Onverwachts twee pony'er bij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:50

Beste iedereen, (ik heb geen idee of mijn topic hier hoort, er is niet een apart subforum voor 'aanschaf pony' oid, maar anders mag het topic verplaatst worden)

Ik heb hier mezelf met 'spoed' aangemeld, want ik heb het nieuws gekregen dat mijn zusjes (11 jaar) twee pony's aan het ophalen zijn. Ik ben 21 jaar, studeer, woon nog thuis en ik ben altijd bezig met mijn dieren. Ik heb al jaren konijnen, cavia's, hamsters, gerbils en sinds een paar jaar ook een hond. Daar heb ik doodveel voor moeten doen voor die kwam. Maanden informatie opgezocht en gepresenteerd aan mijn ouders, dus ik mocht eindelijk na 10 jaar een hond! Om maar even een beeld te geven dat ik dus mijn best doe voor mijn dieren en zij alles krijgen wat ze nodig hebben.

op een normale zondagmorgen bel ik mijn moeder op om even iets te vragen. En er wordt vertelt dat mijn zusjes twee pony's zijn gaan halen. Ik vroeg nog, wat bedoel je?? Pony's? Voor henzelf? Ja dus. Ik kan ze nu wel wat aan doen... Ik zeg al jaren dat ze het NIET moeten doen, mijn ouders ook duidelijk uitgelegd waarom: ze kosten geld, dierenartskosten zijn wel 10x meer dan wanneer je met de hond naar de dierenarts gaat (wat mijn ouders al veel te veel vinden ;( ), mijn zusjes willen de hond niet uitlaten en ze vergeten regelmatig het caviahok te verschonen wat ik dan uiteindelijk moet doen of ik moet flink achter hun kont aan zitten. Want het zijn immers hun cavia's. En dan nu twee pony's? Ik heb nu al medelijden met die pony's |(

Omdat ik de enige ben met een verstand, ga ik maar weer opzoek naar informatie over het houden van pony's. Ik wil voorkomen dat deze diertjes straks de dupe zijn van deze idiote impulsaankoop. Het ergste is dat ik altijd een hekel heb aan mensen die dit soort dingen doen, en nu doen notabene mijn ouders het zelf.

Waar ik mij nog het meeste zorgen om maar zijn de onverwachtse dierenartskosten. Ik weet als geen ander dat de DA kosten flink kunnen oplopen, ik heb twee jaar lang pech gehad met mijn cavia's en konijnen, ik durf te wedden dat het in die twee jaar tijd zeker 800-900 euro heeft gekost. Maar laat staan als een pony ziek wordt! Dat is natuurlijk nog véél meer... En dat terwijl mijn ouders 160 euro voor de oogarts en orthopeed voor mijn hond al te veel vonden en dit niet nog een keer wilde betalen. (nu heb ik wel geld achter de hand gehouden voor mijn hond dus stel dat ze weer ziek wordt, heb ik wel genoeg geld om het te kunnen betalen).

Wat moet ik nog meer weten? Hoe is het om pony's te houden? Hoeveel tijd kost het? Wat is goed voer en hoe vaak moeten ze dat hebben? Over stalling weet ik niets, ik weet niet waar de pony's komen te staan. Maar wat is b.v. goede stalling?

Alvast bedankt!!

Groetjes Daniëlle

Duhelo

Re: Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:54

een goede stalling is een plaats waar de pony's droog en uit de regen kunnen staan en liggen, en een (zo groot mogelijke) uitloop.
Liefst een stuk verhard, en dan een stuk zand/gras (bij shetlandpony's bv opletten met hoefbevangenheid)
pony's die te vlug dik worden kun je door middel van een paddockparadise op een relatief klein stuk houden, op een manier dat ze toch veel kunnen bewegen.

ze hebben gezelschap nodig, maar daar je twee pony's hebt is dat al in orde.
Bodembedekking gewoon stro. Voldoende ruwvoer geven (als ze niet te dik worden kun je onbeperkt voeren, al dan niet dmv slowfeeders, indien het dikkerdjes zijn zal je moeten berekenen hoeveel ze nodig hebben)
krachtvoer zal met een handje of twee per dag voldoende zijn, dat is enkel en alleen voor de vitamientjes.

kwa materiaal heb je met een halstertje en een borstelsetje voldoende als de pony's niet moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:58

Tjonge, dat is nogal wat. Het idee is niet alsnog uit hun hoofd te praten?
Hoeveel ervaring hebben je zusjes met paarden?

