Trailer trekken met camper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Trailer trekken met camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:57

Hallo, ik had een beetje een vreemde vraag.
Op dit moment hebben we een vrachtwagentje voor onze paarden,
alleen zijn mijn ouders van plan binnenkort een camper aan te schaffen.
Aangezien we te weinig doen met onze vrachtwagen willen we eigenlijk een goede trailer aanschaffen...
maar nu is mijn vraag, kun je met een camper een trailer trekken, en zoja hoeveel mag je trekken?

Anders zullen we toch bij onze vrachtwagen blijven omdat we geen zware auto willen aanschaffen.
groetjes Sanne

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:00

kan je zien wat op de papieren van de camper staat, of dat ie iets mag trekken en hoeveel kilo

PreHungaro

Re: Trailer trekken met camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:03

Ja dat snap ik :) alleen hebben we nu dus nog geen camper,
maar wat kan een camper gemiddeld trekken en zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:59

keeyzie schreef:
Ja dat snap ik :) alleen hebben we nu dus nog geen camper,
maar wat kan een camper gemiddeld trekken en zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Van 0 tot 2500kg, afhankelijk van de camper die je koopt. Check terdege voordat je koopt; scheelt een hoop teleurstellingen........

habotrading

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:16

Voor je een camper die je op het oog hebt aanschaft, even op het kenteken het trekkend geremd gewicht nazien en tevens heb je BE rijbewijs nodig

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:29

let hier op niet elke camper mag een aanhanger trekker
dit van een willigkeurige camper van internet:
Omschrijving van de inrichting kampeerwagen
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) N.v.t.
Motor Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen 60 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig 2.460 kg
Laadvermogen 640 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3.100 kg
Massa rijklaar 2.560 kg
Aanhangwagen Maximum te trekken massa:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd 0 kg
- autonoom geremd 0 kg
- middenas geremd 0 kg
dit is van de rdw site
vaak ook die grote bestelbussen die niks mogen trekken zoals de chevrolet

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:37

Interessant!

Ook rekening houden met de lengte van je combinatie (BE als pers.auto + aanhanger max. 18 meter) en het gewicht van de totale combinatie (gewicht BE max. 3500 kg) anders heb je weer een ander rijbewijs nodig.

Ik weet dus eigenlijk niet of je uberhaupt een combinatie camper-paardentrailer mag rijden met een BE rijbewijs...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:41

Ehm, dat de RDW-site geen toegestaan trekgewicht opgeeft, geeft alleen maar aan dat de trekhaak niet geregistreerd staat!
Het kan best zijn dat die auto weldegelijk gewicht kan en mag trekken, maar dat de individuele auto niet is opgegeven. Juist bij Amerikaanse auto's speelt dit.

Let dus erg goed op als je een auto gaat bekijken. Indien de verkoper toezeggingen doet, laat dat schriftelijk en koopontbindend vastleggen!!!!

fliam schreef:
Interessant!

Ook rekening houden met de lengte van je combinatie (BE als pers.auto + aanhanger max. 18 meter) en het gewicht van de totale combinatie (gewicht BE max. 3500 kg) anders heb je weer een ander rijbewijs nodig.

Ik weet dus eigenlijk niet of je uberhaupt een combinatie camper-paardentrailer mag rijden met een BE rijbewijs...

Als je niet zeker weet waar je over praat, controleer dan je uitspraken, voordat je ze hier neerzet!!! Juist door dit soort onzin-berichten ontstaan alle misverstanden rondom rijbewijzen en aanhangers!

Het totale gewicht speelt bij B-E geen enkele rol; dat is pas met de nieuwe rijbewijzen van na 19-01-2013 en dan geldt een combigewicht van 7000kg!!!

Dus ja, je kunt probleemloos met een camper en een trailer met B-E rijbewijs!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:48

ikke schreef:
Als je niet zeker weet waar je over praat, controleer dan je uitspraken, voordat je ze hier neerzet!!! Juist door dit soort onzin-berichten ontstaan alle misverstanden rondom rijbewijzen en aanhangers!

Het totale gewicht speelt bij B-E geen enkele rol; dat is pas met de nieuwe rijbewijzen van na 19-01-2013 en dan geldt een combigewicht van 7000kg!!!

Wat fijn dat anderen dus daar wel verstand van hebben, ik zet hier enkel neer wat ik met google heb kunnen vinden op de site van de RDW en politie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:57

fliam schreef:
ikke schreef:

Wat fijn dat anderen dus daar wel verstand van hebben, ik zet hier enkel neer wat ik met google heb kunnen vinden op de site van de RDW en politie.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rie-b.html
Ik zou zeggen, neus hier eens rond, staat een hoop info in........

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:11

ikke schreef:
Ehm, dat de RDW-site geen toegestaan trekgewicht opgeeft, geeft alleen maar aan dat de trekhaak niet geregistreerd staat!
Het kan best zijn dat die auto weldegelijk gewicht kan en mag trekken, maar dat de individuele auto niet is opgegeven. Juist bij Amerikaanse auto's speelt dit.

Let dus erg goed op als je een auto gaat bekijken. Indien de verkoper toezeggingen doet, laat dat schriftelijk en koopontbindend vastleggen!!!!

fliam schreef:
Interessant!

Dit komt was de rdw site:
Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.

Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:51

Graniel schreef:
Dit komt was de rdw site:
Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.

Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.

Joh, dat kan de RDW wel schrijven, ik weet uit eerste hand dat het niet waar is. De betreffende auto staat hier op de oprit en dat is geen uitzondering.......