Doornat op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adesso

Doornat op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:23

Hallo,

Mijn pony zweet enorm als die op de trailer staat
Ze heeft zolang ik haar heb 2 keer op trailer gestaan de 1e keer was dat een kwartier-20 minuten en ze was doorweekt zeiden ze tegen mij ( heb haar voor verjaardag gehad en dat hebben ze my verteld
De 2e keer was 5-10minuten en toen zag je zweet tussen de benen vandoor

Zou dit komen doordat het een 1paards trailer was ?
Of heeft iemand nog tips?

Sim

Re: Doornat op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:39

Kan aan van alles liggen. Open of dicht zeiltje, stress, manier van rijden (te hard over rotondes en door de bochten, hard optrekken).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:40

Ik heb het 2 keer eerder gezien, bij 2 verschillende paarden die normaal nooit zweten in de trailer. Beide keren was het zeiltje/klepje dicht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:41

Komt vaak voor, zeker als je zegt dat ie er weinig op heeft gestaan.
Gewoon wat vaker korte stukjes oefenen en dan wordt het veelal vanzelf beter,
en idd de chauffeur zeggen dat de rijstijl aangepast dient te worden aan het dier.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:50

Rijstijl is rustig ken de persoon die reed en die rijd vaker met paarde en aan de trailer is geen klep das gewoon open?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:49

Mijne heeft dat ook.
Maakt zich zo gigantisch druk dat ze totaal bezweet aan komt.
Bij mij komt het omdat ze niet weg wil van mijn andere paard..
Hoe vaker ze mee gaat, hoe minder erg ze zich druk maakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:11

CM_ schreef:
Komt vaak voor, zeker als je zegt dat ie er weinig op heeft gestaan.
Gewoon wat vaker korte stukjes oefenen en dan wordt het veelal vanzelf beter,
en idd de chauffeur zeggen dat de rijstijl aangepast dient te worden aan het dier.

Het gros van de chauffeurs heeft niet eens beeld bij "rijstijl" laat staan dat ze zich kunnen bedenken wat er in de trailer hebeurt.
Er heeft hier zelfs op Bokt ooit een filmpje gestaan van iemand die beweerde beheerst door de bochten te gaan, terwijl je overduidelijk zag dat de paarden de grootste moeite hadden om hun evenwicht te bewaren. In de achtergrond zag je de omgeving in flink tempo voorbij komen. En stug ontkennen dat ze te hard reden!!

Maar. zoals gezegd, rijstijl is maar een van de factoren. Ik ben weleens in de zomer naar zee gereden (180km enkel) met de zon vol op de auto, nou, geloof me, dan wordt het warm in zo'n veewagen.
Daarnaast vinden sommige paarden iets van sommige trailers. Verklaringen heb ik nooit gevonden of gehoord, maar ik weet dat er paarden zijn die trailer A doodeng vinden en er druipend vanaf komen, terwijl er in trailer B onder dezelfde omstandigheden niks aan de hand is.

De beste leerschool is ervaring opdoen, dus ga zo vaak als je kunt.
En misschien vindt ze het wel gewoon niks en zul je moeten leren leven met een druipnat paard op de trailer. Neem in dat geval je voorzorgmaatregelen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:20

Angst.....zeil bij hoeken open laten, de rest dicht doen en geen deken op doen...heel rustig rijden en de bochten niet te veel sturen.. Niet te kort vast zetten , maar ook niet zo dat ze zich kan omdraaien...

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:23

Ik heb er zelf ook last van gehad met een van mijn ponys
we gingen 5 minuutjes rijden, de weg was bijna alleen maar rechtdoor en toen we daar aankwamen had ze de zweetdruppel boven haar ogen staan!
we zijn gewoon 1 a 2 keer per week gaan oefenen
gewoon haar in de trailer gezet, 10 minuutjes laten staan er er weer uit halen
goed belonen en de volgende keer weer
steeds wat langer
uiteindelijk zaten we op 3 kwartier a een uur en gingen we een stukje rijden
gewoon het erf af en weer op
toen naar de rotonde 100 meter verderop en nu vindt ze het allemaal prima in de trailer *\o/*

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:36

gelukkig hebben de mijne dat niet xD ik zou gek worden xd

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:40

Ik denk dat het gewoon stress is. Mijn paard had hier in het begin ook last van, maar hij is nu best vaak met de trailer weg geweest en hij heeft er nu eigenlijk geen last meer van. Gewoon wat vaker weg gaan met de trailer, dan zal hij er aan gaan wennen ;)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:39

adesso schreef:
Rijstijl is rustig ken de persoon die reed en die rijd vaker met paarde en aan de trailer is geen klep das gewoon open?

Dan komt het omdat ze bang is op de trailer/zenuwachtig.
Wij doen bij dit soort paarden watten in de oren, een trailer maakt namelijk nogal veel geluid als je rijdt en ze kunnen ook reageren op de auto's die inhalen of achterop rijden.

