Wat is de werkelijke kogeldruk bij een 1,5 paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_C

Wat is de werkelijke kogeldruk bij een 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:07

Hallo,
Ik heb al druk gezocht op internet en bokt, maar ik kan toch niet echt het antwoord vinden.
Ik heb een nieuwe leasauto uitgezocht en wilde natuurlijk dat deze ook een trailer kan trekken (ik heb een BE-rijbewijs). Qua gewicht is het geen probleem, hij mag 1400 kilo trekken, maar ik heb niet echt stilgestaan bij de kogeldruk. Deze blijkt dus niet zo hoog te zijn, namelijk max. 60 kg. -O-
Dus ik vraag me nu af, weet iemand wat de werkelijke kogeldruk is (ongeveer) bij een 1,5 paardstrailer? Dus niet het maximale wat de trailer mag hebben, want dat heb ik wel gevonden...
Alvast bedankt! :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:22

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:08

dank je, dat topic heb ik wel gelezen, maar daar staat helaas ook niet in wat de werkelijke kogeldruk is (of zou kunnen zijn)... -O-

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:28

Nee, maar wel dat het toch ten minste 75 kg moet zijn voor een 1,5-paards ;)

Edit: en de eventuele gevolgen van een verkeerde kogeldruk staan ook nog vernoemd dus in mijn ogen is je nieuwe auto dan gewoon niet geschikt om er veilig met een trailer mee op stap te gaan.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:22

De werkelijke kogeldruk varieert en is van diverse factoren afhankelijk, het is een dynamische kracht.

Ik verwacht dat de statische kogeldruk tussen de 50 - 75kg zal zijn. Bij een paardentrailer met twee assen (middenasaanhanger) varieert het minder dan bij een caravan.

linda_C

Re: Wat is de werkelijke kogeldruk bij een 1,5 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:32

Dank voor jullie reacties!