paard verkopen met contract niet doorverkopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

paard verkopen met contract niet doorverkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:28

Ik heb absoluut geen intensie om mijn paarden de deur uit te doen maar ik hoor en lees nog wel eens dat mensen hun afgedankte paarden onder contract de deur uit doen met als een van de regels '' het paard mag niet worden doorverkocht dan moet hij terug naar de oud eigenaar''. Wat ik mij afvraag hoe rechtsgeldig is dit eigenlijk? Is er een bokker die dit ooit heeft onderzocht?

EllyC

Re: paard verkopen met contract niet doorverkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:35

Lijkt me super rechtsgeldig.
Alleen wordt er vergeten om dan af te spreken tegen welk bedrag en wat te doen als oude eigenaar geen interesse meer heeft, afspraak niet na komt of na kan komen (bv overleden).

Als koper zou ik overigens zo'n contract nooit tekenen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:37

lijkt me van niet. het paard is van de koper en hij mag er mee doen en laten wat hij /zij wil.. stel dat de nieuwe eigenaar stellen op sprong paard de deur uit moet doen... oude eigenaar is op vakantie en niet te bereikten wat dan...

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:37

Mijn paard gaat ondedr zo'n contract ook weg. Stel dat de nieuwe eigenaren haar willen verkopen wil ik haar terug kopen voor de prijs wat ze op dat moment waard is. aangezien de nieuwe eigenaren dan ook kosten aan haar hebben gehad.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:38

Maar wat is ze dan op dat moment waard Lisantjuh en hoe ga je om met een verschil van mening daarin?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:40

Ik heb mijn pony onder die voorwaarden gekocht. De eerste 3 jaar na aankoop heeft de vorige eigenaar de eerste recht van terugkoop. Ik heb er geen problemen mee, dit wordt veel gedaan om handel tegen te gaan.
Ik vind het wel een fijn idee

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:41

en als de eigenaren een bedrag vragen wat je nooit zou kunnen betalen. ga je ze dan voor de rechter slepen om het bedrag naar beneden te laten brengen.

je kan dit volgens mijn never nooit niet verplichten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:42

In België is dat enkel geldig als je het contract door een notaris hebt laten opmaken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:45

Van wat ik er van weet is het juridisch wel dicht te timmeren, maar is er geen garantie dat je je paard terug krijgt. Ik zelf zou er trouwens een paard om laten staan. Bij verkoop overhandig je ook de gehele zeggenschap over het dier, kan je dat niet stel dan een leasecontract op of verkoop niet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:45

StalNollie schreef:
lijkt me van niet. het paard is van de koper en hij mag er mee doen en laten wat hij /zij wil.. stel dat de nieuwe eigenaar stellen op sprong paard de deur uit moet doen... oude eigenaar is op vakantie en niet te bereikten wat dan...

Ik vraag het mij ook af. Als verkoper doe je afstand van je eigendomsrecht. Maar als ik een paard koop op jonge leeftijd met zo'n regel in het contract kan je toch niet verwachten dat als t paard een jaar of 15 is ik het dan getraind en wel weer terug moet doen? Eigenlijk ben ik opzoek naar een rechtenstudent oid die hier antwoord op kan geven. Ik heb al het nodige gegoogelt zonder uitkomst. Ik heb zelf een goed 1,5 jaar in een rechtbank gewerkt waar ik vaak paardenzaken tegen kwam maar dit ben ik nog niet tegengekomen.. Als er niemand is die er een antwoord op kan geven met juridische onderbouwing vraag ik het namelijk binnenkort aan de rechter :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:45

Als het paard ondanks het contract toch wordt doorverkocht aan iemand anders dan de oude eigenaar, kan die oude eigenaar niet met het contract in de hand het paard terughalen bij de nieuwe koper.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 17-10-12 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:46

Als je zeggenschap over het paard wil houden, moet je hem niet verkopen.
Deze constructie werkt zo goed als nooit.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 17-10-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:47

FloortjeM en ReusInRecht hier op bokt zijn juristen. Je zou hen eens kunnen vragen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:48

Martie schreef:
FloortjeM en ReusInRecht hier op bokt zijn juristen. Je zou hen eens kunnen vragen.

Ah super! *\o/* Ik ga ze een pbtje doen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:48

Een overeenkomst is altijd rechtsgeldig (muv van dwaling, oplichting, dwang of zoiets).
Voor paarden is geen vorm van de ovk voorgeschreven (zoals bv voor een huis wel).
Alleen de uitvoerbaarheid van de overeenkomst valt of staat met de kwaliteit. En daar schort het dus vaak aan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:49

Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.

Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.

B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.

