Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Djonah schreef:Volgens mij is het ruiterpaspoort nog niet zo lang ingevoerd (zo'n 10-15 jaar geleden) In dat paspoort worden je vorderingen bijgehouden m.b.t. wedstrijden van de FNRS (F proeven) Als je op een manege rijdt (die bij de FNRS bekend is) moet je deze aanvragen. De FNRS heeft nu ook het certificaat buiten rijden bestaande uit 3 examens/delen. Het ruiterbewijs is een apart bewijs om mee buiten te kunnen rijden. ik weet niet of je die tegenwoordig nog kan halen. Daarmee kan je buiten rijden/paard huren. Elke manege/stal heeft wel zijn eigen regels wanneer je naar buiten mag. Dus het kan zijn dat bij bedrijf A je zo een paard mee krijgt maar bij bedrijf B niet omdat je geen ruiterbewijs hebt.
Ik hoop dat je mijn uitleg snapt, zo niet mag je altijd vragen.
Maar nu, wat kan ik het beste halen? Ik heb geen eigen paard maar wil wel zo af en toe een paard huren om lekker een buitenrit te maken. Of aan te kunnen tonen dat ik kan rijden. En ik rij niet meer op een manege waar ik eventueel FNRS Ruiterpaspoort kan halen. Dus ruiterbewijs denk ik? Ibbel schreef:Ruiterbewijs heeft 'ingebouwd' in de kosten een aansprakelijkheidsverzekering. Dat klopt.
Een AVP heeft iedereen in NL ook al verplicht. Een eigen paard valt onder de verplichte AVP (zolang je geen bedrijf hebt met paarden, maar dan geeft de verzekering van het ruiterbewijs ook niet thuis)
Dus wat gebeurt er bij schade? Verzekeringsmaatschappij van het ruiterbewijs wijst naar eigen AVP, en vice versa. Of, met andere woorden, nóóit claimen bij beide maatschappijen. Of met nog andere woorden, de verplichte verzekering via het ruiterbewijs is onzin.
Of met nog andere woorden: je ruiterbewijs halen vanwege de verzekering die erbij inbegrepen zit is onzin.
Enige reden om je ruiterbewijs te halen is als je woont naast een natuurgebied waar dit verplicht is gesteld, want anders mag je daar niet rijden. Dat zijn er maar een paar, oa de Posbank bij Arnhem.
Maserati15 schreef:Oke dit is helemaal duidelijk bedankt! Dus het hebben van een ruiterbewijs ( in je 2e alinea ) kan er dus ook niet voor zorgen dat de schade meer wordt gedekt omdat je toevallig wel zo'n bewijs hebt?
ikke schreef:Ibbel schreef:Ruiterbewijs heeft 'ingebouwd' in de kosten een aansprakelijkheidsverzekering. Dat klopt.
Een AVP heeft iedereen in NL ook al verplicht. Een eigen paard valt onder de verplichte AVP (zolang je geen bedrijf hebt met paarden, maar dan geeft de verzekering van het ruiterbewijs ook niet thuis)
Dus wat gebeurt er bij schade? Verzekeringsmaatschappij van het ruiterbewijs wijst naar eigen AVP, en vice versa. Of, met andere woorden, nóóit claimen bij beide maatschappijen. Of met nog andere woorden, de verplichte verzekering via het ruiterbewijs is onzin.
Of met nog andere woorden: je ruiterbewijs halen vanwege de verzekering die erbij inbegrepen zit is onzin.
Enige reden om je ruiterbewijs te halen is als je woont naast een natuurgebied waar dit verplicht is gesteld, want anders mag je daar niet rijden. Dat zijn er maar een paar, oa de Posbank bij Arnhem.
Daarnaast geeft een zeker niveau in het ruiterpaspoort vrijstellingen voor het examen ruiterbewijs.
Er zit een voordeel aan de verzekering van het ruiterbewijs: als je in staat bent om meer schade aan te richten dan je AVP dekt, kun je dat deel verhalen op de verzekering van het ruiterbewijs. Goh...........
Ibbel schreef:Ruiterbewijs heeft 'ingebouwd' in de kosten een aansprakelijkheidsverzekering. Dat klopt.