lease paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjanw

lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 11:15

Eigenlijk weet ik niet onder welk Forum dit hoort maar ik wil graag advies van mensen die ervaring hebben met lease paarden/ponies. Wij hebben meerdere paarden en ponies, we beleren ze zelf en dan gaan de meesten de sport in en worden daar ook voor verkocht. Nu komt er regelmatig een meisje (14) bij ons rijden en wil graag een paard van ons leasen, het paard wat ze daarvoor op het oog heeft zou verkocht worden, maar eigenlijk vinden we het best leuk dat het paard langer blijft. Het meisje wil er graag mee bij de rijvereniging en ook wedstrijden gaan rijden (het paard heeft ook al in de sport gelopen). Het paard staat binnen in de winter en we hebben ook een binnenbak waar ze gebruik van kan maken en ook hebben we een 2 paardstrailer die eventueel gebruikt kan worden. Nu is mijn vraag wat vraag je voor leasen en wat valt er onder en wat niet (het paard blijft gewoon hier staan)

iris_dwarrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:31

onder leasen valt rijden poetsen verzorgen soms westrijden enz
weet niet precies hoe duur dat zou zijn

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:49

Wat onder leasen valt kan je zelf invullen, het kan van bijv 2 uur per week gebruiken tot de algehele zorg/kosten overnemen.

Een stalgenoot heeft een van haar paarden verleasd en de leasers hebben zelf het paard op stal genomen en alles uit handen genomen, ze betalen alles, alleen het paard blijft in eigendom van stalgenoot.

Je kan het dus naar eigen inzicht invullen.
Als het meisje de pony volledig leased zou ik een bedrag vragen waarbij je uit te kosten komt vwb de pony, dus stalling, voer, mesten (indien je dit zelf blijft doen), entingen, smid en ontwormen.

Bepaal duidelijk wat wel binnen het leasebedrag valt en wat niet (hierbij denk ik aan lessen, wedstrijden rijden, lidmaatschap rijvereniging, gebruik trailer)
Verder vastleggen wat er gebeurd indien de pony ziek of kreupel wordt. Moet ze dan doorbetalen of komen de kosten dan weer volledig ten laste van jou? (in het laaste geval zou ik dus in het leasebedrag een buffer inbouwen).

Ik weet niet wat jij aan kosten voor de pony kwijt bent, maar als je dat hebt uitgerekend zou ik met de ouders en het meisje om tafel gaan zitten om het kostenplaatje en verdere voorwaarden door te spreken.

__Do

Re: lease paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:56

Leasen is best breed, van 2 uurtjes per week rijden tot alle dagen rijden/verzorgen en opdraaien voor de kosten.
Als ik jou was zou ik met het meisje (en haar ouders) rond te tafel gaan zitten en aan de hand daarvan verder kijken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:56

ED --> TAO

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:40

halloo,

ik heb zelf vroeger een pony geleasd! Ik werd echt heel erg vrij gelaten in alles, ik mocht zelfs op ponykamp toen en reed vaak wedstrijden ook buiten de manege!
Heb het 6 jaar gedaan en was echt een super ervaring en heb er heel veel van geleerd. Ik deed dr 3 of 4 keer per week en deed dan echt alles. Uiteraard alles in overleg, vooral in het begin!
Wij betaalde 1 vast bedrag per maand en alles werd verder geregeld door de eigenaar kwa hoefsmid veearts etc.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:45

Kan je het niet zo doen, dat je een bepaald gedrag per maand vraagt, en dat ze korting krijgt als ze de stal uitmest ofzoeits.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:37

XAnoukdb schreef:
Kan je het niet zo doen, dat je een bepaald gedrag per maand vraagt, en dat ze korting krijgt als ze de stal uitmest ofzoeits.

Ik deed uitmesten er gewoon bij zo'n 2 of 3x per week als ik 3 of 4 x per week ging :D.. dus 1 dag was uitmest vrij voor mij *\o/*

xxmerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:25

Ik heb zelf jaren lang een pony geleasd. Ik ging er elke dag heen om stal uit te mesten en te poetsen/rijden. Eigenlijk moet je er dus onder verstaan, dat zij de pony verzorgd, maar dat de dierenarts/hoefsmid en de eten kosten voor jezelf zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:36

Ik zou zeggen dat ze de volledige stallingskosten betaald en daarvoor het paard 7 dagen in de week voor zichzelf heeft.
Wat je dan verder zou moeten afspreken is dat als het paard een blessure krijgt door haar toedoen zij die kosten betaald. Zelf zou ik wel de hoefsmid en normale dierenarts kosten betalen. Wil ze het paard bv maar voor 4 vaste dagen lease zou ik dus dat uitrekenen qua stallingskosten en dan delen door het aantal dagen dat ze komt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:41

Ik ben waarschijnlijk een uitzondering, maar ik haalde het paard dat ik leaste naar een stal dichter bij huis; betaalde die volledig zelf, en nam zowel de DA als medicatie als de smid als de osteo voor mijn rekening :+

Ik had carte blanche, ze was 'van mij'.

