Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kensington

Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:34

Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste eigen pony gekocht maar hij voldoet niet aan mijn verwachting.
Voordat ik op zoek ging naar een pony heb ik me afgevraagd waar moet mijn pony aan voldoen, welke eisen stel ik.
Braaf, betrouwbaar, eerlijk, 100% bomproof, gezinspony, gezond, geen stalgebreken of eczeem, week niet berijden, rustig, goed bereden ervaren pony.Ik had een advertentie op MP gezet met gezocht en omschreven wat ik precies zocht.
Hier heb ik een aantal reacties op gehad. Een sprong er echt uit en deze heb ik benaderd.
Al met al ben ik gaan kijken en was meteen weg van haar. De eigenaresse heeft haar voorgereden, ik heb er door het slechte weer even opgereden. Ik heb mijn eisen/voorwaarden meerdere malen kenbaar gemaakt en duidelijk aangegeven dat ik al jaren niet gereden heb en dat ik 16 jaar geleden een flink ongeluk heb gehad met een paard. en dat ik nu toch een onzekere en angstige ruiter ben geworden. En dat ik een brave pony zoek waar evt. in de toekomst ook mijn 2 kinderen op moeten kunnen rijden als ze dit zouden willen. Dat ik bij wijze van spreken met ogen dicht achterste voren een buitenrit moet kunnen maken. Ze liep toen onregelmatig en is daarom gekeurd op mijn verzoek door hun dierenarts omdat ze toch erg ver weg stond. Ze is goedgekeurd maar nu enkele maanden verder loopt ze nog niet goed. Ik was er al snel achter dat het niet was wat ze me hebben verteld =100% bomproof, rustig maar een voorwaartse goed bereden ervaren gezinspony, geen gebreken.
Wat is ze wel Erg druk en energiek (racemonster bit vastpakken en niet reageren op je hulpen). Ze is 10 jaar en moet eigenlijk 5 a 7 dagen bereden worden. Erg voorwaarts (te). Gespannen en schrikkerig ze probeert je erg uit. Momenteel maakt ze misbruik van de situatie dat ik bang ben voor dr met rijden. Zo is ze super lief en een gouden pony met aanleg in de sport. Ze laat alles met zich doen alleen het rijden is voor mij een probleem. momenteel krijg ik goede hulp en rijdt iemand anders haar. Maar al met al is het niet wat ze me verteld hebben en waar ik haar voor gekocht heb.
In het koop contract wilde de verkopende partij een clausule dat als ik haar wilde verkopen dat ik hun de eerste gelegenheid moet geven om haar terug te kopen. Dit heb ik inmiddels gedaan maar ze willen haar niet terug.
Ik voel me beet genomen, ik heb nu een pony die ik absoluut niet wilde

Nu is mijn vraag wat moet en kan ik er mee?
Heb ik rechten als koper?
Ik heb geen zin om afgezeken te worden het is al erg genoeg
Graag wil ik advies

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:37

Pff, ik snap eigenlijk al niet dat je een pony koopt die kreupel liep waar je bij stond (en hem dan nog laat keuren door hun da)..
Voorderest heb ik niet veel verstand van rechten, maar dit vroeg ik me gewoon af.

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:40

ik heb hier ook geen ervaring mee, maar heb je iets op papier (mail) van je eisen, van de dierenarts die haar goedgekeurd heeft,... zoveel mogelijk documenten verzamelen en eventueel eerst terug contact opnemen met de vorige eigenaars misschien kunnen jullie tot een regeling komen...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:43

Waarom koop je een pony die onregelmatig loopt :n? Had hem dan toch tenminste laten keuren door een eigen dierenarts...
Weet je waarom ze onregelmatig is? Of lees ik daar nu over?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:45

Sowieso snap ik het onregelmatige niet, je koopt toch geen pony die kreupel is?

