Pension Klanten die zomaar vertrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariposa

Pension Klanten die zomaar vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:35

Hebben jullie dit ook wel is mee gemaakt?
Mensen die gewoon uit het niets vertrekken met hun paard en letterlijk schijt hebben aan hun stal eigenaar.
Gewoon niet betalen of een enorme rotzooi achter laten. -:(-
Dingen die gesloopt zijn gewoon laten liggen voor wat het is.
Bij het vertrekken andermans spullen mee neemt.
Tegenwoordig lijkt het wel of het normaal wordt. |o
Hebben jullie hier ook ervaringen mee?
Wat doen jullie eraan om dit in t heden te voorkomen? :D
Contract,Voorschot voor evt kosten ?
ben benieuwd naar jullie minder leuke ervaringen met dit soort paarden volk

(weet niet of het hier goed staat ,maar kon echt niks anders vinden)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:37

Ja, zie het al 19 jaar om mij heen gebeuren. Erg asociaal. En soms terecht.
Dat klanten zonder opzegging weg gaan, kan je denk ik niks aan doen. Of je moet 24/7 toezicht houden.

mariposa

Re: Pension Klanten die zomaar vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:47

Zal het ook komen,omdat de crisis in ons land alleen maar erger wordt en de mensen het niet kunnen betalen en zich daarom hier naar gaan gedragen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:58

Komt door een groot deel door de crisis.

Ik hoorde laatst ook een bizar verhaal. Een kennis van me stond ergens in pension met haar paard. Op die stal laten ze alle paarden tegelijk enten en zodra de rekening komt, zorgt de pensionhouder dat iedereen zijn/haar deel betaald.
Nu waren ze erachter gekomen dat de pensionhouder er een heel leuk berekeningetje van had gemaakt in zijn voordeel. De kosten van de 3 paarden van de pensionhouder had hij verrekend in de rest van de paarden + een leuk sommetje erbij zodat zijn paarden gratis werden gedaan en hij er nog wat aan over hield.
Pensionklant is daar achter gekomen en sprak ze hierop aan en gaf aan dat ze per direct een andere stal ging zoeken.
Pensionhouder was het er niet mee eens en wees klant op de maand opzeg termijn.

Pensionklant heeft een paar dagen later haar paard gepakt, is er lekker mee gaan wandelen en heeft het paard een stuk verder ingeladen en is naar de nieuwe stal vertrokken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:01

@ Horsetopshop, maar daar kan ik zo iemand dan geen ongelijk in geven dat die dat doet. Dan is de staleigenaar ook niet eerlijk noch redelijk.

Heb wel gezien hoe iemand gewoon helemaal niks meer van zich liet horen en niet betaalde. Na een paar jaar is er voor dat paard een nieuw paspoort aangevraagd en is die verkocht.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:02

Vind als je op een pension staat die alles zwart doet je zonder opzegtermijn weg mag.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:07

Zit meteen terug te denken wat ik allemaal mee heb gemaakt.

Heb ooit op een stal gestaan waar alles wat los en vast staat gestolen werd. Nieuw halstertouwtje was binnen 24 uur "kwijt". Voerton was binnen enkele dagen leeg, etc.

Of een stal waar ze zo'n automaat hadden waar je warme chocomelk, thee, soep uit kon halen. Dat ging met speciale muntjes. Die muntjes kostte toen € 0,20 en moest je inwisselen in een bakje. Ging altijd goed. Pensionklanten waren heel eerlijk.

