gewicht trailer: mag op een 2p trailer wel 2 paarden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pientje4

gewicht trailer: mag op een 2p trailer wel 2 paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 10:37

Beste allen,

Ik ben een zoektocht gestart naar een geschikte trailer.
Over merken en materialen kan ik een hoop terugvinden hier op bokt.
Ik verbaas mij echter over het gewicht en maximale laadmassa van de 2 paards trailers. Klopt de manier wel zoals ik ernaar kijk?

Wij hebben een Subaru forester die 2000 KG mag trekken.
Ik zoek dus naar een trailer met een max.gewicht van 2000 kg.
De meeste trailers hebben een ledig gewicht van rond de 750 kg.
Dit zou betekenen dat er op een dergelijke trailer 2 paarden mogen van in totaal max 1250 kg
Met een beetje kwpn paard gaat dit net wel/net niet.

ALs je dan wat extra's op de trailer wil (zadelkamer, extra bescherming etc) dan kom je er al niet meer uit.

Wil je aan de regels voldoen en 2 volwassen paarden van 1.70m vervoeren, dan moet je al gaan kijken naar een trailer met een ledig gewicht van 600 kg ofzo.

Het is toch vreemd dat er zoveel trailers zijn waar amper 2 volwassen paarden mee vervoerd mogen worden?
Of zie ik iets over het hoofd??

Ik hoor graag jullie visie/mening/ervaring :-)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:43

Ik zou nooit twee paarden laden achter een auto die maar 2000 kg mag trekken... Mijn auto mag 1800 trekken en geen haar op mijn hoofd om daar meer dan een anderhalfpaards met één paard achter te hangen.

De meeste tweepaardstrailers zitten toch ook boven een totaalegwicht van 2000kg.
Wil je het echt weten, zet de trailer met alles erop en eraan inclusief paarden op een weegbrug.

Polly
Moderator Algemeen

Re: gewicht trailer: mag op een 2p trailer wel 2 paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:45

ik denk dat jouw beperking meer in je auto zit dan in de trailers.

Ik rij met een tweepaards met 2 paarden alleen nog maar met een transporter oid ervoor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:54

denk ok dat je auto de beperking is.wij hebben een defender en dat gaat makkelijk met 2 paards trailer.want auto mag 3500kg trekken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:57

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:59

Daar heb ik me ook al meerdere keren over verbaasd. Sommige 2 paards trailers hebben maar een laadvermogen van iets meer dan 1100 kilo. Als je een beetje stevige paarden hebt dan zit je toch al gauw een stuk hoger.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:00

TS zoekt een trailer met een MTM van 2000 kg omdat haar auto niet meer mag trekken, dan zit je beperking toch in je auto :?
Dan zal die trailer op een of andere manier gekeurd zijn tot een MTM van 2000kg omdat er nog steeds mensen zijn die met een (te) lichte auto perse met een 2-paards op pad willen, simpele oplossing: zwaardere auto.
Heeft IMO niks met een trekauto discussie te maken maar alles met de vraag van de TS

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:02

De vraag gaat over het laadvermogen van de trailer, niet of de auto het kan trekken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:03

maar een laadvermogen wat zo laag moet zijn omdat de trekauto niet meer mag trekken...

nou ja goed, ik zal het wel niet snappen ofzo :?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:06

Nou ook als je auto meer mag trekken blijft het laadvermogen van de trailer zo laag.

Mootje

Polly, ik ben het met jou eens hoor :j
Daarom heb ik in mijn bericht ook gezet dat de meeste 2-paardstrailers een MTM > 2000kg hebben!

Speedster

Voor iemand met twee arabieren is deze trailer juist weer heel prettig! Die heeft nog 300 kg over voor spullen. Fijn toch, dat niet iedereen meteen een trailer hoeft aan te schaffen met een MTM van 2800kg. Er zijn er zat waar jij met jouw paarden wel mee uit de voeten kan, al wordt in jouw geval de auto dan wel de beperkende factor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:07

aisie schreef:
Daar heb ik me ook al meerdere keren over verbaasd. Sommige 2 paards trailers hebben maar een laadvermogen van iets meer dan 1100 kilo. Als je een beetje stevige paarden hebt dan zit je toch al gauw een stuk hoger.

er zijn ook nog mensen met 2 pony's die kunnen goed gebruik maken van zo'n trailer.dus ook die 2 paardstrailers zijn nuttig.maar niet voor ts.als ik haar was en opstap wil met haar auto en 2 paarden.moet ze of andere auto nemen of 2 e pony's kleine paardjes kopen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:08

Een tweepaardstrailer van 2.000kg is prima geschikt voor een setje E-pony's of Quarterpaardjes.
De grote moderne dressuur/springpaarden van 1.70m. zijn per 2 stuks te zwaar voor deze auto+trailer.
Dan is de oplossing inderdaad schaalvergroting, zowel auto als trailer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:08

per 1 januarie veranderd er een een boel wat betreft auto's en aanhangers. (gaat niet over het laadgewicht van de trailers...) misschien handig om te weten !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:11

