paardentransport werd een trauma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petra_van

paardentransport werd een trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:57

Wij kochten een veulen in Duitsland en wonen in spanje,door tijdgebrek zochten wij een paardentransport bedrijf op.Afspraak was Flash s,maandags ophalen gezien zijn leeftijd niet vastzetten en volgens hun beschrijving werd hij door een VWA veterinair gecontroleerd die paarden en hun paspoorten controleren.Bij geslaagde keuring krijgt het paard een gezondheidsverklaring mee en kan op transport.Dat zit goed dachten wij.
Flash werd in Duitsland gekeurd en gezond verklaart,door een duitse dierenarts!
Zondags kregen wij telefoon van de eigenaresse dat Flash al opgehaald was.S,donderdags kwam Flash bij ons aan toch vastgemaakt en maakte een vermoeide indruk(oké,is ook een trip),vrijdags dierenarts gebeld want Flash hoeste en er kwam bloed uit zijn neus,dierenarts is meteen begonnen met antibiotica en zondags was het helaas niet beter s,maandags dierenarts weer laten komen en heeft Flash een spuit gezet even dachten we hij eet weer maar s,dinsdag ging Flash dood in het bijzijn van mijn dochter,Ik zal de details besparen maar dit was verschrikkelijk.Volgens de dierenarts aan longontsteking en stress!
Omdat ik zaterdags naar Nederland gereisd was raadde een vriend ons aan het transport bedrijf in Beek te vragen,heb netjes een afspraak gemaakt en stelde de vraag hoe dit was kunnen gebeuren,Flash was 2 x gekeurd,toch ook door hun veterinair,zegt de eigenaresse,"Ach die keuring bij ons stelt niks voor er wordt gekeken naar de afkomst ivm met besmettelijke ziekte en de chip",er wordt niet eens naar de longen geluisterd!"
OP mijn vraag waarom Flash vastgelijnt stond zei ze,"wij hebben zoveel ervaring dat gaat altijd goed,nee wij nemen geen enkele verantwoording,vervelend voor U transport is op eigen risico".Daar sta je perplex verdietig en nog een traumatische ervaring rijker want wat een arrogantie.Ik snap er niks van want hun beschrijving zegt toch iets anders!het verdriet van het hele gebeuren was al erg ook bij de vorige eigenaresse, maar dit maakte het geheel nog erger.Mijn vraag is wie heeft er ook zo,n traumatisch ervaring met transport
Laatst bijgewerkt door petra_van op 15-11-12 22:11, in het totaal 5 keer bewerkt

Goof

Re: paardentransport werd een trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:59

Allereerst vreselijk!

Ik vind het nogal een onduidelijk verhaal.
is de dood van Flash te linken aan het transport dan? Heb je daar onderzoek naar laten doen?

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:03

Hij was pas gekeurd in Duitsland door een onafhankelijke dierenarts aldaar en gezond verklaart,s zaterdags,zondags wordt hij opgehaald, en moet overnachten bij het bedrijf en wordt toch vastgemaakt en zou nog "gekeurd zijn".donderdags aangekomen.En blijkt vrijdag ziek te zijn,zeg het maar? Dat wordt nu dus onderzocht.Is vorige week gebeurt.Volgens de dierenarts longontsteking en stress.Het niet vastmaken hadden wij gevraagd om stress te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door petra_van op 15-11-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:08

Wat afschuwelijk! Maar het gaat om een veulen en hoe naar ook, daar kan 'zomaar' iets mee misgaan. Dat hoeft absoluut niet aan het vervoer te liggen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:11

Die gezondheidsverklaring stelt inderdaad niet veel voor, ook niet in NL trouwens. Er wordt vooral gekeken naar besmettelijke ziekten (in verband met het risico voor het import land) en nauwelijks naar de rest, maar daar is de keuring ook niet echt voor bedoeld.
Er kan onderweg natuurlijk iets gebeurd zijn, zoals een trauma. Het lijkt me niet zo waarschijnlijk, omdat het diertje pas een dag na thuiskomst begon te bloeden.
Ook kan het veulen al iets onder de leden gehad hebben en pas tijdens de reis ziek geworden zijn. Zo'n lang transport ondermijnt de weerstand behoorlijk en dat geven ziekteverwekkers meer kans op aanslaan.
Je schrijft niet hoe oud het veulen was en aan welke diagnose je dierenarts dacht, misschien een longontsteking of bijvoorbeeld Rhodococcus?
In ieder geval is het een drama, ik kan me voorstellen dat je hier helemaal kapot van bent. Ik wens jullie veel sterkte toe.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:14