Op een gegeven moment was steeds geld uit dat bakje. Pensionhouder had alle munten en briefgeld gemarkeerd wat in het bakje zat.
Een meisje (wat in pension stond) fietste net het erg af toen hij merkte dat er weer geld weg was. Hij erachteraan en het meisje te pakken gekregen. ja hoor, zij had geld gepikt uit het bakje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:00

Ik denk niet dat het met de crisis te maken heeft maar dat het alleen maar te maken heeft met het feit dat mensen alleen met zichzelf bezig zijn en sommige zijn daar heel star in. Die denken dat alles voor hun wijkt. Die mensen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven.
Het nadeel is pas dat je de ware mens leert kennen als je ze eenmaal op stal hebt staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:05

@ Tigra_ Maar andersom ook, je leert de stal ook pas kennen als je er staat. Vaak houden ze zich dan ineens niet aan afspraken, of zoals het inent verhaal hierboven. Dat zou voor mij ook een reden zijn om geen maand opzegtermijn aan te houden

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:09

ik heb een contract moeten tekenen dat ik een maand op voorhand opzeg doe! vind ik niet verkeerd maar juist goed, kan de stal eigenaar ook zoeken naar een andere huurder en jijzelf hebt zekerheid tot op einde van de maand!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:16

Ik ben ook eens op een stal vertrokken en heb dit ook de dag zelf gemeld. Ze ging normaal nog een maand langer blijven staan, maar de wei was toch op tijd klaar geraakt. Ook werd mijn paard dikwijls overgeslagen en kreeg ze 's morgens geen eten. Ik kwam 's avonds op stal en heel haar stal was leeg. Ze had al het stro opgegeten terwijl haar eten vlak voor haar deur stond en ik ook de eigenaar van de stal betaalde om haar 's morgens eten te geven.
Ook kwam er ineens €50 per maand extra bij omdat ik niet genoeg in de cafetaria ging drinken. Dit kon ze niet doen omdat ik een contract had met een vast bedrag, ze kon dit dus ook niet vragen.

Ik heb mijn paard daar direct weggehaald. Ik ben op stal gekomen dit gezegd en we zijn vertrokken. Wel heb ik nog een maand betaald zoals in mijn contract stond. Dus ben eigenlijk niet echt in fout gegaan.

Op mijn andere stallingen waar ik in de winter sta, is er geen opzegtermijn, maar ik vind het wel zo beleefd om te laten weten wanneer ze weggaat een paar weken op voorhand. Kunnen ze zich er ook op voorbereiden.

Soms ligt het echt niet altijd aan de klanten, maar is het een probleem tussen de klant en pensionhouder die serieus geëscaleerd is, of zijn er dingen gebeurd die gewoon niet kunnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:17

Dat is niet alleen van nu, maar is altijd zo geweest.
Zulke mensen heb je er altijd tussen.
Inderdaad ook met spullen die opeens 'kwijt' zijn.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-09-12 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:22

Ik heb een contract getekend, met een maand opzegtermijn. En voordat ik er stond moest ik een borg van €100,- betalen, als ik weg ga krijg ik dat terug. Vind dit wel een goeie manier. Op een stal waar ik de paarden reed van staleigenaar gingen mensen ook zo weg, zelfs iemand door z'n achtertuin zodat ze niet gezien werd. Maar dat was ook zijn eigen schuld, zolang je met hem mee praatte en dezelfde ideeën had was je zijn beste vriend en al gaf je eens je eigen mening of zei iets wat hem niet aanstond, waaronder ook stalling opzeggen, dan had je de grootste ruzie waar hij ook de paarden bij betrok(niet op de wei zetten, 'vergeten' voer te geven e.d.) Zelf heb ik daar later ook met mijn eigen paard gestaan, toen ik opgezegd had ben ik gelijk de dag erna weg gegaan. Ik betaalde altijd een maand stalling vooruit en toen zei hij dat ik het niet terug kreeg, waarop ik antwoordde dat is goed, vervolgens zei hij noo kom het morgen maar halen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:25

