HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rachelle92

HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:43

Hoi Allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw hier dus ik hoop dat ik dit goed heb geplaatst.
Momenteel zit ik in een hele vervelende situatie en ik ben ten einde raad.
Ik weet niet zo goed wat mijn rechten / opties zijn dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Vorige maand heb ik samen met iemand (ik vind het niet netjes om hier meer over haar neer te zetten dus noem haar voortaan B, voor meer info pb) een paard gekocht.
We hebben de aanschaf gedeeld en zouden ook alle verdere kosten delen.

De eerste dagen ging het goed, helemaal blij enzo, maar na 4 dagen is B zonder mij naar ons paard gegaan terwijl ze erg bang was waardoor ze verkeerd handelde en het paard vluchtte. Gelukkig is ze gewoon naar de wei gerend, dus paardje is helemaal in orde.
Toen besloot B 'ermee te stoppen', alsof het een shirtje is wat je zomaar terug naar de winkel kan brengen..
Hier was ik het natuurlijk helemaal niet mee eens, afspraken zijn afspraken en een paard kun je niet na 4 dagen al opgeven.

Ze vond dat ik het maar moest bekijken, in mijn eentje op moest lossen, en iemand anders moet zoeken om in de kosten te delen.
Nu ga ik niemand zoeken om de kosten te delen, ik wil haar zelf gaan onderhouden en heb dit ook verteld.
Maar nu is het zo dat haar paspoort bij B thuis ligt en zij het paspoort niet aan mij wil geven voordat ik een bedrag betaal wat zij van me eist.

Dat bedrag dat ze eist heb ik niet zomaar over, omdat ik nu alle kosten ineens in mijn eentje moet ophoesten.
Ook vind ik het onterecht, zij besluit na 4 dagen ons paardje op te geven en alle kosten op mij te schuiven.
Vervolgens neem ik de kosten op mij en zou ze daar ook nog eens geld bovenop moeten krijgen?!
Dat ga ik natuurlijk niet doen, maar ik heb wel het paspoort nodig!

We hebben haar particulier gekocht en contant betaald, er is geen contract gemaakt.
Kan iemand mij helpen; wat zijn mijn rechten en welke stappen kan ik ondernemen?

Als ik belangrijke informatie ben vergeten of jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik zou het erg waarderen..

Groetjes,
Rachelle

Peerke_

Re: HELP! ex-mede-eigenaar wil paspoort niet overhandigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:50

Zij heeft niks aan het paspoort.. het is op geen enkele manier een eigendomsbewijs..
Dus ze kan heel flauw blijven doen en dat paspoort niet geven, maar ze schiet er niks mee op..
1 formulier invullen en jij krijgt gewoon een nieuwe en die zij heeft wordt ongeldig verklaart.

Maar misschien kun je beter proberen samen tot een oplossing te komen. :j

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:52

Bedankt voor je reactie!
Is het niet zo dat ik het paspoort nodig heb om haar te vervoeren? bijv. naar andere stal of wedstrijd?
Ik heb geprobeerd samen tot een oplossing te komen, maar ze wil niet eens een 'echt' gesprek met me aangaan, alleen maar berichtjes via telefoon waarin ze blijft zeggen 'ik het geld, jij de papieren', dus zo komen we niet echt verder.
Hoe kan ik zo'n papier invullen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:53

Formeel is zij voor de helft eigenaar en moet zij voor de helft de onderhoudskosten betalen.

Jij kunt haar deel in het paard van haar kopen om in je eentje eigenaar te worden.
Jij kunt ook van haar eisen dat zij haar deel in de onkosten betaalt.
Als zij van haar helft af wil, moet zíj die helft verkopen. Of aan jou, of aan een ander. Dat is niet jouw zorg en mag jij zelfs niet zelf doen, want het is jouw helft niet.

Jij kun niet van haar eisen dat zij haar helft kado geeft aan je.
Wat wel kan gebeuren (en dan pas na verloop van tijd, aannemend dat zij haar helft in de onderhoudskosten niet zal betalen), is dat jij een juridische procedure start om volledig eigenaar te worden, op grond van het feit dat jij daadwerkelijk voor alle kosten hebt opgedraaid.