Het is belangrijk dat een pony niet alleen staat, en veel kan bewegen. Zeker als je nu al denkt dat je zusjes er weinig tijd voor hebben lijkt het me heel verstandig om een stalling uit te kiezen waar het voeren en uitmesten wordt gedaan door de stal zelf en waar de pony's overdag (of mogelijk dag en nacht) op de wei komen. Dan is de basis in elk geval in orde, ook als je zusjes niet elke dag aanwezig zijn.
Op een pensionstalling (of combinatie van manege/pension) lopen vaak mensen rond met meer ervaring, vaak worden er ook lessen gegeven. Misschien dat iemand die lesgeeft je zusjes ook zou kunnen lesgeven en begeleiden in de omgang/verzorging van de pony's.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:03

Gelukkig dat jij zo verstandig bent! Ik denk dat het een beetje je ouders eigen fout is.. ik snap dat je het zielig vindt maar het is niet jou schuld! Ik hoop dat alles goed voor je verloopt!

In ieder geval moet de pony een goeie stalling hebben , met voer , schone stal , en ruimte op zijn energie te kunnen uiten. Er moet ook gemest worden (tenzij dat voor je gedaan wordt). Als je ergens op een pension stalling staat heb je vaak mensne die kunnen helpen , misschien inderdaad wat hierboven staat een instructrice.

Misschien dat een goed gesprek met je ouders helpt ?

Heel veel succes!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:04

Duhelo schreef:
een goede stalling is een plaats waar de pony's droog en uit de regen kunnen staan en liggen, en een (zo groot mogelijke) uitloop.
Liefst een stuk verhard, en dan een stuk zand/gras (bij shetlandpony's bv opletten met hoefbevangenheid)
pony's die te vlug dik worden kun je door middel van een paddockparadise op een relatief klein stuk houden, op een manier dat ze toch veel kunnen bewegen.

ze hebben gezelschap nodig, maar daar je twee pony's hebt is dat al in orde.
Bodembedekking gewoon stro. Voldoende ruwvoer geven (als ze niet te dik worden kun je onbeperkt voeren, al dan niet dmv slowfeeders, indien het dikkerdjes zijn zal je moeten berekenen hoeveel ze nodig hebben)
krachtvoer zal met een handje of twee per dag voldoende zijn, dat is enkel en alleen voor de vitamientjes.

kwa materiaal heb je met een halstertje en een borstelsetje voldoende als de pony's niet moeten werken.

Ruwvoer, krachtvoer, slowfeeders? Allerlei termen die ik nog niet ken. Ik ken alleen korrels voor konijnen en cavia's en brokken voor de hond. Wat is het verschil tussen ruwvoer en krachtvoer? Wat zijn slowfeeders? Hoe merk je dat pony's te dik worden?

Borstelset is er nog, van toen ik vroeger op de manege zat. Dit hebben mijn zusjes verder aangevuld. Ze hbben al halstertouwen en dekjes. Cap enz hebben ze ook. Ze volgen nu 3 jaar denk ik rijlessen op de manege. Ze hebben een vriendin die al twee pony's heeft waar ze regelmatig zijn, dus in die zin hebben ze wel een soort van ervaring met paarden. Maar goed, ik vind dat kinderen van 11 jaar nog niet verantwoordelijk moeten zijn voor twee pony's. Ik heb vroeger 5,5 jaar rijles gehad dus ik weet zelf ook wel het eea wat betreft het rijden op een paard. Maar verzorging gaat wel een stap verder.

