Wat vinden jullie hier van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 00:23

Oke het is een redelijk lang verhaal maar ik zal proberen het kort te vertellen.

Wij hebben een shetlandponyfokkerij, maar helaas zijn mijn vriend en ik begin dit jaar uit elkaar gegaan en moeten we flink inkrimpen met de pony's. De pony's zijn ons alles, dus een goed tehuis gaat voor alles. Dus daar zijn we rustig mee bezig. Wij maken altijd de afspraak bij verkoop dat de pony's altijd bij ons terug kunnen komen omdat we gewoon niet willen dat ze ooit slecht terecht zullen komen. Daar zouden we niet mee kunnen leven.

In augustus kwam er iemand bij ons die ook shetlanders fokte en die heeft er drie bij ons gekocht. Drie goede, gezonde pony's, een kroonmerrie van zeven jaar, een zwartbonte volle zus van onze goedgekeurde hengst en een mooie bruine merrie. Indruk was allemaal goed en ik gunde haar de pony's zodat zij er iets leuks mee kon gaan opbouwen. Ik heb ze haar daarom voor heel weinig geld gegeven. Ze woonde nogal bij ons uit de buurt en ik heb een paar keer gevraagd of ze het zeker wist dat ze ze wilde hebben want ik dacht, ja straks kunnen we meer dan 200 km gaan rijden om ze weer te gaan halen, maar goed, ze was er zeker van dat ze ze wilde hebben. Oke, nou prima. Hardstikke leuk en aardig en allebei blij dacht ik. Helaas wat ik te goed van vertrouwen om het een en ander op papier te zetten..... heel erg dom....

Een paar weken geleden kreeg ik ineens een berichtje dat ze opeens een ander fokdoel had en twee van de drie pony's weg wilde doen en of ze terug wilden kopen. Nou ja, was wel verbaasd natuurlijk, maar goed, kan gebeuren, alleen wel raar dat je in twee maanden opeens van gedachten veranderd. Pony's zijn natuurlijk wel weer welkom bij ons. Alleen qua tijd hadden wij eigenlijk even geen gelegenheid om ze weer op te gaan halen en financieel konden we het geld ook niet echt missen en omdat ons huis te koop staat moeten we eigenlijk afstand doen van zoveel mogelijk pony's. Dus in eerste instantie afgesproken dat zij er ook wel een ander goed adresje voor mocht zoeken. Toch lagen mijn ex en ik hier allebei wakker van, zeker toen er over belangstellenden uit het buitenland werd gesproken. Daar moesten we dus echt niet aan denken. Dus hoe de situatie hier ook is, toch maar besloten om de pony's terug te gaan halen.

Maar wat schertst mijn verbazing? We mochten ze wel terugkopen maar dan moesten we er wel 200 euro EXTRA voor gaan betalen!!!! Nou, ik was wel zo boos en teleurgesteld hierover. Kon het niet geloven.... Je geeft iemand voor heel weinig geld drie mooie, lieve en gezonde pony's omdat je het beste met iemand voor hebt en er op vertrouwd dat alles goed komt met ze en ze een fijn tehuisje hebben gevonden. Vervolgens mag je ze twee maanden later weer gaan halen omdat diegene toch wat anders wil. En dan mag je ook nog eens 200 euro extra gaan betalen + alle kosten en tijd die je zelf kwijt bent aan het gaan halen van de pony's!! Nou, ik kon dit niet geloven.. hoe durft ze dit te vragen van ons. Ik heb me hier dan ook vreselijk druk om gemaakt en maak me er nog steeds vreselijk druk om. Het was verder ook niet bespreekbaar, als we niet zouden betalen zou ze de pony's aan een ander wel verkopen (ze stonden sowieso al voor het bijna het driedubbele te koop als dat zij er voor betaald had...).

Nu was ik benieuwd wat jullie hier van vinden. Is dit normaal of ligt het aan mij?

MssPoseidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:34

Natuurlijk is dit niet normaal. Dit wijst (vermoed ik) gewoon op een misbruik van de situatie en even gauw geld verdienen. Ik denk dat je er verder weinig aan kunt doen, alleen heel blij zijn dat de pony's weer bij jou zijn!
Volgende keer echt afspraken op papier zetten!

http://www.shetlandpony-market.com/nl/

Misschien nog een kleine hulp voor de verdere verkoop.

Fleur1977

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 00:37

Bedankt voor je reactie. Het voelt ook heel erg als misbruik en als chantage eerlijk gezegd. Ik weet ook dat we er weinig aan kunnen doen hoor, inmiddels hebben we ze ook teruggehaald. Het gaat hier notabene om iemand van bokt. Voor mijn gevoel is dat meer vertrouwd dan een vreemde zeg maar. Dus daarom had ik dit ook niet verwacht. Maar goed, voortaan gaat dus alles op papier, dat is echt wel nodig blijkt maar weer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:42

Wat schandalig , en bedankt he, ongelovelijk. gelukkig zijn ze terug zodat ze het in elk geval goed blijven hebben. Maar die gene zou zich heel erg moeten schamen. Zeker als je ze bijna krijgt

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 00:46

Thanks, gelukkig ben ik dan niet de enige die er zo over denkt. Het gaat mij helemaal niet om het geld wat ik voor de pony's kan krijgen hoor, dat is het niet, ik geef ze liever weg aan een goed tehuisje dan dat ik er veel geld voor krijg en niet weet wat er mee gebeurt. Dat blijft altijd voorop staan, gelukkig denkt mijn ex er hetzelfde over. En ik zou er ook helemaal geen probleem van maken om netjes het betaalde geld terug te geven. Alleen om dan opeens het dubbele er voor terug te moeten betalen vind ik toch wel een beetje ver gaan en dit voelt echt als chantage en oplichting... ik kan er gewoon niet bij.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:58

Tuurlijk gaat dat zo niet.

Er is wel een regel weet niet precies hoe die geld dat een paard altijd terug moet kunnen binnen geloof ik 3 maanden maar neem aan dat je dan de verkoopprijs terug geeft.

Als je een koopovereenkomst heb of het geld is over gemaakt kan je zelfs naar de rechter gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:39

Aan de andere kant, jij hebt de keuze gemaakt om de pony's te verkopen. En daar een bedrag bij bedacht. Dat jij het belangrijk vond dat ze goed terecht kwamen, en daarom een laag bedrag hebt gevraagd, is helemaal je eigen keus geweest. Nu ben je nou eenmaal geen eigenaar meer. De nieuwe eigenaren willen deze pony's verkopen, zijn misschien minder 'zacht' dan jij, en vragen gewoon reële bedragen voor de pony's. Misschien niet heel netjes, maar wel hun goed recht.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:33

Geen stijl :r
Misschien niet haalbaar in jullie situatie, maar een forse prijs schrikt de verkeerde mensen meestal wel af.
Garantie krijg je helaas nooit.
Respect overigens dat jullie het belang van jullie pony's niet uit het oog verliezen +:)+
Veel sterkte en ik hoop dat je vanaf nu alleen maar oprechte mensen treft!

MssPoseidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:46

Ja daar zat ik ook al aan te denken, vraagprijs maar iets hoger maken dan schrik je inderdaad de verkeerde mensen af. En dan krijg je mensen die echt echt echt die pony willen hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:41

Anoeska schreef:
Aan de andere kant, jij hebt de keuze gemaakt om de pony's te verkopen. En daar een bedrag bij bedacht. Dat jij het belangrijk vond dat ze goed terecht kwamen, en daarom een laag bedrag hebt gevraagd, is helemaal je eigen keus geweest. Nu ben je nou eenmaal geen eigenaar meer. De nieuwe eigenaren willen deze pony's verkopen, zijn misschien minder 'zacht' dan jij, en vragen gewoon reële bedragen voor de pony's. Misschien niet heel netjes, maar wel hun goed recht.