En zelfs dan, de braafste pony kan onder een angstige ruiter in een draak veranderen. Het is niet eerlijk de oude eigenaren de schuld te geven. Ga eerst bij jezelf te rade. Hoe geef jij je angst door? Als je verkrampt, heb je kans dat de pony dat ziet als hulpen om sneller te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:48

Tjaaa je eisen waren eigenlijk niet echt een paard maar een braaf en rustig beest.
Je hebt het paard gzien met de vorige eigenaar erop, die heeft je laten zien wat het dier allemaal kon, en wat het voor haar wilde doen, daarna heb je er zelf even opgezeten zeg je , maar dat was onder hun begeleiding natuurlijk.
Ik vermoed dat dit paard net even te veel paard is voor jouw kunnen, dus wat kun je daar aan doen, jouw rijtechnische kunst gaan bijschaven, dus les nemen.
En ik bedoel hier echt privéles niet zomaar wat gaan rondchocken in een groepslesje in een manége, want met de problemen die je nu hebt, heb je daar niet echt hulp aan.
Ik kan van hieruit niet beoordelen of die verkoper jouw bedrogen heeft, maar wat ik wel heel duidelijk zie is dat jij als koper erg overhaast te werk bent gegaan.
Om met een paard om te kunnen gaan moet je jezelf aanpassen aan het paard, leer dat te doen en je hebt een heel ander paard voor je staan.
Neem les, das heel belangrijk.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:48

Hoe lang is de pony nu in je bezit?
En is de pony gekocht van een particulier of een handellaar?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:50

Wat is er allemaal veranderd voor de pony? De stal? De mensen waar hij door gereden/verzorgd wordt? Het voer? De omgeving? Dat kan allemaal invloed hebben op het gedrag van het dier.

Verder vraag ik me af of je wel aan je onderzoeksplicht hebt gedaan. Hoevaak ben jij wezen kijken? Hoevaak heb je erop gereden? Wat heb je allemaal uitgeprobeerd? Heb je uitgelegd wat jij verstaat onder bomproof? Onder braaf? Onder gezinspony?

Over het ongerelmatig lopen, en dan laten keuren door hun dierenarts: dat is een typische beginnersfout. Eigen dierenartsen kennen het dier vaak, kennen de eigenaar, en hebben daardoor de neiging om wat makkelijker te zijn. Niet allemaal uiteraard, maar zit zitten er wel bij.

Wat verwacht jij nu van de vorige eigenaar? Wat wil jij graag?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:00

Uit eigen ervaring weet ik dat het liefste paard in een onzeker/onrustig paard kan veranderen als je zelf de boel niet 100% vertrouwd. Misschien eens beginnen met grondwerk om elkaar te leren kennen en begrijpen?
Verder snap ik niet waarom je een kreupel paard hebt gekocht maar ik denk toch dat je op dat moment geloofde in de pony. Probeer dat terug te krijgen. Succes.

'wanneer je pony raar doet, ga dan eerst bij jezelf te rade wat er aan de hand is'

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 01:03

Vjestagirl schreef:
Wat is er allemaal veranderd voor de pony? De stal? De mensen waar hij door gereden/verzorgd wordt? Het voer? De omgeving? Dat kan allemaal invloed hebben op het gedrag van het dier.

Verder vraag ik me af of je wel aan je onderzoeksplicht hebt gedaan. Hoevaak ben jij wezen kijken? Hoevaak heb je erop gereden? Wat heb je allemaal uitgeprobeerd? Heb je uitgelegd wat jij verstaat onder bomproof? Onder braaf? Onder gezinspony?

Over het ongerelmatig lopen, en dan laten keuren door hun dierenarts: dat is een typische beginnersfout. Eigen dierenartsen kennen het dier vaak, kennen de eigenaar, en hebben daardoor de neiging om wat makkelijker te zijn. Niet allemaal uiteraard, maar zit zitten er wel bij.

Wat verwacht jij nu van de vorige eigenaar? Wat wil jij graag?

Voor de pony is alles veranderd. Ik realiseer me goed dat dit invloed heeft en ze gaat ook met de dag vooruit.
Ik ben te weinig gaan kijken en heb te weinig er op gereden. Ik heb zeker uitgelegd wat ik versta onder braaf en al die eerder genoemde dingen. Ook realiseer ik me dat ik te goed van vertrouwen ben geweest.

Van de vorige eigenaar valt niet veel te verwachten. het liefste zou ik willen dat ze haar terug zouden nemen maar zo werkt het niet

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:04

Ik vind je ontzettend naïef. Waarschijnlijk ga je als je een nieuwe telefoon moet uitzoeken eerst kijken wat er allemaal mee mogelijk is, dit vergelijken op verschillende sites, je vraagt anderen om raad en hun ervaringen met bepaalde toestellen en gaat dan eens kijken waar het toestel wat uiteindelijk hem moet worden aanschaffen.

