Wel of niet verzekeren van ouder paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Wel of niet verzekeren van ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 01:35

Mod's als ik fout zit hier? ----> ?

Graag zou ik willen vragen aan jullie wat jullie gedachten zijn over wel of niet verzekeren. Ik weet dat er al meerdere topics over zijn. Maar ik twijfel wel. Ik zal even ons paard voorstellen ter idee;

14 jarige ruin, onlangs klinisch goedgekeurd met rapport door DA
Z-klaar, maar wordt vnl recreatief bereden aangezien wij geen hoog niveau hebben. Hij gaat dus niet de sport in. Te verzekeren waarde is rond de 3500,-

Nu weet ik dat sommige verzekeringen maar tot 16 jaar verzekeren, of daarna de premie per jaar verhogen met meestal 1% of dat oudere paarden er gewoon uitgeknikkerd worden? Zijn er verzekeringen die wel tot 18 of 20 jaar verzekeren?
Ik zou het fijn vinden als hij ooit kom te overlijden dat er wel iets uitgekeerd wordt als start voor een nieuw paard.
Verder twijfel ik over de gewone ziektekostenverzekering. Kreupelheid lijkt me het meest voorkomend probleem alsook koliek.
Maar ja. Gebruik ik dan mijn spaargeld of ga ik hem toch verzekeren.

Graag zou ik jullie meningen nog eens horen.

Bedankt alvast!

Marijse

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 01:37

ED --> TAO

Angela

Re: Wel of niet verzekeren van ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:33

Een oud paard verzekeren, is voor een verzekeringsmaatschappij eigenlijk niet aantrekkelijk, de zekerheid tot overlijden wordt immers steeds groter, en dus ook de kans op uitkeren. Je premie gaat dan dusdanig hoog worden, dat je beter de premie zelf kunt opsparen, en zo gaat sparen voor een ander paard.

Veel verzekeringen belemmeren ook uitkering door je te verplichten om bepaalde medische procedures te starten (die je natuurlijk zelf moet betalen) waardoor je meer kwijt bent aan behandeling dan de uiteindelijke uitkering zal zijn.

Ik zou echt geen enkel paard verzekeren, hoe oud of jong ze ook zijn, of je moet echt een paard hebben met een aanschafwaarde van 10.000 euro, waardoor het bij elkaar sparen van de aanschafwaarde in een periode van een paar jaar gewoon niet haalbaar is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:38

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd. Ik heb ook rare verhalen gehoord, dat je paard dan naar de slacht word gebracht en dan alsnog verkocht.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:41

Zo' n oud paard nemen ze zeer waarschijnlijk niet aan bij de verzekering. Als ze dat wel doen, krijg je er allerlei regels en beperkingen (uitsluitingen) bij. Ik zou zeggen: bel eens een verzekeraar op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:43

Ik zou wel verzekeren en dan niet alleen voor de dood.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:51

Je geeft al aan dat je graag wat geld zou willen krijgen als je paard dood gaat om iets ander terug te kunnen kopen. Dan zou ik hem verzekeren. Je kan ook altijd voor een lager bedrag laten verzekeren bv voor 2000 euro. Dan is de premie ook niet zo hoog en krijg je wel geld. Er zijn wel verzekeringen die een ouder paard tegen de dood verzekeren.
Wat betreft de ziektekosten hetzelfde. Wil je het van je spaar geld betalen of niet als er wat gebeurd.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:55

Ik zou de voor- en nadelen van verzekeren afwegen. Ik heb mijn eerste paard niet verzekerd. Mijn eerste paard was tien jaar toen ik hem kocht. Het paard was voor recreatie. Ik heb weleens wedstrijd met hem gereden, maar niet heel intensief. Hij heeft een keer een flinke bronchitis gehad. De ziektekosten kon ik uit de spaarpot, die ik daarvoor had, betalen.
Ik heb nu weer een paard. Daar heb ik ook een spaarpot voor, in het geval van ziekte. Tweede paard is ook voor recreatie en misschien af en toe wedstrijd. De aanschafkosten waren niet hoog, zowel voor eerste als voor tweede paard (minder dan 2000 euro, want ruintjes, geen bijzondere afstamming en kleine stokmaat). Maar dan hou je wel geld over voor de bijkomende kosten.
Wat het voordeel is van een eigen spaarpot voor ziektekosten, is dat je helemaal zelf kan beslissen wat je doet, in geval van ziekte. Toen mijn eerste paard ziek werd, heb ik best wat kosten gehad voor dierenarts en medicatie. Maar het is nu eenmaal zo, dat je altijd kosten hebt als je een (huis)dier hebt. Dus ik heb het gewoon voor lief genomen, mijn best gedaan, de keuze van behandelen gemaakt, en het paard is weer beter geworden.
Beide paarden zijn bij aankoop wel (goed)gekeurd door een dierenarts.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:02

Marijse schreef:
Graag zou ik jullie meningen nog eens horen.

