Wanneer heb je iets verkocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Wanneer heb je iets verkocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:11

Duidelijke vraag dus ik zou zeggen brand los want hier zitten nogal verschillen in heb ik net gemerkt. Zelf vind ik dat iets verkocht is als ik geld heb. Hoe denk jij daar over?
Laatst bijgewerkt door Dobel op 30-10-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lindalieneke

Re: Wanneer heb je iets verkocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:12

als je het geld hebt ontvangen.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:13

als je het geld ontvangen hebt en het pakketje hebt opgestuurd...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:13

als de verkopende partij de wil heeft om te verkopen en er een overeenstemming is bereikt :p

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:14

Serendip90 schreef:
als de verkopende partij de wil heeft om te verkopen en er een overeenstemming is bereikt :p

Dan heb je iets GEkocht ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:15

met overeenstemming bedoel je precies? Geld of gewoon het antwoord van voor dit bedrag wil je het kopen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:16

Verkocht is het pas als er betaald is. Als er een afspraak is, is er wel de plicht tot verkopen en betalen, lijkt me.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:16

Niet als je het geld pas hebt. Dat is de laatste stap.

Stel: ik wil een auto van jou kopen, auto gezien, afspraak gemaakt om over 2 dagen de auto bij je op te halen. Dus overeenkomst mondeling met jou dat de auto verkocht is aan mij. Op dat moment is de auto verkocht, ga je dus ook niet de auto ondertussen aan een ander verkopen.

Het 'meeneem' moment of het 'verzend' moment ligt bij mij inderdaad zodra het geld van de koper naar de verkoper is gegaan maar voor die tijd kan de koop al wel rond zijn.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:17

lindalieneke schreef:
Serendip90 schreef:

Dan heb je iets GEkocht ;)

Haha ja, maar als de ene heeft gekocht, dan is het toch ook bij de andere automatisch verkocht?

Daarna is dan overdracht en de betaling?
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 30-10-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:18

Bij mij ook pas officieel bij moment van overdracht, dus centen ontvangen en artikel overhandigd ( of eventueel opgestuurd ;) )

Je kunt ook uitgaan van het moment van overeenkomst, maar dan moet er wel ook duidelijk een termijn worden vastgesteld wanneer de overdracht plaatsvindt :j

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:18

Serendip90 schreef:

Dan is er een overeenkomst tot stand gekomen, met daaruit verplichtingen voor beide partijen. Partij 1 moet het goed afleveren, partij 2 moet hier de tegenprestatie voor leveren, d.w.z. het geld betalen.

Eigendomsoverdracht vindt plaats op het moment dat het goed daadwerkelijk overhandigd is. Jij bent dus eigenaar en verantwoordelijk ervoor tot het goed in handen komt van de koper.

Wat veel gebeurt is dat er verzonden wordt op het risico van de koper, om dit te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Thrive op 30-10-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:19

Wanneer koper en verkoper een bedrag hebben afgesproken voor een product/dienst/dier en hebben afgesproken hoe en wanneer het product/dier bij de koper komt of de dienst uitgevoerd word en het geld bij de verkoper komt.

Edit:tekst toegevoegd.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:21

Wisselende meningen leuk om te horen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:21

Tasserd schreef:
Serendip90 schreef:

Dan is er een overeenkomst tot stand gekomen, met daaruit verplichtingen voor beide partijen. Partij 1 moet het goed afleveren, partij 2 moet hier de tegenprestatie voor leveren, d.w.z. het geld betalen.

Eigendomsoverdracht vindt plaats op het moment dat het goed daadwerkelijk overhandigd is. Jij bent dus eigenaar en verantwoordelijk ervoor tot het goed in handen komt van de koper.

Wat veel gebeurt is dat er verzonden wordt op het risico van de koper, om dit te voorkomen.

