Ik heb mijn veulen op een leeftijd van 3 weken oud verkocht. De afspraak die op dat moment werd gemaakt, was dat er bij aflevering betaald zou worden, "mits hij niet in het hek zou hebben gehangen."
Met 4 maanden heb ik mijn veulen gespeend en weggebracht naar de nieuwe eigenaar die er ogenschijnlijk blij mee was. Echter werd ik na enkele dagen gebeld dat hij niet voldeed en ik hem moest komen ophalen.
Ik zou graag met iemand in contact willen komen die mij hierin kan adviseren. Hier boven staat de korte versie beschreven. Het uitgebreide verhaal is via pb op te vragen.
Wat wil zeggen 'dat hij niet voldeed'? Want volgens mij kan de nieuwe eigenaar hem enkel terugbrengen mits er een 'verborgen gebrek' of iets dergelijks is..
Hoe zijn de afspraken gemaakt, mondeling of schriftelijk?
StalNollie
Geplaatst: 08-11-12 15:14
lienbono schreef:
Wat wil zeggen 'dat hij niet voldeed'? Want volgens mij kan de nieuwe eigenaar hem enkel terugbrengen mits er een 'verborgen gebrek' of iets dergelijks is..
Wat bedoeld de nieuwe eigenaar met "hij voldoet niet"? Je kan overeen zijn gekomen dat het veulen met een bepaald "doel" wordt aangekocht. Bijvoorbeeld, je koopt een sportpaard. Later blijkt dat het paard iets mankeert waardoor het nooit als sportpaard gebruikt kan worden. Indien ze kunnen aantonen dat het paard dat mankement bij de koop al had, kan je het paard terugbrengen omdat het niet "voldoet". Maar bij een veulen lijkt het me dat deze niet zo snel niet kan voldoen.
Inderdaad is het belangrijk om te weten wat er niet voldoet. Wel vroeg af gespeend trouwens.
Barendshoeve
Geplaatst: 08-11-12 15:24
Een mondelinge afspraak is rechtsgeldig, dus tenzij jij een veulen hebt gebracht met een aangeboren gebrek hebben de kopers geen poot om op te staan. Maar je zou gewoon de gerechtswinkel kunnen raadplegen of je eigen rechtsbijtand. Dan erbij hadden de kopers er zelf voor kunnen kiezen het veulen te laten keuren ze hebben zelf het risico genomen dat niet te doen.
Sky_As
Geplaatst: 08-11-12 15:34
_coquette_ schreef:
Inderdaad is het belangrijk om te weten wat er niet voldoet. Wel vroeg af gespeend trouwens.
Tja, waarschijnlijk vonden ze hem niet fijn genoeg rijden of hoog genoeg springen :S..... ik weet natuurlijk niet over wat voor geld het gaat, maar ik zou voor een paar honderd euro er geen ellende van maken, het veulen terughalen, geld teruggeven minus benzinekosten en aan een leuke eigenaar verkopen die er wel blij mee is. Rechtzaken etc. allemaal mogelijk, kost bergen tijd/geld etc. en je wordt er gewoon niet blij van.
Rechtsbijdstand is voor niets als je er voor bent verzeker, en advies aan de rechtswinkel vragen ook niet. Maar ik nam hem nooit terug, zeker deze tijd niet. God mag weten wat hun er mee hebben gedaaan.
fjordie333
Geplaatst: 08-11-12 15:46
ik vraag me ook af wat een veulen "fout" doet waardoor hij niet voldeed ?
Ik zou mijn veulen wel terug halen, ik zou het niet over mijn hart verkrijgen dat ie bij iemand moet opgroeien die 'm eigenlijk niet wil.
Het risico van een veulen kopen is dat je nooit weet hoe het dier zich gaat ontwikkelen. Die mensen hebben dat risico heel bewust genomen door het op 3 weken oud te kopen.
Ze kunnen zich nu niet beroepen op ongeschikt, dat is op deze leeftijd nog helemaal niet te zien. Dan hadden ze het veulen pas moeten kopen op het moment het afgespeend werd.
Nu ben je niet echt duidelijk met "voldoet niet" maar veulens op die leeftijd kunnen aan weinig dingen voldoen lijkt me.
Ik zou zeggen verkocht = verkocht. Tenzij het bij jou een blessure heeft opgelopen.
GDG
Geplaatst: 09-11-12 12:11
Ik ben ook wel erg benieuwd naar 'het niet voldoen' van het veulen. Klinkt een beetje alsof deze mensen jouw veulen echt wel wilden hebben, maar nu het diertje daar op stal staat er andere mensen zijn die zich ermee bemoeid hebben (commentaar over de gangen of bouw van het beestje bijvoorbeeld). Daardoor is het veulen ineens niet goed genoeg meer en willen ze het diertje terug brengen. Weet niet of het echt zo is, maar zo komt het op mij over.
Rosa_
Geplaatst: 10-11-12 15:02
Of de overeenkomst mondeling of schriftelijk gesloten is doet er verder niet toe, er is geen vormvereiste voor een overeenkomst. Voor een eventuele rechtszaak zal het qua bewijs lastiger zijn om een mondelinge overeenkomst aan te tonen, aangezien het dan woord tegen woord is, maar laten we er even vanuit gaan dat het niet zover zal komen.
Het is met paarden (levende dieren sowieso) erg lastig om aan te tonen wat een paard al had op het moment van verkoop en wat later is ontstaan. Voor sommige dingen ligt dat vast, maar er zijn zat rechters die van bijv. een luchtzuiger zeggen 'dat heeft ook kunnen ontstaan bij de nieuwe eigenaren dus geen verborgen gebrek'.
De nieuwe eigenaren geven dus aan dat het veulen niet voldoet. Het is van belang om te weten wat zij daarmee bedoelen. Als ze aangeven dat het veulen niet voldoet dan lijkt het mij dat ze niet duiden op een verborgen gebrek (als in afwijking aan de benen, enzovoorts) en dit is in beginsel een van de weinige punten waarop een koop ongedaan gemaakt kan worden bij een paard.
Wat hierboven gezegd wordt over een sportpaard wat vervolgens iets heeft waardoor hij geen sportpaard kan zijn, dan is er sprake van non-conformiteit. De nieuwe eigenaar heeft dan niet gekregen wat hij op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Ik weet niet wat jullie precies hebben afgesproken e.d. Dat is in dit geval wel van belang om een beetje te oordelen.
*En inderdaad, het is een veulen. Weet niet waar die aan zou moeten voldoen, maar dat is met veulens altijd lastig.