Bedankt voor je berichtje!

Edit: @persoon boven mij; een gesprek met mijn ouders is dus niet gelukt. Ik heb een aantal keer aangegeven dat een pony aanschaffen echt geen goed idee is. Ik heb duidelijk uitgelegd dat ze veel tijd en geld kosten en wat ze dan al van plan zijn als mijn zusjes gaan studeren over een aantal jaar. Maar daar heb ik antwoord op gekregen; dan worden ze gewoon weer verkocht. (wat een misselijk antwoord ook). Ik heb dat allang uitgezocht met mijn hondje, die blijft bij mijn ouders want mijn ouders zijn helemaal weg van haar. Maarja een paard is toch even net wat anders.
Laatst bijgewerkt door Nimfee op 06-01-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:05

Jeetje TS, ik heb medelijden met je. Want door jouw verantwoordelijkheidsgevoel moet jij nu zomaar de zorg van twee pony's op jou nemen.

Als je ze moet houden, lees dan zoveel over paarden als je kan. Wat voor pony's zijn het? Hoe oud zijn ze? En zijn jullie omgang met paarden gewoon? Een paard opvoeden is namelijk ook zo eenvoudig niet...

Qua voer heb je vooral ruwvoer nodig; dat is echt de basis zeg maar. Als je intikt in google voedingscalculator (ofzoiets) kom je op verscheidene sites die aan de hand van het gewicht van de pony's berekenen hoeveel kg hooi je per dag moet geven. Verstrek hen dat ruwvoer over de hele dag, zodat ze altijd iets te knabbelen hebben. Ook een liksteen hebben ze nodig.
Ruwvoer = hooi (zorg dat het geschikt is voor paarden, de boer weet dat wel); krachtvoer = brokken = niet nodig tenzij ze flink aan het werk zijn.

Je hebt natuurlijk ook een flink stukje grond nodig (liefst mét schuilaangelegenheid). Je kan pony's niet zomaar in de tuin zetten, want gazongras is niet geschikt voor pony's.

Vergeet ook om de zoveel maand de hoefsmid + ontwormingen (DA) niet. Best laat je ook nu even de DA komen om te onderzoeken hoe gezond de pony's zijn.

Zorg voor een goede en paardvriendelijke omheining.
In de zomer kunnen ze gras eten, maar dan wel paardengras én niet te veel, zodat ze niet hoefbevangen worden (zie fructaanindex). Zorg voor voldoende beweging door jouw zusjes er af en toe mee te laten wandelen aan een touwtje.

Succes!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:05

Op de Wiki pagina's van bokt staat al een overzicht van de kosten, en in diverse topics is ook het nodige te vinden over het kopen en onderhouden van een (of twee) pony's. En een aankoopkeuring zou ook wel een goed idee zijn, zodat je (in dit geval je ouders en zussen) een indruk krijgt van de gezondheid van de dieren. Vergis je niet. Het is een ding om de pony's te kopen, maar wat anders om ze te onderhouden. De kosten voor weide, (schuil)stal, voer, basis tuigage (halster, borstels) hoefsmid en dierenarts (inenten en ontwormen) kunnen aardig oplopen. En als het toch geen goed idee blijkt te zijn achteraf, zie ze dan maar weer te verkopen. De markt is niet zo goed op het moment om pony's te verkopen.
Misschien kun je je ouders het een en ander op bokt laten lezen, zodat ze wat meer een idee krijgen waar ze aan beginnen. Hoeveel ervaring heb jij (en je zussen) in het omgaan met pony's en het eventuele werken met pony's? Dit speelt allemaal mee.
Ruwvoer is hooi, gras, kuilvoer e.d., krachtvoer is brokjes, muesli e.d. En dat is er in veel variaties, waarbij je rekening houdt met wat jouw pony specifiek nodig heeft. Een slowfeeder kun je opzoeken op bokt. Kort gezegd, dit is om de pony's langzaam hun ruwvoer te laten eten, zodat ze langer wat te knabbelen hebben.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 06-01-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:07

