vraag risico castratie verkoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

vraag risico castratie verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 09:19

Ik heb onze jaarling verkocht, enige is dat koper nu op papier wil dat mocht er iets gebeuren bij castratie zij koop terug draait.
Ik vind dit lastig want zij wil hem ruin.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:21

Tja, als jij daar akkoord mee gaat dan zou ik hem in elk geval bij jullie laten casteren. Dan heb jij een vinger in de pap wat betreft dierenarts, methode en nazorg om het risico zo klein mogelijk te houden. Als je het niet wil moet je verder zoeken naar een andere koper. Dat is toch niet zo ingewikkeld??

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:23

belachelijk, ze wilt hem toch zelf ruin?

zou ik nooit op papier laten zetten athans :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:24

Idd zelf laten castreren. En anders niet dat risico op je nemen. Je hebt nl 0 controle als de koper het thuis laat doet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:28

Zou ik niet doen. Zij koopt een hengstje, wat ze er dan vervolgens mee doet is haar probleem. Je koopt toch ook geen kleren met de voorwaarde dat je het terugbrengt als het veerven misgaat? Zou lekker zijn als zij het paard een behandeling laat ondergaan en jij daar het risico voor draagt.

kevje06

Re: vraag risico castratie verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 09:37

Oh niet duidelijk geweest, hij word hier gecastreerd, maar wel voor haar.

Daarom vind ik t lastig.

Hij word wel vooraf gekeurd door onafhankelijke dierenarts.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:55

ik zou kijken naar de prijs.
Als het om een bedrag onder de 2500 gaat, zou ik ze mooi zelf het risico laten lopen. Bij hogere bedragen zou ik wel bereid zijn om het te doen, en dan zou ik wel het paard eerst even laten verzekeren.
Wie betaalt de castratie?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:19

Ik betaal, prijs over eengekomen incl castratie.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:37

ja, dan heb je weinig te willen, en dan is het inderdaad zoals zij zegt. Jij het risico bij bijv. overlijden of niet meer goed voor de sport. Zo is het namelijk ook overeengekomen. Zij wilt hem alleen als ruin kopen, dus het lijkt me logisch, dat als er dan iets met castreren niet goed gaat, dit risico voor jou is.
Zelf zou ik er niet op deze manier mee akkoord gegaan zijn, of het in ieder geval op een andere manier afgesproken hebben.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:02

Ik heb het nu ik zo lees idd over eengekomen, beetje dom met 2e geïnteresseerde die hem hengst lieten achter de hand, blond zullen we maar zeggen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:09

is inderdaad niet slim. Ik weet natuurlijk niet om wat voor bedrag het gaat. Maar je kunt even bij de verzekering navragen of het te verzekeren is, zo'n castratie (ikzelf zou dit overigens staand laten doen, ik heb meerdere malen gehoord, dat het op de operatietafel wel eens fout kan gaan. Ten eerste natuurlijk met het uit narcose komen, en ik ken een geval die bij het optakelen van de tafel wat uit zijn verband is getrokken en er een scheef bekken aan overgehouden heeft.)
Verder mocht je hem niet kunnen verzekeren, zou ik het bij de koper neerleggen, en zeggen dat je hem niet kunt verzekeren en hem daarom alleen als hengst wilt verkopen. Gaan ze daar niet mee akkoord, dan is als je geluk hebt en ze doen niet moeilijk de koop ongedaan en kun je hem als hengst verkopen. Als het om niet teveel geld gaat (dan snap ik sowieso niet dat je hem als ruin verkoopt) maar dan zou ik niet te moeilijk doen en het risico maar lopen. Staand casteren kost (bij ons in de buurt) tussen de 100 en de 200 euro.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:06

Hier doet geen arts het staand
Kostten 300,-
Op de wei

Paard verkocht voor 2250

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:07

Je kunt een castratieverzekering afsluiten. Keert uit als paard niet uit de narcose komt, en vergoed 30dagen nabehandeling. Maar wat moet er verder fout kunnen gaan waardoor een dier niet geschikt meer zou zijn?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:20

