Trailerladen met een 18maander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Trailerladen met een 18maander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:11

Hoi bokkers !!

Ik heb sinds kort een merrie gekocht en die staat nu 24/24, 7/7 op de weide. Ik ben uiteraard al begonnen met schriktraining ed en dit doet ze super goed. Maar nu ben ik toch op een soort van probleem gebotst... Namelijk het trailerladen...
Ik ben namelijk niet in het bezit van een trailer (wel van een 'beestenkar', waar ze koeien in vervoeren), dus zijn er dan andere manieren om haar een soort van trailermak te maken ?? Misschien door oefeningen ofzo ? Ikzelf zou namelijk niet weten hoe ik hieraan moet beginnen zonder trailer, dus had ik graag wat voorstellen van jullie gehoord :)
(Kom aub niet aanzetten met comments als 'koop een trailer' ed)

Ik hoor het graag !

Groetjes

Alane

Re: Trailerladen met een 18maander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:14

Maak je haar ook stalmak?

Ik bedoel, wij mensen zien overal beren op de weg.... Echter zie je regelmatig oproepen als deze maar nooit hoor je iemand over box-mak maken, wasplaats-mak etc.

Als je paard leert dat jij te vertrouwen bent, en jij vertrouwd een trailer, zal het paard je overal volgen, ook doe trailer in.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:24

Kent hij opgesloten staan in een stal ben je zoals mijn voorganger schrijft al een heel eind.
Kent hij vast staan ook als jij weg loopt?

De trailer is vaak eng door fe trailer klep.
het schuine en holle geluid.
Neem een stevige plank. schroef er op het einde een spoorbiels onder en je hebt je oefen klep.

grote paarden vinden een lage trailer ook eng.
Dat kun je oefenen met onder een boogje door te lopen.

En daarna een keer een trailer lenen en hij staat er in een minuut op.
Leer voordat je hem er in zet wel eerst achterwaarts de klep af.
stapje erop stapje eraf. 2 stapjes erop 2 stapjes eraf. enz.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:27

Een stal gaat ze zonder problemen in en uit, ze heeft namelijk de eerste 14 dagen dat ze in mijn bezit was op stal gestaan :) Ze ging zonder problemen door de toch wat nauwe ingang van de stal (het was een grote koeienstal) en ook meteen de aparte stal in.
Maar aangezien dit een oude koeienstal was (er staan in de winter wel nog koeien in), was de stal niet voldoende verlucht om haar daar de rest van de tijd te houden :) Vandaar dat ze buiten staat.
Maar ook daar gaat ze zonder problemen haar inloopstal in (Waarschijnlijk logisch, want die staat altijd op haar wei :+)

Een wasplaats heb ik helaas niet... Ze staat niet op een manege, maar gewoon op het erf van mijn vriend. Dit is een boerderij met dikbilkoeien, dus er zijn geen paardenvoorzieningen aanwezig.

Wel bedankt voor de tip !

Toen ik ze ging ophalen ging ze eigenlijk makkelijk de trailer op en ook thuis ging ze er makkelijk weer af, terwijl het haar eerste keer was dat ze een trailer had gezien (het arme beest moest er meteen 2u inzitten). Ze had wel wat van dat kalmeringsspul gehad, dus dat maakte het waarschijnlijk ook een stuk makkelijker. :D
Daarom dat ik het trailerladen nu op de een of andere manier zou willen oefenen, zonder trailer dan wel. Ik heb namelijk geen zin om later een paard te hebben dat niet op en af een trailer wil...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:33

Dus zoiets als dit in mekaar knustelen ??
Afbeelding
Eventueel in combinatie met een boogje ?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:36

Dat is helemaal perfect
als het maar stevig is en niet om kan vallen of wip wappen of zoiets

een boogje heb ik wel eens gemaakt met 2 springstaanders die hol waren. en daar zon gele buis igestoken die ze om electrische kabels doen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:01

bedankt voor de tip !
Ik heb meteen aan mijn vriend gevraagd om zoiets in mekaar te knutselen :) Zodra ze goed en wel op die kleine helling loopt, ga ik ook wel eens een trailer laten komen om te zien hoe goed het dan gaat. Ik heb namelijk vrienden die in het bezit zijn van een trailer, maar ik kan niet verwachten van hen dat ze die hier zomaar zouden laten staan of dat ze elke keer heen en weer rijden ermee...

Maar ik weet dat het probleem bij sommige paarden ook de krappe ruimte is en het feit dat ze geen doorgang zien aan de andere kant van de trailer... Kan ik hier op de een of andere manier mee oefenen ?
Want ik begrijp, zoals hierboven al gezegd, dat als ze me vertrouwt ze er makkelijk op zal lopen. Maar ik wil toch dat risico niet echt lopen als ik pas binnen 3 jaar in het bezit zou zijn van een trailer, snappen jullie ?? :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:09

Laat je er wel een auto voor staan als je een trailer gebruikt...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 12:53

uiteraard !
Zou niet willen dat het ding een duik naar beneden neemt hé, want dat zou Zelda niet goed bekomen denk ik... #)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:36

Heb je hindernis staanders met balk tot je beschikkking?

Zo ja
zet 2 hindernissen neer 4 meter uit elkaar.
Leg over elke hindernis een afdekzeil. die heeft elke boerderij wel.
Dan heb je 2 muurtjes.
Is het niet eng zet ze dichter bij elkaar.
Niet eng- maak ze hoger.
Zo creëer je een smalle doorgang.
pak er nog een hindernis bij en zet die op de kopse kant en je moet al achterwaarts eruit.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 18:01

Ik heb geen hindernis staanders tot mijn beschikking helaas... Maar er ligt hier op het erf vast wel iets dat daarvoor kan dienen ;D Een boerderij heeft namelijk veel verborgen schatten liggen :P

Bedankt voor de tip !