Polly schreef:
TS zoekt een trailer met een MTM van 2000 kg omdat haar auto niet meer mag trekken, dan zit je beperking toch in je auto :?
Dan zal die trailer op een of andere manier gekeurd zijn tot een MTM van 2000kg omdat er nog steeds mensen zijn die met een (te) lichte auto perse met een 2-paards op pad willen, simpele oplossing: zwaardere auto.
Heeft IMO niks met een trekauto discussie te maken maar alles met de vraag van de TS

op dat vlak wel. Maar ts stelt simpelweg de vraag waarom ze 2 paardstrailers maken met een mtm van 2000 kilo, als je er toch geen twee paarden mag in zetten. een zwaardere auto is niet voor iedereen weggelegd.
Trouwens, hier in belgie zijn bijna alle tweepaardstrailers mtm 2000 kilo voor bv 2800 kilo moet je al behoorlijk gaan zoeken ...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:13

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:20

Ik zat ook met hetzelfde probleem. Ik heb toen mijn paarden (op een buitenritje) gewogen bij een zandafgraving die een weegbrug heeft. Ideaal. Zo wist ik precies wat ik nodig had aan laadgewicht.
Ik heb een 2 paardstrailer nu met een laadvermogen van 1580 kg en een ledig gewicht van 920 kg samen dus 2500 kilo. Uieraard ook een auto ervoor die (als tie het doet haha) het mag trekken nl. 3500 kg. Ik zat erg te dubben over een vrachtwagentje of een auto met trailer, maar vrachtwagens met B rijbewijs hebben ook maar een laadvermogen van 1100 kg. Had ik ook tekort aan en met een C mag mijn man niet rijden. (ik wel) Affin lang verhaal kort.. andere auto en mega trailer.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:28

TS, je rekenwerk klopt als een bus, je hebt het op zich helemaal begrepen.

Maar: als jij idd. twee fullsize kwpn'ers wilt gaan vervoeren, zul je het imo. niet kunnen gaan hebben van een trailer met een lager ledig gewicht. Die gewichtsbesparing moet nl. ergens vandaan komen en het ligt voor de hand dat die gerealiseerd is, door het toepassen van een lichtere en daardoor (meestal) minder sterke constructie. Dat zal dus ook weer zijn weerslag op het laadvermogen hebben.

Je zult m.i. dus op zoek moeten naar een trailer met een MTM van 2400 kg of meer (zoals bijv. de Ifor Williams HB511, maar da's zeker niet de enige). Maar dan komt idd. wel Polly's punt om de hoek kijken: ook al lukt het zo vast wel om een trailer te vinden waar allebei je paarden in vervoerd mogen worden, dan mag dat niet meer achter de auto, die je daarvoor op dit moment tot je beschikking hebt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:24

keona schreef:
aisie

dan moet je opzoek naar een goede trailer wij hebben humbour pegasus en dan kan je genoeg gewicht laden zelfs als je een zadel kamer hebt http://www.kraaynijkerk.nl/index.php/we ... sus-detail

Hmm Ik heb zelf een tweepaards humbauer pegasus met zadelkamer etc :D . Onze auto kan het makkelijk trekken hoor daar gaat de hele vraag niet over. Puur over waarom het laadvermogen van sommige tweepaardstrailers zo laag is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:27

TS zegt: Ik heb een auto van X gewicht, DUS ik zoek een trailer die X mag trekken... Alle merken die ik ken hebben ook een optie van 2400 kg of meer.

Dat met het leeg gewicht op papier zou ik niet zo nauw nemen eerlijk gezegd. De trailer wordt bijna kaal gewogen en het gewicht met alle extra's is nagenoeg nooit het gewicht op papier. Mijn trailer was ook bijna 15% zwaarder dan op papier door de extra opties die ik er op had. Dit gaat dus van je te laden gewicht af!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:17

Duhelo schreef:
Polly schreef:

op dat vlak wel. Maar ts stelt simpelweg de vraag waarom ze 2 paardstrailers maken met een mtm van 2000 kilo, als je er toch geen twee paarden mag in zetten....

nou die zijn er dus voor de mensen die graag met een licht autootje met een tweepaards willen rijden en daar dan 2 pony's in zetten, zoals al eerder gesuggereerd word hier.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:00

hm mijn dilemma klopt dus...
Ja de beperking zit in de auto. Dat realiseer ik me....
Ik moet er nu gewoon achterkomen wat de paarden wegen. Dan kan ik bepalen of ik met de combinatie de weg op mag. Over de veiligheid twijfel ik niet. De marge op het gewicht hier in NL zal behoorlijk zijn. Maar ook verzekeringstechnisch gezien is het verstandig om zeker te weten dat de gewichten kloppen. Bedankt allemaal!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:03

Zeker weten wat je paard weegt? Gooi hem op de trailer, rij naar een weegburg en laat je trailer zowel met als zonder paard wegen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:06

gewoon een weegbrug opzoeken. Je zou met een 1 paardtrailer kunnen gaan wegen, eerst leeg, dan met paard 1 en dan met paard 2.. klaar is klara ;)
Ik kon rijdend naar een weegbrug, mijn tankje was 770 incl zadel en mn draver 490. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Niet alleen voor een trailer, maar ook voor bv wormkuren ed. Nu weet ik wat ik heb. Oh, er zijn ook mobiele weegbruggetjes die op stal komen, hoe meer gegadigden hoe goedkoper het wordt. ;)