in de wei bij het opstaan kan een paard dingen oprekken/scheuren/breken (zal echt niet vaak nakomen, en ik zeg dit echt niet om iemand bang te maken, maar het is een "klein" risico).
inderdaad niet uit de narcose komen. een ontsteking krijgen etc. allemaal risico's. Die je overigens iedere dag loopt....alleen bij verkoop is het natuurlijk wel zuur als je hem voor hetzelfde geld gewoon als hengst had kunnen verkopen en nu dus toch een risico loopt en je paard langer moet houden tot deze goed hersteld is. (en dit zou ik ook op mijn eigen terrein laten gebeuren. Dan heb je in ieder geval zelf alles in de hand mocht het wat gaan ontsteken)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:10

ik zou nooit akkoord gegaan zijn met zo'n verkoop, maar goed daar heb je nu niks meer aan :D

misschien kun je ze de kosten laten betalen voor een castratie verzekering? volgens mij is het risico bij een jaarling overigens niet zo heel groot, hoe ouder hoe meer risico dacht ik.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:15

kevje06 schreef:
Hier doet geen arts het staand
Kostten 300,-
Op de wei

Paard verkocht voor 2250

Nou dat vind ik behoorlijk prijzig voor een kastratie. Ben hier in de buurt 100 euro kwijt en het gebeurt staand. Heb 1 keer liggend gedaan en staand bevalt veeeeeeeeeel beter!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:07

volgens mij geeft staand juist meer risico.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:28

loulou schreef:

want??? Het is wel fijn als het onderbouwd wordt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:33

Vriendje castreert ook bijna alles staand, zeker die jonkies. Er is geen extra risico voor het paard, juist minder. Er is echter wel extra risico voor de DA en dat is de reden dat er maar weinig DA staand castreren.
(je hebt geen volledige narcose, niet het opstaan na de behandeling etc etc).

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:11

Je kan voor de castratie je paardje laten verzekeren , mocht er wat gebeuren heb je in ieder geval die dekking nog , dit kun je natuurlijk op meerdere manieren afpreken met de koper.

Vervolgens zou ik de castratie op jouw terrein onder jouw toezicht laten uitvoeren en hem de eerste periode laten herstellen zodat je zeker weet dat het goed is gegaan , of mocht er iets niet goed gaan, weet je dat je alles eraan hebt gedaan en zijn er geen vragen omdat je er niet bij geweest bent.

Persoonlijk ben ik voor staand castreren omdat dat sneller en makkelijker is en naar mijn mening minder risico's geeft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:21

Sky_As schreef:
loulou schreef:

want??? Het is wel fijn als het onderbouwd wordt.

weet ik veel, ik ben toch geen DA :+ ik dacht me te herinneren dat mijn DA zei dat staand meer risico was en dat het eigenlijk alleen wordt gedaan door castrateurs (schrijf je dat zo?) omdat die niet volledig mogen verdoven. maar de reden heb ik niet onthouden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:24

Citaat:
De castratie onder praktijkomstandigheden
Wanneer de eigenaar kiest voor een castratie onder praktijkomstandigheden, bestaan er daarvoor twee methoden.

De half-bedekte methode
Er wordt een snede gemaakt in de huid van het scrotum en het onderhuidse bindweefsel en in de direct daaronder gelegen uitstulping van het buikvlies, de tunica vaginalis. Deze snede is zo groot dat de gehele testikel gemakkelijk naar buiten gehaald kan worden. Dan wordt de huid met het onderhuidse bindweefsel losgemaakt van de tunica vaginalis en naar boven weggeduwd. De zaadstreng met daaromheen de tunica vaginalis wordt met een speciale kneustang eerst gekneusd en daarna afgebonden met een stevige ligatuur. De testikel wordt verwijderd door de zaadstreng met de tunica vaginalis door te knippen onder de ligatuur. De andere testikel wordt op dezelfde manier verwijderd. De wonden in het scrotum worden niet gehecht maar open gelaten, zodat wondvocht dat na de operatie wordt geproduceerd goed kan afvloeien. Ze groeien na verloop van tijd vanzelf dicht.
Omdat de zaadstreng samen met de daaromheen gelegen tunica vaginalis is afgebonden, bestaat er geen open verbinding meer tussen de buikholte en het scrotum. Ter hoogte van het lieskanaal zit de uitbreiding van de buikholte nu dicht.

