opgehangen, omdat men denkt dat het wel zo werkt. Vastleggen dat bijrijdster verantwoordelijk is, heeft ook geen enkele zin. Dergelijke aansprakelijkheid valt niet te weerleggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:07

Citaat:
Stel dat mijn verzekering maar een deel vergoed, kan ik zelf nog een deel bij leggen pffffff

nee hoor, dan betaald haar ziektekostenverzekering de rest!!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:16

Moet zeggen, dat ik nu ook een heel anders over denk om iemand op mijn paarden te laten rijden.....stel dat je vaker zo iets hebt, dan zegt je verzekering denk ik ook "waar bent u mee bezig"....

Ik heb geen bedrijf en ik verhuur ze ook niet,dus dan kan ik dat maar beter niet meer doen. De paarden zijn braaf, maar als struikelen en iemand zijn verzekering vergoed dat niet heb ik dus een probleem....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:19

Vorig jaar heb ik mijn paardje voor enkele dagen uitgeleend en heb diegene tot eigenaar benoemt voor die periode (risico paard, zoals kreupel enz waren voor mij).
Met mijn bijrijder spreek ik af dat zij gedeeltelijk mede-eigenaar zijn, dus als er wat gebeurd tijdens het rijden/verzorgen zijn ze zelf verantwoordelijk.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:25

@ Brainless; hoe heb je dat dan afgesproken, staat dat op papier? Ik zou het namelijk heel vervelend vinden als ik van mijn bijrijpaard af val en het verhaalt gaat worden op de verzekering van de eigenaar paard/vriendin. Daar ben ik dus wel nieuwsgierig naar!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:27

Tja, degene die valt moet gewoon zeggen dat hij/zij van zijn eigen paard is gevallen.
Dan is er niks aan de hand.

Mijn nichtje rijdt mee met de eper4daagse en dan is de Fjord die week gewoon van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:29

Ja, kort gezegd, verzekeringsfraude.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:30

hollywood86 schreef:

Nee hoor, op dat moment is het ook hun paard.

Ik heb een tijdje een paard geleased voor enkele dagen per week en ook voor de verzekering was het deze dagen mijn paard.

Daarnaast maakt het helemaal niets uit, want het wordt normaal toch wel betaald door de verzekering.
Degene die hier 1x per maand een x komen stappen... dat is gewoon mijn paard.
Maar iemand die mijn paard voor een periode gebruikt, "geef" ik het paard of ik verlease haar.

edit:
Ik heb zo ook mijn auto wel eens voor 2 maanden uitgeleend aan iemand.
Auto weggegeven (laten overschrijven) zodat zijzelf de verzekering moesten regelen.
Om te voorkomen dat ik (bij schade) mijn noclaim zou kwijt raken.
Dat is geen fraude, en werd zelfs aangeraden door mijn verzekering.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:36

Ja dat is ook een idee...maar voor mij/ons is dat nu te laat.

Ik weet wel, dat als je zegt dat ze is gaan rijden zonder dat ik het wist, of zonder toestemming dat het dan weer een ander verhaal is.... maar ja, zover wil ik het allemaal niet laten komen.

Bedenk me net dat we door onze verhuizing (van huur naar koophuis) over gegaan zijn naar een andere verzekerings maatschappij..... Banketstaaf! zal je altijd zien....maar de oude WA verzekering loopt nog een maand, want ik heb een maand opzegtermijn en was te laat met opzeggen.... dus kunnen ze me niets maken toch, en moeten ze het nog in behandeling nemen??

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:37

Brainless schreef:
hollywood86 schreef:

Nee hoor, op dat moment is het ook hun paard.

Ik heb een tijdje een paard geleased voor enkele dagen per week en ook voor de verzekering was het deze dagen mijn paard.

Daarnaast maakt het helemaal niets uit, want het wordt normaal toch wel betaald door de verzekering.
Degene die hier 1x per maand een x komen stappen... dat is gewoon mijn paard.
Maar iemand die mijn paard voor een periode gebruikt, "geef" ik het paard of ik verlease haar.

edit:
Ik heb zo ook mijn auto wel eens voor 2 maanden uitgeleend aan iemand.
Auto weggegeven (laten overschrijven) zodat zijzelf de verzekering moesten regelen.
Om te voorkomen dat ik (bij schade) mijn noclaim zou kwijt raken.
Dat is geen fraude, en werd zelfs aangeraden door mijn verzekering.