Als ik uit eigen keuze eerder vertek dan ben ik mijn maand geld kwijt (betaal altijd vooruit). Een keer gedaan. Maar ik kon daar niet van te voren opzeggen ivm een rhino uitbraak, zodra ik fiat van de vee-arts had moest ik ook gelijk weg. Was een stal waar ik steeds meer moest gaan betalen omdat mijn paard "vies" was. Ben ook een keer weggestuurd per direct, had ik aan kunnen vechten maar daar had ik echt geen zin in. Daar ben ik dan ook niet heel netjes weggegaan, niks stuk of gejat ofzo, maar ook niet in normale nette staat alles achtergelaten. Was een stal waar links beloofd werd en rechts gedaan. Verder steeds zo netjes mogelijk opgelost.
Jatten gebeurt helaas bijna overal, en moeilijk te achterhalen wie het doet. Gewoon zorgen dat het gros van je spullen achter slot en grendel ligt. En als mijn voer verdwijnt wordt direct de stalhouder ingelicht. En dan verwacht ik dat die er wat aan doet. De stalhouder zelf moet me ook geen oor willen aannaaien, daar hou ik ook niet van, en is inderdaad een relatief goede reden tot vertrek...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:26

Dat is dan ook de reden waarom wij vanaf heden met een klein contract gaan werken. Staat niet veel in, maar wel wat wij wel en niet accepteren bij nieuwe pensiongasten.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:31

Bij mijn vorige stal moest ik inderdaad ook een contract tekenen met één maand opzegtermijn. Paspoorten moesten we inleveren ivm entingen ed.
Paspoorten inleveren is denk ik ook dé manier om 'controle' te houden zodat mensen betalen.
En ieder begin van de maand stalgeld vragen ipv aan het einde.
Op die pensionstalling hield ik ook alles in mijn kastje. Er liepen veel mensen rond en je weet maar nooit.. Later hoorde ik dat IEDEREEN die daar heeft gestaan, met ruzie weg is gegaan (ruzie met de eigenaren!) de politie moest er zelfs een keer aan te pas komen. Hele onredelijke staleigenaren.
Wij moesten ook aan het eind van de week weg, maar god, wat ben ik blij dat ik daar weg ben.

Nu sta ik op een kleinschalige pensionstalling, heeeeerlijk! Veel vertrouwen en heel leuk onder elkaar. Voor mijn spullen hoef ik niet bang te zijn (tenzij ik het laat rond slingeren, dan kan het op de mesthoop belanden := maar dat is meer als 'dreigement' zodat alles opgeruimd wordt)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:31

Ik ben op mijn vorige stal ook redelijk per direct vertrokken, mijn merrie kreeg veel te weinig te eten en ze zeiden dat ze 6 uur op een dag buiten kwam maar eigk stond ze de hele dag op stal, waardoor ik met een ontzettend gestresst paard zat.
Zodra mijn 'mede-eigenaar' ermee stopte, heb ik diezelfde dag aangegeven op zoek te gaan naar een andere stal, omdat de stal waar ze nu stond tussen onze woonplaatsen in was, en ze dus een heel stuk dichter bij huis kon staan.
Dat was prima, werd helemaal niet moeilijk over gedaan en ze heeft me zelfs weggebracht naar de nieuwe stal en heb nog een halve maand stalhuur terug gekregen.
Ik heb zelf alles ook netjes achter gelaten en ook de stal nog helemaal leeggeschept.
Vond dat wel netjes, ondanks dat ze mijn paard te kort deden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:35

Je hebt bij ons ook nog steeds heel veel vrijheid. Maar wij hebben bv. met een pensionklant meegemaakt die precies om de tijd kwam dat wij bezig waren met uitmesten. En dan gewoon de kruiwagen pakte om het land te gaan uitmesten, waar haar paarden stonden. En daar mochten we dan niks van zeggen. Tja, wij hebben ook niet de hele dag om de stallen uit te mesten. Dit was altijd om een vast tijdstip. Kijk daar kun je volgens mij dan wel even rekening mee houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:35

