Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:33

hallo,
ik zit met een vervelend probleempje.

ik heb mijn paard 3 weken geleden verkocht ( is toen ook mee genomen) wegens financieel niet meer volop voor 3 paarden te kunnen zorgen.
voor de koop is geen schriftelijke overeenkomst gemaakt.

ik heb bij de verkoop eerlijk tegen de mensen gezegd dat paardlief nog nooit in stal heeft gestaan en ik ook geen idee heb of hij in de stal gebreken vertoont.
wel heb ik gewoon eerlijk vermeld dat ze af en toe een beetje durft te schuren bij inname van teveel eiwitten.

nu belt hij vandaag na 3 weken terug met de melding,

paardje is dood braaf, ben er al verschillende keren mee door het bos geweest door het water, hebben een b proefje geoefend en heeft voor het eerst een sprongetje genomen.

maar ik kom haar dadelijk terug brengen :wow:

ze is sinds een paar dagen bij ons op stal begonnen met luchtzuigen.

kan dit zomaar moet ik haar terug nemen?
paard is door hen overigens niet gekeurd voor aankoop?
paard zat in de lage prijsklasse

Barendshoeve

Re: Moet ik mijn verkochte paard terug nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:35

Nee, je moet je paard net terug nemen, wettelijk gezien kan hij je niets maken.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:35

Nee, als jij hem eerlijk verteld hebt hoe het zit zou ik hem zeker niet terugnemen.
Zeker in dit geval, verkocht is verkocht!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:36

je bent toch eerlijk geweest en je hebt de deal gesloten, wettelijk gezien sta jij in je recht. Is nu alleen wrs je gevoel wat parten gaat spelen wat te doen. Kunnen ze daar bv niet een uitloopstal maken of iets? dan is het probleem wrs verholpen.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:36

Nee, je hoeft je paard niet terug te nemen aangezien je duidelijk hebt vermeld dat je niet weet of paard stalgebreken heeft. Dat is voor zijn risico.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:37

hoe zit dit dan juist?
want hij heeft mij de huid al vol gescholden ben er nog niet goed van..
dat hij tot 6 maanden kon terug komen dat dit een verborgen gebrek is...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:39

Dat is onzin, een verborgen gebrek is een verborgen gebrek als je iets hebt verborgen wat een gebrek is ;)
Aangezien er hier niks verborgen is, staat deze meneer niet sterk..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:40

heb je misschien de advertentie nog? misschien dat je het daarop ook zwart/wit hebt neergezet?

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:41

Van die 6 maanden heb ik nog nooit gehoord, en kan ook nergens in de studie boeken van mijn vriend vinden dat daar een regel/wet voor bestaat.
Dan erbij valt luchtzzuigen niet onder een gebrek, zeker al niet verborgen omdat hij dit dan al veel eerder
had moeten zien da 3 weken n dien. Dus paard is er bij hem mee begonnen. Dus is het een ongewenste
gedrgen die het paard zich eigen heeft gemaakt omdat de man in kwestie niet voldoet in de behoeften van het paard.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:42

Laat je niet intimideren door meneer. Als hij dreigt, doe aangifte bij de politie. Als jij kunt bewijzen dat je paard altijd buiten stond en meneer dit wist, heeft hij geen poot om op te staan. Heb je geen man/vriend/broer/... die meneer telefonisch te woord wil staan? Dat is wat minder makkelijk te intimideren.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:42

dito schreef:
heb je misschien de advertentie nog? misschien dat je het daarop ook zwart/wit hebt neergezet?

in de advertentie heb ik niks gescheven over stalgebreken. gewoon om dat ik de paarden hier niet binnen heb in een stal dus ik er geen idee van had..
dit heb ik zo wel aan de telefoon verteld ( maarja dat is natuurlijk een welles nietes spelletje)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:43

volgens mij hoef je hem niet terug te nemen....of het verstandig is om het niet te doen is de vraag.
Het klinkt alsof ze de pest hebben aan het paard en ik vind dat geen goede zaak.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:45

Volgens mij is dit heel moeilijk omdat het dus niet/nauwlijks te bewijzen is of het luchtzuigen bij hun of bij jou begonnen is. Misschien dat het paard door de verhuizing en op stal staan zoveel stress heeft ervaren dat het pas bij hun begonnen is.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:45

ja das lastig dan...en het paard terugnemen en opnieuw in de verkoop zetten is dat een optie? kan me voorstellen dat je gevoel nu ook niet fijn is in deze situatie? ik zeg ook maar iets hoor....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:46

Millanka schreef:
Volgens mij is dit heel moeilijk omdat het dus niet/nauwlijks te bewijzen is of het luchtzuigen bij hun of bij jou begonnen is. Misschien dat het paard door de verhuizing en op stal staan zoveel stress heeft ervaren dat het pas bij hun begonnen is.

