Paard op mijn naam zetten, hoe?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Paard op mijn naam zetten, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:58

Vorige week heb ik een paard gekocht, ruin, welke ik volgende week donderdag (29-11) op ga halen. Nu wil ik hem overzetten op mijn naam, maar hoe moet ik dat doen? (Ja, eerste keer dat ik een paard koop)
Hij is ingeschreven bij het BWP. Nu heb ik gisteren een mail naar het BWP gestuurd hoe ik dat moet doen, en zij antwoordden vanochtend:

Beste
Een eigenaarswijziging kost 28,00 euro, u moet uw gegevens invullen op de daarvoor voorziene plaats, het is heel belangrijk om het paard op uw naam te registreren dit wanneer het paspoort gestolen wordt of er wordt een duplicaat aangevraagd, dan gaan wij altijd terug naar de in BWP laatst geregistreerde eigenaar.
Ons adres
BWP
Waversebaan, 99
B-3050 Oud-Heverlee
België

Uit deze mail neem ik op dat ik naar België moet om hem over te zetten. Nu woon ik in midden-Nederland en is België mij echt te ver, heb geen rijbewijs. Kan ik hem dan overzetten naar het KWPN zonder naar België te moeten of niet? Zo ja, hoe moet dat?
Ouders, grootouders etc. zijn allemaal bekend en staan allemaal in zijn papieren.

En als ik dan toch bezig ben; ik wil hem verzekeren, maar ik heb geen idee waar! Hebben jullie een idee?

Hoor het graag van jullie! :-)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:00

Aangetekend opsturen en evt een envelop erbij met jouw adres voor het terugsturen

Even googelen op paardenverzekering, dan vind je er genoeg

44Myrthe44

Re: Paard op mijn naam zetten, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:04

Waarom wil je het paard op jou naam hebben? heeft imo geen toegevoegde waarde, aankoopcontract is namelijk het eigendomsbewijs en niet het paspoort.

Verzekeren ligt eraan voor welk bedrag je wil. Is het boven de 4000 dan moet je vaak een röntgenologische keuring laten doen, daaronder alleen klinisch. Ik heb mijn paard verzekerd bij Equipe (4 + ziektekosten), en ben daar tot nu toe heel tevreden over.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 12:39

Ik had een mail gestuurd naar BWP met de vraag of het nodig is om hem op mijn naam te zetten, en zoals ik in mijn eerste post neer had gezet hadden zij het volgende terug gestuurd: het is heel belangrijk om het paard op uw naam te registreren dit wanneer het paspoort gestolen wordt of er wordt een duplicaat aangevraagd, dan gaan wij altijd terug naar de in BWP laatst geregistreerde eigenaar.

@ Myrthe, paard is Röntgenologisch en klinisch goed gekeurd dus dat is geen probleem. Bedankt, dan ga ik eens even googlen op Equipe! :-)

@ Setteli, ik vind er dan inderdaad genoeg, maar ik wil ook graag een goede verzekering. En aangezien ik daar totaal geen ervaring mee heb vraag ik het maar even.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:48

Voor die 28 euro zou ik hem ook gewoon op jou naam laten zetten ondanks dat het geen eigendomsbewijs is.
Gewoon aangetekend opsturen. Ik ben trouwens verzekerd bij hippozorg.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:02

Ik stuur altijd het paspoort op naarhet betreffende stamboek, samen met een begeleidend briefje met daarop mijn gegegvens en of ze hem over willen zetten op mijn naam. Krijg dan vanzelf een rekening in huis :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 15:09

Oh top! Ga ik dat volgende week donderdag wanneer ik 'm opgehaald heb gelijk doen! :-)
Bedankt!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:22

In België werkt het eigendomsrecht anders. Ze hebben hier blijkbaar een soort databank(?) en als je een paard koopt in België krijg je normaal een mutatiedocument en deze moet je invullen zodat zij weten dat het paard van eigenaar verandert is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:43

LauEef schreef:
In België werkt het eigendomsrecht anders. Ze hebben hier blijkbaar een soort databank(?) en als je een paard koopt in België krijg je normaal een mutatiedocument en deze moet je invullen zodat zij weten dat het paard van eigenaar verandert is.

Klopt maar dat mutatiedocument is in Nederland niet van toepassing. Kan zijn dat de vorige eigenaar wel het mutatiedocument wil wijzigen omdat het paard anders altijd op zijn/haar naam blijft staan in de databank. Mutatiedocument staat overigens compleet los van het paardenpaspoort of de stamboekpapieren. Daar kan een hele andere eigenaar op staan als het paard niet is overgeschreven.