Slachtprijzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Slachtprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 17:16

Wie kan mij helpen aan actuele slachtprijzen op internet zijn namelijk alleen wat dode links

Ik zoek eigenlijk zo nieuw mogelijke informatie.

Wie kan mij helpen?

Graag prijs per kilo levend gewicht.

Alvast bedankt!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:18

Kijk maar op de tv via teletekst, daar staan actuele prijzen op voor slachtvee en dus ook paarden.

Iedereen die iets met slachten en of wat dan ook te maken heeft, die weten het.

robert45

Re: Slachtprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 17:52

Enig idee welke pagina?

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:39

Bel anders morgen even een paardenslager op. Een paard brengt momenteel weinig op. Momenteel iets van 200 euro voor een heel paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:51

Dat zie je vanzelf ergens op pagina 800 of 700 bij vlees en vee ofzoiets.

Maar nog makkelijker is het om de paardenslager of slachthuis zelf te gaan bellen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:52

Steffie2012 schreef:
Bel anders morgen even een paardenslager op. Een paard brengt momenteel weinig op. Momenteel iets van 200 euro voor een heel paard.

Dat is niet waar.

Je krijgt nog geen 100 euro voor je paard.
70 cent de kilo bruikbaar gewicht.
40% gaat ervanaf
- slachtkosten

je houd echt geen zak over...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:00

Ja, de moeite niet waard. Mocht je een paardenslager willen worden en een bedrijfje daarin gaan starten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:28

Bedankt voor jullie reacties

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:27

Ik heb afgelopen vrijdag helaas mijn paard naar de slacht moeten brengen(Njikerk) en heb nu de rekening voor me liggen.

335 kg vlees x €0,90= €301,50
Slacht-keurloon-afvoer LRM- trichinenonderzoek €165,-

€301,50 - €165,- = €136,50

Ik krijg dus nog €136,50 voor mijn paard van 1.59 m hoog, 7 jaar oud en ± 500 kg lichaamsgewicht.

Voor het geld hoef je het dus absoluut niet te doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:03

gats, best sneu om zo te lezen.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:37

Kennisje van me kreeg in juli dit jaar 250,- voor haar paard bij de slager in Kerkdriel.
Paard van 1.57 cm hoog, 10 jaar oud en ± 500 kg lichaamsgewicht.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:38

Ik heb een paard weggebracht afgelopen vrijdag, een stevige van 165, kwam 400kg vlees af, a 90 ct de kilo.
Min 165 euro voor het slachten, verwerken en keuren van het vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:44

verschilt.ook per slager. stadskanaal lag vorig jaar al stuk hoger dan bijv nijkerk.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:51

Gaan de paarden met zoon jong leeftijd naar de slagt?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:58

Als je er toch een drol voor krijgt, waarom dan de keuze voor slachten en niet voor in laten slapen?

Voor mij geldt overigens, dat ook al zou ik 2000,-- krijgen voor mijn paard, dat ik nooit zou kiezen voor de slacht. Al onze dieren krijgen een zo respectvol mogelijk einde en dat is in mijn ogen niet bij de slager..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:11

paulinebes schreef:
Als je er toch een drol voor krijgt, waarom dan de keuze voor slachten en niet voor in laten slapen?

Voor mij geldt overigens, dat ook al zou ik 2000,-- krijgen voor mijn paard, dat ik nooit zou kiezen voor de slacht. Al onze dieren krijgen een zo respectvol mogelijk einde en dat is in mijn ogen niet bij de slager..

Sjeezus ja laten we dié discussie weer eens opstarten :roll:

Slacht is niet alleen voor het geld. Voor sommige dieren is het gewoon beter.

Lees de honderttachtigduizend topics hierover maar eens, hoeven we de discussie hier niet (weer) te voeren.

EDIT: ik heb getemd op die reaktie(s)
Laatst bijgewerkt door Amaris op 05-10-12 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:12

ik heb een kennis die in slachtpaarden doet, bleh! maar die koopt slachtpaarden tussen de 300 en de 500 euro ongeveer, hangt er een beetje vanaf hoe dik ze zijn, een hele dikke pony van rond de 1.50m zit ongeveer op zo`n 450 euro, terwijl een rank paard van rond de 1.68m op zo`n 300 euro zit... vreselijk vind ik t... ik zou mijn paard nooit naar de slacht doen, maar zou m liever dan in eigen omgeving een spuitje laten geven op een groot bed van stro....

