Overnemen oud paard , wat komt erbij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Overnemen oud paard , wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:28

Ik weet even niet waar ik dit direct kan plaatsen daarom hier, mag uiteraard verplaatst worden.

Mijn huidige verzorgpaard wat ik al anderhalf jaar verzorg, dag in dag uit alsof het mijn eigen paard is is een friese merrie van nu 19 jaar oud.
De eigenaresse heeft weinig tijd en kan het financieel moeilijk bolwerken, om die reden is ze al een keer bijna verkocht geweest.

Ik heb nu mondeling de afspraak met de eigenaar/vriend van om het paard stapsgewijs over te gaan nemen, zelf heb ik al een A welsh in mijn bezit. De verhoudingen onderling zijn heel vriendschappelijk , open en eerlijk tegen elkaar dus dit zal van een leien dakje gaan. Ze zullen ook zelf gewoon bij het paard betrokken blijven, dus contact blijft.

Ik heb veel ervaringen met puberpaarden en train dit paard vanaf vorig jaar dus, toen kon ze nog niets, inmiddels hebben we onze eerste wedstrijd gedaan en het gaat allemaal heel goed.
Mijn pony heb ik verzekerd..dit vind ik heel erg fijn. Maar deze is heel wat jaartjes jonger.

Maar zodra ik dit paard heb overgenomen, ik heb begrepen dat verzekeren zowiezo niet meer kan na 18 jaar?
En hoe zit het als het paard overlijd? (ik hoop dat dat voorlopig niet aan de orde is) zal nu nog niet aan de orde zijn, maar wat kan ik dan verwachten? wat voor kosten?

Dat ik met voeding rekening moet houden begrijp ik en zodra het paard meer gebrekken gaat vertonen dat bepaalde supplementen ook onvermijdelijk zullen zijn.

De verzorging zal prima gaan, maar ik zit echt met de vraag hoe zit het met overlijden en verzekeringen?
Graag zou ik wat van jullie ervaringen willen horen en adviezen...

Wendel

Re: Overnemen oud paard , wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:36

Als het paard nu in de verzekering staat zou ik hem niet op naam overlaten zetten. Dit is mijn fout geweest en de vorige eigenaar heeft spijt dat ik er nu niets bij heb. Ik heb 2 jaar terug mijn oude verzorgpaard overgenomen. Ze is nu 22 jaar. Gelukkig geen gebreken en nog altijd vitaal.
Mocht het zover komen laat dan de verzekering op naam staan van de eigenaar nu. Ze nemen geen paarden boven de ? ( geloof 15) meer op, ook al veranderd deze alleen van eigenaar.
Gooi het op een akkoordje met de eigenaar, en laat haar de premie betalen. En jij maakt elke maand het bedrag aan haar over.
Ik heb nu dus niks en we hebben al die jaren voor niks premie betaald. Zonde natuurlijk moet ook eerlijk bekennen dat het me daar niet om gaat. Mijn paard word nu gewoon opgehaald door de rendac, mocht het zover komen.
Ik geef mijn paard een aantal keren in de week vitaminekorrel en glucosamine. Heb het idee dat ze er baat bij heeft. Voor de rest, ik weet dat het paard nooit in zijn leven iets heeft gehad dus durfde het met de volle 100% aan om haar over te nemen. Als het nu een paard was geweest met veel gebreken dan had ik het misschien niet eens gedaan.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:48

Ehm, als ik het goed begrijp is ze nu niet verzekerd..ze is toen gekocht op een markt en niet in de verzekering gezet, ze was toen net 18

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:49

Dan word het waarschijnlijk niks meer. Je kan eens bellen met verschillende verzekeraars

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:55

Ik zit even te kijken bij Hippo zorg, hier is mijn pony verzekerd.

