Ervaringen klep trailer laten vernieuwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Ervaringen klep trailer laten vernieuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:32

Hoi allemaal,

Ik vraag me af of jullie ervaring hebben met het laten vernieuwen van de klep van de trailer.
Onze klep is van de week afgebroken, godzijdank was het paard al net de klep af en is er niks gebeurd.
De klep was een klein beetje gaan rotten. Nu wil de dealer er een nieuwe klep op zetten, maar wij twijfelen daar over. De trailer is 20 jaar oud, een Westfalia polyester trailer. Een heel fijn ding in gebruik verder. De bodem van de trailer zelf is nog goed, maar de klep niet meer dus.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 11-10-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:40

Snoekiej schreef:
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of jullie ervaring hebben met het laten vernieuwen van de klep van de trailer.
Onze klep is van de week afgebroken, godzijdank was het paard al net de klep af en is er niks gebeurd.
De klep was een klein beetje gaan rotten. Nu wil de dealer er een nieuwe klep op zetten, maar wij twijfelen daar over. De trailer is 20 jaar oud, een Westfalia polyester trailer. Een heel fijn ding in gebruik verder. De bodem van de trailer zelf is nog goed, maar de klep niet meer dus.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Welk type Westfalia?

Snoekiej

Re: Ervaringen klep trailer vernieuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:43

Volgens mij is het de Jupiter. Tweepaards, met een groot raam in het midden, polyester buitenkant.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:54

Snoekiej schreef:
Volgens mij is het de Jupiter. Tweepaards, met een groot raam in het midden, polyester buitenkant.

Hhhhmmm, het zal niet heel veel afwijken van een Saturnus, dus echt moeilijk zal het niet zijn, maar wat de precieze aandachtspunten zijn, heb ik zo geen beeld bij.

Bij een Saturnus demonteer je de gasveren en tik je de drie pennen uit de scharnieren (denk om de veerclips). De klep heb je dan in handen. Vervolgens boor je de popnagels uit om de ijzeren rand te verwijderen en maak je de bouten los om de strips van de klep te verwijderen.
Daarna zaag je de plaat na van een goede kwaliteit multiplex of betonplex. Boor alle benodigde gaten en zet de boel goed in de lak (betonplex alleen de zijkanten en boorgaten)
Daarna zet je alles opnieuw vast (wie verstandig is, doet dat met RVS bouten) en bouw je de boel weer in elkaar.

Bij de Saturnus moet je erop letten dat de scharnierpunten van de klep op de trailer goed zijn en dat de strips die daarin zitten ook goed eruit komen, zonder de boel te beschadigen. De gasveren staan onder voorspanning. Opletten dus bij demonteren van de klep!!

Snoekiej

Re: Ervaringen klep trailer vernieuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 23:13

Bedankt voor de info, al snap ik er verder niet zo veel van als techniek-leek :D
Ik ben vooral benieuwd naar wie het heeft laten doen, hoeveel je er ongeveer voor kwijt was en waar je op moet letten en dergelijke. Zijn de mensen er tevreden mee of hadden ze achteraf liever een hele nieuwe trailer gekocht?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:04

Snoekiej schreef:
Bedankt voor de info, al snap ik er verder niet zo veel van als techniek-leek :D
Ik ben vooral benieuwd naar wie het heeft laten doen, hoeveel je er ongeveer voor kwijt was en waar je op moet letten en dergelijke. Zijn de mensen er tevreden mee of hadden ze achteraf liever een hele nieuwe trailer gekocht?

Nu ja, ik heb het dus zelf gedaan en dat is prima gelukt :D Maar ik heb de rest van mijn trailer ook zelf gedaan, dus dan is zo'n klep een eitje.
Zo'n plaat betonplex kost de wereld niet en een klein potje boten- of autolak zijn ook geen kosten die opwegen tegen de verliezen van inruil......

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:42

klep vervangen is heel makkelijk, dus ik zou niet weten waarom je het niet zou doen.

het is trouwens niet heel logisch dat alleen je klep rot is en de andere wanden en vloer nog goed. ik zou alles nog maar eens goed na (laten) kijken.