Ja ga ik eigenlijk wel in mee.
Het is banketstaaf maar ja als de pony's het waard zijn. Denk dat het ook het nadeel is als je een paard goedkoop verkoopt dat ze makkelijk zijn voor zulke types toch snel geld verdienen als je ze goedkoop kunt kopen en vrij snel weer kunt verkopen voor de werkelijke prijs.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:01

Knap banketstaaf. Zij wil van de pony's af en jij mag de 2 maanden die ze daar gewoond hebben betalen.
Schofterig... diegene moe toch wel even achter zijn oren krabben.

Wel respect dat jullie ze toch terug gehaald hebben.... top

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:09

ik vind het erg belachelijk, maar ze doen niet iets wat niet mag.. maar echt sociaal is het niet. |o

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:38

Nee, klopt helemaal. Ik weet dat ik geen poot heb om op te staan hoor. Ik had het op papier moeten zetten. Maar het is een kwestie van vertrouwen. Ik vertrouwde diegene en gunde haar de pony's. Geld is voor mij verder dan niet belangrijk. Ik geef ze liever gratis weg en dat ze een goed tehuis krijgen, dan dat ik er veel voor krijg en niet weet wat er mee gebeurd. Maar het gaat om het principe, dat ik nu, terwijl ik zelf uit goedheid heb gehandeld, zo het deksel op mijn neus krijg en zo teleurgesteld ben. Ik voel me idd gewoon misbruikt. Bah, je kan tegenwoordig dus ook echt niemand meer vertrouwen! Echt heel erg jammer...

gpdance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:11

Respect,dat je ze terug haalde.mijn complimenten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:16

Fleur1977 schreef:
Nee, klopt helemaal. Ik weet dat ik geen poot heb om op te staan hoor. Ik had het op papier moeten zetten.

Wat een vervelende situatie waar jij en je ex in zitten. Heel naar om je dieren te verkopen terwijl je daar zo'n moeite mee hebt. Erg naar dan ook dat je iemand je dieren gunt en haar vertrouwt, om vervolgens teleurgesteld te worden in de manier waarop deze met je dieren omgaat.
Maar wat ik me afvraag: wat had je op papier willen zetten? Eerste recht op koop? Dat kan, maar dan mag verkoper alsnog een marktconforme prijs vragen (dus zelfde uitkomst als nu). Verbod op doorverkopen? Dit is niet rechtsgeldig, dus daar heb je helaas niks aan. Verplichten om voor hetzelfde bedrag terug te verkopen aan jullie indien ze ze weer wilde verkopen? Ook dat is niet rechtsgeldig en heb je dus niks aan. Ben benieuwd of je dit, of iets anders in gedachten had.

Fijn dat je ze teruggehaald hebt en veel succes en sterkte met de verdere verkoop.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:20

Heb je de pony's teruggehaald dan? Ik ben laatst vervelende mensen tegengekomen met de verkoop van mijn paard. Ook voor ruim 1500 euro meer mocht ik hem terugkopen. Ik heb mijzelf goed op mn achterhoofd gekrabd waarom ik hem ookalweer weg had gedaan en besloten hem niet terug te nemen voor dat achterlijke bedrag. Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, ookal is het echt heel erg rottig. Als het echt goede pony's zijn komen ze vast wel goed terecht.. maar dat is mijn ervaring en mening natuurlijk.

xxnaadd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:23

Naja wat erg zeg! Hoe kunnen mensen zo zijn. Gelukkig heb ik echt een heel goed baasje voor mijn oude pony en weet ik ZEKER dat ze het goed heeft. Vindt het heel rot voor jullie. Maar ik hoop dat jullie weer een goed baasje(s) vinden. Succes

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:25

Hoi! Bedankt voor je reactie en informatie. Dat wist ik helemaal niet, nu gelukkig wel. Ik dacht dat wat je ook op papier zet en beiden ondertekend, wel rechtsgeldig was... jeetje... nou, maar hopen dat we voortaan mensen treffen die wel goed te vertrouwen zijn dan, die in elk geval goede bedoelingen met de pony's hebben en er niet alleen maar aan willen verdienen op wat voor manier dan ook. Ik weet dat die plekjes nog wel zijn te vinden, het is alleen wel heel moeilijk om ze te vinden. In dit geval ben ik alleen maar blij dat mijn meisjes weer bij ons terug zijn!! Maar die extra kosten die we er voor hebben moeten maken en de manier waarop we er zeg maar mee gechanteerd zijn, zit me gewoon helemaal niet lekker. Bah...