Ik vrees voor je dat hier weinig mening over te hebben valt; ga er maar vanuit ie gewoon niet geaccepteerd wordt, enkel op leeftijd.
Uiteraard kun je een rondje bellen en/of via sites de voorwaarden doornemen, maar als je al een verzekeraar vindt die het doet, zal er weinig keuze zijn!

Blijft enkel mijn advies: als je al verzekerd; lees terdege de kleine lettertjes!!!!!!!!!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 00:24

Is 14 dan echt al zo oud voor verzekeringen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:46

Bij HippoZorg worden volgens mij paarden van 14 wel geaccepteerd voor de uitgebreide dekking en uitgebreide ziektekostenverzekering. Bij 20 jaar wordt dat dan omgezet in een standaard dekking bij dood voor zover ik weet. Ik heb mijn paard wel verzekerd, uitgebreide basisdekking en uitgebreide ziektekostenverzekering, ze was 5 1/2 toen ik haar kocht. Toen ze 15 was ben ik iets meer aan premie gaan betalen, maar al met al heb ik het verzekeringsgeld er wel uitgehaald. Ze heeft inmiddels 4 peesblessures gehad met de nodige kosten aan diagnose en behandeling en nazorg, en een koliekoperatie met alle nodige kosten daarvan. En dan nog weer wat ander zaken waarvoor een dierenartsbezoek noodzakelijk was.De verzekering betaalt per verzekeringsjaar de verzekerde waarde als maximum uit, met die koliekoperatie zat ik daar dus dik overheen, maar anders ahd het me toch nog Eur 3.150,-- meer gekost.
Het is afwegen, maar met dit paard ben ik blij dat ik verzekerd ben. Mijn eerste paard was alleen verzekerd voor bepaalde klinieken en dood, toen zij afgemaakt werd had ik in elk geval een startpot voor een ander paard.
Ik ben momenteel trouwens verzekerd bij HippoZorg.

WGNJ1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:02

Ik zou hem wel verzekeren. Hij/zij is dan nog niet heel oud maar je weet maar nooit of hij/zij wat krijgt. Als hij/zij ziek wordt ben je te laat en kan je hem/haar wel in de verzekering doen maar er wordt dan vaak gevraagd of je paard gezond is.

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:42

Eerste paard heb ik ook altijd verzekerd gehad, amper iets uit hoeven halen. Wanneer ik wel iets nodig had werd het niet of half vergoed. Dat is in ieder geval bij Hippozorg dat maar zoveel procent wordt uitgekeerd, terwijl we toch elk jaar 500 euro betaalden voor een hele uitgebreide verzekering voor een niet duur paard. Toch is het wel fijn dat je weet dat mocht er iets gebeuren je toch naar de DA kan gaan zonder blut terug te komen. Goede verzekering vond ik helemaal fijn omdat ik veel naar buiten ging, echt over wegen.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 01:13

Ik denk dat ik Hippo zorg maar eens bel dan. Hebben jullie nog andere goede namen? Op internet staat zat, maar jullie hebben wellicht nog goede suggesties?

Gr.

Marijse

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:28

ik heb mijn pony gekocht net nog een geen 15 en verzekerd ook haar benen, 1 keer iemand langs ze zag haar lopen gelijk goedgekeurd ...... en tot op heden no geen kreupelheid, etc. geluk denk!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:32

Verzekeren moet je doen voor schade die je niet zelf kunt dragen. Een beetje operatie is al snel een veelvuldige van het aanschafbedrag, maar het zou heel sneu zijn als jij je dier moet laten inslapen omdat je het geld voor een operatie niet zou hebben die grote kans van slagen heeft.

