Verzekeringen, ervaringen en tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Verzekeringen, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:27

Doordat er in de laatste tijd veel paarden in mijn omgeving gewond zijn geraakt, en de kosten daarvan de pan uitgestegen zijn ben ik nu aan het nadenken om mijn paard te verzekeren.

Maar, net zoals bij auto verzekeringen zijn er zoveel, elk met zijn eigen voorwaarden, plus en minpunten. Vandaar dat ik graag de meningen, tips en ervaringen van Bokt wil horen.

Mijn paard is waarschijnlijk niet zoveel waard, en had zelf een bedrag van ongeveer 3000.- euro in gedachten.

Het is een ruin, castratie-post, vruchtbaarheidsonderzoeken, of andere merrie gerelateerde posten zijn dus ook niet nodig. Maar bij de meeste zit dit toch in een pakket.

En stel; je paard krijgt een klap van een ander paard, het is spoed, avond en moet naar een kliniek. Bij sommige verzekeringen lees ik in de voorwaarden dat je eerst de verzekering op de hoogte moet stellen voordat je paard naar een kliniek toe mag... Hoe gaat dit in de praktijk?

Als er dan blijkt dat je paard niet volledig meer zal herstellen, en enkel als grasmaaier zijn leven kan doorbrengen, en de verzekering bepaald dat er een einde aan gemaakt moet worden... Hoe gaat dat in de praktijk? Moet je je paard dan uitkopen, of stopt de verzekering op dat moment?

Tot slot moet het natuurlijk ook nog te betalen blijven...

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt :)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:54

Jury, bedankt. Ik heb zeker de zoekfunctie gebruikt. Maar voorwaarden veranderen relatief vaak, en kan toch mijn antwoorden niet goed genoeg terug vinden in deze topics.

Vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt, en vooral ook vraag naar ervaringen in de praktijk.

Anoniem

Re: Verzekeringen, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:01

Verzekeren doe je om kosten te kunnen dekken die buiten je eigen draagkracht vallen. Bij paarden is het zo dat de voorwaarden vaak erg ondoorzichtig zijn en dat de polissen soms op onverwachte momenten toch niet helemaal dekken wat je zou willen. Je kunt een paard het beste of helemaal niet of helemaal wel verzekeren, tussenvormen zoals 'voor de dood' en 'beperkte ziektekosten' zijn zinloos omdat die eigenlijk nergens bruikbaar voor zijn. Een paard van 3000 euro zou ik nooit helemaal tot de max verzekeren met de duurste polis omdat dit vaak toch de kosten niet zal dekken. De koliekoperatie wordt vaak gebruikt als voorbeeld, maar die is dus duurder dan de maximale vergoeding omdat die samenhangt met de verzekerde waarde. Je hebt dan alsnog kosten terwijl je wel voor je gevoel veel premie betaalt. Zet eens onder elkaar wat de premie zou kosten per jaar en tel daar ook eigen risico, eigen bijdrages en vrijgestelde bedragen bij op. Dan heb je een kostenplaatje per jaar wat je kunt vergelijken met de zogenaamde opbrengst.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 08:26

Lovely, bedankt voor je reactie.
Ik weet dat voorwaarden vaak erg ondoorzichtig zijn. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar ervaringen.

Kijk; ik heb wel een leuk spaarpotje. Maar er hoeft maar 1x iets, ergs, te gebeuren en het is weg. En dan..?

Voor de dood is geen reden om voor mij een paard te verzekeren. Ik wil gewoon een "basis" verzekering waarin kosten zoals koliekoperaties, opname in kliniek, foto's, etc. wordt opgenomen. Maar vaak zitten daarin dan ook weer speciale merriebehandelingen, en die heb ik gewoonweg niet nodig omdat ik een ruin heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:51