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:29

denice schreef:
Heb je de pony's teruggehaald dan? Ik ben laatst vervelende mensen tegengekomen met de verkoop van mijn paard. Ook voor ruim 1500 euro meer mocht ik hem terugkopen. Ik heb mijzelf goed op mn achterhoofd gekrabd waarom ik hem ookalweer weg had gedaan en besloten hem niet terug te nemen voor dat achterlijke bedrag. Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, ookal is het echt heel erg rottig. Als het echt goede pony's zijn komen ze vast wel goed terecht.. maar dat is mijn ervaring en mening natuurlijk.

Ja, op zich begrijp ik dat ook wel hoor, 1500 euro is ook wel een heel groot bedrag. Maar wij liepen er beide dag en nacht mee in ons hoofd, we konden het niet loslaten ook al zei ons verstand dat we het beter niet konden doen i.v.m. de verhuizing enzo maar in dit geval toch maar ons hart gevolgd en toch maar betaald en ze gehaald. Nu slapen we in elk geval wel weer goed gelukkig. Het ging natuurlijk ook om drie tegelijk en shetlanders belanden tegenwoordig best wel gauw in de handel als je niet oplet, misschien wel wat eerder dan een echt rijpaard denk ik, dus is het nog meer oppassen geblazen. En nu... als ik in die lieve, onschuldige oogjes kijk, heb ik er geen moment spijt van gehad gelukkig en mijn ex gelukkig ook niet.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:30

xxnaadd schreef:
Naja wat erg zeg! Hoe kunnen mensen zo zijn. Gelukkig heb ik echt een heel goed baasje voor mijn oude pony en weet ik ZEKER dat ze het goed heeft. Vindt het heel rot voor jullie. Maar ik hoop dat jullie weer een goed baasje(s) vinden. Succes

Hoi! Willen die mensen er dan toevallig niet nog een lieve leuke shetlander bij??? :D

xxnaadd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:49

Fleur1977 schreef:
xxnaadd schreef:

Hoi! Willen die mensen er dan toevallig niet nog een lieve leuke shetlander bij??? :D

Ik kan een poging wagen. Mijn vriendin zoekt er misschien nog wel 1.. zal wel even rond vragen haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:55

Fleur1977 schreef:
denice schreef:

Ja, op zich begrijp ik dat ook wel hoor, 1500 euro is ook wel een heel groot bedrag. Maar wij liepen er beide dag en nacht mee in ons hoofd, we konden het niet loslaten ook al zei ons verstand dat we het beter niet konden doen i.v.m. de verhuizing enzo maar in dit geval toch maar ons hart gevolgd en toch maar betaald en ze gehaald. Nu slapen we in elk geval wel weer goed gelukkig. Het ging natuurlijk ook om drie tegelijk en shetlanders belanden tegenwoordig best wel gauw in de handel als je niet oplet, misschien wel wat eerder dan een echt rijpaard denk ik, dus is het nog meer oppassen geblazen. En nu... als ik in die lieve, onschuldige oogjes kijk, heb ik er geen moment spijt van gehad gelukkig en mijn ex gelukkig ook niet.

Begrijp ik helemaal hoor, dit paard had mij in teveel gevaarlijke situaties gebracht waardoor de beslissing een stukje makkelijker was. Misschien niet te vergelijken.

loveshets7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:58

Dat er toch zulke mensen bestaan!!! echt vreselijk!!! Eigenlijk geen woorden voor! Vind het gewoon niet kunnen!

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:07

Dat ze er meer voor terugwillen vindt ik belachelijk. Je bied aan om ze eventueel terug te kopen, en dan doen ze dit. Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel het beste voor hun shetjes gunnen!