Paard in WA verzekering, hoe zit dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joliinee

Paard in WA verzekering, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:11

Gister tot mijn grote schrik kreeg ik telefoon van een paar huizen verderop bij mij op de dijk,
"je paarden lopen los bij de haven, ga er nu naar toe.."

Tja, dan schrik je.. Alles is goed afgelopen, paarden hebben niks en er zijn ook geen mensen gewond geraakt, alhoewel het rond half 5 was en dus heel veel mensen uit hun werk komen..

Nu is mijn vraag, ik heb mijn paarden nergens "extra" voor verzekerd, stel dat er nu iemand anders gewond was geraakt door mijn paarden, wie draait er nu eigenlijk echt voor de kosten op? Onze verzekeringsadviseur heeft ons een tijd geleden verteld dat de paarden onder onze WA verzekering vallen. Daar zijn we altijd van uit gegaan, maar nu wil ik hier toch eigenlijk wel meer over weten..

Ik hoop dat iemand me iets meer kan vertellen.
Sorry als er al zo'n topic bestond, ik heb hem niet kunnen vinden..

Groetjes!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard in WA verzekering, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:14

klopt, als je paarden hobbymatig houd vallen ze als huisdieren onder je WA verzekering.
Alleen als je er meer dan (5? geloof ik) hebt moet je je bijverzekeren, tenminste dat was een jaar of wat terug zo.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:36

Ik heb het laatst ook weer eens nagevraagd aan de verzekering. En idd het hobbymatig houden van paarden valt onder je WA verzekering. In mijn geval staat mijn paard een half jaar elders en wordt dat half jaar door iemand anders gereden en verzorgd. Maar mocht er wat gebeuren, dan valt het paard nog steeds onder mijn WA verzekering.
Ook hobbymatig een paardrijlesje geven valt daar onder. Maar zodra de activiteiten als doel hebben om geld mee te verdienen, dan valt het er niet meer onder.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:48

Het klopt dat hobbyatig gehouden paarden onder je WA vallen, echter de ene verzekeringsmaatschappij vind 1 of 2 nog hobbymatig, daarboven niet, de andere vind 10 geen probleem... Neem gewoon even contact op met je verzekeringsmaatschappij en zij kunnen het je zo vertellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 01:50

Zolang het hobbymatig is wordt alles gewoon vergoed, ongeacht de context.
Wettelijk gezien ben je bij meer dan 4 of 5 paarden niet meer hobbymatig bezig maar ik heb geen idee hoe de verzekering dat ziet.

Het is net als bij een hond, als die losloopt en bij de buren in de tuin de planten uitgraaft, de auto beklimt of wat dan ook, wordt ook vergoed. En of je dan maatregelen hebt genomen of niet maakt niet uit.
Net als een kind wat een steen door de ruit gooit, is opzettelijk maar wordt ook vergoed (niet als je dat als volwassene gaat doen trouwens).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:56

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:58

Wij hebben toevallig vorige week naar de verzekering gebeld voor dezelfde vraag en inderdaad valt het onder de WA verzekering. Indien je meer als 5 hebt willen ze het wel weten. Maar bel je verzekering even en je hebt het antwoord.

bobbympJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:01

Ik weet idd dat je paard(en) onder de WA vallen,maar heb tot nu toe alle (2 kleine ongelukjes) op mn ruiterbewijs kunnen verhalen......

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:08

Handig topic en goed om te weten. Sinds vorige week ben ik officieel eigenaar van een paard, die op stalling staat bij een derde. Moet ik dit nu ook bij mijn verzekering melden of valt ze automatisch onder mijn WA, mocht er ooit iets gebeuren?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:41

Neem even de moeite om de link te lezen ;) .

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:02

Leorah schreef:
Handig topic en goed om te weten. Sinds vorige week ben ik officieel eigenaar van een paard, die op stalling staat bij een derde. Moet ik dit nu ook bij mijn verzekering melden of valt ze automatisch onder mijn WA, mocht er ooit iets gebeuren?

Bel je verzekering even en meld het, dan krijg je geen gezeur meer achteraf. Onze verzekering heeft er wel een aantekening van gemaakt ondanks dat ik ''maar'' 1 paard heb. Vonden ze toch fijn om te weten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:17

bobbymp schreef:
Ik weet idd dat je paard(en) onder de WA vallen,maar heb tot nu toe alle (2 kleine ongelukjes) op mn ruiterbewijs kunnen verhalen......

Je ruiterbewijs is een verkapte WA verzekering

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:24

Hartstikke bedankt allemaal, ik ga morgen even de verzekering bellen om te vragen hoeveel we er onder mogen laten vallen, we hebben er momenteel 4..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:25

bobbymp schreef:

En het ruiterbewijs haalt het geld vervolgens gewoon weer terug bij je eigen WA..

bobbympJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:19

Oke...... Dat wist ik dus niet....ik heb er namelijk verder nog nooit meer iets over gehoord.het is allemaal supersnel geregeld,even een telefoontje dat,en wat,er schade is en later rekening opsturen en hun handelen het af......

Bij mijn WA verzekering gaat het een stuk lastiger.....