Dus antwoord op je vraag: ja, het beding is rechtsgeldig. Nee, het is totaal niet effectief in de praktijk

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:50

En als je het paard nou "weggeeft" of in bruikleen ? Dan is het vast een ander verhaal...
Ik zou mijn paarden niet snel verkopen maar eerder in bruikleen geven om ze zo in de gaten te kunnen houden.
Als je er geld voor vraagt dan kun je in mijn ogen geen eisen stellen ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:53

Het gaat er om of je het eigensomsrecht op het paard hebt overgedragen. Bij verkoop of gift is dat wel zo, bij bruikleen niet. Dat is een leenovereenkomst met recht van gebruik, geen overdracht van eigendom. Overigens daar ook een goed contract voor opstellen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:54

melaniepk schreef:
En als je het paard nou "weggeeft" of in bruikleen ? Dan is het vast een ander verhaal...
Ik zou mijn paarden niet snel verkopen maar eerder in bruikleen geven om ze zo in de gaten te kunnen houden.
Als je er geld voor vraagt dan kun je in mijn ogen geen eisen stellen ;)

Als je een paard "weggeeft" gaat jouw eigendom verloren en is de opvolger eigenaar van het paard. In geval van een bruikleenovereenkomst is de titel van overeenkomst anders, aangezien het in eerste instantie een vraag betrof met de titel Koop. Het gaat dan, wat Martie als zegt, om een overeenkomst tot gebruik en dus kan er nooit de eigendom worden overgedragen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:59

Stel nou dat iemand zijn paard wil verkopen maar de oude eigenaar geeft er bijv maar 700 euro voor maar iemand anders wil er 1500 euro voor geven. Hoe zit dat dan?

(is voor mij niet aan de orde hoor, vroeg me het alleen af)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:00

Douraque schreef:
Het is juridische rechtsgeldig om een dergelijk beding in je contract op te nemen. Maar er zit een grote maar aan.

Stel het paard wordt door A verkocht aan B met een dergelijk beding. Stel B verkoopt het paard door aan C zonder melding te maken van het beding, dan is C rechtmatig de eigenaar geworden van het paard indien aan de overige leveringsvoorwaarden is voldaan (titel + levering). Alleen B was in dit geval beschikkingsonbevoegd, dus mocht niet leveren. Alleen doordat er geen melding van B is geweest, is C te goeder trouw en is dus gerechtigd om het paard te houden.

B is dan A schadevergoeding ter hoogte van de waarde van het paard verschuldigd.

Dus antwoord op je vraag: ja, het beding is rechtsgeldig. Nee, het is totaal niet effectief in de praktijk

Volgens mij is B wel beschikkingsbevoegd. Hij handelt wel in strijd met de overeenkomst, maar dat maakt hem m.i. niet beschikkingsonbevoegd.
Meer dan schadevergoeding of eventueel een overeengekomen boete kan A echter niet krijgen, hij kan het paard niet terugvorderen oid.

Sowieso moet je dit soort overeenkomsten waterdicht maken en dit dus eigenlijk door een jurist laten doen, niet zelf gaan knutselen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:02

justdiesel schreef:
Stel nou dat iemand zijn paard wil verkopen maar de oude eigenaar geeft er bijv maar 700 euro voor maar iemand anders wil er 1500 euro voor geven. Hoe zit dat dan?

Ligt eraan wat er in je overeenkomst staat...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:04

maar je kunt de waarde van je paard toch nooit in een overeenkomst zetten. als hij kreupel is kun je er niet het uiterste uit halen of blijvend iets weet ik het wat.

of als paard ineens super loopt zou het onder de waarde weggaan

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:06

Tiggs schreef:
Douraque schreef:

Volgens mij is B wel beschikkingsbevoegd. Hij handelt wel in strijd met de overeenkomst, maar dat maakt hem m.i. niet beschikkingsonbevoegd.
Meer dan schadevergoeding of eventueel een overeengekomen boete kan A echter niet krijgen, hij kan het paard niet terugvorderen oid.

Sowieso moet je dit soort overeenkomsten waterdicht maken en dit dus eigenlijk door een jurist laten doen, niet zelf gaan knutselen.

B is beschikkingsonbevoegd aangezien de ontbindende voorwaarde is dat het paard naar A moet bij een eventuele verkoop. Dit maakt B onbevoegd in het leveren van het paard. Dit is een juridische term die door het wetboek wordt gehanteerd, indien iemand niet bevoegd is om de eigendom over te dragen maakt iemand beschikkingsonbevoegd. In casu wordt B dus onbevoegd door de ontbindende voorwaarde. Aan de levering van een goed (een paard) zitten drie vereisten:
- titel: in casu koop
- levering: in casu door B aan C, kan in verschillende vormen
- beschikkingsbevoegdheid (iets mis met de titel of levering): in casu omdat de levering niet kan plaatsvinden, is B beschikkingsonbevoegd.

justdiesel schreef:

Indien het paard weer terug gaat van B naar A, A moet dan het oorspronkelijke bedrag betalen. Tenzij het paard door omstandigheden van het geval in waarde is gestegen, door bijv. grote prestaties. Dan wel gedaald door bijv. blijvend letsel. Dan moet er een objectieve/redelijke prijs worden betaald
Laatst bijgewerkt door Douraque op 17-10-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:10

nu word het me te moeilijk haha met a en b