Dan mag je elkaar wel heel goed vertrouwen.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:39

@manumol
Klopt ook, vertrouwen was (en is) 100%.
Ook op financieel gebied....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:39

manumol schreef:
Ik weet wel, dat als je zegt dat ze is gaan rijden zonder dat ik het wist, of zonder toestemming dat het dan weer een ander verhaal is.... maar ja, zover wil ik het allemaal niet laten komen.

Nee hoor, dat is helemaal niet anders.

manumol schreef:
Bedenk me net dat we door onze verhuizing (van huur naar koophuis) over gegaan zijn naar een andere verzekerings maatschappij..... Banketstaaf! zal je altijd zien....maar de oude WA verzekering loopt nog een maand, want ik heb een maand opzegtermijn en was te laat met opzeggen.... dus kunnen ze me niets maken toch, en moeten ze het nog in behandeling nemen??

Dat is ingewikkelder, ik zou persoonlijk even de polis van de nieuwe en oude AVP erbij nemen en/of even bellen naar de oude verzekering. Ik zou niet zomaar durven zeggen dat ze zaken van onverzekerden in behandeling nemen....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:47

ik heb wel eens gehad dat mijn paard er met mijn bijrijdster er vandoor ging en tegen een fietser is aangelopen, dit is op mijn verzekering verhaald iid omdat het mijn paard is (merk je verder niks van hoor, behalve dat je wat vragen moet invullen).
mijn verzekeringsagent vertelde mij dat dit geld voor schade voortvloeiend uit eigen energie van het paard.
struikelen schaar ik daar eigenlijk niet onder omdat het paard daar zelf ook niks aan kan doen, dan denk ik meer aan rennen, bokken, strijgeren enz.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 02:23

hollywood86 schreef:
Nee hoor, ook al heeft bijrijdster een verzekering via het ruiterbewijs, dan alsnog blijft de TS aansprakelijk. De verzekering van het ruiterbewijs is enkel een WA-verzekering, die schade aan anderen zal vergoeden, veroorzaakt door de ruiter of diens eigendommen. Echter, de schade vloeit voort uit het dier van de TS, waarvoor TS gewoon aansprakelijk is.

Dat laatste vraag ik me af, TS zegt dat het paard niets te verwijten valt. Als hij stil had gestaan en de bijrijder was iets te fanatiek opgestapt en aan de andere kant eraf gekukelt, is de schade dan ook te verhalen op de eigenaar van het paard? Het blijft de vraag waar de grens dan ligt.

Btw; zoals je het nu zegt is een ruiterbewijs, of iig de verzekering daarvan, gewoon onzin en dekt het niet meer dan je wa, alleen dekt normaal gesproken je wa die schade dus hoef je nooit aanspraak te maken de verzekering bij het ruiterbewijs.

Mjay schreef:
Waarom hangen er op maneges dan altijd bordjes met dit is op eigen risico? En hoe moet je dan wel vastleggen dat je bijrijdster hier zelf voor verantwoordelijk is?

Die bordjes hebben geen nut behalve de bezoekers wijzen op het feit dat paarden levende dieren zijn en er ongelukken kunnen gebeuren. Met zo'n bordje kun je nooit je aansprakelijkheid afschuiven, dat zou wel erg makkelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:47

anneliesdj schreef:
Dat laatste vraag ik me af, TS zegt dat het paard niets te verwijten valt. Als hij stil had gestaan en de bijrijder was iets te fanatiek opgestapt en aan de andere kant eraf gekukelt, is de schade dan ook te verhalen op de eigenaar van het paard? Het blijft de vraag waar de grens dan ligt.

Nee hoor, het blijft helemaal niet de vraag, zie artikel 6:179 burgerlijk wetboek:
Citaat:
Artikel 179
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade

Er is weliswaar een uitzondering, maar het strekt te ver om die hier bij niet-juristen te bespreken. In dit geval is dat overigens ook niet relevant.
Uiteraard kunnen we wel allemaal vage gevallen bedenken, maar daar heeft de TS nu niet zoveel aan. Hoofdregel, eigenaar is aansprakelijk voor zijn dieren.

anneliesdj schreef:
Btw; zoals je het nu zegt is een ruiterbewijs, of iig de verzekering daarvan, gewoon onzin en dekt het niet meer dan je wa, alleen dekt normaal gesproken je wa die schade dus hoef je nooit aanspraak te maken de verzekering bij het ruiterbewijs.

Dat klopt, daarom heb ik dus ook geen ruiterbewijs :)