Remt handrem trailer op één of twee assen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quine

Remt handrem trailer op één of twee assen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 15:06

Hallo allemaal,

klein vraagje: Moet de handrem van een paardentrailer op beide assen inwerken, of is op één as voldoende?

Ik vond deze site: http://www.apkexperts.nl/remmen/2011/11/28/parkeerrem/
Daarop beweren ze dit: "Een parkeerrem van een trailer moet op minimaal één as werken volgens de richtlijnen. Wanneer de parkeerrem op één as goed werkt, worden de eventueel op andere assen aanwezige parkeerreminrichtingen niet meer getest. Deze zijn immers niet nodig."

Kan iemand zeggen of dit klopt of niet?

Het gaat mij overigens over de wetgeving in België, maar het lijkt me ook interessant voor de Nederlandse Bokkers om te horen hoe het zit in Nederland.

Alvast bedankt!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:16

Hmmm... heb geen verstand van belgische regelgeving hieromtrent. Weet wel hoe het bij onze trailer zit: vanaf de parkeerremhandle loopt onder de trailer een stangetje naar achteren, naar een soort "verdeler" (waarop ook de oploopreminstallatie aangrijpt) en daarvandaan gaan kabeltjes naar de remmen van allevier de wielen.

Asciugamano

Re: Remt handrem trailer op één of twee assen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:26

Ik weet dat de parkeerrem van de oplegger van mijn vrachtwagens ook maar op 1 as werken. (niet dat die ooit gebruikt worden, trouwens! ;) ) Dus ik vermoed dat die regels hier in Nederland hetzelfde zijn.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:06

In duitsland is een parkeerrem aan minimaal 1 as verplicht is. Tevens schrijft de wetgever voor dat al het gemonteerde werkend dient te zijn. is dus de tweede as aangesloten op de parkeerrem dient deze tevens te werken. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor contourverlichting. Wettelijk niet verplicht maar als het erop zit moet het werken.

Quine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:11

Bij ons deden ze plots moeilijk op de keuring, terwijl de trailer vorig jaar wel vlot gekeurd raakte. De handrem van de trailer remt maar op één as, maar dat is altijd zo geweest (of dat denken we toch, maandag bellen we onze trailerhersteller).

In de belgische wetgeving vond ik dit:
"De parkeerinrichting van de aanhangwagens moet voorzien zijn van een parkeerreminrichting dank zij welke de van het trekkend voertuig gescheiden aanhangwagen op een helling in beide richtingen staande kan worden gehouden. Zij moet gemakkelijk hanteerbaar zijn door een persoon die zich buiten het voertuig bevindt, en bij afwezigheid van deze persoon, kunnen aangezet blijven door middel van een louter mechanisch werkende inrichting of automatisch in werking treden zodra de bedrijfsreminrichting de aanhangwagen niet meer staande houdt."

Er wordt dus niet echt iets gezegd over het aantal assen waarop de rem werkt.

Quine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:49

Ik heb ondertussen de Nederlandse wetgeving hierover gevonden:

"Hoofdstuk 5. Permanente eisen

Afdeling 12. Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en driewielige motorrijtuigen

Artikel 5.12.39

1.
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van een goedwerkende vastzetinrichting die ten minste op de wielen van één as werkt en welke door een geheel mechanische overbrenging met de hand in werking kan worden gesteld, ook wanneer het voertuig niet aan een motorvoertuig is verbonden."

Nu nog de Belgische wetgeving... -O-

habotrading

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:24

Je handrem is gekoppeld via een stang naar een gaffel onder de trailer.
Op deze gaffel zit ook je oplooprem inrichting.
Handrem werkt dus op beide assen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:38

habotrading schreef:
Je handrem is gekoppeld via een stang naar een gaffel onder de trailer.
Op deze gaffel zit ook je oplooprem inrichting.
Handrem werkt dus op beide assen
Wat ik al zei:
Eirikur schreef:
Hmmm... heb geen verstand van belgische regelgeving hieromtrent. Weet wel hoe het bij onze trailer zit: vanaf de parkeerremhandle loopt onder de trailer een stangetje naar achteren, naar een soort "verdeler" (waarop ook de oploopreminstallatie aangrijpt) en daarvandaan gaan kabeltjes naar de remmen van allevier de wielen.
Ik had alleen de correcte terminologie ff niet voorhanden.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:18

hoe zit het dan met de keuring/toestand van de assen zelf? Ik heb toevallig gisteren een gesprek gehad met een monteur en die vertelde me dat hij (metaal)corrosie van de assen niet kan nagaan? Als de assen breken dan remt de trailer helemaal niet meer. Lijkt me relevanter dan een handrem?? Iemand vertelde me onlangs een horrorverhaal in die richting en ik wilde weten of mijn assen ok (de trailer is meer dan 10 jaar oud) waren. Nou dat kun je dus niet keuren, zien of voor zijn! Vreemd want de trailer is wel goedgekeurd.