Tsjee, wat moeilijk.
Is er geen mogelijkheid aan huis voor meer onderzoek? Een andere DA? Misschien kan Bokt helpen met een idee voor een diagnose (weet niet, er wordt soms vanalles geroepen, maar soms ook zinnige dingen gezegd)…
Wij hebben de laatste jaren nogal wat van onze (oude) landgeiten moeten laten inslapen. Altijd eerst een boel gedokter en als het dan echt niet meer gaat... dan moet je wel. Bij ons gold dat wat jij ook schrijft, zolang dieren plezier in hun leven lijken te hebben, al gaat het ze nog zo slecht, blijven ze leven en proberen we er alles aan te doen om ze zo goed en pijnloos mogelijk te laten leven.
We hebben aan een geit, die ineens heel slechts werd, vorig jaar erg veel )op advies van DA) gedokterd. Na 3 weken ging het zo slecht dat we haar hebben moeten laten inslapen. We hadden haar het gedokter (om het trekken van kiezen) beter kunnen besparen.
Een andere geit daarentegen leeft nu al een jaar op metacam en af en toe corticosteroïden. Vorig jaar kon ze niet staan. iedereen riep: ‘maak haar maar af’ , maar ze had duidelijk plezier in haar leven. Met een aantal behandelingen en spul voor honden met heupproblemen is ze weer op de been gekomen, en loopt nu al een jaar vrolijk rond. Ze loopt niet geweldig, maar voldoende. Helaas heeft ze nu een enorm opgezette lymfeknoop aan een kant, een heel hoge hartslag en een zeer zware ademhaling. De DA weet niet wat het is. We geven haar nu meer corticosteroïden, want ze is nog steeds een blije geit. Zolang ze blij is, mag ze blijven leven.
Wat betreft het niet geslaagde inslapen van jouw vorige pony: dat is mij overkomen met een van onze katten. Was afschuwelijk en ik heb er lang over gedaan om eroverheen te komen, ook al zei de DA hetzelfde als de jouwe.
Inmiddels hebben we heel wat dieren moeten laten inslapen, dat is altijd heel erg goed gegaan, heel erg vredig. Een verdoving en dan een overdosis. Onze DA controleert voortdurend, het gebeurt gewoon hier thuis in de stal, en als ze (en dat was soms zo) merkt dat het niet voldoende is, geeft ze onmiddellijk bij. Ik weet 100 % zeker dat geen van onze dieren meer heeft gemerkt dan de verdovingsprik. Zelf heeft ze paarden en ze zegt dat ze ze absoluut niet naar het slachthuis brengt, maar thuis zal afspuiten. Onze paarden staan nu bij iemand anders, maar eens zullen ook wij deze beslissing moeten nemen.