Je kan gewoon een zak watten halen bij de drogist, dan scheur je ongeveer 10 cm bij 10 cm af en rolt/knijpt dit in een langwerpig/rondachtige vorm en drukt dit simpel in de oren.
Als je het goed bij elkaar drukt dan pluist het niet meer, dus blijft er als je het eruit haalt ook niks achter.
Omdat we het ook wel bij bange paarden voor de kar gebruikte dan knipte wij het uit soort schuim, dan kan je dit blijven gebruiken en niet steeds nieuwe kopen.
Schuim is niet het goeie woord, hmm weet niet meer hoe het heet!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:33

Jij bedoelt schuimrubber denk ik bravoT.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:37

_Sim_ schreef:
Jij bedoelt schuimrubber denk ik bravoT.

:j , eventjes in vorm knippen en violla :)*

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:03

Ik denk dat het door de stress komt. Veel oefenen. Eerst met een trailer die stil staat (op de trailer gaan voeren bijvoorbeeld) en later ook rijden, maar pas als het paard echt helemaal relaxed is terwijl het gewoon op de trailer staat.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:01

Mijn paard had dat ook, niet normaal. Maar hij kwam er ook rillend vanaf. Hij deed trouwens ook gewoon moeilijk voor op de trailer te gaan. Hier hebben we onze tijd voor genomen en nu loopt hij er zo op.
We rijden korte stukjes en hij komt er nog rillend vanaf, maar het zweten is voorbij. Het rillen is ook gelijk voorbij als hij van de trailer is. Soms rilt hij zelfs niet meer.
Het is dus gewoon veel oefenen en je pony veel belonen als hij het goed doet :D

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:13

Wat ik regelmatig zie is dat mensen hun paard te kort vast zetten in de trailer. Een paard gebruikt zijn hals om het evenwicht te bewaren. Als het paard te kort vast staat dan krijgt hij daar dus problemen mee met het gevolg dat ze erg in de stress kunnen raken. Probeer het eens uit om je paard aan een iets langer touwtje vast te zetten in de trailer.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:17

dank u voor de tips allemaal!

te kort vast zetten doe ik nie ze staat redeelijk los eigenlijk vooral omdat die een 1 paards trailer is

ik had gehoopt om binnenkort te oefenen met de trailer maar de trailer waarmee ik zou oefenen van een kennis is weg dus gaat het jammer genoeg niet meer :(

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:18

De lengte van vastzetten is heel belangrijk.
Een paard moet met zijn hoofd van links naar rechts kunnen draaien.
Dus zo wie zo geen dubbel touwtje van links naar rechts.

De reden van vast zetten aan een touwtje is om te voorkomen dat het paard over de voorstang kan komen.

Maar een ervaren paard op de trailer vind alles best, die rijd mee en staat te eten van het hooi in het net en kijkt alle kanten op.
Mesten doen ze dan ook weinig.
Een onervaren paard op de trailer is wat onrustiger en scheit de heleboel vol.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:34

Een 1 paards trailer? Zoals zo'n oude smalle wiebeltrailer waar ze als een sardientje ingepakt staan en die een enorm slechte wegligging heeft en die niet voor niks niet meer gemaakt worden?
Of bedoel je een 1,5 paards trailer?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:44

Een echte, oude. 1 paards trailer.
Levens gevaarlijk die dingen.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:50

Volgens mij is het niet zo dat alleen onrustige paarden de boel volpoepen hoor. Die van mij gaat zeer relaxed de trailer op, staat onderweg ook heel rustig om zich heen te koekeloeren en bij aankomst komt ze net zo relaxed de trailer weer af, geen zweet, niet rillen, niet onrustig, niks. Maar poep! Bergen...

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:52

cissy schreef:
Een 1 paards trailer? Zoals zo'n oude smalle wiebeltrailer waar ze als een sardientje ingepakt staan en die een enorm slechte wegligging heeft en die niet voor niks niet meer gemaakt worden?
Of bedoel je een 1,5 paards trailer?

weet niet zeker of het 1 of 1,5 is maar deze kan ik al jammer genoeg niet gebruiken.. en zelf een trailer bijkopen is toch een redelijk prijskaartje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:05

Zelf een trailer kopen is inderdaad duur, maar er worden er ook genoeg verhuurd en dan kun je er eentje uitzoeken waar je paard lekker de ruimte in heeft.

Het is wel je meest kostbare bezit wat je achter je auto knoopt, je wilt toch ook dat je paard zich daar comfortabel en veilig bij voelt en de volgende keer weer met je mee wil?
Het is jouw verantwoording om te zorgen voor goed en veilig materiaal en een goede chauffeur (geloof me niet iedereen weet hoe hij /zij met een paard achter de auto moet rijden), jij hebt nl de zorg voor je paard en jij hebt je paard uitgekozen en niet andersom....
Voor gemiddeld 30 tot 50 euro kun je een goede trailer wel huren, vraag het anders eens na op een grote stal bij je in de buurt of iemand daar een goede trailer te huur heeft?