hoi allemaal ik heb even advies nodig van bokkers die verstand van recht hebben. een kennisje van mij heeft ong een jaar lang een hafje verzorgt op een vrij primitieve stal (bijv geen licht) bij de eigenaar thuis, hier betaalde zij 165euro per maand voor wat dus ong het hele onderhoud van het paard is, daarnaast meste ze ook nog 3 andere stallen uit en deed ze nog wel meer op het erf (flink uitgebuit dus). nu weet ik het fijne er niet van wat er gebeurt is maar laatst is ze dus van die stal weggestuurd en is het hafje vrij snel verkocht. nu heb ik hier wel eens gelezen dat als je voor een bepaalde tijd het onderhoud van een paard betaald je voor de wet eigenaar bent van dat paard. nu wil ik weten hoe dat precies zit en wat haar rechten zijn. het moeilijke aan dit verhaalt is wel dat het wel altijd "zwart" betaald is.
Als dat zo is heb ik er ook een tiental paarden bij klant van ons opfokbedrijf betaald al 2 jaar niet meer.
Caira
Geplaatst: 28-12-12 23:41
natuurlijk niet, dan zou elke bijrijder die de volledige verzorging heeft aanspraak kunnen maken op zijn verzorgpaard. Daarnaast heeft ze geen poot om op te staan bij zwart betalen, daar kun je geen rechten aan ontlenen.
Nee, dat is alleen in het geval dat er totaal geen eigenaar aanwijsbaar is op andere gronden, een hulpje. Dan zou niemand meer een paard in bruikleen kunnen doen of ergens in training kunnen zetten oid.
Ze is gewoon akkoord gegaan met een bepaalde regeling met de daadwerkelijke eigenaar. Zij betaalde in euro's en in arbeid om het paard te mogen rijden. Niet meer en niet minder.
De gedachte uit de OP is zeer vergezocht en totaal onjuist. Uiteraard vervelend voor het meisje dat het zo gelopen is.
Even aan de rechten studenten van het huis hier gevraagd, ook zij zeggen dat de kennis weinig kans heeft. Voor hun is deze 6-maanden wet onbekend, misschien omdat ze niets met paarden hebben? Maar dan nog moet je het er voor over hebben een hele juridische procedure te starten ...