Als je zoekt in de wiki (bovenaan de pagina) vind je ook veel info, lees bijvoorbeeld dit eens door

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen
http://www.bokt.nl/wiki/Aankoopkeuring
http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer
http://www.bokt.nl/wiki/Ruwvoer
http://www.bokt.nl/wiki/Huisvesting
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefsmid
http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

qua tijd; alleen rijden en verzorgen ben je zomaar twee uur mee bezig.
Als je ook zelf gaat voeren, uitmesten, etc etc dan ben je natuurlijk veel meer tijd kwijt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-13 15:10, in het totaal 3 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:07

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Mogelijk heb je hier wat aan ?

Ruwvoer is hooi/kuil en krachtvoer is zo gezegt de korrel.
Om wat voor pony's gaat het ? Als het om shetlanders gaat dan hebben die van beide een stuk minder nodig.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:09

oei, wat een situatie. Allereerst zou ik inderdaad nog even heel duidelijk proberen te maken dat een pony echt niet zo maar voor t' leuk is. Er komt verschrikkelijk veel kijken bij een goede verzorging en dat is niet iets wat je binnen een paar weken tijd onder de knie hebt. Je zusjes zullen er bijna iedere dag heen moeten, als ze ook op de pony's gaan rijden moeten ze er rekening mee houden dat je dan niet even vlug vlug alles kan doen, je bent dan wel op z'n minst 2 uur bezig.

Als dat niet lukt denk ik dat je met een goede stalling al een heel eind komt. Ik zou zoals hierboven gezegd voor een manege of pension stal gaan waar genoeg mensen met veel ervaring rond lopen die een oogje in het zeil kunnen houden. Vind het in ieder geval heel goed van je dat je je over de ponies wil ontfermen. Heel veel succes en houd ons op de hoogte, bokkers helpen graag!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:11

Wat goed dat jij je hier aangemeld hebt om je zusje en ouders wat te 'ondersteunen' met de wijsheid en verstandigheid die jij wél hebt!

- Krachtvoer betekend biks, wat je kunt halen bij bijv. de welkoop, Boerenbond etc.
- Ruwvoer is hooi, kuil etc.

Hebben de pony's al een plekje waar ze terechtkomen qua stalling? Toch niet in de achtertuin of garage? (Wat ik ken wel degelijk mensen die dit hebben gedaan).

Wat betreft de kosten, is verschillend. Maar neem van mij aan dat het je minstens 200-300 per maand gaat kosten voor 2 pony's. Ik weet niet waar je woont, hoe de pony's straks gehuisvestigd gaan worden enz. maar je moet altijd op je hoede zijn voor onvoorziene kosten (een dierenarts, een zadel die niet goed past etc) ook de kleine dingen tellen mee.
Ik hoop dat jullie hier allemaal gaan uitkomen, sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:12

Misschien is het handig te vermelden waar je woont? Er zijn vast bokkers die in jou omgeving fijne stallen weten, een goede hoefsmid, dierenarts, instructeur etc :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:21

Wow, ik volg even je topic.. Dit is echt een heftig topic ! Ben zeer benieuwd naar hoe dit gaat aflopen..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:25

We wonen op goeree-overflakkee. Ik ben nog even alles aan het verwerken en alle linkjes de tekst daarvan in word aan het zetten. Ik kan helaas verder geen antwoorden geven, ik weet helemaal niets; alleen dat er twee pony's komen en dat er blijkbaar stalling geregeld is. Iedereen echt ontzettend bedankt voor de informatieve berichten! Ik zal jullie verder op de hoogte houden.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:31

