Paard betaald, vlak voor ophalen sterven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Paard betaald, vlak voor ophalen sterven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 15:45

Ik heb de vreselijke ervaring opgedaan om een paardje te kopen in Frankrijk dat gestorven is vorige week. Deze dame zat in geldproblemen en vroeg me het paard te betalen zodat ze de papieren kon in orde maken drie weken geleden.
Ik heb contract ondertekend dat paard in gezonde conditie is en ik dat bepaald bedrag gestort heb.
Nu sterft het paardje ongelukkelijk vlak voordat ik hem ging ophalen. De dame zegt dat ze m'n geld niet kan terugbetalen omdat het geld van haar rekening gehaald is door een gerechtskwestie.
Wat kan ik nog doen om m'n geld terug te krijgen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:46

Is niet gewoon jouw paard overleden? Wat weet je over de doodsoorzaak?

Overigens echt een rotsituatie zeg, sterkte!

cobiie

Re: Paard betaald, vlak voor ophalen sterven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:48

Weet je wel zeker dat het paard overleden is en dat het geen bedrog is? Ze kan het dier op deze wijze aan meerdere mensen "verkocht" hebben.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:49

En weet je heel zeker dat hij echt dood is? Zoals ik het nu lees (vooral door geldproblemen enzo) is het eerste wat in me opkomt dat ze, nu ze het geld binnenheeft, zegt dat hij is overleden en zo dus geld + paard kan houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:50

Wat erg, heb je al juridisch advies ingewonnen? Is ze falliet? Je was nog geen eigenaar, een aanbetaling, maar weet niet hoe in Frankrijk dat zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:52

Bij overlijden is er altijd een DA aan te pas gekomen. ofwel een slachthuis, ofwel iets zoals Rendac. Vraag de gegevens van deze instanties op met chipnummer, paspoortnumer en foto van het paard en controleer bij hen of dit paard is aangeboden als overleden of door de DA officieel als overleden is aangeduid.

Je kan haar in gebreke stellen, omdat het paard niet wordt afgeleverd zoals in de overeenkomst staat beschreven. Zij moet gewoon jouw geld terug bezorgen, klaar.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:52

Als je zeker weet dat het paard overleden is nadat jij heb betaald is het toch echt jou paard die overleden is. En je hebt ook getekend dat het paard in gezonde conditie was, dus daar kon het ook niet aan liggen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:53

russel schreef:
Wat erg, heb je al juridisch advies ingewonnen? Is ze falliet? Je was nog geen eigenaar, een aanbetaling, maar weet niet hoe in Frankrijk dat zit.

Nee, contract is ondertekend, aanbetaling is gedaan dus paard is gewoon verkocht.

Ik ben bang dat dit gewoon in de categorie "Vreselijke pech" valt of... zoals al eerder gezegd, de eigenaresse probeert de boel te flessen. Want dat was ook wel mijn eerste gevoel. Laat een dierenarts maar bevestigen dat dat paard met dat betreffende chipnummer is overleden. Want of ze hem geeuthenaseerd hebben en/of hebben vernietigd, het lijkt mij dat daar hoe dan ook documenten van moeten zijn die dat onderbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:55

Kan je de eigendomspapieren krijgen? En kopie van de rekening van rendac? Doodsoorzaak? Zo niet in gebreke stellen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:55

Varekaj schreef:
Bij overlijden is er altijd een DA aan te pas gekomen. ofwel een slachthuis, ofwel iets zoals Rendac. Vraag de gegevens van deze instanties op met chipnummer, paspoortnumer en foto van het paard en controleer bij hen of dit paard is aangeboden als overleden of door de DA officieel als overleden is aangeduid.

Je kan haar in gebreke stellen, omdat het paard niet wordt afgeleverd zoals in de overeenkomst staat beschreven. Zij moet gewoon jouw geld terug bezorgen, klaar.

Nee, volgens mij werkt dat niet helemaal zo. Je kunt gewoon in Frankrijk een paard kopen en het daar laten staan tot het is opgehaald of wordt getransporteerd. In geval van dieren valt dit toch echt onder 'risico eigenaar'. Het is geen huis of auto, waar je het over hebt.

Dat zou dan betekenen dat je ieder veulen wat je koopt, wat nog niet is afgespeend, op verantwoording van de verkoper bij de moeder laat lopen. Volgens mij werkt dat niet zo. Als jij het koopt, ben jij eigenaar en is de verkopende partij niet verantwoordelijk voor schade aan het paard, tenzij door een 'onrechtmatige daad' ontstane schade.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:56

cobiie schreef:
Weet je wel zeker dat het paard overleden is en dat het geen bedrog is? Ze kan het dier op deze wijze aan meerdere mensen "verkocht" hebben.

Dat was het eerste waar ik ook aan dacht.. :=
Wat een rotsituatie ts!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:57

De betaling is wel gebeurd maar paard is dood, misschien moet ik even verduidelijken dat ik bedoel met "in gezonde toestand" of het paard niet wat had zitten onder de leden dat wel bekend was maar wat zij niet heeft laten weten of niet afdoende naar voren kwam door een eventuele keuring, een verborgen gebrek dus.

