Nieuwe regeling BE...Iets met bomen en een bos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Nieuwe regeling BE...Iets met bomen en een bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:05

Over niet al te lange tijd veranderen de regels voor het rijden met aanhanger met alleen een B rijbewijs. Alleen...ik kom er niet uit. Ik heb de brochures van het ministerie en van de RDW gevonden, ik heb verschillende sites gevonden waarop het min of meer duidelijk staat uitgelegd en alsnog snap ik het niet. :o?

Situatie is als volgt:
Trailer met maximale massa (geladen) van 2000 kg.
Nou zit het leeggewicht van de auto waarmee ik zou rijden om en nabij de 1500 kg, waarmee ik dus nog net onder de 3500 kg grens blijf....

DE VRAAG: Moet ik het laadvermogen van de auto ook meetellen of niet? Dan ga ik er namelijk sowieso overheen.
Telt überhaupt de maximale massa van de trailer wel mee of telt de max 3500 kg regel alleen voor het daadwerkelijk geladen gewicht? Dan zit ik zeker veilig en hoef ik me nergens zorgen om te maken aangezien ik maar met één paard op stap wil en die 2000 kg never nooit ga halen.

Heb echt gezocht maar kan het dus niet vinden...Als je het wel gevonden hebt zou ik ook heel blij zijn met een bron trouwens...En als je het antwoord niet weet aub geen 'ik denk' of 'waarschijnlijk' want daarmee raken we allemaal alleen maar verder in de war. Tnx!

Tuedelue

Re: Nieuwe regeling BE...Iets met bomen en een bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:07

even een rijschool opbellen en navragen. Die weten het precies

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:09

alles wordt altijd MET laadvermogen gerekend.
het is hierdoor ook bijna onmogelijk om onder de 3,5 ton te blijven en een auto te hebben die zwaar genoeg is om te mogen trekken.
Zo moet je ook even meenemen dat geremd of ongeremd ook nog meetelt!
Al met al, kan je dus gewoon beter voor je B-E gaan als je veilig wil zijn, wantje moet namelijk ook nog kijken of je verzekeringsmaatschappij nog daad werkelijk gaat uitkeren bij ongelukken ook.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:12

Je auto moet wel altijd zwaarder zijn dan je trailer. Dus met deze combinatie mag je hoe dan ook niet rijden.
Vriendin van mij mag wel, mijn trailer is 1400 (incl laadvermogen) haar auto weegt 1450. Ze mag met B rijden omdat het onder de 3500 is en de auto zwaarder is.
Met en 2 paards wordt het lastig

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:12

De website van het CBR zegt:

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:13

Adin schreef:
Je auto moet wel altijd zwaarder zijn dan je trailer. Dus met deze combinatie mag je hoe dan ook niet rijden.
Vriendin van mij mag wel, mijn trailer is 1400 (incl laadvermogen) haar auto weegt 1450. Ze mag met B rijden omdat het onder de 3500 is en de auto zwaarder is.
Met en 2 paards wordt het lastig

Dat is dus de oude regeling...Het gaat mij om de nieuwe :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:13

Volgens mij is het als volgt:
maximaal laad gewicht + leeg gewicht auto = minder dan 3500

Indien nee, dan in 2012 E achter B halen. Vanaf 2013 certificaat halen. Hiermee mag je tot 4250 kilo rijden (max. laadgew. trailer + leeg gewicht auto). Is het totaal gewicht zwaarder dan 4250 dan alsnog E achter B halen.

verder zou ik even controleren of je auto wel 2000 kilo mag trekken. Ook al trek je een lege trailer, maar volgens kenteken staat dat het max. laadgewicht 2000 is en je auto mag dat niet trekken, dan mag je niet met de combinatie rijden.

Het max. laadgewicht van de trailer moet altijd lager zijn, dan het maximaal trekgewicht van de auto.

Snappie? :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:14

Ik stuur je een PB met uitleg op dummy-niveau speciaal van mijn collega die BE instructeur is

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:15

Andewi schreef:
De website van het CBR zegt:

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

Dat dikgedrukte vind ik dus overal...Maar er staat nergens bij of dat het daadwerkelijke gewicht is op dat moment, of het maximaal toegestane gewicht....

Hetbommeke, de auto mag het zeker trekken, dat is geen punt. Maar ik zou graag ook zelf willen rijden. En ik wil best BE gaan halen, maar ben wat faalangstig aangelegd dus de kans zit er wel in dat dat een erg dure grap gaat worden...En als het dan niet hoeft is de keuze natuurlijk niet moeilijk.

Polly, fantastisch, dankjewel!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:20

dat dikgedrukte betekend dus ( als ik het goed lees ) dat als je auto al 3000 kilo weegt, dat je dan geen 750 aanhanger erachter mag hebben... omdat je dan over die 3500 kilo heen gaat.

Maar ben wel benieuwd hoe je aan die B+ komt dan?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:21

Het zou wel fijn zijn als het geen PB is maar openbaar, er zijn er meer die het niet weten hier...

Ik heb overigens E dus maakt niet uit. Vind het eigenlijk maar belachelijk dat sommigen zo mogen rijden en anderen dus niet.
Ben ook faalangstig aangelegd, heb het gelukkig de 2x gehaald :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:24

Strikt genomen mag jij met deze combinatie rijden :j

Auto is 1500 leeg en je max. laadgewicht van je trailer is 2000. Bij elkaar 3500. Daar heb je geen certificaat voor nodig en ook geen E achter B. Nu niet en volgend jaar niet.

Dikgedrukte is het maximaal toegestane gewicht van de combinatie, tw leeggewicht auto + max. laadgewicht trailer.