Er zijn verzekeringen waar je tot 20 jaar kunt verzekeren. Kijk ook goed uit welke verzekering je kiest, bij sommige verzekeringen moet je het dier aan de verzekering overhandigen als hij niet meer voor het doel geschikt blijft. En de verzekering heeft dan het recht om hem door te verkopen. Als ik een dier zou hebben dat niet meer kan, wil ik hem niet in de handel zien. Dus overnemen door verzekering zonder recht van terugkoop gaat bij mij niet gebeuren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:36

Marijse schreef:

Ja, want bij de meeste verzekeringen stopt of wordt de verzekering verhoogd vanaf leeftijd 16 jaar.

Ik zou elke maand 62 euro op zij zetten voor een evt. koliekoperatie en/of sparen volgend paard. 62 euro is een bedrag dat je bij een bepaalde verzekering betaalt voor uitkering bij dood en 1 x p.j. een koliekoperatie. Hoogte van waarde weet ik niet meer precies.

Maar als je alle kleintje lettertjes leest ben je hier toch in de meeste gevallen echt goedkoper mee uit. Zeker bij een paard van 14 jaar. Die hebben statitistisch gezien de meeste kans om gewoon lekker 20 jaar en ouder te worden. Maar bij verzekeringen wordt je dan ofwel uitgebonjourd of je betaalt elke maand meer en je krijg ook nog eens per jaar minder uitgekeerd. Met dat soort voorwaarden vraag ik mij af waarom mensen uberhaubt nog hun paard verzekeren.

Citaat:
Een beetje operatie is al snel een veelvuldige van het aanschafbedrag, maar het zou heel sneu zijn als jij je dier moet laten inslapen omdat je het geld voor een operatie niet zou hebben die grote kans van slagen heeft.

Dat valt nog wel mee hoor. Tenminste ik vond het meevallen. Heb bedragen van 1.600 euro gehoord. Sowieso is het aanschafbedrag per paard verschillend. Daarbij kun je met de meeste klinieken toch echt wel een betalingsregelingtreffen :) Naast het feit dat je je af kunt vragen hoe een paard uit de operatie komt (de garantie dat het gaat lukken geven ze niet vaak, er kunnen nl. allerlei complicaties optreden, zowel tijdens als na de operatie)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:29

Marijse schreef:

Ja, best wel. Erger nog, volgens sommigen op Bokt leven paarden van 14 al in reservetijd en mag (moet?) je niks meer van die paarden verwachten!

Praktijk: Paarden die 14 zijn, hebben alle idioterie van diezelfde prutsers overleeft, hebben bewezen een sterk gestel te hebben en zullen dus in principe eerder door de eigenaar geholpen moeten worden aan hun einde dan dat het lijf het zelf opgeeft!

Laat je niet gek maken door torenhoge bedragen van behandelingen, zonder dat ze er een rekening bij laten zien! Het gros, ook hier, heeft nog nooit een serieuze operatie uit laten voeren! Als jij goed met je paard omgaat; nadenkt voordat je doet en niet meewaait met de winden van de prutsers, dan heb je in principe geen verzekering nodig. Als je een spaarpot hebt van zo'n slordige 3000 euro, moet toch wel hele rare ziektekosten hebben, wil je dat niet kunnen betalen! Daarnaast, als je om de haverklap een dierenarts nodig hebt, doe je iets fout!! Vraag jezelf dan eens heel erg goed af waar je in godsnaam mee bezig bent, behalve je paard naar de kl*te te helpen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:08

@ Ikke: ik vind het toch erg apart dat jij voor een ander denkt te kunnen spreken wat betreft het uitvoeren van een grotere operatie en dat die nog nooit is uitgevoerd, en in andermans portemonnee kunt kijken wat ze al dan niet uit eigen zak kunnen ophoesten. Alleen omdat ik het medische verleden van mijn paarden niet klakkeloos op bokt kwak betekend niet dat er geen medisch verleden is geweest. En wat ik heb laten doen lag in de categorie van 4000 Euro. Paard was gelukkig verzekerd en het is helemaal goedgekomen, operatie kwam op een moment dat ik zonder werk zat ik was erg blij met die verzekering want een spaarpotje had ik op dat moment niet meer.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:01

Hij zal moeilijk te verzekeren zijn maar die keuze moet je voor jezelf maken

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:35

Je zal naar mijn mening voor jezelf moeten bekijken of in het geval dat er iets gebeurd je de rekening kan betalen. Een verzekering is voor schade die je niet zelf kan dragen is mijn motto. Heb je een behoorlijke spaarrekening dan zou ik in dit geval (gezond recreatie paard van 14) het niet verzekeren en wat je als premie zou betalen iedere maand op een aparte rekening zetten. Mocht het zo ongelukkig wezen dat je paard snel na aanschaf komt te overlijden kan je waarschijnlijk wel een paar maanden wachten met het aanschaffen van een ander paard en van de kosten die je uitspaart voor stalling/lessen/verzorging kan je dan weer een ander paard aanschaffen.(of het van die behoorlijke spaarrekening betalen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:38