En nu koop je een paard.... Je gaat een keertje kijken, wordt verliefd, verkoper en diens eigen dierenarts vertrouw je op hun woord en je vraagt verder nergens om raad. 600 kg wat potentieel dodelijk kan zijn bij onjuist gebruik. Maar een telefoon die je alleen kan verzuipen of kapot kan laten vallen besteed je meer aandacht aan om zorgvuldig tot je keuze te komen.

Niet persoonlijk bedoeld deze vergelijking maar je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die volledig op de verkeerde manier aan zijn eerste eigen paard is begonnen en nu van een kouwe kermis thuis komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:06

Kensington schreef:
Voor de pony is alles veranderd. Ik realiseer me goed dat dit invloed heeft en ze gaat ook met de dag vooruit.
Ik ben te weinig gaan kijken en heb te weinig er op gereden. Ik heb zeker uitgelegd wat ik versta onder braaf en al die eerder genoemde dingen. Ook realiseer ik me dat ik te goed van vertrouwen ben geweest.

Van de vorige eigenaar valt niet veel te verwachten. het liefste zou ik willen dat ze haar terug zouden nemen maar zo werkt het niet

Als ze met de dag vooruit gaat EN je van de vorige eigenaar niets hoeft te verwachten zou ik de komende tijd lekker veel grondwerk gaan doen. Veel mee bezig zijn, poetsen, wandelen etc. het kan tot een half jaar duren voordat paarden gewend zijn op hun nieuwe plek, en als alles veranderd is dan snap ik wel dat het dier daar last van kan hebben :).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:08

Grondwerken? Zoek gewoon begeleiding van echte paardenmensen die al een eeuwigheid tussen de paarden zitten. Heb je meer aan dan een boekje of een DVD.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:10

Heb je de pony al opgegeven? Zie dat je een advertentie hebt geplaatst voor een bomproof haf...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:10

Anne_GTI schreef:
Grondwerken? Zoek gewoon begeleiding van echte paardenmensen die al een eeuwigheid tussen de paarden zitten. Heb je meer aan dan een boekje of een DVD.

Ik bedoel ook niet dat ze alla parrelli of weet ik het wie aan de slag moet. Ik bedoel dat ze moet gaan longeren, wandelen, poetsen, schriktrainingen doen, obstakel parcoursjes lopen, VD gaan doen. Alles wat je kunt doen vanaf de grond, waar de pony je kan zien, aan kan raken, moet volgen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:12

Ik weetniet of het al gezegd is, maar je zegt dat ze nog steeds onregelmatig loopt, misschien is dat wel de reden dat ze niet zo ''braaf '' is. :)* (teken van pijn....)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:14

en ookal koop je een paard nog zo braaf, blijft een levend dier, en je kan er niet vanuit gaan dat deze niks zal doen (is mijn mening)..

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 01:16

Splinterz schreef:
Heb je de pony al opgegeven? Zie dat je een advertentie hebt geplaatst voor een bomproof haf...

dat zal wel iemand anders zijn dan

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:17

Staat bij jou advertenties dus dat betwijfel ik

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:18

Splinterz schreef:

Beter lezen! Ze ZOEKT een bomproof haf!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:18

Ja, maar als je contact op wil nemen dan staat er wel een andere nickname dan die van de TS.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:19

Ja, idd, ze zoekt! As in: vervanging?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:22

Hier kun je verder weinig mee. Of door verkopen of hulp zoeken dat er wel een klik komt. Verkopers hoeven het paard niet terug te nemen ookal wilde ze wel eerst recht van terugkoop. Goede leer voor de volgende keer. Niet een paard ff zo rijden en kopen en ook niet de lieve ogen van een verkoper vertrouwen.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 01:30

Sammie schreef:
Hier kun je verder weinig mee. Of door verkopen of hulp zoeken dat er wel een klik komt. Verkopers hoeven het paard niet terug te nemen ookal wilde ze wel eerst recht van terugkoop. Goede leer voor de volgende keer. Niet een paard ff zo rijden en kopen en ook niet de lieve ogen van een verkoper vertrouwen.

dit heb ik idd geleerd was een dure harde les.
Maar ik ga zeker aan het werk om er het beste van te maken en wie weet komt het allemaal goed.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:52

Heel veel succes! Hoop voor jullie dat het vetrouwen komt