Koliekoperaties zijn wel een apart ding. 'Iedereen' wil er voor verzekerd zijn, maar in de meeste gevallen is een operatie het begin van een nog langere lijdensweg. Er zijn 'maar weinig paarden die succesvol herstellen van zo'n operatie en het is dus steeds de vraag of je dat wil voor je paard en wat je zoal met je paard doet. Het maakt dan enorm veel uit of je wilt rijden, misschien wel sporten of dat je het ook prima vindt als je paard gewoon alleen maar wat in de wei staat. Een verzekeringsmaatschappij gebruikte de koliekoperatie ook als argument om een verzekering te verkopen, maar ik vind dat als het zo slecht is met een paard dat hij ervoor op tafel moet, dat een paard misschien dood wel beter af is. De tegenvraag (aan de verzekeringsmaatschappij) is dan of je je paard uitgekeerd krijgt als je 'm laat afmaken in plaats van te opereren.

Kostentechnisch heeft het geen zin om je paard te verzekeren voor 3000 euro en dan operaties en kliniekopname vergoed willen hebben. Je krijgt per jaar niet meer dan ongeveer 2000 euro terug van de verzekering en de kosten voor zulke grote dingen liggen aanmerkelijk hoger. Je zult je potje hoe dan ook hard nodig hebben en je moet je dus afvragen of het wel zin heeft om premie te betalen of dat je dat beter ook in dat potje kunt stoppen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:21

Lovely schreef:
Koliekoperaties zijn wel een apart ding. 'Iedereen' wil er voor verzekerd zijn, maar in de meeste gevallen is een operatie het begin van een nog langere lijdensweg. Er zijn 'maar weinig paarden die succesvol herstellen van zo'n operatie en het is dus steeds de vraag of je dat wil voor je paard en wat je zoal met je paard doet. Het maakt dan enorm veel uit of je wilt rijden, misschien wel sporten of dat je het ook prima vindt als je paard gewoon alleen maar wat in de wei staat. Een verzekeringsmaatschappij gebruikte de koliekoperatie ook als argument om een verzekering te verkopen, maar ik vind dat als het zo slecht is met een paard dat hij ervoor op tafel moet, dat een paard misschien dood wel beter af is. De tegenvraag (aan de verzekeringsmaatschappij) is dan of je je paard uitgekeerd krijgt als je 'm laat afmaken in plaats van te opereren.

Kostentechnisch heeft het geen zin om je paard te verzekeren voor 3000 euro en dan operaties en kliniekopname vergoed willen hebben. Je krijgt per jaar niet meer dan ongeveer 2000 euro terug van de verzekering en de kosten voor zulke grote dingen liggen aanmerkelijk hoger. Je zult je potje hoe dan ook hard nodig hebben en je moet je dus afvragen of het wel zin heeft om premie te betalen of dat je dat beter ook in dat potje kunt stoppen.

Bovendien ligt de premie voor een dergelijk uitgebreide verzekering tegenwoordig rond de 18% van de verzekerde waarde. In het voorbeeld van TS zou dat op een premie van zo'n 540 euro per jaar zijn.
Oftewel: in zes jaar tijd heb je je verzekerde waarde naar de verzekeraar gebracht en is de verzekeraar uit de kosten, jij niet........

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:32

Ik kan je in ieder geval Hippozorg afraden...mijn paard had bij de inspectie mok...en de kosten van mok wordt nu voor de rest van haar leven uitgesloten....echt zo belanchelijk...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:38

Pas altijd op het volgende: Je hebt eerst de basisverzekering voor een bepaald pakket. Daarnaast!! sluit je de ziektekostenverzekering af, ook voor een bepaald pakket. LET OP : De basis - en de ziektekostenverzekering zijn aan elkaar verbonden! Je kan geen lage basisdekking én een hoge ziektekostendekking afsluiten. Je zal die twee in evenwicht moeten afsluiten. Bij mijn verzekering staan ze in klasses aangegeven, bij een klassen 2 basisverzekering, hoort een ziektekostenverzekering klasse 1 of 2. De klasses gaan tot 4.Dus wil jij een hoge dekking, dan is je basisdekking ook hoog.
Lees een aantal sites van verzekeringen door, ook die vervelende kleine letters, want daarin staan regeltjes en uitsluitsels vermeld en ook wat er bv gebeurt als je paard wordt afgekeurd. SUCCES!