Kan luchtzuigen in ene ontstaan?Ik dacht dat ze dat van jongs af aan hadden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:47

Kort gezegd: nee, je bent niet verplicht het paard te nemen. Ten eerste zijn er geen verborgen gebreken doordat jij duidelijk alles hebt verteld tijdens de verkoop. Ten tweede geldt de 6 maanden termijn als je bij een handelaar of bij een bedrijf iets koopt, dus niet bij een particulier. En ik neem aan dat jij niet beroepsmatig paarden verkoopt, dus geldt hier absoluut niet de 6 maanden termijn.

Conclusie: hij kan roepen wat hij wil, maar jij bent totaal niet verplicht om het paard terug te nemen.

Edit: of je hem niet moet terugnemen is natuurlijk eigen keus. Het klinkt in mijn oren niet echt een fijn persoon
Edit 2: een paard dat nooit op stal heeft gestaan en nu ineens op stal staat, kan natuurlijk altijd voor problemen komen te staan
Laatst bijgewerkt door Douraque op 11-11-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:48

Volgens mij kan luchtzuigen wel degelijk een koop ontbindend gebrek zijn

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:49

6 maanden wordt meestal aangehouden bij verkoop van een paard van een bedrijf, 6 weken voor een paard van een particulier.

Maar volgens mij valt dit niet onder een verborgen gebrek, dan had hij dit al op dag 1 moeten zien. Tevens ben jij eerlijk naar hem toe geweest.
Ferm staan en zeggen dat je in je recht staat en anders naar rechtshulp zoeken.
Ik dnek dat als je alleen al zegt dat je het na laat kijken door je advokaat dat ze al inbinden, het is vaak meer een machtsspelletje.

Luchtzuigen is niet iets wat vanaf jongs af aan is, dat kan in ene komen, door stress, verveling etc

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:50

[***] schreef:
Volgens mij kan luchtzuigen wel degelijk een koop ontbindend gebrek zijn

In dit geval is geen sprake van verborgen gebrek, aangezien TS alles duidelijk/eerlijk heeft verteld. TS heeft voldaan aan het inlichtingenplicht. Daarnaast heeft de koper ook een onderzoeksplicht, dus had de koper een aankoopkeuring moeten doen. Daarnaast is geen sprake van een contract, dus wordt alles al lastiger
Laatst bijgewerkt door Douraque op 11-11-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:50

ik denk dat dit antwoord je wellicht een beetje op weg kan helpen
http://horses.nl/artikelen/valt-eczeem- ... en-gebrek/
of deze
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... ng-174.php (de 3 dagen termijn heb ik nog nooit eerder gehoord)
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... tij-96.php

Luchtzuigen is een gebrek.
Maar de vraag is of dit wel of niet aanwezig was voor de verkoop. En die is in dit geval lastig te beantwoorden omdat jij je paard nooit op stal had staan.
Dan de termijn van 3 weken waarna de koper dit pas constateerd en meldt.

Kortom ik durf het zeker niet zo stellig te zeggen als de bokkers hiervoor.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:51

ik zou haar heel graag terug nemen..
jammer genoeg heb ik gewoon die mogelijkheid niet meer om dat te doen.
of ik moet mijn noodgevallen potje plunderen ( zie ik ook niet zitten)

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:52

Die 6 maanden termijn is alleen bij handelaren. In de particuliere verkoop geld dat niet.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:52

jury schreef:
ik denk dat dit antwoord je wellicht een beetje op weg kan helpen
http://horses.nl/artikelen/valt-eczeem- ... en-gebrek/
of deze
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... ng-174.php (de 3 dagen termijn heb ik nog nooit eerder gehoord)
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... tij-96.php

Luchtzuigen is een gebrek.
Maar de vraag is of dit wel of niet aanwezig was voor de verkoop. En die is in dit geval lastig te beantwoorden omdat jij je paard nooit op stal had staan.
Dan de termijn van 3 weken waarna de koper dit pas constateerd en meldt.

Kortom ik durf het zeker niet zo stellig te zeggen als de bokkers hiervoor.

Ik durf dit wel zo stellig te zeggen, aangezien ik/kantoor waar ik werk er wel eens mee te maken heb gehad. Ik zou als advocaat tegen de 3 dagen termijn inbrengen dat de koper niet heeft voldaan aan de onderzoeksplicht, terwijl TS wel heeft voldaan aan haar inlichtingenplicht.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:53

Is geen verborgen gebrek, tenzij hij kan aantonen dat het paard al lucht zoog toen die nog bij u stond, en u dat ook geweten heeft en bewust hebt proberen te verdoezelen. Anders is het geen verborgen gebrek. Jammer maar helaas voor de koper, hij kan je niets maken.
Ik heb redelijk veel verstand van recht, dus als ik je ergens mee kan helpen PM me maar :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:53

Misschien meer reden voor hun om paard 24/7 buiten te zetten met inloop stal? voila probleem opgelost. Het is niet aan jou om dit op te lossen. jij hebt gezegd dat paard nooit op stal stond en geen idee heeft of het gebrekken heeft. Eigenaar wist dit en heeft haar gekocht naar aanvang van jouw informatie