Ik ben heel benieuwd dan, want de vraag is ook wat voor stalling er geregeld is..
Dan heb je 2 paarden die elke 8 weken naar de hoefsmid moeten, elke zoveel weken een wormenkuur moeten krijgen, elk half jaar tot jaar inentingen enz..
Weet je ook niet wat voor pony's het zijn??
En goeree-overflakkee.. Ik ben daar vanaf hier wel eens met de bus geweest maar neem aan dat de stalling daar echt niet veel minder kost dan hier in Rotterdam..
Oh oh wat erg dit.. Hoop zo erg dat het gewoon een grap is ofzo..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:38

Ik dacht eerst dat het ging over mensen die nog nooit een pony van dichtbij gezien hebben, maar blijkbaar rijdt je zusje al jaren op een manege en gaat ze regelmatig naar de pony's van een vriendin? Dat maakt het in mijn ogen al wat genuanceerder. Ik had nog véél minder ervaring met mijn eerste pony en dat is ook goed gekomen. De enigste fout die wij hadden gemaakt was niet kritisch genoeg zijn bij de koop. Achteraf bleek de pony heel lief maar gewoon veel te pittig voor mij. Ik hoop dat je ouders niet zomaar de eerste beste lieve goedkope pony hebben gekocht, maar goed hebben geselecteerd en iemand ervaren meegenomen hebben. Niet alle ponys zijn namelijk even lief en als ze niet goed opgevoed worden zijn er maar weinig die lief blijven.
En in hoeverre weet jij dat ze de vragen die jij nu stelt niet weten? Ben je er zeker van dat ze nog niet zijn nagegaan welk voer een pony moet hebben, hoe het met de hoeven zit of met DA-bezoeken? Ben je er zeker van dat ze gewoon op een grauwe zondagmorgen zonder voorbereiding de eerste beste pony's hebben gekocht zonder zich te laten adviseren of in te lezen?
Het maakt volgens mij nogal een verschil uit hoe open je staat. Iemand die zo'n pony's op een stal zet waar ze wat in het oog gehouden kunnen worden door anderen en zich laat begeleiden door ervaren mensen, is met deze ervaring veel en veel beter in staat om pony's te houden dan iemand die ze thuis achter in de wei neerzet en weigert zich ergens in de verdiepen omdat hij denkt dat een pony hetzelfde is als een hond houden.
Maar wat ze wel moeten doen is best de pony op een stalling zetten met mensen die goede raad en adviezen kunnen geven. En als ze van plan is met de pony's te rijden, les nemen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:47

Kwanyin schreef:
Ik dacht eerst dat het ging over mensen die nog nooit een pony van dichtbij gezien hebben, maar blijkbaar rijdt je zusje al jaren op een manege en gaat ze regelmatig naar de pony's van een vriendin? Dat maakt het in mijn ogen al wat genuanceerder. Ik had nog véél minder ervaring met mijn eerste pony en dat is ook goed gekomen. De enigste fout die wij hadden gemaakt was niet kritisch genoeg zijn bij de koop. Achteraf bleek de pony heel lief maar gewoon veel te pittig voor mij. Ik hoop dat je ouders niet zomaar de eerste beste lieve goedkope pony hebben gekocht, maar goed hebben geselecteerd en iemand ervaren meegenomen hebben. Niet alle ponys zijn namelijk even lief en als ze niet goed opgevoed worden zijn er maar weinig die lief blijven.
En in hoeverre weet jij dat ze de vragen die jij nu stelt niet weten? Ben je er zeker van dat ze nog niet zijn nagegaan welk voer een pony moet hebben, hoe het met de hoeven zit of met DA-bezoeken? Ben je er zeker van dat ze gewoon op een grauwe zondagmorgen zonder voorbereiding de eerste beste pony's hebben gekocht zonder zich te laten adviseren of in te lezen?

Nee, mijn ouders zullen zich hoogstwaarschijnlijk niet weten wat een pony nodig heeft. Dat hebben ze immers ook niet gedaan bij de hond toen die kwam. Ik heb alles moeten voorkauwen, want dat gingen zij écht niet doen. Ze zullen er vanuit gaan dat mijn zusjes alles weten. Het enige wat ze hebben geleerd is dat konijnen niet alleen horen te zitten en een groot hok nodig hebben, maar dat komt omdat ik ze dat heb vertelt. Daarbij zijn mijn zusjes nog maar 11 jaar... Dat is nog veel te jong om twee pony's te hebben en alle zorg op te nemen.