Ik kan wel een soort uitvaartverzekering nemen vanaf het 19e jaar, ik ga even kijken wat de inhoud daarvan is...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:35

Verzekering kun je vergeten, eventueel voor de dood met een behoorlijke premie. Dan krijg je geld als je paard overlijd, maar dus geen financiele vergoeding voor ziektes e.d.
Ik heb jaren geleden mijn verzorgpaard ook gekocht. Houd rekening met hogere ziektekosten, verder merkte ik weinig verschil tussen een oudje of een jonkie.
Kosten van overlijden hangt echt af van wat je wilt. Crematie? Gewoon ophalen door rendac? Inslapen of slachten?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:39

hippozorg neemt geen paarden ouder dan 16 meer in verzekering. heb ik toen ook geprobeerd en dit deden ze niet. verder is het ouderdom komt met gebreken . of niet...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:41

Ik neem aan dat het overnemen niet inhoud dat je er nog wat voor betaald? Kun je zolang niet gewoon de verzorg- en onderhoudskosten overnemen en mocht het ooit geval zijn dat ze moet worden ingeslapen, ik neem aan dat er een vermoeden bestaat, dus dat ze al iets verdachts heeft, dat je samen met de eigenaresse de kosten deelt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:59

Ik heb nu bijna 3 jaar geleden mijn pony gekregen van de manege om hem een goede oude dag te geven.
Ik moet het even afkloppen, maar ik heb nog geen rare kosten gehad.
Hij is nu 24 en ik heb, los van de jaarlijkse enting en tweemaandelijks de hoefsmid aan dierenartskosten een flesje ctcspray voor een niet behandelde rotstraal toen ik hem kreeg, een tube oogzalf en 3x een gebitsbehandeling (elk jaar 1x, was nog mooit eerder gedaan in de eerste 22 jaar van zijn leven).

Het hoeft dus niet per definitie een kostenpost te zijn.

Bij overlijden heb je afhankelijk van de keuzes die je maakt kosten voor het inslapen door een dietenarts en afvoerkosten. Of evt. zelfs een (kleine) opbrengst, als je het dier naar een slachthuis brengt.
Als het dier een natuurlijke dood sterft, vervallen de kosten aan de dietenarts.

Kosten voor afvoer zijn wisselend. Laat je gewoon de Rendac op route komen, kies je voor de persoonlijke service van de rendac, of kies je voor de service van bijv. een paardencrematorium?
Elke optie heeft en ander prijskaartje.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:11

Heb zelf sinds een jaar een oud manegepaard overgenomen van 24 jaar.
Verzekering lukt dan niet meer.
Waar ik vooral tegenaanloop qua ouderdomsproblemen is een verminderde weerstand en stijfheid door vermoedelijk atrose. Aan supplementen ben je wat meer kwijt, hoewel je dit ook wel goed in de hand kunt houden.
Oudjes hebben sneller last van het gebit, dus tandartskosten kunnen hoger zijn. Die van mij veranderd nu qua bespiering wat meer in de rug, dus misschien wat vaker het zadel na laten kijken. Veel oudjes worden ook mager, hier blijkt goed voer voor te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Super dat je het paard over wilt nemen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:49

Raimondlover schreef:
De verzorging zal prima gaan, maar ik zit echt met de vraag hoe zit het met overlijden en verzekeringen?

Verzekeren kun je vergeten, tenzij je een bestaande verzekering ongewijzigd kunt overnemen. Houdt er in dat geval rekening dat je mogelijk binnen nu en 2-3 jaar er alsnog uitgekieperd wordt; lees daarvoor de kleine lettertjes.

Overlijden kun je zo gek maken als je zelf wil, maar reken bij inslapen op 200-400 euro voor de dierenarts, inkl alle middelen. Afvoer door destrucor kost enkele tientjes, tenzij je erop staat dat ze apart in een trailer wordt opgehaald. Reken in dat geval op prijzen van 500+ euri's.

Voor de rest: met goed management en wat mazzel heb je nog zeker 10 jaar te gaan.
Daarnaast: laat even een bloedje trekken, dan heb je beeld van de vitamine-mineralenhuishouding en kun je op basis van feiten kijken of je aanpassingen moet doen aan het voer.