Ook op een stal gestaan bij zogenaamde keurige mensen :roll:
Je moest een maand van tevoren betalen en een maand borg neerleggen.
Uiteindelijk ben ik er komen te werken maar was zo stom niks op papier te zetten.
Na bijna een jaar was ik het gecommandeer en de slechte omstandigheden zat en wilde vertrekken.
Paarden staan er op schimmelstro en krijgen verschimmelt hooi, vaak niet eens water in de weide etc etc.
En dat voor de prijs van een luxe stalling......puur omdat de muren mooi zijn :(
Bij vertrek konden ze zich spontaan niet meer heugen wanneer ik begonnen was met werken en dat kostte mij al een maand extra. :(
Daarnaast hielden ze mij aan een maand opzegtermijn, werd er niet gesproken over mijn spullen die daar verdwenen waren en het vooruit betalen.........dat deed ik toch niet?????
Al ziet een stal er nog zo keurig uit.........wil nog niet zeggen dat de eigenaren zo netjes zijn ;)

Waar ik nu sta verdwijnt er nooit iets en krijgt mijn paard mooi hooi en kuil, word er niet moeilijk gedaan over opzegtermijnen en word mijn paard netjes behandeld. Dingen zijn bespreekbaar en mensen zijn eerlijk.

dus ja......ik zou zeggen....blijf zelf eerlijk en laat je niet naaien :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:44

Lynn_Nikita schreef:
@ Tigra_ Maar andersom ook, je leert de stal ook pas kennen als je er staat. Vaak houden ze zich dan ineens niet aan afspraken, of zoals het inent verhaal hierboven. Dat zou voor mij ook een reden zijn om geen maand opzegtermijn aan te houden

Klopt. Je ziet het op bokt ook weleens de een zegt het zo de ander heeft totaal ander verhaal de waarheid ligt ergens in het midden.
Ik kan me er alleen goed pissig over maken hoe sommige pensionklanten zijn zo makkelijk. Je vertrouwd ze hun paard toe verwacht dat ze altijd klaar staan maar als je wil verhuizen moet dat maar gelijk kunnen en willen het liefst zo kort mogelijk van te voren melden en zeker niet nog blijven betalen.
Bedoel als ik overweeg te verhuizen zou ik dat zeker zeggen. Ik heb ook een tijdje op het punt gestaan ergens anders naar toe te gaan door een ruzie tussen mij en de stalhouder en ik was goed kwaad maar ik heb daar jaren naar m'n zin gehad, ze altijd goed geweest en ik heb zelfs met haar besproken dat ik op zoek was naar wat anders en als ik ergens was gaan kijken hebben we het ook over de voor en nadelen gehad en waar het was.
Dat je een meningsverschil heb of iets dat kan maar neemt niet weg dat je dan maar onredelijk moet doen tegen de stalhouder. Ik denk dat vele pensionhouders het zwaar te verduren hebben met al die meningen en zeurden klanten. Mij niet gezien ik zou er nooit aan beginnen. En dat is ook gelijk de reden dat sommige gewoon eisen dat je blijft betalen als iedereen om elk wissewasje ineens vertrekt blijf je natuurlijk niet draaiende.
Zoveel mensen en zoveel wensen je kan nu eenmaal niet iedereen gelukkig maken. Er zijn altijd wel nadelen aan een stal sommige dingen moet je nemen en sommige niet.
Als je paard er onder lijdt lijkt me logisch dat je vertrekt maar dan moet je daar ook niet maanden mee aan blijven waggelen en dan in eens vertrekken dan moet je direct actie ondernemen. En niet eerst aan blijven kwakkelen en dan als je dan paar maanden later wat beters heb gevonden ineens je paard opladen en niet meer willen betalen als je toch al zolang opzoek bent kun je best een maand van te voren opzeggen.