Kwanyin schreef:
Het maakt volgens mij nogal een verschil uit hoe open je staat. Iemand die zo'n pony's op een stal zet waar ze wat in het oog gehouden kunnen worden door anderen en zich laat begeleiden door ervaren mensen, is met deze ervaring veel en veel beter in staat om pony's te houden dan iemand die ze thuis achter in de wei neerzet en weigert zich ergens in de verdiepen omdat hij denkt dat een pony hetzelfde is als een hond houden.
Maar wat ze wel moeten doen is best de pony op een stalling zetten met mensen die goede raad en adviezen kunnen geven. En als ze van plan is met de pony's te rijden, les nemen.

Lessen volgen ze al, dus dat zit wel goed. Ik weet alleen niet hoe het zit met de stalling. Ik ben zelf erg kritisch wat betreft dierenverzorging, mijn eigen huisdieren zitten al ver boven het minimum wat betreft verzorging en ruimte. Daarom dat ik zélf wil weten hoe je pony's moet onderhouden en verzorgen om te voorkomen dat er beginnersfouten worden gemaakt. (net zoals een konijn in een klein hokkie stoppen omdat iedereen dat doet).

Wat bedoel je precies met open staan?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:49

TS dierenarts kosten voor pony's zijn langer dan voor kleine huisdieren. Ik spreek uit ervaring. De afgelopen 6 maand ben ik € 2500,- kwijt geweest voor 2 honden. (2x onderzoek, 1x inslapen, 1x castratie) Dat hebben mijn 2 pony's in 4 jaar nog niet gekost.

Weet je om wat voor soort pony's het gaat, leeftijd, geslacht? Het is niet niks om zomaar 2 pony's te krijgen. Hoop dat je zusjes en ouders dat willen inzien. Het zijn niet alleen kosten ook verzorgen wat veel tijd kost.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:51

maar hoe gaan je ouders dit dan doen nu als die ponys er zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:54

Als ik het goed begrijp zijn je zusjes de pony's aan het ophalen? En je zusjes zijn 11.
Dan neem ik aan dat de pony's bij iemand vandaan komen die dicht in de buurt woont, zodat ze ze lopend mee kunnen nemen?
Misschien is het een optie dat de oude eigenaar (als hij/zij dat wil natuurlijk) je zusjes begeleid? Of anders kan jij misschien een keer met diegene om tafel, zodat je wat meer informatie hebt? De oude eigenaar zal immers wel weten of de pony's snel dik worden, of ze bijvoorbeeld exceem hebben etc.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:56

aikon schreef:
TS dierenarts kosten voor pony's zijn langer dan voor kleine huisdieren. Ik spreek uit ervaring. De afgelopen 6 maand ben ik € 2500,- kwijt geweest voor 2 honden. (2x onderzoek, 1x inslapen, 1x castratie) Dat hebben mijn 2 pony's in 4 jaar nog niet gekost.

Weet je om wat voor soort pony's het gaat, leeftijd, geslacht? Het is niet niks om zomaar 2 pony's te krijgen. Hoop dat je zusjes en ouders dat willen inzien. Het zijn niet alleen kosten ook verzorgen wat veel tijd kost.

Dat kun je helemaal niet zo stellen, je hebt waarschijnlijk pech met de honden en geluk met de pony's.
Mijn paard heeft behoorlijk wat geld gekost wat mijn honden in die 10 jaar dat we ze hebben nog lang niet gekost hebben aan de DA (de helft er nog niet eens van)en ik heb 6 honden.

