Ervaringen/Advies gevraagd met specifieke 4x4's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke zouden jullie kiezen?

Opel Frontera
1 (12%)
Jeep Cherokee
3 (37%)
Mitsubishi Pajero Sport
Geen stemmen
Kia Sorento
1 (12%)
Landrover Freelander
3 (37%)

Totaal aantal stemmen: 8

urosa

Ervaringen/Advies gevraagd met specifieke 4x4's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 14:03

Wij zijn nu nog in het bezit van een Opel Omega:
Afbeelding
Naar grote tevredenheid brengt deze auto mij en mijn paard in een 1,5 paards trailer al 4 jaar overal heen.
Het wordt nu echter tijd om naar een vervanger te kijken ook omdat we straks een 2 paards trailer willen.

Nu twijfelen we over een aantal modellen:
Afbeelding

Ojaa, Omi Prime is dus het koosnaampje voor onze auto :+
Maar goed nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
Welke zouden jullie kiezen?
Of ben je zelf in bezit van één van deze modellen en kun je kort even je ervaring met de auto beschrijven?

Hopelijk kunnen jullie onze keuze wat makkelijker maken :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:46

TAO --> HTT

DonCamillo

Re: Ervaringen/Advies gevraagd met specifieke 4x4's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:53

Heb zelf 6 jaar een Sorento gehad, prima auto: compleet, degelijk en zijn geld meer dan waard.
De Frontera en de Landrovers staan bepaald niet bekend om hun degelijkheid, die zou ik nooit nemen.
De Mitsubishi heb ik testritten in gemaakt en dat beviel goed. Over de Cherokee kan ik weinig zeggen, hij zal wel erg Amerikaans sturen (indirect) en geveerd zijn (slap), maar dat deed de Sorento ook, althans het allereerste model dat ik had. Het verbeterde erg veel nadat ik er Koni schokdempers onder had laten zetten.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:55

Ik heb zelf een freelander (TD4). Heb er zelf nog niet met de trailer mee gereden maar me achterneef wel. Die was er zeer over te spreken! Combi was een XL mustang (geloof ik) trailer met een Welsh A + KWPN.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:28

Ik weet dat de Sorento en de Mutsibutsi, dat schrijf ik niet goed sorry, wel hele goede auto's zijn. Stabiel, veilig en betrouwbaar staan daar hoog aangeschreven. Ook meer dan geschikt voor de trailer.
Maar van Landrover weet ik ook heel goed dat ze zuipen, niet echt fijn zijn en echte trekkers zijn verschrikkelijk, net als de Hummer, staat niet op je lijstje maar is ook geen aanrader tenzij je bewust aan milieu vervuiling doet. :P
Over de Jeep kan ik niet veel zinnigs zeggen, hoor daar weinig over.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:06

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:55

Ik heb een Jeep Cherokee (voorheen een Grand Cherokee) dus ik rij zo'n beetje 6 jaar Jeep.
De Cherokee weegt 1980kg en kan 3.3T trekken, je houdt genoeg over dus. Het zijn echte werkauto's (althans, bij moet ie ook af en toe de modder in op de wei o.i.d.) en ik heb er 80/20 terreinbanden onder zitten, hiermee lever je comfort in op de snelweg...maar ik moet zeggen dat ik dat niet merk. Het is vrijwel onmogelijk om vast te komen zitten in de modder, cq in de slip te raken met deze auto (in de sneeuw wel eens geprobeerd op een verlaten parkeerterrein)

Een trailer trekken is voor deze auto echt een "makkie" :D

Als je hem particulier moet rijden dan hakt de wegenbelasting er wel in, deze staat op de zaak en ik betaal geloof ik zo'n 160 per kwartaal. De vorige had ik ingevoerd als huisraad vanuit Belgie...maar voldeed niet aan de NL eisen voor grijs kenteken en dat was niet grappig: 545euro per kwartaal.

oh..ik zie hierboven over dat "indirect' sturen, dat had de vorige idd wel (die was ook heel wat jaartjes ouder) je went er wel heel snel aan...maar de nieuwe cherokee's rijden gewoon echt als luxe auto's niets amerikaans meer aan, niet meer dat zweverige.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:43

Bedankt voor al jullie reacties!
Wij neigen nu naar de Land Rover Freelander 2.0 TD4

Deze is toch wat lichter en daardoor meer betaalbaarder dan de andere zwaargewichten.
Ook zal er meestal een trailer met 1 paard getrokken worden en als er 2 paarden in de trailer komen, zal het gaan om mn eigen paard + een pony (dit zal echt maar een paar keer per jaar zijn). Dus dan hebben we aan 2000K trekvermogen wel genoeg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:49

Die vind ik ook het mooist, oog wil ook wat! Wij hebben een Chevrolet Silverado pick up, die trekt echt alles.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:05

mysa schreef:
Die vind ik ook het mooist, oog wil ook wat! Wij hebben een Chevrolet Silverado pick up, die trekt echt alles.

Heb ik ook één van te koop zien staan bij de zaak waar we gingen kijken voor een Jeep Grand Cherokee.. Gave auto's :)

We zijn inmiddels specifiek aan het kijken om te kopen en helaas de Freelander is afgevallen :( Mn vriend wilde toch een wat stoerdere auto en is op de beslissing terug gekomen. Na proef gereden te hebben in de Jeep, is hij toch wel gek geworden op Amerikaanse auto's. We hebben ook proef gereden in een Kia Sorento, erg fijne auto vonden we alllebei dus die is ook nog in te race.. vond ze niet te vergelijken, kwam ook omdat we bij een oudere Grand Cherokee aan het kijken waren, de 5.9 v8 die vond mn vriend interessant vanwege de speciale motor.. alleen de buitenkant was niet netjes meer.. heb hem gelukkig wel kunnen overhalen nu die motor wat los te laten en te kijken naar het nieuwere model, die spreekt mij wat meer aan :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:10

Mijn Cherokee is nu 3 jaar geloof ik, die daarvoor was al 11-12jr. Wel een wereld van verschil de oude was een grand cherokee maar nog wel echt amerikaans (lekbak :-) ) mijn huidige rijd, en voelt aan bijna als een mercedes/bmw, niet te vergelijken dus. Ik zou zelf geen V8 willen hebben (en ja ik weet hoe dat voelt- maar je wilt er een trailer aan hangen !) Cherokees zijn geen scheurbakken, maar wel super degelijk en trekken kunnen ze als de beste! je voelt echt niet dat er 2 paarden achter hangen. Ik probeer altijd met de vrachtwagens mee te rijden, maar bij gebrek aan vrachtwagens met ik altijd uitkijken dat ik toch niet te hard rij :D