Jawel.De spaanse dierenarts omschrijft het longontsteking en stress.het bloed uit de neus was het gevolg van de longontsteking.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:15

ik vind het wel een hele rit in een vrachtwagen naar spanje, weet je hoe koud dat is met een bepaald snelheid en zo'n transport is echt niet warm hoor.
wij hebben een andalusier pas van spanje naar nederland laten komen, met een uiterst goed transport bedrijf, en bij de overnachting, tussenstop dus hebben ze het paard een dekentje omgedaan omdat het in nederland veel kouder was, zodat de paarden niet ziek worden als ze die overgang krijgen.

een paard kan natuurlijk altijd stress krijgen met vervoer op zo'n stuk rijden maar een veulen is wel erg jong om zo'n grote rit te maken.
weet niet hoe dat normaal gaat maar neem aan dat het veulen nog niet zo heel oud is, en dat het door stress dood kan gaan is een hele grote kans.

vind het wel sneu voor je ts, ben je blij dat je een leuk paardje krijgt en je dochter natuurlijk ook, is hij 2 dagen later gewoon dood.

nog een ander vraagje ts, ben je zelf aanwezig geweest bij de keuring en heb je ook bij het transport bedrijf gekeken hoe hun werkwijze is? voordat je het veulen naar spanje liet komen.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:32

nee,helaas was ik niet aanwezig bij de nederlandse keuring het transport bedrijf zag er verder goed profesioneel uit.Als je mijn verhaal leest zie je ook dat we een keuze moesten maken vanwege tijdgebrek.En kozen voor een paardentransport bedrijf.Normaal halen wij zelf veulens of paarden op.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:40

petra_van schreef:
nee,helaas was ik niet aanwezig bij de nederlandse keuring het transport bedrijf zag er verder goed profesioneel uit.Als je mijn verhaal leest zie je ook dat we een keuze moesten maken vanwege tijdgebrek.En kozen voor een paardentransport bedrijf.Normaal halen wij zelf veulens of paarden op.

ik heb het verhaal gelezen, maar ik zou er zelf wel voor kiezen om toch even een kijkje te nemen al was het zo kortdag.
toch is het wel balen.. ik weet niet of er iets mogelijk wat betreft aansprakelijkheid, maar erbij laten zitten zal ik ook niet zo snel doen.
hoe oud was het veulen ts?

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:54

7 mnd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:37

Ik snap het verhaal niet, waarom is dit de 'schuld' van de transporteur en niet van de keurende dierenarts(en)?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:48

ON -> TAO

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:13

VWA staat voor Voedsel en Waren Autoriteit. De keuring die zij uitvoeren heeft betrekking op de export van paarden in de zin van vee (vlees). Het is ervoor bedoeld om te beoordelen of export van een paard mogelijk gevaar kan opleveren voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van besmettelijke ziektes. Het paard wordt dus inderdaad zelf nauwelijks nagekeken (laat staan echt gekeurd zoals een "echte" DA zou doen), meestal wordt er niet meer gedaan dan controle van chip en paspoort. De term gezondheidsverklaring is dan ook eigenlijk niet terecht. Hoe erg het ook is van je veulen, het is heel goed mogelijk dat hij al ziek is geweest voor hij op transport ging.

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:17

Ik las dit verhaal al bij laura (paard in nood) op facebook.
Het is vreselijk voor je...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:17

Uiters veschrikkelijk, Is hij onderweg ziek geworden, dit is ook goed mogelijk natuurlijk

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:33

Een paard krijgt niet binnen 3 dagen een een dodelijke longontsteking.. Die longontsteking is veel langer aan de gang geweest.
Ik denk persoonlijk dat het vervoersbedrijf niets te verwijten valt.. De gangbare wijze van veterinaire check ups bij vervoer weet ik het fijne niet van. Wellicht is het niet een keuring als zijnde hartslag luisteren en en longen luisteren. Ik vermoed dat Flash toch al flink verkouden/beginnende longontsteking heeft gehad bij de vorige eigenaresse.. Maar dit is natuurlijk heel lastig te bewijzen..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:38

Wat het 'probleem' blij lang transport is; paarden moeten hun hoofd omlaag kunnen doen om hun luchtwegen schoon te houden, om te kunnen 'snuiten/briesen' als dit niet gebeurt kan er rotzooi in de longen terecht komen waarna ze heel erg goed ziek worden.

En trouwens: Indien het paard ziek wordt tijdens het transport en binnen 5 dagen sterft, valt dit eveneens onder het risico van de transportverzekering. Een kopie van de VWA gezondheidsverklaring zal dan worden opgevraagd en overlegd dienen te worden. (http://www.paardentransporten.nl/transp ... ringen.htm)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:41

een paard kan zeker wel een longonsteking krijgen in 3 dagen en ook dodelijk bij verwaarlozing

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:07

hippocampe schreef:
Een paard krijgt niet binnen 3 dagen een een dodelijke longontsteking.. Die longontsteking is veel langer aan de gang geweest.