Het moet van 2 kanten komen maar wat mij vaak tegen steekt is dat het niet acceptabel zou zijn als een stalhouder tegen je zegt hier is je paard en ik wil dat je nu direct vertrekt, dat kan niet dat mogen ze niet maar als klant zou het wel normaal zijn dat je het zegt paard oppakt en niet meer betaald. Dat is toch ook krom wij verwachten dat als je zelf moet vertrekken dit ruim van te voren wordt aan gegeven zodat je zelf wat anders kunt vinden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:32

Ohw ja zekers te weten, maar gelukkig zie ik dat niet al te vaak gebeuren.
Meestal zijn het dan ook pension klanten die binnen 2 maanden vertrekken omdat de stal "toch" niet aan hun eisen voldoen.

aerdenhout1 kan daar een hoop over vertellen. "Ik sta bij haar op de stal".

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 11:44

Ik ben het zeker met jullie eens dat als je paard te kort komt dat je dan vertrekt.
dat heb ik zelf ook eens gehad.
ik betaalde zelfs extra,omdat die vond dat ik te veel hooi pakte.
vervolgens gaan posten bij de stal ,omdat mijn paard graat mager werd en ik maar niet begreep hoe t kwam.
De stal eigenaar haalde het er gewoon weer uit als ik het erin had gegooid.
Toen heb ik het opgezegd en mijn paard ergens anders gezet.
Maar mensen die gewoon rondom aso zijn en de boel afbreken met hun paard en dan zomaar vertrekken vind ik echt niet kunnen.
vaak is het ook een kwestie van verzekerings werk.
bij ons is de bak bijna compleet vernield,omdat een paard erin vast zat, is een kwestie van verzekerings werk,maar ipv dat het geregeld werd is ze hem zo gepeerd zonder te betalen,
Maar wsl kan een eigenaar hier ook niet veel mee.
dan moet je weer flinke maatregelen nemen om dit goed te laten voorlopen.
misschien een deurwaarde erachteraan sturen als ze de rekening aangetekend heeft gestuurd dat ze moet betalen,en toch niet betaald
maar een borg blijkt dus wel een goede optie,

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:01

Tigra_ toch gebeurt dat ook wel hoor, dat staleigenaren gewoon zeggen dat je 24 uur hebt om te vertrekken en dan anders je paard aan het hek gebonden word.

Maar idd, zoveel mensen, zoveel wensen. Als een stal niks voor je is (uitgaande van geen conflict verder) lijkt het me een kleine moeite om netjes op tijd op te zeggen.
Toen ik ging verhuizen van de opfok naar een stal dichterbij huis, terwijl ik ook op het pensionstukje van de opfok mocht blijven staan, heb ik ook netjes een maand van tevoren opgezegd, maar als ik liever meteen weg had gewild mocht dat ook, de staleigenaar heeft mij toen de keus gelaten. In overleg kan vaak heel veel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:47

ik had een maand op voorhand bij mijn vorige stal opgezegd, maar op eens werd mijn paard anders behandeld en ben ik toch vertrokken, natuurlijk was ik mijn stalgeld kwijt maar als je een opzeg doet vind ik wel dat je de paarden hetzelfde moet blijven behandelen... hier kan het paard niks aan doen tenslotte... dus bij sommige gevallen snap ik het wel dat ze niks zeggen en zo maar vertrekken... ik had dit ik mijn geval ook beter gedaan...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:24

Nou dat zie ik inderdaad ook vaak, zo van oh die gaat toch al weg. Heel jammer. Als mijn paard iets sloopt bied ik altijd aan om het te betalen/repareren/verzekeringskwestie van te maken. Maar dan moet het wel ook echt zijn schuld zijn, de stal waar ik ivm rhino plots ben verhuisd lieten ze eerst paard maar binnen staan, want ja, hij had zelf zijn deur gesloopt dus pech(en niet even mij bellen dan ofzo). Ipv dat zij gewoon voorzien in een goede deur...Vervolgens zetten ze voor zijn neus een merrie op de wei terwijl op een zandpaddock staat achter een draad zonder stroom erop....tsja. Dat zie ik dan niet helemaal als zijn schuld, imo vraag je dan om problemen... En toen heeft mijn man het zelfs nog gerepareerd die stroom (electricien). Dus ja, ook dat wordt zo'n kwestie van welles nietes.