Hoe vertrouwen krijgen met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Hoe vertrouwen krijgen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 20:11

Goedenavond,

Vandaag zijn we begonnen met het trailerladen met mijn 3.5 jarige.
Omdat we toch volgend jaar willen gaan starten(na mei), lijkt het me handig als we alvast vroeg beginnen met het begrip ''trailer''.
Toen we haar op gingen halen bij aankoop, is ze er op niet zo'n fijne manier ingezet omdat ze al bijna een uur aan het rommelen waren.]
Ze is toen de trailer in gejaagd door middel van 2 longeerlijnen gekruist achter haar kont.

Hierdoor is ze haar vertrouwen met het trailerladen compleet kwijt, en is ze doodsbang voor dat ding. en ik geef haar groot gelijk!

Vandaag trailer aangekoppeld, en eromheen gelopen.. toen voor de klep gezet en ze vond het allemaal erg spannend.
Met behulp van voer en stemhulpen was ik bijna 40 minuten verder maar ze stond met beide voorbenen bijna tegen de klep aan *\o/*
Voor vandaag vond ik het genoeg, omdat dit al een grote stap was, vaak als ze net even een stapje te dichtbij moest ging ze keihard achteruit en een aantal keer rende ze zelfs weg en sleurde mij mee.
Dus eigenlijk was ik met dit resultaat voor vandaag al trots :D

Heeft iemand nog tips om dit verder uit te breiden? Geduld is het belangrijkste denk ik zelf..

troi

Re: Hoe vertrouwen krijgen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:26

Jeetje 40 minuten.. dat is voor zo'n jonkie wel erg lang hoor..

Mijn vorige paardje lijkt qua voorgeschiedenis op de jouwe. Ik heb dat aangpeakt door heel simpel hem een stukje appel te geven bij elke stap richting de trailer en geen stukje appel bij elke stap er vanaf. Geen dwang, geen straf (ook niet verbaal) en na 10 minuten stoppen. Hij was erg dol op appel en na een sessie of 10/15 stond hij er relaxed op zijn appels op te eten.. Vooral het geen dwang gebruiken heeft denk ik een grote rol gespeeld. Geen druk op het halster, puur de keus bij hem zelf laten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:29

Ja ik heb het ook met stukjes appel gedaan, het heeft 40 minuten geduurt omdat ze eerst niet in de buurt van trailer wilde komen terwijl dit normaal geen probleem is, vandaar dat ik het even doorgezet heb ;)

Gisteren inderdaad ook geen druk op het touw gehad, zelf haar de mogelijkheid gegeven om naar voren te stappen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:26

Als je op de juiste manier traint hoeft het helemaal niet zo lang te duren. Ik ben zelf niet zo van het vele voeren tijdens het trainen, dat leidt de aandacht af en soms werkt het averechts (nemen stukje appel en rennen snel weer weg). Volgens mij kan je beter rondom de trailer grondwerk doen en zorgen dat het paard leert met zijn aandacht bij jou te blijven, je te vertrouwen en te respecteren. Leer het paard voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts te gaan voor lichte druk en negeer zijn angsten voor de trailer. Als het paard uit zichzelf dichterbij de trailer in de buurt komt, stop je met werken en laat je hem rustig even kijken. Als het paard uit zichzelf terug gaat, zet je hem weer aan het werk. Het moment waarop je het paard rust geeft, kan je langzaam verleggen naar verder te trailer in. Het paard mag altijd weer de trailer uit, gevolg is alleen wel dat ie weer aan het werk gezet wordt.
Let erop dat je niet te veel emoties toont, blijf rustig, maar wel consequent. Achteruit is achteruit en opzij is opzij. Als het paard jou als leider ziet, heb je grote kans dat hij zo achter je aan de trailer inloopt. Bovendien willen de meeste paarden maar wat graag op de trailer staan als ze eenmaal door hebben dat ze hier met rust gelaten worden.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:41

Ik zou het online e-book van Eddy modde willen aanraden.. Kan je gratis downloaden en was voor mij echt een eye-opener. Ik ben naar deze methode persoonlijk wel erg van voedselbeloningen maar vind wel dat het per paard verschilt. Die van mij doet er alles voor dus heb ik hem een tijdje in de trailer gevoerd. dat hielp ons enorm om hem van binnen er vertrouwd mee te maken. Ik heb daarna de eddy modde manier toegepast en dat heeft enorm geholpen! Wij zijn er nog niet omdat ik zelf helaas geen trailer heb en dus van andere afhankelijk ben om te mogen oefenen. Maar als je een eigen trailer hebt zou ik zeggen oefening baart kunst!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 13:17

Super bedankt voor je tip Rochel! Ik heb het e book meteen gedownload :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:53

graag gedaan! ik vond hem super en heeft mijn monstertje ook erg geholpen! succes.. en als je wilt kan ik je zo een keer komen helpen/ondersteunen hoor!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:00

als het voer tijd is, haster rond en longeerlijn eraan en met de voeremmer op de laadklep gaan zitten. Gewoon relaxen en longeerlijn losjes laten. Op een gegeven momen komen ze vanzelf dicht genoeg bij de trailer staan om te eten. Niets dwingen, laat m gewoon lekker zn voerbak leeg eten en weer naar stal. Dit doe je een paar dagen en dan ga je NET in de trailer zitten met de voerbak boven op de laadklep, weer halster en longeerlijn en geen druk. Dit doe je ook een paar dagen en zo ga je steeds verder totdat je in de trailer staat en hem daar zijn voer geeft, maar je zet hem NIET vast. Als hij achteruit gaat, dan laat je hem gewoon gaan. Hierdoor gaat ie zit niet gevangen voelen en weer makkelijker op de trailer.
Pas wanneer hij volledig ontspannen op de trailer staat, dan kan je de klep dicht gaan doen wanneer je hem voert ( en vast zetten natuurlijk).
Dit doe je ook een paa dagen achtereen en je hebt zonder problemen je paard geleerd om de trailer op te gaan.
Ik heb het altijd zo gedaan en werkt altijd!
(echter wel in een rustige omgeving met geen afleiding).
Soms wil mijn Irish Cob wel eens klieren met trailer laden als ik bijvoorbeeld gestresst ben door en voor wat we gaan doen, maar dan weet ze ook gelijk dat dat inhoud dat ze de komende 3 dagen erna haar eten op de trailer krijgt!

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:00

Mocht je hulp willen? Het is mijn werk om laadproblemen op te lossen! Dus mocht je hulp willen kom ik graag langs, hierbij train ik jou mee zodat je weet wat je moet doen en hoe als er een keer een terugslag voordoet! Voor meer info/referenties kan je ook op mijn website terecht of pb-en kan ook!
Succes!

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:08

Ik raad petra vlasblom of 1 van haar studenten aan, www.2moons.nl ..
werken net als eddie modde op een paardvriendelijke manier.

Succes!