Stroomvoorziening van auto naar Trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Stroomvoorziening van auto naar Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:58

Sinds kort heb ik zowel een nieuwe auto als een nieuwe trailer.

Nu heb ik op mijn Peugeot 407 schijnbaar een Multicon West aansluiting, dit is 13 polig.
Mijn trailer heeft een 13 polige jeager aansluiting.

Nu ben ik opzoek naar een verloopstekker.
Echter heb ik zo ongeveer het verstand van een vlieg van aansluitingen en vandaar mijn vraag....

Misschien hier wat handige mannen, of vrouwen :P

Ibbel

Re: Stroomvoorziening van auto naar Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:00

Is het niet handiger de trailerbedrading even te laten ompluggen?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:02

Dat kan handiger zijn, echter gebruik ik mijn trailer hooguit 6x per jaar, en om daar nou de hele boel voor om te laten leggen :P Dacht misschien voldoet een verloopstekker ook wel :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:13

Als het je eigen trailer is zou ik er toch een andere stekker op laten zetten. Verloopstekkers zijn echt ondingen!
Verder kun je die verloopstekkers halen bij een trailerboer of automaterialenwinkel.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:19

Het meest wijs is om een andere stekkerdoos op de auto te laten zetten (een Jeager) een verloop die je nodig zou hebben is veelal duurder dan de stekkerdoos van de auto ombouwen.
ook dit hebben wij al meerdere malen aan de hand gehad, een stekkerdoos van de auto is rond de 25/30 euro en wij zijn er met een half uurtje werk mee klaar, dus dan zou je rond de 50 euro klaar kunnen zijn ;)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:22

Ik weet niet of je bij ons uit de buurt komt, anders zou je bij een plaatselijk universeel autobedrijf voor ditzelfde bedrag klaar kunnen zijn ;) wel wijs om het vooraf even te informeren, zodat je achteraf niet voor nare verassingen komt te staan :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:29

Ik ben er inderdaad achter dat ik voor 50 euro de stekkerdoos kan laten vervangen, echter vind staat overal op internet dat je niet moet gaan sleutelen aan je auto ;-)

Rijden met de trailer zonder verlichting mag ook niet :P Dus moet er toch echt eerst een verloopstekker komen :P En tja als die er dan toch is ;)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:42

__PSM__ schreef:
Ik ben er inderdaad achter dat ik voor 50 euro de stekkerdoos kan laten vervangen, echter vind staat overal op internet dat je niet moet gaan sleutelen aan je auto ;-)

Rijden met de trailer zonder verlichting mag ook niet :P Dus moet er toch echt eerst een verloopstekker komen :P En tja als die er dan toch is ;)

Zelf aan je auto sleutelen is inderdaad niet aan te raden := maar een goed autobedrijf zou het moeten kunnen hoor, ik denk ( weet zeker) nl dat je erg schrikt :$ van de prijs van het verloopje die jij nodig hebt , dat zou weleens het dubbele van de stekkerdoos voor de auto kunnen zijn <<)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:44

Die zijn toevallig exact even duur :P

En ik doel niet op zelf sleutelen :P maar dat er op moderne auto's een probleem is qua aansluiting veranderen....

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:46

__PSM__ schreef:

En ik doel niet op zelf sleutelen :P maar dat er op moderne auto's een probleem is qua aansluiting veranderen....

Dan hou ik me aanbevolen voor het adres :D waar jij die stekker vandaan haalt, dat doe je dan beter als wij _O-
ja dan zou ik ook voor de verloop gaan :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:46

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:50

__PSM__ schreef:
http://www.outdoorwebshop.nl/adapter-13 ... p-127.html

Tada :P Welliswaar geen stekker :P maar wel een prima oplossing, zeker omdat mijn stekkerdoos erg ver onder de auto zit....

Ja deze ken ik wel, maar dit is niet echt een verloop stekker er zit nog een stuk draad tussen :o waardoor je dus sneller kans hebt op storingen.
Maar daarbuiten is het wel een prima oplossing, toch zou ik dan toch voor de stekkerdoos gaan, qua auto maakt het niet uit, als ze het voor hetzelfde bedrag doen dan heb je in de toekomst minder problemen te verwachten ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:51

__PSM__ schreef:

Yep, dat is de betere kwaliteit bangmakerij!

Het klopt wel dat je bij moderne auto's (CAN-bussysteem) niet klakkeloos de signalen van de achterlichten af kunt pakken maar dat je in moet koppelen op een speciale aansluiting. Die aansluitsets zijn gewoon verkrijgbaar bij de dealer.

Welke connector je vervolgens onder je auto schroeft, daar ziet dat CAN-bussysteem helemaal niets van en zal daar dus ook helemaal niet op reageren. Je kunt straffeloos een andere stekerdoos (laten) plaatsen, hetgeen ook de aan te raden oplossing is.

Enne, zo'n verloop kost 60 euri's ex BTW. Wil je dat zelf controleren? www.toolspecial.com have fun.......

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:27

Toch apart, ik heb overleg gehad met multicon, op een multicon west past ook gewoon een 7 polig verloop, en een jeager aansluiting...

Echter heb je dan geen mistlicht...

Toch eens een stekkertje gehaald die II terug mag brengen, kijken wat het doet...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:32

Ik weet niet hoeveel aanhangers er verder nog achter jouw auto moeten, maar als het alleen om deze gaat zou ik een andere stekker aan de trailer zetten die in de trekhaakdoos past.De commerciele jongens geven toch alleen maar adviezen waar ze zelf ook nog een beetje beter van worden <<)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:37

__PSM__ schreef:
Toch apart, ik heb overleg gehad met multicon, op een multicon west past ook gewoon een 7 polig verloop, en een jeager aansluiting...

Echter heb je dan geen mistlicht...

Toch eens een stekkertje gehaald die II terug mag brengen, kijken wat het doet...

Je krijgt een 13-polige Jeager echt niet werkend in een Multicon WeSt! De 7-polige steker past inderdaad op de multicon WeSt (die is daar speciaal op ontworpen!!), dus een verloop van 7-polig naar 13-polig Jeager gaat gewoon werken, met uitzondering van het mistlicht. Als je trailer oud genoeg is (voor 1997) dan is dat geen probleem; jongere trailers MOETEN een werkend mistlicht hebben....

Karreman schreef:
Ik weet niet hoeveel aanhangers er verder nog achter jouw auto moeten, maar als het alleen om deze gaat zou ik een andere stekker aan de trailer zetten die in de trekhaakdoos past.De commerciele jongens geven toch alleen maar adviezen waar ze zelf ook nog een beetje beter van worden <<)

En daar heb jij je nooit schuldig aan gemaakt hier, toch??

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:18

Toch vreemd dat sommige mensen meteen in de gordijnen hangen als ik zo'n opmerking maak.