Ik hoop dat het allemaal goed afloopt ts.
Laatst bijgewerkt door moyra op 06-01-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:58

Jullie hebben zelf geen ruimte bij huis voor het houden van de pony's? Ben wel benieuwd wat voor pony's het zijn. Als ik zo lees wordt er vast geen keuring gedaan of zo. Hopelijk is er iemand mee die wel wat verstand van pasrden heeft. Dan kan er een hoop ellende worden voorkomen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:02

Als 'de stalling geregeld is' dan hoop ik dat dit ergens is waar een stalhouder rondloopt of een ander hulpvaardige volwassene die je zusjes een beetje op weg kan helpen met de pony's.
Als het een pensionstalling is waarbij het voer en het uitmesten ook geregeld is dan hoeven je zusjes eigenlijk alleen nog maar te borstelen en te rijden. Aangezien ze al manege-ervaring hebben en ook mee gaan met een ander meisje naar haar pony's dan zou dat moeten lukken. Dan komen iig de pony's niets te kort.

Volgens mij is het nu belangrijk als je kunt uitzoeken waar de pony's komen te staan, hoe het is geregeld met voeren en uitmesten en of de pony's ook buiten komen op een weiland. En ook vooral: of deze zaken sowieso gebeuren ongeacht je zusjes komen of niet.
Als deze zaken voeren, uitmesten, buitenzetten nl gewoon in orde zijn dan maakt het voor de ponys in kwestie niet eens zoveel meer uit of je zusjes komen of niet, die hebben dan het hoogstnoodzakelijke dat een pony nodig heeft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:05

Met "open staan" bedoel ik of ze ervoor open staan om te luisteren naar ervaren mensen en zich te verdiepen.

Je zegt "hoogstwaarschijnlijk", je weet het dus niet zeker maar je denkt het omwille van je vorige ervaringen. Ik heb vroeger ook kleine huisdieren gehad en mijn ouders hebben zich ook nooit bekommert om de verzorging. Dat was voor mij. Maar ik was veel te jong en nu ik ouder ben weet ik dat ik verschrikkelijk foute dingen hebben gedaan, zoals een konijn heel alleen gehouden in een véél te klein hok. Ik weet ook zeker dat mijn ouders nooit naar een dierenarts zouden zijn geweest als mijn konijn ooit ziek was geweest (miraculeus is dat nooit gebeurd), omdat ze geen geld wilde uitgeven aan zo'n klein dier. Heel slecht achteraf maar als 8-jarige weet je zo'n dingen niet.
Toch is dat bij de verzorging van paarden en pony's helemaal anders geweest en hebben ze heel wat meer begeleiding gezocht en gekregen. Gewoon al omdat die dieren een stuk groter en duurder zijn. Natuurlijk leer je met vallen en opstaan, maar uiteindelijk zijn de paarden en ponys altijd goed verzorgd geweest. En ik had véél meer inzet in het verzorgen van mijn ponys dan een huisdier.

Voordat je in paniek schiet en vanalles in je hoofd haalt, kan je beter eens even langs gaan bij je ouders en een gewoon gesprek aangaan over hoe ze de pony's hebben gekocht en wat ze van plan zijn. Wie weet zit jij je helemaal zorgen te maken om niets. Als dan blijkt dat ze echt helemaal niets weten en niet van plan zijn om iets te weten, de ponys écht een impulsaankoop van de eerste beste goedkope ponys zijn dan kan je je terug zorgen beginnen maken.

Wat wel aan te raden is, zeker als je er twee hebt en van plan bent te rijden, is hun zeker te overtuigen er een verzorgster bij te halen wanneer je zusje te weinig tijd of toch te weinig ervaring blijkt te hebben.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:07

Zijn ze met ze 2en de pony's aan het ophalen want dan heb je nog een groter probleem?

Ze zijn 11 dus nog minderjarig. Als de politie hier achter komt moet de gene wie ze heeft verkocht in de gevangenis of een taakstraf en de minderjarigen een boete betalen. Dus ik hoop niet dat ze het alleen aan het ophalen zijn want dan kan het fout aflopen..