Maar jij kunt niet eisen dat zij de helft kado doet aan je en het paspoort geeft.
Op het moment dat jij een dulicaat paspoort aanvraagt, ben jij in overtreding, ook al is het geen eigendomsbewijs.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:53

Geen zorgen maken! Een paspoort is niks waard vooreen paard. Je hebt het niet nodig. zoals peerke al zegt: gewoon een nieuwe aanvragen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:55

Nee dus, niets een duplicaat aanvragen. Je bent geen eigenaar, en in feite een paardendief als je het wel doet en het paard gaat vervoeren!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:55

erg vervelend maar zoals je al hebt ondervonden,koop nooit maar dan ook nooit samen een paard.
daar heb ik nog nooit iets goeds uit zien komen.

paspoort is idd geen eigendomsbewijs maar ik zou toch netjes iets met haar proberen te regelen.
al was het maar zodat je jezelf in de spiegel aan kan blijven kijken....

succes.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:58

Iedereen bedankt voor jullie reacties!
Ik ben wel eigenaar, net zo veel of net zo min als zij, dus heb ik net zoveel recht op haar paspoort, en zelfs meer recht op haar paspoort omdat ik haar onderhoud, vind ik.

Inderdaad, ik koop nooit meer samen met iemand een paard, dat lesje heb ik nu wel geleerd.

Ze staat ingeschreven bij KWPN, maar ik ben daar zelf geen lid van.. Iemand een idee wat de kosten daarvan zijn?

PS ik wilde het graag met haar oplossen, maar ze luistert niet, ze blijft maar eisen en eisen, ze wil niet eens een gesprek met me voeren 'in real life', daar heb ik al meerdere keren om gevraagd, maar ze blijft weigeren.
Ook vind ik het belachelijk dat ze er op deze manier een 'wedstrijd' van maakt, omdat het hier om een levend dier gaat..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-12-12 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:59

Het paspoort hoort bij het paard en je hebt gelijk dat je het paard niet eens mag vervoeren zonder paspoort. Maar ook als de pensionhouder controle krijgt moet het paspoort binnen een x aantal uren overlegbaar zijn.
Als je er met praten niet uit komt zou ik juridisch advies gaan inwinnen.
Kan je geen betalingsregeling met haar treffen waarin je binnen een bepaalde termijn de andere helft van het paard aan haar terug betaalt?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:59

Ik weet niet hoe het precies met de kosten geregeld zit..
Maar je kunt haar blijven dwingen de stallingskosten te betalen..

Maar ik zou gewoon het voorstel doen dat zij haar deel aan jou schenkt, en dat jij alle kosten verder op je neemt..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:00

duplicaat aanvragen,, dan kan ze de pot op met dr paspoort! ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:02

het klopt idd dat het paspoort bij het paard hoort te blijven.
dus in de kast van de pensionhouder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:05

rachelle92 schreef:
Ik ben wel eigenaar, net zo veel of net zo min als zij, dus heb ik net zoveel recht op haar paspoort, en zelfs meer recht op haar paspoort omdat ik haar onderhoud, vind ik.

Jij bent 50% eigenaar, en je kunt van haar eisen dat zij de helft van de kosten ophoest. Iedere maand dat zij in gebreke blijft, moet jij aanmanen. Als ze lang genoeg in gebreke blijft, kun jij op een gegeven moment voorstellen dat te verrekenen met haar helft.
Je zult echt haar helft van het aankoopbedrag moeten vergoeden wil je volledig eigenaar worden.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:08

@Ibbel: Dat is inderdaad ook een goede optie, eisen dat zij de helft van de stalkosten betaalt, ik verwacht dat ze dit niet gaat doen, hoe kan ik haar dan aanmanen?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:09

Niet zomaar een nieuw paspoort aanvragen!
Jij bent maar eigenaar over de helft van het paard. Zij heeft al het recht om deze helft aan jou of een ander te verkopen. Hadden jullie dit maar goed op papier moeten zetten. Lastig, maar ik denk dat je haar een bod zult moeten gaan doen, of een ander moet zoeken die haar deel over wilt nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:12

Aangetekende brief sturen dat ze binnen 14 dagen moet betalen, iedere keer weer. Desnoods een incassobureau inschakelen (wel één op no cure no pay basis kiezen!). Kiest ze vermoedelijk wel snel eieren voor haar geld. En anders kan je er dus idd een juridische zaak van maken na verloop van tijd.
Maar dan speel je het netjes, terwijl als je nu een kopie paspoort opvraagt en je het paard toe eigent, ben je zelf in overtreding (en dan kan zij het jou nog knap lastig maken)

Oh, en zet nú nog eea op papier, als dat lukt. Als zij zo vast houdt aan het feit dat zij voor de helft eigenaar is, zal ze dat willen doen. En dan heb jij een poot om op te staan als je stallingskosten eist van haar.

rachelle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:12

@mariettek: Geloof me, ik heb nu echt spijt dat we het niet op papier hebben laten zetten, maar als je iemand al een hele tijd kent ga je er vanuit dat je op diegene kunt rekenen. Maar helaas blijkt dat niet zo te zijn, maar hiermee heb ik die les wel geleerd.