Dus als jij met je auto van 1500 gaat rijden met trailer die leeg 700 weegt en paard erin van 600 dan heb je een combi van 2800, daar mag je mee rijden. Ook met nog een paard van 600. Je blijft dan onder de 3500.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:25

Adin schreef:
Het zou wel fijn zijn als het geen PB is maar openbaar, er zijn er meer die het niet weten hier...

Dag begrijp ik maar ik neem aan dat jullie ook begrijpen dat ik niet zomaar prive communicatie tussen mijn collega en mij hier openbaar op bokt ga zetten.

LecyTinker schreef:

Voor B+ moet je hetzelfde praktijkexamen afleggen als voor BE, je mag dan bij de gemeente kiezen of je rijbewijs B+ of BE wil. IMO ben je wel een enorme oetl*l als je B+ aanvraagt want voor dezelfde moeite heb je BE.
Waarom dan B+? Dat is het gevolg van de Europese regelgeving, die willen eenheid m.b.t. rijbewijzen en hoe landen e.e.a. indelen mogen ze zelf weten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:26

hetbommeke schreef:

Auto is 1500 leeg en je max. laadgewicht van je trailer is 2000. Bij elkaar 3500. Daar heb je geen certificaat voor nodig en ook geen E achter B. Nu niet en volgend jaar niet.

Dikgedrukte is het maximaal toegestane gewicht van de combinatie, tw leeggewicht auto + max. laadgewicht trailer.

Dus als jij met je auto van 1500 gaat rijden met trailer die leeg 700 weegt en paard erin van 600 dan heb je een combi van 2800, daar mag je mee rijden. Ook met nog een paard van 600. Je blijft dan onder de 3500.

is dit bij elke politieagent bekend, want bij mn rijdschool in nl hadden ze toch echt andere regels... alles was MET laadvermogen gerekend.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:27

Polly schreef:
Adin schreef:

Dag begrijp ik maar ik neem aan dat jullie ook begrijpen dat ik niet zomaar prive communicatie tussen mijn collega en mij hier openbaar op bokt ga zetten.

LecyTinker schreef:

Voor B+ moet je hetzelfde praktijkexamen afleggen als voor BE, je mag dan bij de gemeente kiezen of je rijbewijs B+ of BE wil. IMO ben je wel een enorme oetl*l als je B+ aanvraagt want voor dezelfde moeite heb je BE.
Waarom dan B+? Dat is het gevolg van de Europese regelgeving, die willen eenheid m.b.t. rijbewijzen en hoe landen e.e.a. indelen mogen ze zelf weten.

Ik woon nu in belgie en moet hier mn BE halen, maar stel het uit want ik wil mn NL rijdbewijs nog niet kwijt _O-

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:28

Nog even een ander voorbeeld:
stel het leeggewicht van jouw auto zou 1600 kilo zijn en het max. laadvermogen van de trailer 2000 dan mag je hier niet mee rijden tenzij je B+/BE hebt.

Of je keurt je trailer terug naar 1900, dan mag je weer wel rijden met alleen B ;)

LT, bij mijn weten en zo heb ik het ook altijd geleerd is het zoals ik hierboven heb neergezet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:30

LecyTinker schreef:
hetbommeke schreef:

is dit bij elke politieagent bekend, want bij mn rijdschool in nl hadden ze toch echt andere regels... alles was MET laadvermogen gerekend.

Als het goed is wel, maar je kan ook dat artikel van internet uitprinten en samen met de papieren van je auto en een weegbrief van je geladen aanhanger bij elkaar bewaren dan kan je het laten zien. Voor die weegbrief ga je met je geladen aanhanger naar een weegstation en dan kan je daar aangeven wat je geladen hebt (je paard). Als je veel met verschillende gewichten gaat rijden is het misschien handiger om je BE te halen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:36

hetbommeke schreef:

Ehm, nu dus wel....nu moet je mtm aanhangwagen onder het leeggewicht van je auto blijven om met alleen B te mogen rijden....sinds 2000>1500 mag dat dus nu niet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:37

Even geknipt van het Ministerie van VROM:

Met een rijbewijs B mag u TOT 19 januari 2013:
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.

Met een rijbewijs B mag u VANAF 19 januari 2013
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen
of oplegger mag trekken.

edit: typo's

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:39

Rumpleteaser schreef:
Met een rijbewijs B mag u VANAF 19 januari 2013
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Maar welk gewicht? Het daadwerkelijke gewicht of de MTM? Want dat stukje maakt voor mij het verschil en dat zetten ze er dus niet bij -O-

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:41

Vanuit de B rijbewijs regelgeving gaat het altijd om het MTM gewicht.
Pas als je E hebt, wordt gekeken naar het werkelijke gewicht.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:45

Rumpleteaser schreef:
Vanuit de B rijbewijs regelgeving gaat het altijd om het MTM gewicht.
Pas als je E hebt, wordt gekeken naar het werkelijke gewicht.

Ok, dankjewel!

Hadden ze er best even bij mogen zetten hihi.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:46

Staat er echt bij hoor ;)
En blijkt ook al een beetje uit het stukje wat niet in je quote staat.
Maar ik snap best dat het lastig is, al die tekst en informatie :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:49

Rumpleteaser schreef:
Staat er echt bij hoor ;)
En blijkt ook al een beetje uit het stukje wat niet in je quote staat.
Maar ik snap best dat het lastig is, al die tekst en informatie :)

Ja maar dat is het dus net...Het staat er bij de oude regeling wel duidelijk bij vermeld 'maximale toegestane gewicht' en bij de nieuwe regeling niet meer, staat enkel 'het gewicht'...Dus ik ga me dan afvragen of dat is vervallen/veranderd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:51