Maar ik ga er heel naief vanuit dat allebei hun verplichtingen nakomen :') (wat eigenlijk best dom is...) maar als ik met iemand een OVK heb, dan is het voor mij ook echt "verkocht" met allebei nog een prestatie die geleverd moet worden (overdracht en betaling)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:22

serendip90 heeft wel min of meer gelijk hoor, het enige antwoord is: als er wilsovereenstemming is ontstaan over de al dan niet schriftelijke overeenkomst tot het wijzigen van de eigendom. Dus als de koper en de verkoper het eens zijn over wat er verkocht wordt, en wat dat gaat kosten. Onder omstandigheden kunnen andere aspecten ook van belang zijn, maar gemiddeld genomen kom je hier een heel eind mee. Eigenaar wordt je overigens vervolgens pas als je het ook geleverd krijgt, of als verkoper: je bent pas geen eigenaar meer als je het geleverd hebt.

Het betalen van de koopprijs is daarbij van nul en generlei wettelijke waarde. Wel kun je als verkoper stellen dat je na de verkoop pas levert als een bepaalde situatie is ingetreden (bijvoorbeeld; dat de koopprijs betaald is)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:25

Serendip90 schreef:
Maar ik ga er heel naief vanuit dat allebei hun verplichtingen nakomen :') (wat eigenlijk best dom is...) maar als ik met iemand een OVK heb, dan is het voor mij ook echt "verkocht" met allebei nog een prestatie die geleverd moet worden (overdracht en betaling)

Dat is natuurlijk wel de ideale uitgangssituatie. :D

Het goed is dus verkocht zodra die overeenkomst is gesloten. Dus zodra partij A en B in overeenstemming zijn over het bedrag en de aflevering. :j Het overmaken van het bedrag of het verzenden van het betreffende goed heeft juridisch gezien geen enkele waarde.

Heb momenteel net heel wat college's over het eigendomsrecht gehad, leuk om zo even toe te passen. :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:27

en als je 2 personen hebt die iets van je willen kopen: persoon 1 heb je mee afgesproken maar je niets qua geld, persoon 2 wil gelijk komen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:28

Die heb ik ook nog ooit gehad :') Vandaar ook dat bij mij "betaling en levering" even los staan...

Wel is het, zolang de verkopende partij het goed nog heeft, voor zijn rekening/risico... (stel ik verkoop mijna auto op papier en ik kom zo op de parkeerplaats en mijn auto is gestolen... Dan is het "mijn probleem" omdat ik nog niet geleverd heb...)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:31

Dat ligt eraan wat je met persoon 1 hebt afgesproken .. als je hebt beloofd dat deze een optie op het artikel heeft, is het wel zo netjes om dat dan eerst af te handelen alvorens met persoon 2 in zee te gaan.

Is het van beide kanten zo'n "Nou ja , ik kijk wel, ik mail nog wel "- geval, dan gewoon persoon 2 laten komen :)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:38

Ja, eigendomsoverdracht is pas bij levering van het goed. Dus in feite ben je als verkoper verantwoordelijk voor als het goed bij de verzending kwijt zou raken of stuk gaat, of inderdaad bij diefstal, beschadiging etc. zolang het nog niet overhandigd is.

Als persoon 1 niet betaalt en je ook niet het idee hebt dat deze gaat betalen, kun je persoon 2 gewoon langs laten komen. Wel is het zo netjes om nog even een mailtje naar persoon 1 te sturen met 'ik wil graag voor dan en dan reactie en/of het geld hebben, anders verkoop ik het aan een andere geïnteresseerde.' Valt jou niets te verwijten. :)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:44

Verkocht is voor mij ook pas verkocht als je geld hebt gebeurt. !
Mondelinge afspraak is leuk en misshien voor de wet ook bindend, maar hoe vaak komt het niet voor dat een kopende party na een mondelinge afspraak het laat afweten, om wat voor reden dan ook.En dan kunnen er hier nog zulke mooie volzinnen worden neergezet maar....( zie begin van mijn tekst)