Ik heb een pony zonder paspoort ( dat is de vorige eigenaar kwijt geraakt..) Nu heb ik wel zijn chipnummer, maar ik kan nergens terugvinden bij welk stamboek hij hoort. Het chipnummer is niet bekend volgens de website van pve.
Is er ergens nog te achterhalen bij welk stamboek hij hoort? Nu wil ik een nieuw paspoort aanvragen, maar waar? En hoe kom ik aan zijn geboortedatum etc?
Eventueel iemand langs laten komen met een chip-scanner. Weet de vorige eigenaar door wie de pony is gechipt? Anders bij deze persoon navraag doen.
noahlady
Geplaatst: 12-10-12 20:35
beetje vreemd dat er geen paspoort bij zit. Je kan inderdaad de chip uit laten lezen, door bijvoorbeeld de DA, misschien dat die je meer info kan geven?
Jet
Geplaatst: 12-10-12 23:37
Diesel, een paar vragen:
Komt de pony oorspronkelijk uit Nederland? Buitenlandse chips zijn niet bekend bij het PVE. De eerste vier cijfers staan volgens mij voor het land, misschien kan je daar iets mee.
Weet je zeker dat er een paspoort bij is geweest? het kan ook zo zijn dat hij wel gechipt is, maar dat de toenmailge eigenaar de papieren niet heeft opgestuurd, dan is het chipnummer ook niet bekend bij de PVE en is er helemaal geen paspoort.
Weet je met welk apparaat de chip is gecheckt? Er zijn apparaten die alleen Nederlandse chips uitlezen, maar ook die buitenlandse chips uitlezen...
Hoe oud is de pony ongeveer?
Als de pony in Nederland gechipt is en er is echt een paspoort bijgeweest, hangt het er weer vanaf of het stamboekpapieren heeft. Als er geen stamboekpapieren bijzitten, kan het zijnd at hij bij de KNHS is ingeschreven, of bij het Fjordenstamboek ( was destijds goedkoop en ook open voor niet-Fjorden qua chippen). KWPN deed dat ook wel, maar was wel duurder.
Het zou wel fijn zijn als je er achter kan komen waar de chip is uitgegeven, wil je anders de eerste vier cijfers hier neerzetten?
diesel_
Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-12 20:05
fijn dat de eerste 2 reacties echt nergens op slaan. er staat toch heel duidelijk dat ik het chipnummer heb!!
@ Jet; het is gelukt, er moesten nog 3 cijfers voor (NL) hij stond bij het NL shetland stamboek dus daar ben ik nu bezig met de aanvraag
Dat wordt verdomd lastig om een papoort te krijg. Hier hetzelfde verhaal. Maar krijg geen nieuw paspoort. Heb hele discussies gehad met het product van vleeswaren en eieren oid.
En met de knhs. Pony heeft speciale medicijnen nodig die geregistreerd dienen te worden in het paspoort. Maar die krijgt ze dus niet omdat ik geen nieuw paspoort kan krijgen.
je kan idd duplicaat aanvragen, maar dat ligt rond de 170-200
Saul
Geplaatst: 13-10-12 21:45
Die kreeg ik niet omdat het oude paspoort ooit nog op kan duiken.
Daarnaast moest ik een verklaring hebben van de oude eigenaar. Enkel zij kon het duplicaat met hoge uitzondering aanvragen. Maar helaas woont zij vort in het buitenland en gaat dat niet gebeuren..
diesel_
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-12 13:05
En nu mag jij dus officieel je pony ook niet vervoeren?
Wat raar zeg, natuurlijk kan hij nog opduiken, maar kun je dan geen verklaring opsturen ofzo dat hij gevonden is maar per ongeluk in de openhaard gevallen ofzo .. ik zou wat leuks verzinnen in ieder geval
Saul
Geplaatst: 14-10-12 13:20
Ik mag niks. Sterker. Nog als ze komen controleren ben ik de sjaak. Want ik ben illegaal bezig en had nooit zo dom moeten zijn om een pony zonder paspoort te kopen ..
Punt is ik weet niet op wie zijn naam het paspoort staat ..
Heb je wel een mutatiedocument? Anders kan het zijn dat je pony gechipt is, maar dat de papieren niet opgestuurd zijn en hij dus nog niet geregistreerd is?
Shirley
Geplaatst: 14-10-12 13:29
Als je de chip laat uitlezen, ben je daar natuurlijk zo achter
Maar ik geloof er niets van dat een dierenarts bepaalde medicijnen weigert te geven vanwege het ontbreken van een paspoort ! Onderteken desnoods een verklaring bij de dierenarts dat je je pony niet zal laten slachten ( wat dus ook al helemaal niet kan zonder paspoort ... ) en geef dat dier wat het nodig heeft !!
Da wilde de medicijnen niet geven omdat dit in het paspoort moet staan idd vanwege de slacht.
Mutatie document zegt mij niks. Ben al bijna 3 jaar aan het vechten voor een paspoort.
Moet een verklaring hebben van de oude eigenaresse maar die krijg ik niet.
Jet
Geplaatst: 14-10-12 15:19
"Ik ben het paspoort van mijn paard kwijt, wat moet ik nu doen?
