Gooseneck paardentrailer (wetgeving België?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Gooseneck paardentrailer (wetgeving België?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:21

In de hoop hier wat meer informatie of beter nog,mensen met ervaring hiermee te vinden.
Let wel op, ik ben van België. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die in België met zulke combinatie rijden.
Over de Nederlandse wetgeving hebben we al heel wat informatie, in Nederland is een goosenecktrailer niet zo zeldzaam dan in België.

Wij willen graag op termijn een goosenecktrailer aanschaffen, voor een aantal paarden incl leefgedeelte.
Maar we zijn vooral benieuwd naar het rijbewijs (kan dit via BE of sowieso via CE?) en wetgevingen die daar aan vast hangen.
We hebben natuurlijk al geinformeerd bij de instanties in België, maar veel mensen die de wetgeving zouden moeten kennen, kennen niet eens een gooseneck, dus we lopen eigenlijk steeds vast.
Er zijn een aantal mensen die met zulke combinatie rijden in België, dus het kan zeker en vast, maar hoe?
Ik hoop via hier mensen te vinden die zelf zulke combinatie hebben of me verder kunnen helpen met meer info.

Alvast bedankt!

Tuihanti

Re: Gooseneck paardentrailer (wetgeving België?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:31

om deze combinatie in belgie op de weg te krijgen is naar mijn weten alleen mogelijk via homoligatie via duitsland of nederland.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:00

Misschien heb je hier niets aan maar omdat ik niet eens wist wat een gooseneck is ging ik kijken en stuitte op dit topic.
Er staat een tip in over een importeur die je misschien zou kunnen helpen
Dus misschien heb je er toch nog wat aan..

[VSW] gooseneck trailer

Als het je lukt ben ik wel héél benieuwd naar je combi want ze zijn wel héél gaaf!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:35

en bedenk dat de regels van de rijbewijzen veranderen tenminste in Nederland en Duitsland vwb rijden met een auto en aanhanger icm gewicht.

denk ook niet dat je bij je vraagstelling in technische termen, gooseneck, moet beginnen maar in gewichten en hoe de aanhanger vast gemaakt wordt aan he trekkende voertuig.
En wanneer je welk rijbewijs nodig hebt, en of de manier van koppelen van de aanhanger aan het trekkend voertuig van invloed is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:43

Wij rijden met een gooseneck en wonen in Belgie. Gewoon met BE rijbewijs, omdat het gewicht anders verdeeld is. Super fijn! Alleen is het keuringsstation bij ons in de buurt niet ingesteld op het elektrisch remsysteem dus voor de keuring rijden we altijd naar Geel, daar kennen ze deze trailer goed en is de keuring nooit een probleem.
Hier een linkje: http://www.motorhomeskonings.be/nl/index.htm

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:49

Iedereen bedankt voor de reacties.

Storum, ik heb jou een mailtje gestuurd, alvast enorm bedankt!