Ik had een flink spaarpotje, en toen kwam de crisis. Raakte mijn baan kwijt en moest het spaarpotje aanspreken. Die is inmiddels (bijna) op. En door die situatie ben ik gaan nadenken. Ik ben namelijk ook van mening dat je je moet verzekeren voor de schade die je niet kunt dragen. Ik wil daaraan toevoegen dat het ook afhankelijk is hoeveel risico je wilt nemen. Nu kun je je ook oververzekeren, en je scheel betalen aan verzekering op wat voor gebied dan ook maar op gebied van de paarden ga ik dat risico niet nemen. Ik zou het me nooit vergeven als ik een dier dat met een operatie geholpen zou kunnen worden moet laten inslapen omdat ik het geld er niet voor heb om dat te laten doen.

En om enig commentaar even voor te zijn dat je geen paard aan moet schaffen als je het niet kunt betalen: aanschaf is inmiddels 14 jaar geleden. Paard is inmiddels 18 jaar en nu onverkoopbaar. Ik ga een paard niet wegdoen omdat het even moeilijk wordt. En ik ga een niet rijdbaar paard ook niet laten inslapen omdat het crisis is. Ze mag bij mij oud worden tot het niet meer gaat, is inmiddels uit de verzekering op aandringen van de verzekering (en 90% van het verzekerde bedrag terug) en ik geniet nog elke dag van haar.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:33

ikke schreef:
Daarnaast, als je om de haverklap een dierenarts nodig hebt, doe je iets fout!! Vraag jezelf dan eens heel erg goed af waar je in godsnaam mee bezig bent, behalve je paard naar de kl*te te helpen!!

Ben het vaak met je uitspraken eens Ikke, maar dit vind ik toch wel een heel minne uitspraak :n Jammer.

Je kunt een paard van 14 wel verzekeren, maar je moet goed rond kijken wat je gaat betalen (en hoe hard dit gaat stijgen naarmate de leeftijd vordert) en hoe veel procent en wat precies je uitgekeerd krijgt. Mijn paard is 15 en kan t/m 17 in haar "normale" (lees: heeeeel uitgebreide :') ) verzekering blijven tot haar 17e. Bij 17 jaar gaat het per jaar ongunstiger worden om verzekerd te blijven. Ze is verzekerd bij Equipe, mijn reden was dat mijn spaarpotje wel bestaat maar niet oneindig is en ik voor de "grote" problemen een extra slag om de arm wilde hebben.

Ik zou als ik jou was eens wat verzekeringen hun sites uitspitten/gaan bellen met een vragenlijstje, en daarna alles tegen mekaar afzetten.
- Verzekeren ze op deze leeftijd nog
- Wat voor dekking
- Welke keuringen zijn nodig
- Welke voorwaarden hebben ze bij ongeschiktheid/dood
- .... vul maar aan (je komt bij een zoektocht over sites nog wel meer relevante vragen tegen)
- specifiek nagaan wat het kostenplaatje voor jouw paard zou zijn.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:28

Tja, ik heb mijn 18 jarige merrie verzekerd bij Equinerisk (al was het toen nog interpolis. Ze kan hier tot haar 21 of 23e in de verzekering blijven. Mijn premie is juist niet omhoog gegaan maar omlaag (puur omdat ze de verzekerde waarde ook naar beneden bijstellen). Heb mijn paar nu bijna 8 jaar en eigenlijk was de verzekering zonde; ze heeft maar één keer iets gehad en dat had ik makkelijk zelf kunnen betalen als ik het verzekeringsgeld zelf had opgespaard. Durf haar er alleen nu niet uit te halen, iets met bijgeloof zeg maar :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:51

Vientje schreef:
ikke schreef:
Daarnaast, als je om de haverklap een dierenarts nodig hebt, doe je iets fout!! Vraag jezelf dan eens heel erg goed af waar je in godsnaam mee bezig bent, behalve je paard naar de kl*te te helpen!!

Ben het vaak met je uitspraken eens Ikke, maar dit vind ik toch wel een heel minne uitspraak :n Jammer.

Het is niet aardig, dat klopt; maar kijk eens heel erg goed om je heen.