Fiets vervoeren aan laadklep trailer: ervaringen/tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Fiets vervoeren aan laadklep trailer: ervaringen/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:37

Yesssssss!

De trailer hebben we al een poosje, maar nu zijn we ook geslaagd voor een geschikte trekauto *\o/*
Dus we kunnen aan de slag met het maken van een plan voor de fiets van mijn vriend, want die moet natuurlijk ook mee.
De trailer is een 1,5 paards aluminium van Weijer (de fiets kan dus niet in de trailer)

We willen de fiets liever niet op de dissel of aan de auto, maar bij voorkeur aan de achterkant (of zijkant?) van de trailer bevestigen.
De afstandshouders zijn van rubber, dus daaraan ophangen gaat niet. Waar we nu aan denken zijn:
- bevestigingsoogjes maken en daar met touw de fiets aan ophangen
- een fietsendrager voor een caravan kopen en die op de klep monteren

De voorkeur gaat uit naar optie 2, mits de fietsendrager er makkelijk vanaf kan, zodat we geen probleem hebben als de klep omlaag is

We hebben hier geen ervaring mee en willen graag wat input.
Is dit te doen? Waar moeten we aan denken? Welke fietsendrager is een aanrader en welke niet?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:40

Ik geloof niet dat ik een fiets aan de klep zou bevestigen. Mocht er tijdens het rijden iets gebeuren met je paard, wil je niet eerst nog die fiets eraf moeten halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:43

Rumpleteaser

Re: Fiets vervoeren aan laadklep trailer: ervaringen/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:46

@ Mavelle: ik heb een deur aan de voorzijde, zodat ik snel bij mijn paard kan. En zo'n demontabele fietsendrager schijnt er snel vanaf te zijn. Maar goed; we zoeken naar ervaringen, want die hebben we zelf niet :)

@ Janouk: kogeldruk, gewichtsverdeling, het uitsteken van de fiets..... achterop lijkt ons daardoor prettiger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:58

Vouwfiets of wielen er af voor transport zodat die in de trekauto past is ook geen optie?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:00

@ Tamary: dat is een overweging inderdaad :j
De trekauto heeft een flinke achterbak, dus dat zou zomaar kunnen passen.

Die optie gaat alleen niet op in geval van een vakantie.
Daarom zoeken we voor dat soort zaken een manier om paard en fiets in/aan de trailer te vervoeren.
En dan het liefste paard in de trailer en fiets eraan :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:04

En er is echt geen extra schot in de trailer te plaatsen waar fiets net tussen past? Moet je wel eerst fiets laden, maar dat moet geen probleem zijn. Shet + paard schijnt ook te passen en fiets is smaller.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:15

@ Tamary: Dat vind ik niet zo'n fijn idee

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:16

Rumpleteaser schreef:
@ Mavelle: ik heb een deur aan de voorzijde, zodat ik snel bij mijn paard kan.

Ik neem aan dat je dat kleine deurtje bedoeld dat de meeste hebben? Als mijn paard valt in de trailer, of de trailer word aangetikt zou ik erg blij zijn als ik ook nog op een andere manier bij mijn paard kon eigenlijk.. De kans dat het gebeurd is niet groot, maar het zal je maar wel gebeuren.

Op de zijkant monteren met een zelfgemaakte fietsendrager vind ik dan een beter idee :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:18

Mavelle schreef:
Op de zijkant monteren met een zelfgemaakte fietsendrager vind ik dan een beter idee :j

Dat zet je de fietsendrager aan de zijwand? Is dat niet onstabiel qua gewicht?
Alhoewel, de trailer is breed genoeg en kan ook tegen een bewegend paard :D
Zelfgemaakte fietsendrager: heb je daar een voorbeeld van?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:21

Ben het met Mavelle eens. Heb ook eerder een trailer gezien waar ze de fiets aan de zijkant hadden gemonteerd. Een paar goeie beugels monteren zodat de fiets daar op kan leunen en dan nog goed vast zetten.

Gewicht van een fiets en een steun is niet zo veel gewicht. Als je een 2 paards trailer hebt en je zet je paard achter de bestuurder( zoals het hoort) dan heb je ook geen last van het onverdeelde gewicht.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:24

I.v.m. de kogeldruk? Ik zou me daar niet zo druk om maken hoor. Hoeveel weegt een fiets nou?!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:25

Misschien zo iets??

