Trailerangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tumvum

Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:06

Hoi bokkers, :)
Dit is natuurlijk het zoveelste topic over angst in de trailer, maar toch wil ik mijn vraag graag stellen. Ik heb genoeg topics doorgelezen maar ik denk dat dit een beetje anders ligt.
Ik heb een ontzettend leuke 12 jarige D-pony, maar ze is wel erg angstig aangelegd. Ze doet ze veel voor je als je haar maar vertrouwen geeft.
Waarschijnlijk is er vroeger iets naars gebeurd waardoor ze enorme angst heeft om vast te staan, nu heb ik haar eindelijk zover dat ze vast kan staan aan een touw zonder dat ze meteen in paniek raakt en met volle gewicht aan het touw gaat trekken. Maar de trailer is nog steeds een groot probleem, ze wil er inmiddels wel in en blijft ook wel rustig zolang je tegen haar blijft praten en bezig houdt. Maar zodra ze de stang achter zich ziet vliegt ze naar achteren, ik vind het geen fijn idee dat mocht er ooit iets gebeuren waardoor ze naar een kliniek o.i.d. moet ze de trailer niet in kan.
Ze is heel eenkennig en met een ander loopt ze de trailer absoluut niet in, ze is echt angstig. Ik doe het liever zelf (met wat hulp voor de stang etc) maar mocht het niet anders kunnen zou een cursus misschien een optie zijn. Ik wil geen bakken met geld uitgeven aan iets dat ik zelf ook kan oplossen.
Heeft iemand nog ideeën? Vooral het idee dat ze 'opgesloten' zit vindt ze eng (in de stal is er overigens niets aan de hand.)
We hebben een 1,5 paards trailer waarmee we kunnen oefenen. Mocht je nog iemand weten die hier goed mee om kan gaan, ik woon op de grens Overijssel/Drenthe.

Duhelo

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:39

heb je de stang er al achter gekregen?
De mijne heeft er ook een handje van om terug achteruit te vliegen voor de stang erachter kan. Bij haar is het de oplossing om de stang er toch achter te krijgen, en ze dan maar gewoon te laten doen.
Meestal beukt ze een keer of 2-3 tegen de stang, en als ze merkt dat die niet meegeeft is het probleem opgelost.
Let wel: niet vastknopen vanvoor, eventueel touwtje vasthouden dat ze zich niet kan omdraaien, maar absoluut niet beperken in hoofdvrijheid, die maakt de paniek enkel erger. Een ding per keer ;)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:45

hoe is ze met dingen achter zich buiten de trailer, is dit misschien een tussenstap die je kunt maken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:49

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:53

Als ze erop staat gelijk klep dicht rustig dicht doen en flink belonen.
en dan uit gaan breiden naar de stang erachter en dan pas klep dicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:54

Daar zou ik wel mee uitkijken, je moet het niet hebben dat ze naar achter stormen terwijl jij met de klep bezig bent, dan heb je nog meer paniek en raak je zelf nog gewond ook.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:56

Dat ben ik met je eens.
Maar een klep is vaak snel dicht.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:57

Daks schreef:
Als ze erop staat gelijk klep dicht rustig dicht doen en flink belonen.
en dan uit gaan breiden naar de stang erachter en dan pas klep dicht.

en hierdoor gaat mijn paard dus nooit meer in de trailer.
hij kwam er alsnog uit en hun duwen maar door met t resultaat dat zn voet tussen de klep staat.
met alle methodes die wij kennen krijgen we dit dus niet opgelost..

doe dit alsjeblieft nooit! levensgevaarlijk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:01

Maar als je hem snel dichtmaakt geeft dat weer meer herrie dan dat je dat normaal doet en dat kan weer stress opleveren.

Ik heb laatst Flo123 van bokt bij mijn pony's gehad. Zelf train ik via de Eddy Modde methode, maar het was bij mij lastig omdat ik altijd alleen werk en mijn pony in paniek raakt van de stang. Maar met haar hulp is dat al een stuk minder geworden. Zij stond bij mijn pony in de trailer. Eerst enkele malen er in en eruit, zodat dat niet eng was. Dat ging snel want dat had ik zelf al met ze geoefend. Daarna eerst aaien en wat druk zetten op de plek waar de stang komt. Daarna met de stang aaien en druk geven op de plek waar de stang komt. Tussendoor ook weer een keer erin en eruit. En toen dat allemaal goed ging deed ik de bevestigen en daar wat geluid mee maken, maar nog niet helemaal vast. Later ging hij wel vast en dat hebben we weer geoefend tot er geen stress meer te zien was. Ik denk dat het handig is om hierbij wel hulp te hebben van een ervaren persoon. Die weet namelijk precies wanneer je wat moet doen om je paard rust en veiligheid te geven.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:05

1x laden is geen laden. Misschien kun je zonder de trailer oefenen met de stang. De bakrand of een muur gebruiken en met een hindernis of afvalbakken oid een doorgang creëren en eerst daardoor, kan ze dat normaal in stap, haar er in stil laten staan, kan ze dat, iemand met stang er heen laten lopen.