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:13

paulinebes schreef:

Dat jij 'nooit' (zeg nooit: nooit) zou kiezen, zal voor jou een goede keuze zijn. Daar is iedereen vrij in. Dat je daarna zegt dat de slager geen respectvol einde kan bieden, is onzin. Ik zal er geen discussie van maken maar wil wel aangeven dat wanneer je alles afweegt en je het beste wil voor je paard (los van het slacht geld wat je wel of niet kan ontvangen, is namelijk een keuze), je alsnog kan kiezen voor de slacht. Ik heb alleen in laten slapen tot nu toe, nog nooit een paard naar de slacht gebracht. Maar heb om me heen gezien bij paarden die wel naar de slacht gingen, dat het een heel respectvol kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 05-10-12 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:13

trysteffy schreef:
Gaan de paarden met zoon jong leeftijd naar de slagt?

Paar jaar geleden stond de gemiddelde leeftijd van een rijpaard op 4.
Dus ja, er is zeer veel uitval door blessures en vervolgens eigenaren die hun verantwoording nemen en kiezen voor hun dier ipv hun eigen emoties.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:14

nou als ik het hier allemaal zo lees kan je dan beter die kennis van me bellen om je paard op te halen... die geeft dus meer blijkbaar....

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:26

Ik weet niet uit welke regio je komt?

Hier dichtbij zit een handerlaar welke elke dinsdag slachtpaarden richting België transporteert. Naar wat ik van stalgenoten heb begrepen worden ze eerst een weekje op de 'weide' gezet en op maandag netjes gewassen/gesopt. Maandag op dinsdagnacht vertrekt de vee wagen richting België waar ze net over de grens worden geslacht. Het zou erg netjes gebeuren.

Vlees is daar meer waard. Als jij de opbrengst belangrijk vind is dat wellicht nog een optie voor je.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:35

Volgens mij kan je die discussie niet vaak genoeg voeren..dus daar hoef je niet zo overstuur van te raken, Amaris.

Het argument over het geld, zou ik nog kunnen begrijpen (iets anders dan het ermee eens zijn) als iemand paarden puur als handel ziet of als je geen geld hebt om een dierenarts te betalen. Maar het argument " het is beter voor sommige dieren om geslacht te worden dan in te laten slapen" die vind ik wel heel bijzonder.
"Respectvol geslacht worden", werkt voor mij op een of andere manier ook niet.

Misschien moet je eens stil staan bij het moment dat een paard of dier bij de slacht aankomt, na al een spannende reis in de trailer. Bij een slachthuis worden dag in dag uit dieren dood gemaakt, er vloeit bloed en er is angst. Een dier en in het bijzonder een paard voelt en ruikt dit. Het gaat mij met name om de weg naar en het moment voor zijn dood (want het daadwerkelijk doden zal ongetwijfeld snel gaan); dat is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:42

paulinebes schreef:
Volgens mij kan je die discussie niet vaak genoeg voeren..dus daar hoef je niet zo overstuur van te raken, Amaris.

Het argument over het geld, zou ik nog kunnen begrijpen (iets anders dan het ermee eens zijn) als iemand paarden puur als handel ziet of als je geen geld hebt om een dierenarts te betalen. Maar het argument " het is beter voor sommige dieren om geslacht te worden dan in te laten slapen" die vind ik wel heel bijzonder.
"Respectvol geslacht worden", werkt voor mij op een of andere manier ook niet.

Misschien moet je eens stil staan bij het moment dat een paard of dier bij de slacht aankomt, na al een spannende reis in de trailer. Bij een slachthuis worden dag in dag uit dieren dood gemaakt, er vloeit bloed en er is angst. Een dier en in het bijzonder een paard voelt en ruikt dit. Het gaat mij met name om de weg naar en het moment voor zijn dood (want het daadwerkelijk doden zal ongetwijfeld snel gaan); dat is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

*zucht*
Misschien moet jij eens stil staan bij al die topics die hier al over lopen, en eens lezen over de excursies naar Jan van Veen. Dan zou je lezen dat er helemaal geen bloed geroken wordt, dat er geen angst is, en dat je gewoon kunt regelen dat je de eerste van de dag bent, als je toch zo bang bent dat er niet hygienisch gewerkt wordt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:44

Of een paard wel of niet weet dat het geslacht gaat worden, kan niemand beantwoorden. We kunnen niet even met ze in gesprek gaan. We kunnen alleen maar interpreteren en dat wordt mede beïnvloed door onze eigen voor- en afkeuren. Maar stel dat het paard voelt dat dit het eind station is. En dan...? Hoort dat niet bij het leven? Een paard in laten slapen gaat bij een goede dierenarts gewoon goed en verloopt rustig. Denk je dat een paard dan niet voelt dat het einde nadert? En wat is er mis mee dat een paard kortdurend voelt dat hij dood gaat. Denk je dat dit bij dieren in het wild anders gaat. En niet alleen in het wild, onze kat nam de benen toen hij ging sterven. We vonden hem ergens tussen de bossen terug. En bij mensen? De dood hoort bij het leven en helaas kun je niet altijd ellende bij een dier (en mens) weghouden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:47

dit is behoorlijk oftopic dames