Allereerst heel goed zoeken, want een duplicaatpaspoort is kostbaar. Als het paspoort echt niet meer te vinden is, moet hiervan aangifte worden gedaan. Dit kan gedaan worden bij het plaatselijke bureau in/bij de woonplaats van de ‘aanvrager’. Bepaald is dat er uitsluitend een duplicaat mag worden afgegeven wanneer er een kopie van de aangifte bij de politie wordt meegestuurd met een volledig ingevuld “Identificatie & Registratieformulier Paardenpaspoort” en een duidelijke kleurenfoto waarop de aftekeningen goed zichtbaar zijn. De KNHS mag hier niet op een andere wijze mee omgaan. Let op: de instantie die het originele paspoort heeft gemaakt, moet ook het duplicaat uitgeven. Hiervoor moet worden opgestuurd: - een kopie aangifte van de politie; - een door de dierenarts volledig ingevuld “Identificatie & Registratieformulier”; - één of meer foto‘s van het paard/pony waarop de aftekeningen goed zichtbaar zijn; - aanvrager kan aangeven of het paspoort wel/niet aangetekend verzonden moet worden.
Nadat de factuur is betaald, wordt het duplicaatpaspoort verzonden."
Dit heb ik van de site van de KNHS. Als je dus het chipnummer hebt, Tyrcanol, dan kan je op de site van het PVE zien welke instantie het paspoort heeft uitgegeven. Aangifte doen bij de politie, DA erbij halen die het Identificatie en Registratieformulier invult en ondertekent, duidelijke foto's maken en alles opsturen naar de instantie die het vorige paspoort heeft uitgegeven. Dan de rekening betalen en daarna krijg je het opgestuurd. Volgens mij moet jou dat gewoon lukken, ik zou het in elk geval op deze manier proberen. Misschien niet helemaal volgens de regels, maar ja, dan hadden ze het maar makkelijker moeten maken om een duplicaat te kunnen krijgen. Het kost natuurlijk wel weer aardig wat geld, maar dan is alles wel in orde.
O ja, een mutatiedocument bestaat alleen in België.
Saul
Geplaatst: 14-10-12 15:57
Maakt dat dan nog uit op wie zijn naam de pony staat?
Ik weet dat ze ingeschreven staat bij het nwpcs. Ondanks dat er geen grijntje welsh bloed in zit maar dat terzijde.
Goed aangifte doen dus ..
Edit. Hoe kom ik aan dat Identificatie en Registratieformulier?
Jet
Geplaatst: 14-10-12 16:55
Dat heb je vaker, dat pony's of paarden via een stamboek geregistreerd zijn terwijl ze geen stamboekpapieren hebben.
http://www.nwpcs.nl/images/stories/digi ... lfjaar.pdf . Dit is een formulier dat je kan invullen voor het overschrijven. Je hoeft zelfs geen lid te worden zie ik. Dat zou ik eerst doen als ik jou was, voordat je aangifte doet. Ik kan er niet op vinden dat de oude eigenaar mee moet tekenen hiervoor, dus ik zou het gewoon stomweg invullen en opsturen. Dat kost je zo te zien Eur 47,75.
Dat Identificatie en Registratieformulier moet je dierenarts hebben, die zal dat mee moeten nemen als hij de chip uitleest en het formulier invult.
Saul
Geplaatst: 14-10-12 17:00
Oké dus er is wel een manier. Dan ga ik dat toch overwegen. Ondanks dat dit me meer kost dan de pony heeft gekost maar toch.
Bedankt !
Jet
Geplaatst: 14-10-12 17:47
Ja, het is inderdaad wel een aardige uitgave, zeker als het voor een pony is die weinig heeft gekost en nu ook nog dure medicatie moet krijgen, maar als jouw pony anders die medicatie niet krijgt is het eigenlijk niet echt een keuze. Of het moet zo erg zijn dat de overlevingskans even goed heel klein is, dan zou je in overleg met je DA hem bij de DA kunnen laten inslapen en daar door Rendac op laten halen. Het klinkt misschien wel cru, zo is het niet bedoeld, zeker niet, maar een mens moet wel reëel blijven naar mijn idee.
Ik heb vorig jaar een erg jong katje gratis gehad en ben er gelijk mee naar de DA gegaan omdat ze er erg ziek uitzag, heeft me ook aardig wat gekost aan verschillende DA-bezoeken en medicijnen, maar ze is er nog en ziet er nu echt goed uit!
Dankje wel! Ze heeft nu andere medicatie gehad. Duurdere maar ach. Als het haar helpt. Pony koste geen drol maar heb helaas iemand anders zijn ellende gekocht ...
Maargoed ze komt er wel boven op! Kost een hoop maar dat heb ik er zeker voor over
Jet
Geplaatst: 14-10-12 22:49
Gelukkig kon ze dan ook die andere medicijnen krijgen, zonder dat het paspoort ingevuld hoefde te worden. Mooi als ze er weer bovenop komt!
De ellende van een ander kopen gebeurt helaas heel vaak, of zelfs met geschonken paarden merk ik om me heen. Gelukkig heb jij het er wel voor over om de pony weer goed te laten zijn, dat siert je!