Ga alsjeblieft niet bij een paard wat echt bang is direct de klep dicht doen. Daar verniel je meer mee dan dat je goed doet.. Neem de tijd.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:15

Bij mijn paard heeft het wel geholpen.
Die ging altijd weer met dezelfde vaart als voorruit achteruit de trailer af.
gewoon rustig.
Op een gegeven moment gewoon een keer snel maar rustig de klep dicht gedaan en sindsdien doet hij het niet meer.

Maar was bij die van mij ook niet echt angst.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:21

Daks, dát is nou net het verschil van jouw paard met een angstig paard... dat niet bang zijn, dus een andere benadering nodig. Bij een angstig paard gaat het sluiten van de klep alleen maar paniek geven. Eerst maar eens vol vertrouwen op de trailer en als dat goed gaat dan pas aan de stang gaan denken.

TS, ken je het ebook van Eddy Modde? Anders moet je dat maar eens lezen en dan wordt je misschien al heel wat duidelijk over het hoe en waarom van trailerladen. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/
kost niks en is veel nuttige info. Misschien kun je daarna dan beter beoordelen wie en wat voor hulp je nodig hebt.

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:16

Als eerst bedankt voor jullie tips!

@ Duhelo
Ja hebben we al geprobeerd, maar ze zet dan haar volle gewicht erop en ik wil de trailer wel graag heel houden.. Nee ik haal de voorstang er ook altijd uit zodat ze daar meer ruimte heeft en ook alles kan bekijken zonder haar hoofd direct te stoten :)

@maaike2800
Ze is wel erg op haar hoede maar ik kan als ik rustig doe wel een stang achter haar houden/tegen haar aan houden.

@ Daks
Dat ga ik in ieder geval niet doen, ze vliegt er met een noodvaart uit en het is levensgevaarlijk als je de klep halverwege hebt en en onder komt.. Lijkt me ook niet de juiste oplossing, ze is zo het vertrouwen weer kwijt en dan wil ze er helemaal niet meer in staan.

@capopjekop & cissy
Ik zal eens informatie opzoeken over Eddy Modde, heb er nog niet over gehoord maar bedankt voor de tip :)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:53

Als je wilt, wil ik je wel komen helpen om het probleem op te lossen en jou te leren hoe je het moet oplossen als het een keer iets minder gaat.
Op mijn website staat meer info over trailerlaadproblemen, ik kan je ook veel referenties geven van mensen die ik al heb kunnen helpen.

Mocht je interesse hebben pb me dan maar ff.
Succes ermee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:07

Tumvum schreef:
Als eerst bedankt voor jullie tips!

@ Duhelo
Ja hebben we al geprobeerd, maar ze zet dan haar volle gewicht erop en ik wil de trailer wel graag heel houden.. Nee ik haal de voorstang er ook altijd uit zodat ze daar meer ruimte heeft en ook alles kan bekijken zonder haar hoofd direct te stoten :)

@maaike2800
Ze is wel erg op haar hoede maar ik kan als ik rustig doe wel een stang achter haar houden/tegen haar aan houden.

@ Daks
Dat ga ik in ieder geval niet doen, ze vliegt er met een noodvaart uit en het is levensgevaarlijk als je de klep halverwege hebt en en onder komt.. Lijkt me ook niet de juiste oplossing, ze is zo het vertrouwen weer kwijt en dan wil ze er helemaal niet meer in staan.

@capopjekop & cissy
Ik zal eens informatie opzoeken over Eddy Modde, heb er nog niet over gehoord maar bedankt voor de tip :)

zelfs mijn trekpaarden mogen op de stang gaan zitten zonder problemen.
gewoon stang erachter, eventueel klep toe, en laat ze maar eens duwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:42

Wat naar dat je paardje zo angstig is. Gelukkig loopt 'ie met jou al netjes de trailer in maar dat je 'm daar moet bezighouden geeft voor mij toch wel aan dat hij nog gespannen is. Ik zou 'm eerst alleen laden, even laten staan en er weer af, net zolang tot dat goed, dus zonder spanning, gaat. En pas als je paardje helemaal ontspannen is aan de volgende stap, dus de stang, beginnen. En als dat ook helemaal goed gaat de klep. Steeds pas de volgende stap als alles goed gaat en hij ontspannen staat.