Om de half-bedekte methode goed uit te kunnen voeren wordt deze het liefst uitgevoerd aan het liggende dier onder narcose. Het zicht op het operatieveld is dan goed en er kan vlot doorgewerkt worden. Omdat er ook veel schoner gewerkt kan worden is de kans op besmetting met bacteriën klein. Als zich tijdens de operatie onverwachts toch een complicatie voordoet, kan deze efficiënt en professioneel worden opgelost.
Een nadeel van het liggend castreren vormt de algehele narcose. Het paard wordt immers in slaap gebracht en zal daarna ook weer moeten ontwaken en opstaan. Dit vraagt tijd en professionele zorg.

De onbedekte methode
Ook nu wordt via een snede in het scrotum de testikel volledig naar buiten gehaald. Vervolgens wordt alleen de zaadstreng gekneusd en afgebonden. De zaadstreng is daarbij dan dus niet omgeven door de tunica vaginalis; vandaar de naam onbedekte castratie. De zaadstreng wordt daarna doorgeknipt of doorgesneden, zodat de testikel verwijderd kan worden. Ook nu worden de wonden in het scrotum open gelaten.
De onbedekte methode is minder bewerkelijk en gaat daardoor sneller dan de half-bedekte methode. Nog makkelijker gaat het wanneer de zaadstreng niet afgebonden maar alleen gedurende enkele minuten wordt gekneusd, hetgeen in sommige gevallen ook gedaan wordt. Men loopt dan echter de kans dat er een (na)bloeding uit de zaadstrengstomp optreedt. Om een dergelijke (na)bloeding te voorkomen is het veel veiliger om de zaadstreng na het kneuzen ook goed af te binden.

De onbedekte methode is dus eenvoudiger en wordt daarom vaak gebruikt wanneer de hengst staande en onder plaatselijke verdoving gecastreerd wordt. Castreurs doen het vaak op deze manier.
Wanneer een hengst staande gecastreerd wordt, zijn er geen risico's van het neerleggen en weer moeten opstaan van het dier, en evenmin bestaat er een narcoserisico. Het zal ook duidelijk zijn dat het goedkoper is om een hengst staande met een plaatselijke verdoving te laten castreren dan liggend onder narcose.
Echter let op! Na een onbedekte castratie ontstaat er tijdelijk (een aantal dagen) een open verbinding tussen de buikholte en de buitenwereld, omdat het lieskanaal dan nog open is. Het afbinden van de zaadstreng met een ligatuur verandert aan deze situatie niets. Er kunnen door het open lieskanaal bacteriën in de buikholte komen, waardoor een gevaarlijke buikvliesontsteking kan ontstaan. Maar het is ook mogelijk dat darmen via het lieskanaal en de nog open wond in het scrotum naar buiten komen. Wanneer in dat geval niet heel snel deskundig wordt ingegrepen, is dit fataal voor het dier. Het uittreden van darmen is de meest gevreesde complicatie na een onbedekte castratie. De kans dat het gebeurt bedraagt ongeveer 0.8%. Als een eigenaar besluit zijn hengst onbedekt te laten castreren, b.v. omdat dat goedkoper is, moet hij zich wel realiseren dat hij daarbij bewust een risico neemt.

Conclusie
Wanneer de voor- en nadelen van de half-bedekte en onbedekte methode alsmede ook van het staand en liggend castreren tegen elkaar worden afgewogen, moet geconcludeerd worden dat voor de castratie van een hengst onder praktijk-omstandigheden de half-bedekte methode, waarbij de zaadstreng en de tunica vaginalis tesamen met een ligatuur worden afgebonden en die wordt uitgevoerd aan het liggende dier onder narcose, de veiligste methode is.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:27

Sowieso pas castreren als er een deel of volledig betaald is. Eerst castreren en dan pas betalen dan loop je het risico datnjij met een ruin achter blijft.
Bij jou castreren is in dit geval idd de beste optie. Dan heb je zelf controle en weet je zeker dat het mis is gegaan bij de castratie.

Staand castreren zou ik zelf nooit meer doen. Ik heb nog dagen een bloeding gehad en jaren later bleek ik een gelukkig ingekapselde ontsteking te hebben. Maar ja ik kan je ook de gruwel verhalen vertellen van liggend in een weiland. castratie brengt nou eenmaal risico met zich mee Je zult zelf moeten overwegen wat je het liefste wilt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:46

Dat betalen wilde ze alleen als geruind ivm evt problemen bij castreren.

Nu hebben we de 1/2 afgesproken, en ik moet dat terug betalen als hij niet snel of goed geneest.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:50

en heb je dan ook afgesproken wat niet snel of goed is?