@ibbel: Bedankt, dan ga ik dat eerst proberen. Vanaf de hoeveelste van de maand kan ik die brief dan sturen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-12-12 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:14

Ibbel schreef:
rachelle92 schreef:

Jij bent 50% eigenaar, en je kunt van haar eisen dat zij de helft van de kosten ophoest. Iedere maand dat zij in gebreke blijft, moet jij aanmanen. Als ze lang genoeg in gebreke blijft, kun jij op een gegeven moment voorstellen dat te verrekenen met haar helft.
Je zult echt haar helft van het aankoopbedrag moeten vergoeden wil je volledig eigenaar worden.

Dat lijkt me inderdaad de enige juiste weg.
Nu moet je wel zorgen dat je overal (pension, hoefsmid, dierenarts, voer, enz.) facturen van krijgt, want je moet wel kunnen aantonen dat jij de kosten van het paard draagt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:16

rachelle92 schreef:
@ibbel: Bedankt, dan ga ik dat eerst proberen. Vanaf de hoeveelste van de maand kan ik die brief dan sturen?

Ik zou iedere 20e of zo van de maand een rekening sturen: stalkosten en andere kosten die je die maand hebt gemaakt., met een betalingstermijn van 14 dagen. Jij moet neem ik aan op de 1e van de maand de stal betalen. Betaalt ze niet, dan na 14 dagen aanmanen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:17

Ik vind zelf in ieder geval niet dat jij kan eisen dat ze het paard aan jou schenkt, want ze heeft haar geld er in zitten en ze hoeft dat nu niet gewoon weg te geven. Het lijkt mij reeeler dat je het paard overkoopt. Ik neem ook aan dat je wel een potje hebt voor onvoorziene kosten, en misschien kun je dit dan daaronder laten vallen, voor nood.

Als jij haar gedeelte niet over wilt kopen, zal B. de kosten verder, volgens afspraak, samen met jou moeten betalen. Doet ze dat niet, kun je dat zeker van haar eisen. Let wel op dat zij natuurlijk ook haar gedeelte van het paard verder mag verkopen.

Anders ga je eens langs een advocaat en vraag je hem of haar om raadt? Dan weet je in ieder geval alvast waar je aan toe bent, mocht ze moeilijk doen over de betaling van de kosten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:19

Jullie zijn beide eigenaar.

Zolang zij deels eigenaar is zal ze ook op moeten draaien voor de kosten. Maar wil jij volledige eigenaar worden dan moet jij haar deel van haar kopen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:19

mariska32 schreef:
het klopt idd dat het paspoort bij het paard hoort te blijven.
dus in de kast van de pensionhouder.

Eerlijk gezegd heeft mijn stalhoudster het paspoort van mijn paard niet in bezit. Die ligt veilig in de kast :)
Maargoed, het is wel familie waar mijn paard staat gestald, en mocht ze hem moeten tonen ben ik in 10 minuten bij haar thuis :) Wil het paspoort liever in eigen bezit hebben...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:20

Wat Ibbel zegt is helemaal waar...... Volg gewoon de manier die Ibbel je aanraadt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:21

Op het moment dat jij kunt aantonen het dier daadwerkelijk te onderhouden (en ik weet echt niet na hoeveel tijd dat echt gewicht gaat krijgen, zou je een jurist moeten vragen) en er staat niets op papier, heeft zij er overigens wel een enorme dobber aan om aan te tonen dat zij ooit mede-eigenaar was. Juist door mee te betalen, kan zij juridisch aantonen mede-eigenaar te zijn.
Als zij dus weigert te betalen, maakt dat jouw zaak alleen maar sterker.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:22

Kun je het geld niet lenen van je ouders of zo. Dan kun je haar betalen en ben je van dat gezeur af. En dan uiteraard wel je ouders terug betalen in een vast maandelijks bedrag. Dan is het paard deels van je ouders, maar dat zou ik liever hebben dan deze situatie.