Dit klopt niet ! En het veulen is 5 dagen onderweg geweest, van zondag tot donderdag.
Ts wat een verschrikkelijke situatie !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:15

Speedster schreef:
VWA staat voor Voedsel en Waren Autoriteit. De keuring die zij uitvoeren heeft betrekking op de export van paarden in de zin van vee (vlees). Het is ervoor bedoeld om te beoordelen of export van een paard mogelijk gevaar kan opleveren voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van besmettelijke ziektes. Het paard wordt dus inderdaad zelf nauwelijks nagekeken (laat staan echt gekeurd zoals een "echte" DA zou doen), meestal wordt er niet meer gedaan dan controle van chip en paspoort. De term gezondheidsverklaring is dan ook eigenlijk niet terecht. Hoe erg het ook is van je veulen, het is heel goed mogelijk dat hij al ziek is geweest voor hij op transport ging.

Een VWA dierenarts is ook een echte dierenarts die de hele studie heeft doorlopen. Maar de gezondheidskeuring valt totaal niet te vergelijken met een keuring die je zou doen als bijvoorbeeld aankoopskeuring.

Hoeveel dagen zitten er nu tussen de eerste keuring en de aankomst?

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 14:23

zaterdags duitse keuring(onafhankelijke dierenarts en degelijke keuring),zondags tegen afspraak opgehaald(zou eigenlijk smaandags zijn) en s,dinsdags zou er nog eens "gekeurd"gezondheids verklaring" gedaan worden,s,donderdags is Flash aangekomen en de week erna was ie dood op dinsdag.Dus tussen duitse keuring en die nederlandse"keuring"zaten 3 dgn en tussen ophalen en doodgaan 8 dgn.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:04

Bedankt voor al jullie reacties,wij zijn inmiddels benaderd over/door de faculteit Utrecht over een soortgelijke situatie,het geheel is in onderzoek wij zullen jullie zeker iets laten weten zou gauw wij iets meer weten.Want dit mag nooit gebeuren,je staat machteloos reddeloos toe te zien hoe het veulen stikt in zijn eigen pus.Dit wil je nooit meemaken!

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:08

dit heet shipping fever en komt vrij veel voor bij dierentransporten over lange afstand. De meeste dierenartsen kennen dit probleem. Mijn paard (7 jaar) is vorig jaar zomer met 50graden buiten en in de wagen airco, van Spanje naar Nl gekomen en heeft ook longontsteking opgelopen. Waarschijnlijk vanwege de vele pauzes onderweg, airco in auto, auto uit 50 graden buiten, dan weer terug in de airco. Daar hebben we onmiddellijk de DA bijgehaald, die het meteen herkende en de nodige breedspectrum antibio aan hem heeft gegeven. Na pakweg 3 weken was hij er overheen. Let wel dit is een volwassen paard. De DA zei dat 50% van de gevallen het niet overleeft. Het had voor hem ook niet veel gescheeld of hij was er niet meer geweest: hij had meer dan 1 week over de 40 graden koorts.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 06:00

Thanks Elbony!

F3nn3 schreef:
Wat het 'probleem' blij lang transport is; paarden moeten hun hoofd omlaag kunnen doen om hun luchtwegen schoon te houden, om te kunnen 'snuiten/briesen' als dit niet gebeurt kan er rotzooi in de longen terecht komen waarna ze heel erg goed ziek worden.

En trouwens: Indien het paard ziek wordt tijdens het transport en binnen 5 dagen sterft, valt dit eveneens onder het risico van de transportverzekering. Een kopie van de VWA gezondheidsverklaring zal dan worden opgevraagd en overlegd dienen te worden. (http://www.paardentransporten.nl/transp ... ringen.htm)

Als antwoord op deze vraag,zei het bedrijf"wij doen niks met verzekeringen"Transport is op eigen risico.Vervelend voor U.Flash werd s,donderdags afgeleverd en s,dinsdag is ie doodgegaan.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-11-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

petra_van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 06:24

Kinke schreef:
Ik snap het verhaal niet, waarom is dit de 'schuld' van de transporteur en niet van de keurende dierenarts(en)?

Dat is wat ik probeerde te achterhalen bij het transportbedrijf "hoe is dit kunnen gebeuren ondanks de keuring,"het antwoord was "onze keuring stelt niks voor.Wordt alleen naar de papieren gekeken en niet eens naar de longen geluisterd."Op onze vraag waarom het veulen toch vaststond ondanks ons verzoek dit niet te doen,kreeg ik als antwoord"zij hadden zoveel ervaring dit ging altijd goed"het niet vastmaken vroegen wij om stress te voorkomen.Verder praten had geen enkele zin.Vrienden van mij hebben dit zelfs geprobeerd,ook zij kregen dit als antwoord.