Na dit zo een jaar te hebben gedaan.. Kreeg ik haar papieren in mijn brievenbus :D En zo werd ze écht officiël MIJN paard! :D

Maar onder normale omstandigheden zou ik zeggen: zij heeft het paard 7/7 ter beschikking, wedstrijden e.d. inbegrepen, MAAR ze moet ook wel echt altijd komen (rustdag mag natuurlijk weg zou ik zeggen), poetsen e.d. is ook voor haar rekening.
Jij zou dan voor de smid en DA opdraaien, lijkt me.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:42

Ik betaal een vast bedrag in de week en heb dan m'n vaste dagen om te rijden + les.
Wedstrijden etc zijn toegestaan en dingen zoals de stal uitmesten hoef ik niet te doen (maar doe het wel haha).

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:21

Eigenlijk is het de bedoeling dat het paard gewoon bij ons blijft staan, wij voeren en mesten zelf uit plus de da en smid zijn voor ons. Voor de rest is het haar "eigen" paard en mag ze er mee doen wat ze zelf wil (wel in het normale natuurlijk) we hebben een binnenbak waar ze gewoon gebruik van kan maken en zadelkasten e.d is allemaal in aanbouw dus ook daar kan ze straks gewoon gebruik van maken. Mijn probleem is eigenlijk meer, wat is een "normaal" bedrag hiervoor (ongeveer)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:24

ik zou zeggen 100 per maand

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:15

Wat is er normaal bedrag ik denk voor wat jij biedt dus alles erop en eraan, geen stal mesten neem aan ook het zadel en hoofdstel kan gebruiken dus denk ik dat je zeker op 150/200 euro niet verkeerd zit.
Er zijn stallen die hun paarden aanbieden voor lease hun moeten er dan wel van leven waarschijnlijk maar dan zijn bedragen van 250 tot 450 euro vrij normaal nu weet ik niet hoe gangbaar dat is en of daar veel interesse voor is maar ik denk dat jij dan zeker ook best een aardig bedrag mag vragen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:48

Ik zou met deze faciliteiten minimaal €250 per maand voor volledig gebruik vragen, mits dat nog rendabel is voor jullie.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:59

250 euro vind ik persoonlijk wel erg veel, dan kan je bijna beter een eigen paard kopen.
eerder lijkt me 100/150 euro een beter bedrag

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:04

hoe lang mag ze het paard dan leasen? Wat voor plannen heb je ermee? dat ie 1 jaar langer blijft? of nog langer? Zorg dat je duidelijke afspraken met elkaar maakt. Bij leasen denk ik zelf meer aan een eigen paard waarbij het paard niet in eigendom is. Als je zelf een hoop zeggenschap wilt behouden zou ik het eerder huur noemen . Hoeveel je ervoor moet vragen ligt er misschien ook aan je eigen insteek. Wil je eraan verdienen of geeft het feit dat er iemand fanatiek met een paard van jou bezig is ook genoeg voldoening. Hoeveel heeft ze zelf in gedachten? Misschien is dat een bedrag waar jij het helemaal niet voor wilt doen of valt het je misschien reuze mee...

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:08

Neem er ook in mee wat er gebeurt als jullie het paard willen verkopen. Krijgt de leaser dan een deel van het verkoopbedrag omdat degene ook veel tijd heeft geinvesteerd in de training of heeft ze dan pech? Wat als ze het paard over wil kopen?

lenzie331

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:14

Bij onze manege betaal je € 265,- dan is het je "eigen" paard. Daar zit stalling/voer/da kosten in de rest is voor eigen rekening geloof ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:17

wat is jullie staleld. 100 euro vind ik weinig als je paardje eigenlijk voor de verkoop hebt. ik verleas er 1 volledig met alleen wei en buitenbak voor 60 per maand da en smid smid voor mij maar die dit omdat ik paardje niet kan verkopen.

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:58

Je mag zelf bepalen wat onder leasen valt. zoals,
-rijden
-poetsen
-longeren
-wandelen
-wedstrijden rijden

Gewoon als een eigenpaard zegmaar alleen het paard is van een ander.
Bij ons op de manege vragen ze 120 euro per maand en dan is het paard alleen in het weekend 'van jou'. Zelf vind ik dit extreem duur want er zijn ook vaak wedstrijden en dan zijn alle bakken bezet en kan je nog niks. ik vind een redelijke prijs 120 euro per maand als je dan elke dag het paard least.

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:03

Ik leaste een paard voor 145 euro per maand en mocht toen 2/3x per week rijden en daar hield het eigenlijk al bij op... Reden ook nog gewoon andere manege klanten op als ik niet reed.
Vond het bedrag wel erg veel.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:09

Ik leas nu een paard, zo heel erg vrij word ik er niet mee gelaten.. Ik kan in een bak rijden mag helaas niet naar buiten .. Vedder kan ik poetsen knuffelen enzo en binnenkort ook wedstrijden. Ik mag iedere dag rijden als ik wil en ben ook de enige die erop mag

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:15

ik zou gewoon zorgen dat je de kosten aan eten ed eruit haalt qua bedrag zodat je geen kosten aan het paard hebt (tenzij hij ziek is of naar de hoefsmid/tandarts moet)