Verminderde weerstand is voor zielepoten; juist voor oudere paarden geldt: hoe meer en vooral regelmatiger je ze aan het werk houdt, hoe beter en langer ze het vol houden! Hierbij helpt het ook als je het paard goed voorwaarts-neerwaarts over de rug rijdt, dat is de basis voor het behoud van een goede, krachtige spiermassa. Zoek dus een goede instructeur die niet in plaatjes denkt maar kijkt naar goed bewegende paarden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:55

ikke schreef:
Raimondlover schreef:

Verzekeren kun je vergeten, tenzij je een bestaande verzekering ongewijzigd kunt overnemen. Houdt er in dat geval rekening dat je mogelijk binnen nu en 2-3 jaar er alsnog uitgekieperd wordt; lees daarvoor de kleine lettertjes.

Overlijden kun je zo gek maken als je zelf wil, maar reken bij inslapen op 200-400 euro voor de dierenarts, inkl alle middelen. Afvoer door destrucor kost enkele tientjes, tenzij je erop staat dat ze apart in een trailer wordt opgehaald. Reken in dat geval op prijzen van 500+ euri's.

Voor de rest: met goed management en wat mazzel heb je nog zeker 10 jaar te gaan.
Daarnaast: laat even een bloedje trekken, dan heb je beeld van de vitamine-mineralenhuishouding en kun je op basis van feiten kijken of je aanpassingen moet doen aan het voer.

Verminderde weerstand is voor zielepoten; juist voor oudere paarden geldt: hoe meer en vooral regelmatiger je ze aan het werk houdt, hoe beter en langer ze het vol houden! Hierbij helpt het ook als je het paard goed voorwaarts-neerwaarts over de rug rijdt, dat is de basis voor het behoud van een goede, krachtige spiermassa. Zoek dus een goede instructeur die niet in plaatjes denkt maar kijkt naar goed bewegende paarden.

Dit verschilt behoorlijk per dierenarts, helaas heb ik 3 weken geleden mijn paard moeten laten inslapen , dit kostte mij op de kliniek in de Narcose/ uitslaapbox 66 euro excl btw. Destructor kostte 40,- excl.

Ik zou persoonlijk gewoon een potje maken waarin je een bedrag maandelijks opzij zet waar je het paard normaal voor zou willen verzek eren. Bloedbeeld laten maken is zeker een goede tip!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 18:37

Oke heel erg bedankt, ik kan hier al veel mee in ieder geval... ik ga een voorstel doen om haar voor een symbolisch bedrag over te nemen en alles zwart op wit te zetten en dat ik gewoon vanaf een bepaalde datum de zorgkosten op me neem..dit lijkt mij gezien de omstandigheden de beste start.

Verder kijk ik of ik inderdaad nog die uitvaartverzekering afsluit of gewoon zelf een potje maak, in principe is het paard gezond maar heeft ze wel al wat kwaaltjes, mok en zomerexceem dus daar heb ik mn handen zoiezo al vol aan, allicht komt er meer ellende bij in de loop der jaren. Ik ga er vanuit dat ze nog 4 jaar intensief gebruikt kan worden en dat ik daarna moet gaan minderen, dus ik ga zeker niet teveel voor d'r betalen, dr zorg zal al genoeg kosten.

Meer tips zijn altijd nog welkom

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:38

Ik zou zo'n oud paard niet verzekeren. Overigens vind ik 19 nog helemaal niet zó oud. Speciaal voer enzo hoef je bij een gezonde 19jarige nog helemaal niet aan te denken in de regel. Dat komt later pas, als het al komt. Mijn instructrice heeft een heleboel afdankertjes van boven de 20 en daar heeft ze geen bijzondere kosten aan en de dierenarts heeft nog nooit hoeven komen. Enkel slobber extra in de winter, extra dekentje om en vitaminepoeders, wat gewrichtenspul en dat was het.

Ga er gewoon vanuit dat je het dier nog een mooie oude dag geeft en krijgt het wat ernstigs dan is dat het gewoon. Ik zou geen koliekoperaties van duizenden euro's nog uit laten voeren.