Afbeelding

En dan nog goed vast zetten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:28

SJANNE_DARK schreef:
Ben het met Mavelle eens. Heb ook eerder een trailer gezien waar ze de fiets aan de zijkant hadden gemonteerd. Een paar goeie beugels monteren zodat de fiets daar op kan leunen en dan nog goed vast zetten.

Gewicht van een fiets en een steun is niet zo veel gewicht. Als je een 2 paards trailer hebt en je zet je paard achter de bestuurder( zoals het hoort) dan heb je ook geen last van het onverdeelde gewicht.

Ik heb een 1,5 paards, maar die beugel uit je link ziet er goed uit :j

@ Sfij: het is een combinatie van de factoren, waardoor ik het liever niet doe.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:47

Teveel kogeldruk door een fiets?
Wij hebben een complete koets voorop de trailer staan. Voorop lijkt me veiliger dan achter aan de klep.
Afbeelding

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:12

Rumpleteaser schreef:
SJANNE_DARK schreef:

Ik heb een 1,5 paards, maar die beugel uit je link ziet er goed uit :j

Bedoelde het als voorbeeld :D Het zou dus geen verschil moeten maken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:39

Rumpleteaser schreef:
Mavelle schreef:

Dat zet je de fietsendrager aan de zijwand? Is dat niet onstabiel qua gewicht?
Alhoewel, de trailer is breed genoeg en kan ook tegen een bewegend paard :D
Zelfgemaakte fietsendrager: heb je daar een voorbeeld van?

Zoals SjannieDark zegt dus :) Maar ik heb er ook geen voorbeeld van.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:48

Je mag aan de zijkant van je trailer geen fiets monteren. Je mag namelijk geen scherpe of uitstekende voorwerpen aan de zijkant vervoeren. Tevens ben je dan te breedt voor je verlichting want die moet op nabij je breedst punt zitten. Ik zou voorop de dissel een drager maken of een fiets met een beugel voorop de punt van de trailer monteren dan kan je je deur ook nog open doen. Uiteraard de fiets goed vastzetten en de beugels deskundig op de trailer monteren. Jij bent verantwoordelijk als er iets van je trailer af valt.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:53

Fiets plat op het dak van de auto.....op dak dragers.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:28

wij hebben een kogel op de voorkant van de trailer gezet. Daarop zetten we dan een fietsendrager (schaardrager) als we hem nodig hebben. Bevalt uitstekend! dit was mijn voorbeeld [SGW] (cross)fiets mee op de trailer

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:41

toen ik mijn trailer kocht zaten er aan de zijkant zelfgemaakte fietsendragers.

ze hadden gewoon een stuk ijzer op de zijkant geschroefd waar de fiets in hing en een stuk ijzer op de wielkast waar ze hem aan vast maakte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:19

Ik heb het afgelopen seizoen rond gereden met een twinnyload op een verhoogde kogel op de dissel. Deze combinatie wordt vaker gebruikt voor caravans met een disselbak. Fietsen staan wel eng hoog maar stevig staan ze wel. Ik heb hier met rijden nooit iets van gemerkt en ik rij toch al snel 100km enkele reis met de trailer.
Omdat ik graag de fiets er in mijn eentje op wil kunnen zetten ben ik nu op zoek naar een fietsendrager die op de dissel kan staan. Dan moet ik alleen mijn neuswiel laten verplaatsen. Zo een als Janoek aangeeft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:31

sdi schreef:
Je mag aan de zijkant van je trailer geen fiets monteren. Je mag namelijk geen scherpe of uitstekende voorwerpen aan de zijkant vervoeren. Tevens ben je dan te breedt voor je verlichting want die moet op nabij je breedst punt zitten. Ik zou voorop de dissel een drager maken of een fiets met een beugel voorop de punt van de trailer monteren dan kan je je deur ook nog open doen. Uiteraard de fiets goed vastzetten en de beugels deskundig op de trailer monteren. Jij bent verantwoordelijk als er iets van je trailer af valt.

Precies dit wilde ik ook al schrijven. Neem contact op met de RDW wat wel en niet mag. Zomaar een beugel aan de zijkant monteren kan je een beste boete opleveren.