Zou me verbazen dat een gezond paard plots ter plekke doodvalt, zeker als de keuring gewoon goed was (als het paard gekeurd is tenminste).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:58

TS zal de doodsoorzaak wel weten, neem ik aan? Dat zal de zaak wellicht iets verhelderen?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:00

was een soortgelijk verhaal toen ook niet met die hele dure merrie poëtin?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:02

Oh ik heb het al gezien, het verhaal staat op bokt. In dat geval TS zou ik het gooien op een verborgen gebrek en mogelijk zelfs nalatigheid. Dan heb je nog een kans van slagen.

Alleen zou ik wel eerst de documenten willen zien (is het paard echt door of wordt je voor de gek gehouden door een of andere malle fransoos) en als het inderdaad zo is (zou natuurlijk in- en intriest zijn als ze over sterfte zou liegen, dus laten we van haar oprechtheid uitgaan) dan heb je mogelijk wel recht op geld, maar ik hoop dat je het dan terugkrijgt.

Iets met kale kippen en plukken, zeg maar...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:03

saskiakefie schreef:
cobiie schreef:

Dat was het eerste waar ik ook aan dacht.. :=
Wat een rotsituatie ts!!

Ja, laten we vooral meteen uitgaan van het slechtste in de mens. Je weet niks over de persoonlijkheid van de verkoper, voor hetzelfde geld kan het Franse mensje het paard niet meer onderhouden, besluit met bloedend hart het dier te verkopen aan TS en dan gaat het paard tot overmaat van ramp ook nog dood.

Ik bedoel maar: je weet het niet. Speculeren lijkt me niet zinvol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:05

Och jeetje. Daarom moet je ook nooit betalen voordat je het dier meeneemt.
Ik geloof eigenlijk niet dat het dier dood is. Ik denk dat je erin geluisd bent.

williejanne

Ik denk ook aan bedrog, al hoop ik dit natuurlijk niet.
Wat een rotsituatie. Ik volg dit even.

saskiakefie

Speculeren? Het is een vraag en een tip aan ts om dit gewoon goed uit te zoeken..?

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:07

Typisch geval van oplichting

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:08

Ik weet natuurlijk niet wat er in het contract van TS staat, maar normaal zouden er dergelijke paragrafen in moeten staan en dan is TS dus nog geen eigenaar op het moment van overlijden van het paard:

Citaat:
3.
De overdracht/levering van onder artikel 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM op de locatie VOLLEDIG ADRES, tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder artikel 2, of het restant van de koopprijs indien reeds op een eerder tijdstip ten opzichte van het feitelijke tijdstip van levering al een garantiebedrag door koper aan verkoper ter hand is gesteld.

4.
Verkoper is verplicht het onder artikel 1 beschreven dier met bijbehorend stamboekbewijs, behaalde predicaten en paspoort af te leveren aan koper op de onder artikel 3 genoemde datum en locatie.

5.
Het onder artikel 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:10

Gini schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat er in het contract van TS staat, maar normaal zouden er dergelijke paragrafen in moeten staan en dan is TS dus nog geen eigenaar op het moment van overlijden van het paard:

Citaat:
3.
De overdracht/levering van onder artikel 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM op de locatie VOLLEDIG ADRES, tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder artikel 2, of het restant van de koopprijs indien reeds op een eerder tijdstip ten opzichte van het feitelijke tijdstip van levering al een garantiebedrag door koper aan verkoper ter hand is gesteld.

4.
Verkoper is verplicht het onder artikel 1 beschreven dier met bijbehorend stamboekbewijs, behaalde predicaten en paspoort af te leveren aan koper op de onder artikel 3 genoemde datum en locatie.

5.
Het onder artikel 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

Hangt helemaal af van de afspraken. Als jij het paard 'koopt' maar het nog een paar weken 'laat staan' dan kan ik mij voorstellen dat het even iets anders in elkaar steekt.

Als jij het paard 'koopt' en het vervolgens 'meteen komt halen' kan ik mij daar wel in vinden.

Maar in een maand tijd kan een hoop gebeuren hoor... Zeker als je dan iedere dag aansprakelijk bent voor het beest van een ander?!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:14

Dat hangt dus idd af van de specifieke afspraken die TS gemaakt heeft, maar normaal is de verkoper aansprakelijk voor schade aan het product tot het afgesproken moment van levering. Maar als er geen levering bepaald is of er is een andere regeling getroffen, tja, dan kan ik me voorstellen dat het een juridisch gehannes wordt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:14

lisa_sjouke schreef:
Typisch geval van oplichting

Zo te lezen weet jij dus hoe het zit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:15

Ik zou zo wie zo het bewijs willen hebben dat het paard dood is. Daarbij als jij hem betaald hebt lijkt mij dat jij al eigenaar bent en helaas dat is het risico met levende haven.